برنامه‌نویسی سلامت جسمی و ذهنی شما را به خطر می‌اندازد؛ بررسی روش‌های تجربی برای حل آن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

برنامه‌نویسی سلامت جسمی و ذهنی شما را به خطر می‌اندازد؛ بررسی روش‌های تجربی برای حل آن

هر شغل و حرفه‌ای در دنیا، یکسری معایب خاص دارد که در بیشتر موارد اهمیت چندانی ندارند. اما سلامت انسان در مقابل این مشاغل همواره در خطر بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا نگرانی‌های جدی بوجود بیاید. 

یکی از مشاغلی که روی سلامت جسمی و ذهنی ما تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد، برنامه نویسی است. اغلب برنامه‌نویس‌ها نیز به این موضوع بی اعتنا هستند که بسیار نگران کننده بوده و نیاز است که حتما به آن توجه داشت. در این مطلب از وبسایت راکت با برخی از مرسوم‌ترین مشکلات برنامه نویسی همراه خواهیم بود و یکسری تجربیات شخصی را برای حل این مشکلات مطالعه خواهیم کرد. 

افسردگی و نگرانی

 سلامتی روحی و روانی ما نیز می‌تواند بدلیل کاری که انجام می‌دهیم آسیب ببیند، البته این آسیب می‌تواند در درجات مختلف و به دلایل مختلف مانند نبود بالانس درست در زندگی کاری و یا زیاد بودن استرس در محیط کار ایجاد شود. این موضوع بیشتر از هر چیزی روی فریلنسرهایی تاثیرگذار است که در خانه کار می‌کنند. صرف کردن تمام روز در خانه و نشستن با یک پیژامه در حالتی که هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارید می‌تواند برای سلامت روانی شما بسیار مضر باشد. Matt Stenquist که یک طراح تجربه کاربری فریلنسر است می‌گوید که اولین تجربه من از افسردگی و نگرانی مربوط به زمانی می‌شود که به صورت فریلنسری زندگی می‌کردم: «زمانی که شروع به فریلنسر بودن کردم، یک محیط سمی را برای خودم ایجاد نمودم. من از خودم غافل شده بودم و افسردگی و فوبیا اینکه همسایه‌ها را نبینم را در خود بالا بردم. زمانی که قصد گرفتن ویزا را داشتم تا به مسافرت بروم متوجه شدم که در آزمایش فشار خون، من فشار خون بسیار بالایی دارم. در آن زمان بود که متوجه شدم من بیشتر از هر چیزی نیاز دارم تا یک رویکرد مثبت را در خودم توسعه بدهم و عادت‌های بدم را ترک بکنم. شادی مهمترین چیزی‌ست که هر کسی باید در زندگی داشته باشد. حال من به صورت روزانه به باشگاه می‌روم و به خوبی از سلامت روانی و فیزیکی خودم مراقبت می‌کنم.»

Michael Vestergaard یک توسعه‌دهنده خلاق و طراح تعاملات است. وی برای آنکه در ده سال تجربه فریلنسری خود به مشکلات فیزیکی و روانی برنخورد یک استراتژی مفید و عملی را پیاده‌سازی نمود: «در ارتباط با سلامت روانی مهمترین چیزی که برای من وجود داشت آن بود که حواس‌پرتی‌ها را حذف کرده و فیلتر مناسبی را روی شبکه‌های اجتماعی قرار دهم (من افرادی که در توییتر از چیزهای منفی و ناراحت‌کننده حرف می‌زدند را بلوک کردم). در ارتباط با بحث فیزیکی نیز مهمترین موضوع اجتناب و دوری از استرس و نگرانی است که البته دوری جستن از آن متأسفانه کاری سخت است.»

آسیب از فشار کار تکراری

 آسیب از فشار کار تکراری یا RSI یکی از بیماری‌هایی‌ست که روز به روز در حال بیشتر شدن بوده و برای سلامت انسان بسیار خطرناک است. این بیماری ناشی از آن از است که افراد بیشتری هر روز ساعت‌های کاری بسیاری را در پشت میز کامپیوترشان نشسته و کارهای تکراری روزمره را انجام می‌دهند. انجام چنین کاری گاهی اوقات باعث بی حس شدن اندام‌های فرد، سوزن سوزن شدن دستان و… می‌شود اما در بلند مدت این موضوع می‌تواند روی سلامت عضلات انسان، ستون فقرات، گردن و البته مغز فرد تأثیر بگذارد. 

Inayaili De Leon طراح سینیور در مایکروسافت می‌گوید: «من از زمانی که شروع به طراحی کردم (۱۴ سال پیش) از موضوع RSI آگاه بودم و از موضوعاتی که ممکن است آن را بدتر بکند اطلاعاتی کسب کردم. برای مواجهه شدن با این بیماری من متوجه شدم که باید روی محیط کارم بسیار تمرکز کرده و سخت‌گیر باشم، من روی کاناپه و یا تخت خواب کار نمی‌کنم. جلسات فیزیوتراپی می‌روم و از اینکه پول زیادی را بابت ماساژ و این جلسات خرج می‌کنم نیز نگران نیستم. البته با این وجود زمانی که می‌بینیم افراد دیگری این نکات را رعایت نمی‌کنند اذیت می‌شوم اما در کل RSI باعث شد تا بتوانم محدودیت‌های بیشتری را برای خودم در نظر بگیرم و به شکلی از دیگر چیزها در زندگی لذت ببرم.»

 Ted Goas طراح محصولات در استک‌اور‌فلو می‌گوید که در روتین کاری خود تغییرات بسیار بزرگی را بوجود آورده است: «در ابتدای روزهای کاری، من از وسائل ارگونومیک برای کار کردن استفاده نمی‌کردم، صندلی و میزم استاندارد نبودند و همچنین ماوس و کیبورد مناسبی نداشتم. در آن زمان بود که با گذراندن ساعت‌ها کار هر بار مشکلات مختلفی را در بدن خود احساس می‌کردم که به نحوی آزاردهنده بودند. در آن زمان بود که با یک تراپیست صحبت کردم و تغییراتی را در زندگی خودم بوجود آوردم. حال تمرینات کششی زیادی را در محیط کاری انجام می‌دهم، از صندلی و میز ارگونومیک استفاده می‌کنم و در بازه‌های زمانی مختلف به خودم استراحت می‌دهم. البته RSI من به کاملی رفع نشده اما می‌توانم احساس کنم که از بدتر شدن آن جلوگیری کرده‌ام.»

دردهای فیزیکی

 صرف کردن زمان زیاد پشت یک نمایشگر می‌تواند تاثیر منفی روی بدن ما داشته باشد. بدن ما هم برای چنین حالتی درست نشده است. Vestergaard می‌گوید که برای اجتناب از درد شانه و سر، هر روز با دوچرخه سر کار می‌روم و همچنین ارتفاع صندلی را مدام تغییر می‌دهم. همچنین مطمئن می‌شوم که محیط کاری‌ام به اندازه کافی نور داشته باشد. 

Sue Jenkins مدیر و استاد دانشگاه می‌گوید که من برای آنکه بتوانم ساعت‌های طولانی را کار کنم چندین راهکار ساده دارم: «سعی می‌کنم که محیط کاری روشنی داشته باشم، از سیم‌های مختلف روی میز کارم بیزارم به همین خاطر آن‌ها را به بی‌سیم تغییر دادم، از یک میز ایستاده استفاده می‌کنم تا بتوانم گاهی اوقات به صورت ایستاده نیز کار بکنم، در بازه‌های زمانی مختلف به یک فعالیت دیگر مشغول می‌شوم برای مثال پنج دقیقه حرکات کششی می‌روم و همین!»

مدیریت شرایط موجود

همه مشکلات ما ناشی از کار نیستند، برخی از آن‌ها را ما حتی قبل از اینکه کار بکنیم داشته‌ایم و یا آنکه دلیل مبتلا به آن‌ها کار نبوده است. در چنین حالت‌هایی نیاز است که به صورت منطقی و درست با آن برخورد کنیم. Michael Gearon می‌گوید که من مشکل کولیت دارم و از آنجایی که یک طراح وب هستم و همیشه با Deadlineها سروکار دارم نیاز است که خودم را از استرس دور نگه دارم. وی برای اینکه مشکل خودش را در شرکت حل بکند تصمیم گرفت که منابع انسانی و هم تیمی‌های‌ش را از این مشکل آگاه سازد تا اگر زمانی مشکلی بوجود آمد بتواند دلیل موجهی داشته باشد. این روش بسیار مناسبی برای حذف تنش و اضطراب در محیط کاری است.

در پایان

با گذشت هزاران سال از عمر بشر روند زندگی وی نیز تغییرات بسیار زیادی داشته است. با وجود آنکه بشر اولیه موجود بسیار پرتحرک و پر جنب و جوشی بوده است اما بشرهای امروزی اینگونه نیستند. کافی‌ست به یک شرکت برنامه‌نویسی بزرگ بروید، صدها نفر را مشاهده می‌کنید که پشت یک صندلی نشسته‌اند و تنها نقطه بدن‌شان که تکان می‌خورد انگشتان‌شان است. از آنجایی که بدن ما برای انجام چنین کارهایی طراحی نشده است نیاز است تا خودمان تغییراتی را در شرایط کاری اعمال کنیم. با در نظر گرفتن این نکات و تجربیات مطمئنا می‌توانید سفر سالم‌تری را برای کار کردن به عنوان یک برنامه‌نویس داشته باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا