منظور از Prototype در توسعه نرم افزار چیست؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

منظور از Prototype در توسعه نرم افزار چیست؟

تصور کنید در حال توسعه پروژه خود هستید. فرض کنید این یک برنامه وب است که توسط هزاران نفر استفاده می‌شود و توسعه آن هم ماه‌ها طول می‌کشد. این کار هزینه زیادی برای توسعه دهندگان، طراحان و کارشناسان UX شما به همراه خواهد داشت.

اکنون چندین ماه گذشته و برنامه آماده است. شما هم کاملا از آن راضی هستید. اگرچه اشکالاتی دارد، اما کدام اپلیکیشن در ابتدا اینگونه نیست؟ پس نگران نباشید، چرا که به زودی آن را بهبود خواهید داد. در نهایت تصمیم می‌گیرید آن را به بازار عرضه کنید (شاید لازم باشد ابتدا تست نسخه بتا را روی گروهی از کاربران انجام دهید).

حال می‌بینید بازخوردها ناامیدکننده است. زیرا مواردی که برای کاربران ضروری است را نادیده گرفته‌اید، با این حال افزودن آن ویژگی‌ها اساسا به معنای بازسازی برنامه است.

یا حتی جریان UX آنقدر برای کاربران گیج‌کننده است که برنامه را غیرقابل استفاده می‌کند (در بهترین حالت استفاده از آن دشوار است)، اگرچه خودتان فکر می‌کنید که خوب است. هر چه که باشد، شما فقط ساعت‌های زیادی (همچنین هزینه زیادی) را به دلیل چیزی که هیچ کس در مرحله اولیه به آن نیاز ندارد، هدر داده‌اید. پس باید توسعه برنامه را دوباره انجام دهید و زحمت زیادی را بر خود متحمل کنید.

مواردی که گفته شد، در روند توسعه برنامه‌ها خیلی اتفاق می‌افتد، حتی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید. اما آیا می‌توانستید از آن جلوگیری کنید؟ بله، در صورتی که ابتدا یک نمونه اولیه (Prototype) می‌ساختید.

نمونه‌سازی نرم افزار چیست؟

Prototype یا همان نمونه اولیه بخشی ضروری از فرآیند توسعه نرم افزار (وب یا اپلیکیشن موبایل) است. در طول فرآیند نمونه‌سازی توسعه دهندگان، طراحان و کاربران نهایی می‌توانند به سرعت جریان کاری و طراحی را بررسی کنند و بازخورد مهمی در مورد چگونگی بهبود آن بگیرند. هنگامی که نمونه اولیه را انجام می‌دهید، این فرصت را خواهید داشت که قبل از انتشار محصول، استراتژی خود را تست کرده و به هر نکته مهمی در مورد آن رسیدگی کنید.

نمونه‌سازی یکی از پنج مرحله اصلی فرایند طراحی است، روشی برای حل مشکلات پیچیده با استفاده از تکنیک‌های خلاق. به عبارت دیگر یعنی ساختن یک یا چند نسخه کوچک شده از محصول. این کار می‌تواند به سادگی کشیدن طرح‌ها و مدل‌های کاغذی یا به پیچیدگی یک نسخه کدنویسی شده برنامه باشد.

نمونه‌سازی به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را در مراحل اولیه تست کنید و قبل از اینکه شما و تیمتان کارهای پرهزینه زیادی انجام دهید، تغییرات را ایجاد نمایید. ساخت یک نمونه اولیه کاربردی به شما این امکان را می‌دهد که قبل از راه‌اندازی محصول نهایی با کاربران یا مشتریان خود تعامل داشته باشید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که با زمان و بودجه کافی برای بهبود آن، بازخورد ارزشمندی دریافت کنید.

اگر نگران کمبود زمان لازم برای نمونه‌سازی هستید، به یاد داشته باشید که یک نمونه اولیه لزوما نیازی به کدنویسی ندارد. زیرا می‌تواند یک ماکت ساده باشد که توسط طراح یا متخصص UX انجام می‌شود و بر اساس آن می‌توانید تعاملات را ترسیم کرده و کار خود را برنامه‌ریزی کنید.

فرآیند نمونه‌سازی نرم افزار

فرآیند نمونه‌سازی مراحل زیادی دارد و حتی اگر از ایده خود به عنوان یک طرح کامل استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. موارد زیر مراحل کلیدی هستند که باید دنبال شوند:

1. درک چشم‌انداز

روند بازار و استراتژی خود را به دقت تجزیه و تحلیل نمایید. سپس بررسی کنید که به چه فناوری‌هایی نیاز دارید.

روی چشم‌انداز آینده خود متمرکز شوید و با در نظر گرفتن آن نرم افزار را بسازید. این دانش اولیه برای ساختن نرم افزاری ضروری است که نیازهای کسب و کار شما را نشان دهد و مناسب بازار باشد.

2. شناسایی الزامات اصلی

از دید کاربر به مشکلات نگاه کرده و سعی کنید آن‌ها را حلاجی نمایید. برای انجام این کار با مشتریان فعلی خود صحبت کنید و از آن‌ها بپرسید که دوست دارند چه چیزی را در این نرم افزار داشته باشند. آیا واقعا به آن نیاز دارند و چرا؟

3. تحقیق و بررسی

ببینید آیا نرم افزار دیگری وجود دارد که ویژگی‌های مشابه داشته باشد. درباره رقبای خود تحقیق کرده و سعی کنید جزئیات بیشتری در مورد محصولات رقابتی بیابید. همچنین از خود بپرسید محصول من چگونه متفاوت خواهد بود؟ این دانش به شما کمک می‌کند تا نیازهای خود را تعریف کنید و مسدودکننده‌ها و فرصت‌های بالقوه را برای فرآیند خود بررسی نمایید.

4. توسعه یک نمونه اولیه

از قلم و کاغذ یا ابزارهای نمونه‌سازی پروژه استفاده کنید و یک نسخه اولیه از محصول خود را تهیه نمایید. ویژگی‌هایی که در این مرحله ایجاد می‌کنید به هدف نمونه اولیه شما بستگی دارد. به طور کلی، ابتدا باید بر روی ویژگی‌های تاثیرگذار تمرکز کنید. پیچیدگی‌های احتمالی را در این مرحله برطرف کرده و آن‌ها را به بعد موکول نکنید. سپس روی تجربه کاربر متمرکز شوید و بخش‌های مشکل‌ساز را بشناسید.

5. تست نمونه اولیه

محصول را به کمک کاربران و همکاران خود ارزیابی کنید. نقاط ضعف بالقوه و نقاط قوت محصول را شناسایی نمایید. به علاوه سعی کنید از آن به عنوان فرصتی برای جذب مشتری بهره بگیرید. از افرادی که نمونه اولیه را تست می‌کنند نظرشان را بپرسید، زیرا دیدگاه‌های کاربر می‌تواند مطالب بازاریابی بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد.

6. بازنگری و بهبود نمونه اولیه

از بازخورد جمع‌آوری شده برای تغییر و بهبود نمونه اولیه استفاده کنید. چرا که ایجاد تغییرات در این مرحله آسان است و وقت توسعه دهندگان را نمی‌گیرد. یک بار دیگر آن را با کاربران نهایی آزمایش کنید و مطمئن شوید که این بار آن را درست انجام داده‌اید.

7. تکرار

اگر سوالات مهم و مشکلات مبهم در این مرحله باقی مانده، کل فرآیند را مجددا تکرار کنید تا بتوانید از شر آن‌ها خلاص شوید و فرآیند نمونه‌سازی را نهایی کنید. همچنین می‌توانید دوباره این فرآیند را طی کرده تا ایده‌های اضافی را برای بهبود محصول خود آزمایش کنید.

چند راهکار برای مبتدیان

اکنون ممکن است فکر کنید که فرآیند نمونه‌سازی ممکن است زمان‌بر باشد و نمی‌خواهید زمان و پول اضافی را برای پروژه خود صرف کنید و تصمیم می‌گیرید آن را بدون نمونه‌سازی انجام دهید. به همین دلیل برای آسان و مؤثر کردن فرآیند، چند راهکار ساده وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها پیروی نمایید:

1. فقط شروع به ساختن کنید - این کار به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را محقق کرده و به سرعت تصمیم بگیرید که آیا ارزش پیاده‌سازی را دارند یا نه. پس از شروع به کار می‌توانید چیزهای ساده‌ای را برای کشف ایده‌های بیشتر و غوطه‌ورشدن عمیق‌تر در کار خود ایجاد کنید.

2. زمان زیادی را روی آن صرف نکنید - هر چه بیشتر روی پروژه فکر کنید، بیشتر در اجرای ایده‌های خود دچار مشکل می‌شوید. دقت کنید که هدف نمونه‌سازی به چالش کشیدن فرضیات و تست ایده‌های جدید است.

3. همیشه به فکر کاربر باشید - نیازها و رفتار آن‌ها چیزی است که باید کار شما را در تمام مراحل توسعه محصول هدایت کند. تجزیه و تحلیل اولیه اطلاعات، پس‌زمینه مربوطه را در اختیار شما قرار می‌دهد، ضمن این‌که مرحله تست فرضیات شما را به سرانجام می‌رساند. بنابراین از این دانش برای ساختن نرم افزارهای عالی کمک بگیرید.

4. به یاد داشته باشید که برای چه هدفی آزمایش می‌کنید - هدف نمونه اولیه خود را فراموش نکنید و واقعا چیزی را که می‌خواهید تست کنید. در عین حال برای تجربیات دیگری که می‌توانید در این فرآیند کسب کنید، آماده باشید (قطعا درس‌های زیادی وجود خواهد داشت).

اگر زمان کافی دارید، می‌تواند ایده خوبی باشد که روی انتخاب ابزارهای مناسب متمرکز شوید. برای این کار می‌توانید نمونه‌های اولیه سریع و ساده‌ای (low-fi) را ایجاد کنید که می‌توانند بلافاصله آزمایش شوند یا نمونه‌های اولیه پیچیده‌تری با کیفیت بالا (hi-fi) که به محصول نهایی نزدیکتر هستند. از سوی دیگر هنگام ایجاد یک نمونه اولیه hi-fi می‌توان نظرات مفید و دقیقی را دریافت کرد. بنابراین بر اساس اهداف خود تصمیم‌گیری کنید.

چرا نمونه‌سازی مهم است؟

نمونه‌سازی با این‌که ممکن است روند توسعه را (حداقل در ابتدا) طولانی‌تر کند، اما زمان اولیه‌ای که برای این کار صرف می‌کنید در واقع می‌تواند بعدا منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه بیشتر شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به سایر مزایای نمونه‌سازی داشته باشیم:

این کار نه تنها از بروز مشکلات احتمالی در پایان کار جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت شود و به شما این فرصت را بدهد که در مورد نیازهای کاربر بهتر تحقیق کنید.

ابزارهای نمونه‌سازی زیادی وجود دارد و بسیاری از آن‌ها رایگان و قابل استفاده هستند (مانند قلم و کاغذ). این کار نمونه‌سازی را ارزان، آسان و سریع می‌کند.

اگر در مراحل اولیه طراحی به توافق برسید، یک چشم‌انداز کلی برای محصول نهایی خود دریافت خواهید کرد که کار توسعه را بدون نیاز به توضیح جزئیات برای توسعه دهندگان آسان‌تر می‌کند. در عین حال می‌توانید جدول زمانی و بودجه دقیق‌تری برای توسعه برنامه یا نرم افزار خود در نظر بگیرید.

هرچه زودتر جزییات و نیازهای پروژه خود را بدانید، بهتر می‌توانید برای توسعه پروژه آماده شوید. چرا که می‌توانید مشکلات یا محدودیت‌ها را بپذیرید، به خصوص مواردی که در ابتدای فرآیند نمونه‌سازی به آن‌ها فکر نکرده‌اید. همچنین ممکن است الزامات دیگری را پیدا کنید که باید رعایت شوند. همه این موارد ممکن است در نهایت شما را به سمت ایجاد یک محصول کامل‌تر سوق دهد تا نیازهای کاربران را بهتر برآورده کند.

نمونه‌سازی پذیرش اولیه کاربر را به همراه دارد. یعنی مردم می‌توانند محصول شما را در مراحل اولیه تست کنند و بازخورد ارزشمندی به شما ارائه دهند، بنابراین می‌توانید تغییرات را زودتر اعمال کرده و از هزینه‌های اضافی که در بالا ذکر شد، جلوگیری نمایید.

آخرین نکته این است که باید نوآوری کنید. برای این‌که امتحان کردن ایده‌های احمقانه در این مرحله آسان‌تر از زمانی است که با تمام قوا کار را پیش برده‌اید و این کار بیش از حد خطرناک است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات