۲۰ دلیلی که باید به فریلنسری نه بگویید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

۲۰ دلیلی که باید به فریلنسری نه بگویید

همه‌ی ما در مورد فریلنسری، چیزهای بسیار خوبی شنیده‌ایم: مثلا داشتن استقلال کامل در تصمیم گیری‌های خلاقانه، نبود هیچگونه رئیسی برای پاسخگو بودن، ساعت‌های کاری انعطاف پذیر و  به راحتی کار کردن از خانه جزو بهترین مسائلی است که در فریلنسری وجود دارد. همه‌ی این‌ها به یک موضوع واحد ختم می‌شوند: آزادی.

مطمئناً فریلنسر بودن محدودیت‌های شغلی موجود در شرکت‌ها را شکست خواهد داد اما همانطور که می‌گویند، آزادی بهایی دارد. ممکن است بسیاری از ما نادیده بگیریم که برای رسیدن به این آزادی مجبور به از دست دادن چه چیزهایی هستیم. به جای اینکه مثل دیگران مسیر رایج را در مورد فریلنسری طی کرده و مزایای فریلنسر شدن را بررسی کنیم، سعی کرده‌ایم تا در اینجا ۲۰ دلیلی را بیان کنیم که بهتر است به یک فریلنسر تبدیل نشوید. این نکات به دو دسته تقسیم می‌شوند، یا مربوط به محیط کار هستند و یا شامل خصوصیات شخصیتی می‌باشد که با آن سازگار نیست.

محیط کار

از یک شغل اداری تمام وقت گرفته تا یک کار فریلنسری تمام وقت، باید تغییراتی را در نحوه کار امور خود ایجاد کنید. راز غرق نشدن در ناشناخته‌ها این است که ببینید آیا توانایی سازگار شدن با تغییرات محیطی اعمال شده را دارا هستید یا خیر. فریلنسینگ برای شما مناسب نیست اگر:

۱. مزایا را دوست دارید

اگر قصد داشته باشید تا فریلنسری را به عنوان آخرین شغل خود در زندگی انتخاب کنید، یعنی تحت پوشش پزشکی قرار نمی‌گیرید، مرخصی ندارید، حقوق بازنشستگی دریافت نمی‌کنید، پس انداز بازنشستگی نخواهید داشت و از تمام مزایای یک شغل اداری محروم خواهید شد. 

۲. انتظار انعطاف پذیری مطلق را دارید

آزادی با انعطاف پذیری برابر نیست. حقیقت این است که این مشتریان هستند که تصمیم می‌گیرند شما چه زمانی مشغول به کار باشید. آن‌ها کسانی هستند که مهلت‌های زمانی را تعیین می‌کنند، کسانی هستند که می‌توانند در آخرین لحظه خواستار تغییراتی در محصول شوند و حتی برخی انتظار دارند که هر وقت آن‌ها نیاز به جواب داشتند، شما باید پاسخگو باشید. 

۳. می‌خواهید کار را از زندگی شخصی خود جدا کنید

هیچ ساعت و مکان مشخصِ کاری‌ای نمی‌تواند باعث شود تا فریلنسری جزئی از زندگی شما باشد. لازم نیست که بعد از ساعت ۵ غروب تماس‌های کاری از طرف مشتریان دریافت کنید. کارتان همان جایی است که لپ تاپ شما در آن قرار دارد و این کار می‌تواند در هر زمانی از روز و شب شروع شود.

۴. از اینکه مدام به شما زنگ بزنند متنفرید

بعضی از مشتریان انتظار دارند که وقتی سوالی در مورد پروژه پیش آمده شما در دسترس باشید. اگر نمی‌توانید تمام روز در دسترس باشید، یعنی بهتر است در انتخاب این حرفه به عنوان شغل جدیدتان تجدید نظر کنید. 

۵. انتظار دارید که تعطیلات واقعی داشته باشید

با وجود بی نظمی در ساعات کاری، انتظارات غیرواقعی مشتریان و برخی مهلت‌های زمانی بسیار سخت در پروژه، رفتن به تعطیلات و تفریح کردن را می‌تواند به یک مسئله چالش برانگیز تبدیل کند. باید قبول کنید که ممکن است مجبور شوید در تعطیلات جواب بعضی از ایمیل‌ها را داده و کمی نیز کار انجام دهید.

۶. نمی‌خواهید پشت میز نشین شوید

شما می‌توانید لپ تاپ خود را هر کجا که می‌خواهید برده و در آنجا مشغول به کار شوید. اگر می‌خواهید به عنوان یک فریلنسر به زندگیتان ادامه دهید، یعنی مجبور هستید جلوی یک دستگاه و ترجیحا یک میز بنشینید. 

۷. بیشتر زندگی اجتماعی شما ناشی از کار است

برای عموم مردم، جای تعجبی ندارد که به عنوان منبع اصلی در فعالیت‌های اجتماعی کار کرده باشند و نحوه‌ی گذراندن آن ۸ ساعت کاری را بررسی کنند. اما به عنوان یک فریلنسر آمادگی لازم برای رویارویی با یک خشکسالی اجتماعی را داشته باشید چون بیشتر اوقات به تنهایی کار خواهید کرد.

۸. انتظار دارید دیگران درک کنند که شغل شما چیست

غیرقابل پیش بینی بودن یکی از روش‌های مثبت دیدن آزادی است. درآمد شما پایدار نیست، ساعات کاری شما نامنظم است و حتی ممکن است از دید خانواده و دوستانتان بیکار به نظر برسید. تنها یک فریلنسر دیگر می‌تواند این سختکوشی و تلاش شما برای کار کردن را درک کند. تعجب نکنید اگر اعضای خانواده برای کار کردن در "شغل واقعی خود"، کارهای خانه و تمام تکالیف دیگر را به گردن شما بیاندازند.

صفات شخصی

برخی از بزرگترین موانع تبدیل شدن به یک فریلنسر تمام وقت، ناسازگاری خصوصیات شما با نیازهای شغلی است. به عبارت ساده‌تر، اگر خصوصیات لازم یک فریلنسر را نداشته باشید، از دور رقابت کنار شده خواهید شد. ۱۲ دلیل دیگر در فریلنسری ممکن است برای شما مناسب نباشند اگر:

۹. به راحتی منحرف می‌شوید و نمی‌توانید خودتان را مدیریت کنید

وقتی در حال دور شدن از کار واقعی هستید، به این معنی نیست که درگیر چندکاره بودن شده‌اید. دفعه‌ی بعد که احساس می‌کنید باید در کنار پروژه خود به ایمیل‌های شخصی یا پیام‌های شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهید را به یاد داشته باشید. و به خاطر اینکه فریلنسری یک شغل تک نفره است، باید سازمان یافته باشید تا بتوانید تمام جنبه‌های کسب و کار خود را پوشش دهید.

۱۰. نمی‌توانید اولویت بندی کنید

بعضی اوقات مجبور هستید روی چندین سطوح مختلف در هر پروژه کار کنید. نه تنها باید نقاط عطف و مهلت‌های زمانی هر پروژه را در در نظر داشته باشید، بلکه باید بدانید که اولویت بندی را نیز چگونه باید انجام دهید. اگر در اولویت بندی کارها، وظایف، مهلت‌های زمانی در شغل و یا زندگی روزمره خود مشکل داشته باشید، شغل فریلنسری مناسب شما نخواهد بود.

۱۱. نمی‌توانید خودتان را به یک برند تبدیل کنید

جدا از مذاکراتی که برای منافع خودتان با مشتری دارید، باید بدانید که چگونه قبل از اینکه آن‌ها به سراغتان بیایند، خودتان را بازاریابی و برندسازی کنید. این همان روشی است که به وسیله آن می‌توانید پروژه های آینده را دنبال کنید. یادآوری می‌کنم که برای نشان دادن افزایش کیفیت و ارزش در خدمات خود، باید به طور مداوم نمونه کارهای خود را با آخرین کارهایتان بروز کنید.

۱۲. نمی‌دانید ارزش درونی‌تان چقدر است

برای انجام صحیح و درست نکته ۱۱ نیز باید ارزش خود را بدانید. این امر باعث می‌شود تا بتوانید آسانتر بر روی قیمت‌هایی مذاکره کنید که چرخ زندگی تان را بچرخاند و با این حال سبب ترساندن و از دست دادن مشتریان با پتانسیل بالای شما نشود. برای ارزش کارهای خود یک مرجع تعیین کنید تا مشتریان زیرک نتوانند به راحتی از شما سو استفاده کنند.

۱۳. به کاری که می‌کنید هیچ علاقه ای ندارید

این موضوع برای هر شغلی یکسان و مشابه است. اگر از کارهایی که انجام می‌دهید رنج می‌برید، در دراز مدت از انجام آن کار خسته خواهید شد. وقتی یک فریلنسر هستید، اشتیاق و علاقه در کارتان بسیار پر اهمیت می‌شود. زمانی که این عشق و علاقه از انجام کار از بین برود، گم کردن مسیر پیشرفت و از خود راضی شدن بسیار آسان خواهد شد.

۱۴. با پول رابطه خوبی دارید

فریلنسینگ مانند یک تجارت است: یعنی شما به طور مداوم درآمد کسب نمی‌کنید. بعضی اوقات درآمد خوبی دارید اما گاهی دیگر تصور می‌کنید که کسی کارهایتان را طلسم کرده است. در هر صورت باید مطمئن شوید که بخشی از درآمد خود را پس انداز خواهید کرد. شما شبکه امن خودتان در این زندگی هستید.

۱۵. نگرش شما به کار بسیار ساده و کوچک است

اگر فکر می کنید بهتر است نقش فریلنسری را به عهده بگیرید فقط به خاطر اینکه تصور می‌کنید راحت است، یعنی قرار است زمان‌های بدی را پشت سر بگذارید. برای اینکه بتوانید ارزش‌های خود را حفظ کرده و در بازار فریلنسری همچنان رقابت کنید، باید دائما محصول خود را ارتقا بخشیده و بهتر کنید. شما نمی‌توانید در این حرفه از خود راضی شوید چون همین احساس رضایت نادرست، عامل شکست کاری شما خواهد شد. تلاش‌های کم و ساده، در درازمدت بر علیه شما کار خواهند کرد.

۱۶. ترجیح می‌دهید دیگران دائماً کمکتان کنند

یک نکته جالب در مورد مشاغل معمولی در اداره‌ها این است که شما فقط باید به پروتکل‌هایی که قبلا توسط افرادی تنظیم شده است، پایبند شوید. با این حال اگر قصد دارید تا به یک فریلنسر تبدیل شوید، رئیس شما هستید و چه خوشتان بیاید و چه نیاید، باید فعالتر و سازنده‌تر از گذشته عمل کنید.

۱۷. می‌خواهید مشتریان از سبک شما پیروی کنند

 به عنوان یک فریلنسر در زمینه طراحی یا وبلاگ نویسی، ممکن است شما سبک خاصی را برای خودتان انتخاب کرده باشید و به وسیله آن با اشتیاق، مشتریان بالقوه خود را بازاریابی می‌کنید. با این حال واقعیت این است که بعضی از مشتریان ممکن است بخواهند اطلاعات بیشتری را در مورد پست یا طرح دانسته و یا بیشتر در مورد پروژه صحبت کنند. شما باید بتوانید در هر زمان، با دلیل با آن‌ها موافقت و یا مخالفت کنید. 

۱۸. منتظر الهام گرفتن هستید

با مهلت‌های زمانی بی شماری که در اختیار دارید، نمی‌توانید روی تخت خود دراز بکشید و به سقف زل بزنید و امیدوار باشید چیزی الهام بخش بیاید و در اتاقتان را بزند. داشتن انضباط شخصی و اشتیاق برای بی نقص کردن محصولتان، باعث می‌شود تا همیشه خلاق و در صدر رقابت باقی بمانید. به یاد داشته باشید که میانه رو بودن گزینه‌ای در فریلنسری نیست.

۱۹. شما تمرین ندیده‌اید

چه یک فریلنسر در زمینه طراحی باشید و چه در زمینه وبلاگ نویسی، اصلاحات و یا تغییرات در شاهکارهای شما یک مسئله‌ی مشخص شده است. قبل از اینکه بتوانید محصول مشتری را ارسال کنید باید مدام طبق خواسته مشتری بر روی آن تغییراتی را اعمال کنید و یا صرفا با طرح و ایده خودتان آنقدر اصلاحش ‌کنید تا محصول نهایی و بی نقصی را به وجود آورید. یک انسان می‌تواند ناکامی و ناامیدی‌های زیادی را تجربه کند، بنابراین تمرین شکیبایی و صبور بودن می‌تواند مفید باشد.

۲۰. به آسانی تسلیم می‌شوید

در آخر، مثل تمام اصول زندگی، تلاش‌های شما فقط با استقامت و صبوری تاثیرگذار خواهند بود. در ابتدای انجام تمام کارها این احتمال وجود دارد که خیلی چیزها باب میل پیش نرود و به نتیجه نرسند، بنابراین شما نباید در این لحظات تسلیم شده و کار کردن را کنار بگذارید. اگر یک فرد تسلیم شونده هستید، بهتر است از همان اول به خودتان زحمت شروع کردن ندهید. اگر می‌خواهید شروع به پیشرفت کردن کنید، حتی اجازه ندهید که فکر تسلیم شدن به ذهنتان خطور کند.

نتیجه گیری

بنابراین حکم نهایی چیست؟ آیا تصمیم دارید به یک فریلنسر تمام وقت تبدیل شوید یا یک فریلنسر پاره وقت؟ چه چیزی در رابطه با کنار گذاشتن کار اداری شما را بیشتر از همه نگران می‌کند؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
2.5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی