مزایا و معایب Tailwind CSS
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

مزایا و معایب Tailwind CSS

Tailwind به عنوان یک فریمورک کاربردی CSS پس از معرفی به سرعت در میان توسعه دهندگان محبوب شد. زیرا با فرایند طراحی سریع و آزادی که هنگام طراحی وب سایت ارائه می‌دهد، کاربران زیادی را به خود جذب کرده است.

اما چگونه می‌توان مطمئن شد که این فریمورک برای پروژه‌های توسعه آینده مناسب است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم Tailwind دقیقا چیست و چه تفاوتی با سایر فریمورک‌هایی مانند Bootstrap یا Foundation دارد.

به علاوه مزایا و معایب اصلی آن را نیز بررسی خواهیم کرد. در پایان هم یک ارزیابی منطقی و بدون تعصب در مورد اینکه آیا Tailwind فریمورک مناسبی برای پروژه‌های آینده خواهد بود، انجام می‌دهیم. پس بدون توضیح اضافه‌ای بیایید به بحث اصلی بپردازیم.

Tailwind CSS چیست؟

Tailwind CSS برای اولین بار در سال 2019 منتشر شد و به عنوان یک فریمورک فرانت-اند شناخته می‌شود. در حال حاضر نسخه 2/2 آن وجود دارد و از زمان انتشار تا کنون طرفداران زیادی پیدا کرده است. همچنین بیش از 260 هزار توسعه دهنده از آن برای بهبود سیستم‌های طراحی خود استفاده کرده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد Tailwind در کم‌تر از دو سال به یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های CSS در جهان تبدیل شده است و دلایل زیادی هم برای این موضوع وجود دارد. در درجه اول به جهت کاربردها و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، آن را به انتخاب ایده‌آل برای پروژه‌های مختلف تبدیل می‌کند. واضح است که بیشتر توسعه دهندگان آن را برای ایجاد پروژه‌های React ترجیح می‌دهند.

تفاوت اصلی Tailwind با رقبا در این است که به توسعه دهندگان کنترل کاملی بر استایلدهی برنامه‌های وب می‌دهد. اما آیا این فریمورک CSS برای همه مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال، اجازه دهید مزایا و معایب آن را با جزییات بیشتر بررسی کنیم.

مزایا و معایب Tailwind CSS

مزایا:

1. کنترل کامل بر روی یک قالب طراحی شده

Tailwind یک فریمورک منحصر به فرد برای طراحی وب سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌هاست، به گونه‌ای که یک تم پیش‌فرض و ثابتی ندارد تا شما مجبور باشید مانند سایر فریمورک‌های CSS فقط از آن قالب استفاده کنید.

به عنوان مثال حتی اگر از عناصر مشابه (پالت رنگ، سایز و ...) استفاده می‌کنید، می‌توانید به هر پروژه ظاهر متفاوتی بدهید. بنابراین یکی از معدود فریمورک‌های CSS است که درباره ظاهر و نحوه طراحی پروژه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کند.

2. روند سریع طراحی

هیچ فریمورک سریع‌تری از Tailwind در طراحی CSS وجود ندارد. در نتیجه می‌توانید به‌راحتی با طراحی مستقیم عناصر، چیدمان‌هایی زیبا ایجاد کنید. همچنین هزاران کلاس داخلی را ارائه می‌دهد که نیازی به ایجاد طرح از ابتدا ندارند.

بنابراین لازم نیست خودتان قوانین CSS را بنویسید. ضمنا این کلاس‌های CSS دلیل اصلی سرعت بالای توسعه و استایل‌دهی با Tailwind هستند.

3. واکنش‌گرایی و امنیت

با بهره‌گیری از کلاس‌های پیش ساخته Tailwind می‌توانید قالب خود را مستقیما در یک فایل HTML طراحی کنید. همین ویژگی آن را به یک فریمورک واکنش‌گرا و سازگار با موبایل تبدیل می‌کند. علاوه بر این Tailwind از زمان انتشار خود ثابت کرده که یک فریمورک پایدار است. چرا که توسط مهندسان درجه یک توسعه داده شده، به همین دلیل است که باگ‌ها و خرابی‌های آن بسیار ناچیز هستند.

4. برخورداری از ویژگی‌های اضافی

Tailwind CSS در قسمت فرانت-اند یک وب سایت کار می‌کند. به همین جهت توانایی ایجاد قالب‌های واکنش‌گرا برای سایت شما و حذف تمام کلاس‌های CSS استفاده نشده را فراهم می‌آورد. به لطف بهره‌گیری از ابزار PurgeCSS، به شما کمک می‌کند تا CSS نهایی خود را تا حد امکان کوچک نگه دارید.

معایب:

1. HTML و CSS با هم ترکیب شده‌اند

از آنجایی که مجبور نیستید خودتان قوانین CSS بنویسید، Tailwind متفاوت از اکثر فریمورک‌های CSS عمل می‌کند. به خصوص برای کسانی که با CSS آشنایی ندارند عالی است، به این دلیل که قوانین استایل‌دهی را با فایل‌های HTML شما ترکیب می‌کند.

این موضوع برخلاف اصل «Separation of Concerns» است. بسیاری از توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند ساختار و استایل صفحه را از هم جدا کنند، چرا که باور دارند کلاس‌ها فرآیند نشانه‌گذاری Tailwind را پیچیده می‌کند.

2. یادگیری آن زمان‌بر است

به دلیل وجود کلاس‌های داخلی متعدد، منحنی یادگیری فشرده‌ای دارد. حتی برای توسعه دهندگان باتجربه نیز نحوه استفاده و تسلط کامل بر کلاس‌های آماده آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما به هر حال مانند یادگیری هر فریمورک توسعه دیگری، تمرین و تکرار قطعا نتیجه می‌دهد.

با این حال اگر هنگام نوشتن کلاس‌های CSS سریع هستید، Tailwind ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد. حتی اگر به طور کلی سرعت کار را در دراز مدت افزایش دهد.

3. نداشتن کامپوننت‌های ضروری

برخلاف Bulma و Bootstrap، Tailwind دارای کامپوننت‌های استایلدهی قابل توجهی نیست. متأسفانه شما باید به صورت دستی ویژگی‌هایی مانند هدرها، دکمه‌ها و منوهای ناوبری را برای برنامه‌های وب خود اضافه نمایید.

هرچند یک اشکال مهم به حساب نمی‌آید، زیرا توسعه دهندگان باتجربه می‌توانند این ویژگی‌ها را به سرعت پیاده‌سازی کنند. در هر صورت باید زمانی را برای این کار اختصاص دهید.

4. مستندات

اگرچه Tailwind CSS پیشرفت‌های زیادی در زمینه اضافه کردن راهنماها و آموزش‌های ویدیویی داشته، اما همچنان از رقبایی مانند Bootstrap عقب مانده است. البته در صورت بروز مشکل، همیشه می‌توانید از توسعه دهندگان کمک بگیرید.

با این حال به خاطر داشته باشید که مدتی طول می‌کشد تا جواب بگیرید. به همین دلیل ممکن است لازم باشد فریمورک را به صورت دستی بر اساس نیازهای خود سفارشی‌سازی کنید.

آیا Tailwind ارزش امتحان کردن را دارد؟

خیلی کوتاه بگویم که استفاده از Tailwind با سایر فریمورک‌های CSS کاملا متفاوت است. مزایا و معایب اصلی آن را بررسی کردیم، پس با توجه به این ویژگی‌ها به راحتی می‌توان گفت که:

  • یک راه حل عالی برای توسعه دهندگان آشنا با CSS است که می‌خواهند روند توسعه و طراحی خود را در طولانی مدت سرعت ببخشند.
  • اگر با CSS آشنایی ندارید یا نمی‌خواهید وقت خود را صرف یادگیری یک فریمورک جدید کنید، ایده خوبی نیست.

بدیهی است که همه چیز به نیازها و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. با این حال اگر صرفه‌جویی در زمان و استایلدهی CSS برای شما در اولویت است، حتما باید Tailwind را امتحان کنید.

صرف نظر از اینکه آیا باید آن را انتخاب کنید یا نه، واضح است بسیاری از توسعه دهندگان به دلایل منطقی از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه از آنجایی که روند طراحی سریع‌تری را ارائه می‌دهد و فریمورکی واکنش‌گرا و پایدار است، آمده که بماند.

فهمیدیم که Tailwind می‌تواند به ما در صرفه‌جویی زمان و تغییر روش طراحی وب سایت کمک کند، بنابراین حتما ارزش امتحان کردن را دارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
1 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید