تکنیک‌هایی ساده برای مدیریت سئو
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

تکنیک‌هایی ساده برای مدیریت سئو

شاید از خودتان بپرسید که چرا به یک استراتژی سئو برای وبسایت خود نیاز دارید. به نظرتان چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ در این مقاله 10 تکنیک سئو را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. هر یک از این موارد به وبسایت شما کمک می‌کند تا به رتبه‌های بهتری در موتورهای جستجو دست پیدا کند.

درک کردن استراتژی سئو بسیار اهمیت دارد. به زبان ساده، استراتژی سئو مانند یک سکه دو طرفه است. یک سوی این سکه در مورد دانستن خواسته‌های مخاطبان هدف و سوی دیگر درباره‌ی ارائه دادن محتوای مورد نظر برای کرالرهای وب است. به همین دلیل است که توجه کردن به امر سئو و بهینه سازی صفحات وبسایت برای بهبود وضعیت رتبه سایت بسیار مهم بوده و نیاز به توجه بیشتر از سوی طراحان و توسعه دهندگان دارد. 

1. فهرستی از کلمات کلیدی بسازید

اگر حرفه یا موضوع خاصی را مد نظر دارید، باید کلمات کلیدی مرتبط با آن را نیز فهرست بندی کنید. کلمات کلیدی نقش مهمی را در سئو ایفا می‌کنند به نحوی که این کلمات کلیدی نماینده و بیانگر کلیت وبسایت شما خواهند بود. یکی از ساده‌ترین روش‌ها می‌تواند استفاده از سایت‌های کلمات کلیدی مانند MOZ یا ahrefs باشد. کلمه خود را در این سایت‌ها تایپ کنید تا با فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط با آن مواجه شوید. استفاده کردن از این ابزارها می‌تواند هزینه‌هایی را به دنبال داشته باشد. اگر توانایی استفاده از آن‌ها را ندارید، google trends می‌تواند کمک بزرگی به شما کند.

2. 5 صفحه اول گوگل را آنالیز کنید

بعد از انتخاب کردن حرفه و کلمات کلیدی مورد نظر خود باید به صفحات نتایج جستجوی گوگل نگاه کنید. در این صفحات از استراتژی‌ها و کلمات کلیدی بسیار خوبی استفاده شده است. با در نظر گرفتن کلمات کلیدی رُقبا که در این صفحات مشاهده خواهید کرد می‌توانید به این نتیجه برسید که چه مواردی می‌توانند به خوبی در این فرایند اثر گذار باشند.

3. دامین و سرویس میزبانی خود را با دقت انتخاب کنید

این موضوع بسیار مهم است زیرا نمی‌توانید دامین خود را بعداً تغییر دهید. انتخاب یک دامین مناسب به رشد وبسایت شما کمک خواهد کرد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در زمینه حیوانات خانگی فعالیت کنید، دامین باید نشان‌دهنده این مسئله باشد. انتخاب یک دامین مثل Petfinder هدف شما را به مخاطبان نشان داده و باعث بهبود رتبه‌بندی محتوای‌تان خواهد شد. سرویس میزبانی باید دارای پشتیبان‌گیری خودکار، SSL و پلن‌های میزبانی متعدد باشد. به همین خاطر ابتدا باید پیشینه‌ی سرویس خود را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. این دو مورد از جمله مواردی هستند که کمتر کسی به آن‌ها توجه کرده و به همین دلیل می‌تواند روش خوبی برای پیشی گرفتن از رُقبای‌تان باشد.

4. ساختار URL خود را سازگار با SEO نگه دارید

باید روی URLهای خود تمرکز داشته باشید. ابتدا URL مربوطه را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. آیا این ساختار با کلمات کلیدی شما همخوانی دارد؟ آیا می‌توان هدف صفحه را به درستی توضیح دهد؟ شما به عنوان صاحب وبسایت باید به این جنبه‌ها دقت داشته باشید. مدیریت آدرس‌هایی که تولید می‌شوند بسیار مهم هستند. هر نوشته و یا برگه‌ای که دارد باید از یک ساختار آدرس دهی همخوان و سازگار استفاده کند در غیر اینصورت ممکن است همه چیز بهم بخورد.

5. روی سرعت سایت تمرکز کنید

تمرکز داشتن روی سرعت سایت یک فاکتور مهم محسوب می‌شود. شاید انتخاب کردن یک ساختار کد سبک‌تر بتواند در این زمینه به شما کمک کند. اگر از CMS استفاده می‌کنید، فقط باید استفاده از پلاگین‌های ضروری را در نظر داشته باشید. تمام روش‌های بهینه‌سازی کدها و وبسایت را به لحاظ سرعت و پرفورمنس در نظر بگیرید، هر چه وبسایت شما سریع‌تر بارگذاری شود امتیاز بهتری دریافت خواهد کرد.

6. طراحی واکنش‌گرا و سازگار با موبایل ضروری است

همانطور که می‌دانید بیشتر استفاده ما از اینترنت از طریق تلفن همراه صورت می‌گیرد و با در نظر گرفتن این موضوع شما باید بدانید که مخاطب‌تان به راحتی آیا می‌تواند در موبایل خود از وبسایت شما استفاده کند یا خیر؟ وبسایت شما باید با انواع صفحات نمایش سازگار باشد. رسیدن به این هدف کاملاً به شما و طراحی سئوی وبسایت بستگی دارد. به عنوان یک توسعه دهنده باید با نحوه کارکرد گریدها و تم‌های سازگار با موبایل آشنا شوید. 

7. در مورد یک عنوان برای CTR خوب و One-Page SEO تحقیق کنید

نرخ کلیک یا CTR تعداد نفراتی که نتیجه‌ی جستجوی شما را دیده و روی آن کلیک کردند را نشان می‌دهد. اگر نتایج جستجوی شما توسط صدها هزار نفر دیده شود اما کسی رو آن کلیک نکند، تمام تلاش‌هایتان بیهوده خواهد بود. عنوانی خوب برای مقالات می‌تواند به شما در رسیدن به یک CTR خوب کمک کند. با تحقیق کردن در مورد موضوعات و کلمات کلیدی خاص، به این استراتژی دست پیدا خواهید کرد.

وقتی در مورد سئویone-page  صحبت می‌کنیم، باید به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • باید کلمات کلیدی خود را در بهترین بخش‌ها استفاده کنید. کلمات کلیدی را در URL و جملات ابتدایی صفحات قرار دهید.
  • از لینک‌های ورودی و خروجی استفاده کنید.
  • صفحه واکنش‌گرا
  • از انواع کلمات کلیدی استفاده کنید

8. در مورد طول محتوای خود تحقیق کنید

همیشه داشتن مقالاتی طولانی با 2 تا 3 هزار کلمه ضروری نیست. ما باید ایده‌های خود را با حداقل تعداد کلمات بیان کنیم. اگرچه برخی از موضوعات نیز به محتواهای طولانی‌تری نیاز دارند. تحقیقات مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا محتوایی سازگار با سئو بنویسید.

9. محتوای متناسب با استاندارد SEO

ما همیشه باید محتوای خود را برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنیم. محتوای شما باید برای مخاطبان هدف جذابیت داشته باشد. خلق کردن آثار متفاوت و بهتر می‌تواند به شما در رسیدن به مخاطبان بالاتر کمک کند. در این میان باید به موارد ذل نیز دقت داشته باشید:

  • محتوای باکیفیتی بنویسید که خواندن و درک آن آسان باشد
  • به دستورات زبانی و املایی توجه کنید
  • از پاراگراف‌هایی کوتاه با جملات کمتر استفاده کنید
  • از عناوینی مناسب و دارای کلمات کلیدی استفاده کنید

10. محتوای خود را برای هدف جستجو بهینه‌سازی کنید

در این مورد باید با محتوای خود عاقلانه‌تر رفتار کنید. به همین خاطر ابتدا باید کلمات کلیدی انتخاب شده در مراحل بالا را فهمیده و هدف آن را به درستی متوجه شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را برای خوانندگان و کرالرها بهینه‌سازی کنید.

در پایان

بررسی‌های بسیار زیادی نشان داده که داشتن یک سئو مناسب به معنای داشتن بیشترین نفع از طریق وبسایت است. اگر سرویس یا وبسایت شما را کسی نشناسد و کسی نیز از آن بازدید کند در نهایت دلیلی برای پابرجا ماندن آن وجود ندارد. تکنیک‌های مختلف سئو را جدی گرفته و حتما از آن‌ها بهره مند شوید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا