چرا شرکت‌های بزرگ از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چرا شرکت‌های بزرگ از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنند؟

پایتون از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی بوده که در دنیای نرم‌افزار همواره به عنوان یک انتخاب داغ به شمار رفته است. دلیل این موضوع نیز کاربردهای بسیار زیاد آن و همچنین بروزرسانی‌های مداوم است.  در این مقاله از آموزش برنامه نویسی راکت با شما هم هستیم. 

شرکت‌های بزرگ نیاز دارند تا خودشان را با تغییرات بزرگ و موج‌های دیجیتالی وفق دهند. فارغ از آن شرکت‌های بزرگ در حال حاضر نیز سعی دارند تا روی توسعه اپلیکیشن‌های سازمانی تمرکز داشته باشند، این موضوع در نهایت منجر به تقویت کارایی و عملیات‌های مالی آن‌ها می‌شود. همچنین باتوجه به آمار موجود، آموزش پایتون یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین ها در ایران و جهان به حساب می آید. 

پایتون در طی سال‌های اخیر به عنوان گزینه‌ای عالی همواره در دسترس توسعه‌دهندگان و شرکت‌های مختلفی بوده است. از ویژگی‌های اصلی پایتون می‌شود به قدرتمند و منعطف بودن اشاره کرد، جدای از این موارد پایتون زبانی است که منابع یادگیری و کاربردی بسیار زیادی دارد. براساس آمار موجود پایتون در هر سال ۲۷ درصد نرخ رشد دارد و این موضوع کماکان ادامه دارد.

برنامه‌های سازمانی به برنامه‌هایی گفته می‌شوند که برای سازمان‌های بزرگ ساخته شده و جوابگوی کارهای بزرگ هستند. مثال‌هایی از این نرم افزارها را می‌توانید در بانک‌ها، شرکت‌های تجاری بزرگ، دولت‌ها و… مشاهده بکنید.

دلایل محبوبیت پایتون

پایتون در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا است. به لطف داشتن توسعه‌دهندگان بسیار زیاد، منابع مختلف برای انجام کارهای متفاوت، انعطاف بالا و… پایتون تا به حال حاضر در برنامه‌های سازمانی بسیار زیادی استفاده شده است. مهم نیست که شما چه چیزی را می‌سازید، می‌تواند یک سیستم یادگیری ماشین باشد و یا می‌تواند یک وب اپلیکیشن، در هر صورتی پایتون برای شما مفید خواهد بود.

در زیر به صورت بسیار ساده ویژگی‌های کلی پایتون را می‌توانید مشاهده نمایید:

  • یادگیری آسان
  • پویا
  • ماژولار
  • قابل حمل
  • شئ‌گرا
  • سطح بالا
  • مفسری
  • قابلیت توسعه با سی و سی‌پلاس‌پلاس

شرکت‌هایی که از پایتون استفاده می‌کنند:

یکی از موضوعاتی که باعث انتخاب یک تکنولوژی می‌شود، مشاهده آن در دنیای واقعی و نتایج آن است. 

  • اینستاگرام و فیسبوک به عنوان دو غول شبکه‌های اجتماعی در بحث پردازش داده و قسمت بک-اند از پایتون استفاده می‌کنند.
  • اسپاتیفای برای آنالیز بک-اند از پایتون استفاده می‌کند.
  • صنایع Light و Magic برای مدیریت ابزارها و تکنولوژی‌های CGI از پایتون استفاده می‌کند.
  • نتفلیکس در بخشی از مدیریت اپلیکیشن خود از پایتون استفاده می‌کند.
  • گوگل از پایتون به عنوان یکی از چهار زبان برنامه‌نویسی برای بحث سرور-ساید استفاده می‌کند.

تعجبی ندارد که چرا این شرکت‌ها از پایتون استفاده می‌کنند. پایتون زبانی چند-منظوره است و می‌تواند برای کاربردهای بسیار متفاوتی استفاده شود.

مزایای استفاده از پایتون برای توسعه نرم‌افزارهای سازمانی

مقیاس‌پذیر بودن

از آنجایی که پایتون منعطف است، می‌تواند اپلیکیشن‌هایی را در اندازه‌های متفاوت مدیریت کند. پایتون از چندین پارادایم برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به صورت اسکریپتی استفاده شود. پایتون یک زبان تفسیری است بنابراین روال کامپایل بسیار سریعی دارد.

از آنجایی که پایتون یک زبان مختصر است، بنابراین برای پروژه‌های بزرگ، نیازی به نگه‌داری از حجم زیاد کد نیستید. همه چیز به صورتی کوتاه نوشته می‌شود. اگر زمانی بخواهید پروژه‌ای را بزرگ‌تر از چیزی که هست بکنید، پایتون می‌تواند به خوبی این کار را نیز برای‌تان انجام دهد.

پشتیبانی از کتابخانه‌های مختلف

بزرگ‌ترین مزیتی که پایتون نسبت به دیگر زبان‌های دنیا دارد این است که کتابخانه‌های بسیار زیادی برای آن نوشته شده است. این موضوع باعث می‌شود که ماژولاریتی بسیار بالایی نیز داشته باشد. در نهایت پروسه توسعه نرم‌افزار با استفاده از پایتون بسیار سریع‌تر از هر زبان دیگری خواهد بود.

برخی از کتابخانه‌های محبوب که برای پایتون نوشته شده‌اند عبارت‌اند از:

  • Pandas: در این کتابخانه می‌توانید شاهد ساختارهای داده‌ای با کیفیت باشید، همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند از ماژول‌های آنالیز بسیار زیادی استفاده کنند.
  • Django: یک فریمورک کامل برای توسعه وب اپلیکیشن است. جنگو در پروژه اینستاگرام نیز استفاده شده است.
  • Keras: یک کتابخانه پایتونی برای توسعه شبکه‌های عصبی است که به توسعه‌دهندگان در جهت ساخت یادگیری ماشین کمک می‌کند.
  • Tensorflow: این کتابخانه‌ای است که توسط گوگل توسعه داده شده و ویژگی‌های یادگیری عمیق را در خود دارد.

جدای از این موارد می‌شود به فریمورک‌هایی مانند فلاسک، اسکرپی، فالکون و… اشاره کرد.

نمونه‌سازی سریع

پایتون سرعت توسعه بسیار زیادی دارد و از این رو باید در نظر گرفت که انتخابی مناسب برای ساخت نمونه‌های اولیه است. 

مطالعه آسان

زبان برنامه‌نویسی پایتون بیشترین شباهت را به زبان معمولی دارد. در واقع فارغ از آنکه با پایتون می‌شود برنامه‌ها را سریع نوشت، می‌توان برنامه‌ها را نیز سریع خواند. به همین دلیل بازبینی کدها در پایتون بسیار سریع‌تر از چیزی که فکرش را بکنید انجام می‌شود. 

در پروژه‌های سازمانی موضوع سرعت بسیار مهم است. شما باید به سرعت چیزی که در فکر دارید را پیاده‌سازی کنید، حال موضوع مهم دیگر آن است که کدهای شما با کیفیت باشد. از آنجایی که بازبینی کدها نیز به سرعت انجام می‌شود در نهایت همه چیز با اهداف سازمان سازگاری خواهد داشت. 

راحتی در کار برای توسعه‌دهندگان

به عنوان یک رهبر در یک شرکت باید بدانید که برخی از راه‌حل‌های سازمانی همراه با پیچیدگی‌های بسیار زیادی هستند. توسعه‌دهندگان برای حل کردن مشکلات سازمانی نیاز دارند که تمرکز بالایی داشته باشند. زمانی که یک توسعه‌دهنده از پایتون استفاده کند، متوجه خواهد شد که پیاده‌سازی ایده‌های‌ش بسیار ساده‌ است. این موضوع به لطف راحت بودن پایتون در امر پیاده‌سازی اتفاق می‌افتد.

پایتون زبانی پویا است و خود این موضوع به شما در توسعه آنچه می‌خواهید کمک بیشتری می‌کند. از طرفی دیگر پایتون نسخه‌های جدید خود را هر چند ماه یک بار معرفی می‌کند. برورزرسانی‌هایی که همیشه با ویژگی‌های جدیدی همراه هستند.

خلاصه: چرا پایتون برای ایده‌های سازمانی مناسب است:

  • پایتون سریع و ساده است از این رو زمان توسعه یک نرم‌افزار کوتاه‌تر خواهد بود.
  • نمونه‌سازی با استفاده از پایتون بسیار سریع انجام می‌شود.
  • پایتون منعطف است و می تواند برای کاربردهای مختلفی استفاده شود.
  • کیفیت بالای کدها توسط پایتون تضمین می‌شود چرا که کتابخانه‌های استاندارد بسیاری برای آن نوشته شده است.

در پایان

پایتون یک زبان برنامه نویسی محبوب و پر استفاده است. شرکت‌های بسیاری از آن برای بخش‌های مختلفی از فرایند توسعه اپلیکیشن‌های‌شان استفاده می‌کنند. همچنین توسعه دهندگان بسیاری براساس توانمندی‌ها و ویژگی‌هایی که پایتون دارد به سمت یادگیری آن می‌روند. پایتون با داشتن فریمورک‌های مختلف این امکان را به ما داده تا در قسمت‌های مختلفی از توسعه اپلیکیشن از آن استفاده کنیم و همین موضوع یکی از دلایل اصلی‌ست که باعث شده تا پایتون استفاده‌پذیری بسیار بالایی داشته باشد. 

ما در مجموعه راکت دو دوره آموزشی برای یادگیری پایتون رو ضبط کرده‌ایم که براساس نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

  • اگر قصد یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون در سطح مقدماتی و مبتدی را دارید می‌توانید دوره آموزشی رایگان پایتون را مشاهده نمایید.
  • اگر قصد دارید که به صورت حرفه‌ای با پایتون پیش بروید و با تکنیک‌های مختلف آن آشنا شوید می‌توانید از دوره آموزش پیشرفته پایتون استفاده کنید. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا