جایگزین های محبوب برای سیستم مدیریت محتوا وردپرس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 15 دقیقه

جایگزین های محبوب برای سیستم مدیریت محتوا وردپرس

وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا دارای مزایا و ویژگی های بسیار زیادی است. وردپرس بسیار منعطف است، قابلیت شخصی سازی بالایی دارد و با پوسته ها و پلاگین های مختلف سازگار است. به سادگی می توان بانک اطلاعاتی وردپرس را مدیریت کرد، در کنار اینها انجمن پشتیبانی بسیار قدرتمندی نیز دارد. در بروزرسانی های اخیر آمارهای معتبر نشان داده است که وردپرس در حال حاضر بیشتر از ۳۹ درصد فضای اینترنت را از آن خود کرده است و هیچ نشانی از کاهش این میزان نیست، بلکه روزبه‌روز در حال پیشرفت و ترقی است.

با وجود داشتن تمام این ویژگی ها وردپرس برای بسیاری از افراد به نظر سیستم مدیریت محتوا بزرگ و بیش از حدی می‌آید. برخی از وبلاگ ها به کارکرد بسیار کمتری نسبت به وردپرس نیاز دارند و استفاده از وردپرس در چنین وبلاگ هایی واقعا نیاز نیست. درست است که راه اندازی وردپرس برای تمام مبتدیان امکان پذیر است و به داشتن فرایند ۵ دقیقه‌ای نصب معروف است اما در حقیقت برای اینکه بتوانید وردپرس را بیشتر درک کنید، نیازمند دانش بیشتر و پیچیده تری است. شخصی سازی کردن وردپرس یکی از ویژگی های بسیار خوب آن است اما اگر بخواهید از یک میزان بیشتر شخصی سازی کنید، نیازمند داشتن دانش کافی در این زمینه هستید. 

وردپرس تنها یک سیستم مدیریت محتوا ساده نیست، باور کنید. وردپرس توانایی‌ های بسیار بیشتری نسبت به آن چیزی که مبتدی ها از آن استفاده می‌کنند، دارد. 

یکی از جایگزین های مناسب برای سیستم مدیریت محتوا سنتی، سازنده های آنلاین وبسایت هستند. به این دلیل که این سیستم آنلاین است، پس توانایی دسترسی به آن در هر جایی مقدور است و تیم های توسعه می توانند برای ساخت پروژه های کوچک از آن استفاده کنند.

مزیت استفاده از این سیستم این است که اکثر آنها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دارد و نیازی نیست که آن ها را به صورت محلی روی سرور یا کامپیوتر شخصی خود نصب کنید. می توانید به آن ها از طریق یک مرورگر دسترسی پیدا کنید. نسخه های آفلاین این سرویس ها نیز وجود دارند که برای استفاده از آن ها مجبور خواهید بود که نصب‌شان کنید. یکی از مزایای استفاده از این سرویس ها، جداسازی محتوا از طراحی وبسایت است. به این صورت که شما می توانید محتوا را تولید کنید و در کنار آن روی طراحی وبسایت نیز تمرکز داشته باشید. در نهایت این جدا سازی باعث می شود که با تغییر یکی از این آیتم ها هیچگونه تاثیر موجودی روی بخش دیگر بوجود نیاید. این جدا سازی روی بهینه سازی موتورهای جستجوگر نیز تاثیر خواهد گذاشت.

در اینجا جایگزین های بسیاری برای وردپرس معرفی می شوند، اما به خاطر داشته باشید که این جایگزین ها برای هر وبسایتی مناسب نیستند، هر کدام از این گزینه ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. برخی از این گزینه ها صرفا برای نوع خاصی از وبسایت ها درست شده‌اند. بسیاری از این موارد به اندازه وردپرس منعطف و قابلیت شخصی سازی نیستند، اما مزیت مهمی که دارند کار با آنها به شدت ساده است و برای دریافت تمام ویژگی های موجود درون آنها به دانش یا کمک حرفه‌ای احتیاج نخواهید داشت. اغلب آنها دارای پشتیبانی خوبی نیز هستند.

خب سوال اصلی اینجاست چه کسی باید به دنبال یک جایگزین برای وردپرس باشد؟ معمولا افرادی به دنبال جایگزین وردپرس هستند که نخواهند اطلاعات کاملی راجع به مدیریت بانک اطلاعاتی پیدا کنند، سعی داشته باشند تا از منابع میزبانی کمتری استفاده کنند و بخواهند یک پلتفرم ساده را مدیریت کنند. 

خب ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد اما این دلایل ساده‌ترین آنها هستند. خب آماده باشید چون قصد داریم بهترین جایگزین های وردپرس را معرفی کنیم.

دروپال

با داشتن نزدیک به ‍۱۰۰ هزار کاربر دروپال محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا بعد از جوملا است. این سیستم مدیریت محتوا را اغلب ارگان های بزرگ که به منابع بزرگی دسترسی دارند استفاده می کنند. 

سرعت لود دروپال بسیار زیاد است، متن باز است و قابلیت مقیاس پذیری و شخصی سازی بالایی را دارد. دروپال یکی از امنترین سیستم های مدیریت محتوا است، اضافه کردن و مدیریت محتوا در این سیستم نیز بسیار ساده است. وبسایت دروپالی خود را می توان با پوسته ها زیادی که عرضه شده‌اند نمایش و با Add-On های بسیاری که دارد توسعه دهید.

دروپال رایگان است، اما برای استفاده از آن باید میزبان وب تهیه کنید. با تنها یکبار نصب کردن می توانید چندین وبسایت را مدیریت کنید. همچنین یکی از ویژگی های خوب این سیستم چند زبانه بودن آن است.

دروپال سیستم مدیریت محتوای بسیار عالی است و در واقع یکی از بهترین جایگزین ها برای وردپرس به حساب می آید. اما دروپال برای کار کردن نیاز به دانش نسبتا تخصصی دارد به همین دلیل است که خیلی از افراد در ابتدای کار به سراغ این سیستم نمی‌روند.

جوملا

جوملا و دروپال دو سیستم مدیریت محتوا هستند که برای جایگاه دوم در محبوبیت با هم در رقابت هستند. با وجود ویژگی های بسیار زیادی که این سیستم نسبت به دروپال دارد اما به نسبت آن نیاز به دانش تکنیکی ندارد. 

جوملا سیستم مدیریت محتوا چند زبانه‌ای است. منعطف است و به کاربران اجازه ویرایش بخش ظاهری وبسایت را می دهد. تا کنون این سیستم بیشتر از ۵۰ میلیون بار دانلود شده است. این سیستم برای مدیریت وبسایت هایی با محتوا سنگین بسیار مناسب است و افرادی که می خواهند یک سیستم مفید و کارآمد داشته باشند مطمئنا جوملا یکی از گزینه‌هایشان خواهد بود.

جوملا رایگان است و متن باز است. از جوملا در مدیریت هر وبسایتی استفاده می شود. از یک وبسایت کوچک گرفته تا یک وبسایت بزرگ مربوط به دولت. با استفاده از این سیستم می توانید دسته بندی های حرفه‌ای بسازید و یک سیستم جستجو حرفه‌ای را در اختیار داشته باشید. مدیریت کاربران و گروه های کاربری در این سیستم به خوبی انجام می گیرد، حتی بهتر از وردپرس. برخی از ویژگی های جوملا که درون خود هسته آن قرار دارند بدون استفاده از هرگونه افزونه ای قابل دستیابی است، این در حالی است که برای استفاده از همان ویژگی ها در وردپرس نیاز به اضافه کردن پلاگین خواهید داشت. یکی از معایب جوملا این است که برای داشتن افزونه ها و پوسته های بسیار خوب باید هزینه بپردازید.

TYPO3

TYPO3 یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوا محبوب است که بسیاری از ارگان ها و شرکت های بزرگ از آن استفاده می کنند. این سیستم رایگان و متن باز است، شما می توانید با استفاده از آن هرگونه وبسایتی که می خواهید را بدون نیاز داشتن به کدنویسی بسازید. می توانید این سیستم را با استفاده از ۶ هزار افزونه‌ای رایگانی که دارد توسعه دهید و امکانات جدیدتری را به آن اضافه کنید. 

ادیتورهای فرانت اند مطمئنا عاشق این سیستم مدیریت محتوا می شوند به این دلیل که سیستم به آنها دسترسی بالایی در پردازش تصاویر، جایگذاری فانکشن های آماده، تولید تصاویر بندانگشتی و … را می دهد. این سیستم مقیاس پذیر، منعطف، چند زبانه و دارای محیط جذاب مدیریت است.

تنها با یک بار نصب کردن این سیستم مدیریت محتوا می توانید محتوای خود را بین چندین وبسایت توزیع و منتشر کنید، Typo3 برای میکرووبسایت‌های گروهی و وبسایت های توزیعی بسیار مناسب است.

WIX

Wix یک سیستم مدیریت محتوا ادغام شده با سرویس هاستینگ است. این سرویس متن باز نیست. برای استفاده از آن ثبت نام می کنید، درمیان ۵۰۰ قالب مختلف جستجو می کنید و در نهایت هرکدام را که دوست داشتید می توانید برای وبسایت‌تان انتخاب نمایید. این وبسایت تا حدی قابلیت شخصی سازی قالب ها را به شما می دهد. البته می توانید خودتان به طراحی وبسایت نیز بپردازید. این کار تنها با درگ/درپ المنت های وب انجام می گیرد. در حال حاضر بیشتر از ۷۷ میلیون وبسایت از Wix استفاده می کنند.

تمام اجزای طراحی های این سیستم با آخرین تکنولوژی ها بروزرسانی می شوند. در این سیستم حدود ۲۰۰ اپلیکیشن وجود دارد که می توانید در کارکرد وبسایت خود از آنها استفاده کنید. هزینه های Wix نسبتا زیاد هستند، این هزینه ها از ماهی 122 دلار شروع می شود تا 485 دلار.

خب در صورتی Wix برای شما خوب است که بتوانید با محدودیت های آن کنار بیاید. Wix در حقیقت یک فراهم کننده فضای میزبانی است، با این وجود کنترل کامل برای مدیریت آن را به شما نمی دهد. شخصی سازی وبسایت در سیستم Wix بسیار محدود است و جدای از این موارد شما نمی توانید پلاگین هایی جدای از پلاگین های Wix نصب و یا فعال کنید. تمام ویژگی های جدید درون خود پلتفرم Wix قرار دارد، پس شما نیازی برای نصب موارد جدید پیدا نخواهید کرد. تمام این ویژگی ها در صورت وجود بروزرسانی به صورت خودکار آپدیت می شوند پس احتیاجی ندارید که در رابطه با این موارد نگران باشید.

SquareSpace

 SquareSpace یک سازنده وبسایت، پلتفرم وبلاگ نویسی و فراهم کننده سرویس هاستینگ است. برای استفاده از این سیستم ابتدا باید یک قالب را انتخاب کنید و آن را آنطور که می خواهید شخصی سازی کنید. تمام قالب های این سیستم مدرن و جدید هستند علاوه بر این شما می توانید از چندین قالب در وبسایت استفاده کنید. SquareSpace متن باز نیست.

طراحی قالب های این سیستم بسیار زیبا هستند و با دستگاه های موبایل و تبلت سازگاری بالایی دارند. زمان بارگذاری صفحات در SquareSpace بسیار سریع است، SquareSpace برای وبسایت های میزبانی شده‌اش از CDN استفاده می کند. با استفاده از این سیستم به سادگی و در سریع‌ترین زمان ممکن می توانید فروشگاه اینترنتی خود را بسازید و آن را با وبسایت‌تان ادغام کنید. این سرویس در ابتدا به شما یک ساب دامنه رایگان می دهد اما با پرداخت ماهی ۵ دلار می توانید از دامنه خودتان نیز استفاده کنید. همچنین برای یک امتحان مجانی برای ۱۴ روز فرصت دارید.

SquareSpace سیستم مدیریت محتوا مناسبی برای افرادی است که می خواهند وبسایت نمونه کار، رستوران و… بسازند، وبسایت هایی که نیاز به جلوه بصری بسیار زیبایی دارد. از ضعف های اساسی این سیستم، نبودن امکانات شخصی سازی منعطف است، به این صورت که شما نمی توانید امکانات پایه‌ای این سرویس را شخصی سازی کنید. حالتی که در وردپرس تقریبا ۱۰۰ درصد ممکن است. شما در ودپرس می توانید هر چیزی را تغییر دهید.

اگر قصد دارید وبسایتی با ظاهر بسیار خوب داشته باشید و از کناری دوست ندارید که با درگیری های مربوط به کار طراحی مواجه شوید SquareSpace انتخاب بسیار خوبی است. جدای از آن تمام بروزرسانی های وبسایت به صورت خودکار انجام می شوند و احتیاجی نیست که شما آنها را دستکاری و تنظیم کنید. 

Jekyll

Jekyll یکی از سریع‌ترین پلتفرم ها برای افرادی است که می خواهند وبسایت انتشاراتی را بسازند. این سرویس همچنان همراه با یک فضای میزبان رایگان عرضه می شود. در اینجا چه چیزی قرار دارد؟ کد! در این سیستم به اندازه‌ای کد قرار دارد که هر توسعه دهنده‌ای بتواند کار خود را انجام دهد. این سیستم برای افرادی که بیشتر قصد دارند روی کدها متمرکز باشند تا رابط کاربری بسیار مفید است. 

کار این سیستم بدین صورت است که از شما متن مورد‌ نظرتان را دریافت می کند و آن را به صورت صفحات اینترنتی با یک قالب خاص در می آورد. در حقیقت این سیستم یک سازنده صفحات استاتیک مربوط به وب است. در کنار این سیستم هاستینگ رایگان گیت‌هاب نیز وجود دارد که با آن می توانید وبسایت خود را مدیریت کنید. Jekyll از جمله سیستم های مدیریت محتوایی است که روی سرورهایی با محدودیت بسیار نیز به خوبی کار می کند. 

Blogger

مطمئنا با Blogger آشنایی دارید. Blogger سرویس مدیریت وبلاگی است که از طرف گوگل عرضه شده است. این سرویس تمام ویژگی های لازم برای سازمان دهی کردن یک وبلاگ را داراست. این سرویس به خوبی با دیگر سرویس های گوگل از جمله Google+ و Hangout ادغام شده است. به این صورت که می توانید مطالب را بلافاصله در شبکه اجتماعی گوگل پلاس به اشتراک بگذارید، از قسمت کامنت های گوگل پلاس استفاده کنید و مواردی از این قبیل. این سرویس چند زبانه است و از طریق موبایل نیز به خوبی قابلیت دسترسی دارد.

برای این سرویس تا به حال پوسته های بسیار زیبایی طراحی شده است که شما می توانید در میان آنها، یکی را انتخاب کنید و با دانش نسبی از HTML و CSS آن را شخصی سازی نمایید. برای اینکه حرفه‌ای تر به نظر برسید حتی می توانید دامنه مستقل نیز خریداری کنید.

همراه با Blogger سرویس Google AdSense نیز ادغام شده است. پس اگر وبلاگ شما بازدید بالایی داشته باشد می توانید از آن کسب درآمد کنید.

Magento

Magento یک پلتفرم فروشگاهی مستقل است که می توانید هرگونه تجارتی را از یک فروشگاه آنلاین کوچک تا یک خرده فروشی بزرگ را مدیریت کند. این پلتفرم در میان پلتفرم های مستقل فروشگاهی و مدیریت تجارت های خرید و فروش آنلاین بیشترین محبوبیت را داراست. 

Magento در نسخه موسوم به Community خود ویژگی هایی را به صورت رایگان و متن باز قرار داده است، اما اگر قصد داشته باشید تا از امکانات حرفه‌ای تری نیز برخوردار شوید می توانید نسخه Enterprise آن را خریداری کنید.

vBulletin

برای ساختن یک جامعه مجازی همراه با توانایی در به اشتراک گذاشتن مطالبی با حجم زیاد vBulletin گزینه بسیار خوبی است. می توانید به سادگی با این پلتفرم وبسایت شبکه اجتماعی را بسازید و آن را به سرعت شخصی سازی کنید. این پلتفرم امن است و توانایی مدیریت عالی را به شما می دهد.

با استفاده از این پلتفرم می تواند به تعداد نامحدود انجمن های مجازی مختلفی را بسازید. این انجمن ها می توانند خصوصی و یا عمومی باشند. توانایی ارسال پست ها، تصاویر و … در این پلتفرم فراهم شده است، علاوه برآن می توانید گروه های کاربری داشته باشید و از فرم های عضویت نیز استفاده کنید. 

لایسنس حقوقی این پلتفرم ۲۴۹ دلار است.

در پایان

خب، حال فکر می کنید که کدام سیستم مدیریت محتوا به کار شما می آید؟ هر کدام از این سیستم ها دارای ویژگی منحصر به فرد خودشان هستند، و همانطور که این موارد را خوانده‌اید مطمئنا متوجه شده اید که کدام یک برای شما مناسب تر است، البته فراموش نکنید که هیچ قاعده یا اجبار خاصی در کار نیست. 

وردپرس سیستم مناسبی برای همگان است، همانطور که گفته شد این سیستم منعطف، کارا و قابلیت شخصی سازی بالایی دارد. اما برای استفاده از آن کمی وقت باید کنار بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا