آیا باید از کارتان استعفا دهید و فریلنسر شوید؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

آیا باید از کارتان استعفا دهید و فریلنسر شوید؟

وقتی که مشغول کار کردن به صورت فریلنسری هستید علاوه بر اینکه ساعت کاری منعطفی دارید می‌توانید علاقه‌مندی‌های خودتان را نیز دنبال کنید. بسیاری از داستان‌های موفقیت آمیزی که در اینترنت می‌خوانیم نشان می‌دهند که فریلنسری هم می‌تواند به شما آزادی بدهد و هم می‌تواند از لحاظ فیزیولوژی به شما کمک بکند.

البته باید بگویم که کار به صورت فریلنسری آنقدرها هم آسان نیست و اضطراب‌های منحصر به فرد خودش را نیز دارد. به عنوان یک فریلنسر شما باید کلاینت بیس خودتان را پیدا کنید، دخل و خرج‌های خودتان را مدیریت کنید و سعی کنید که تا جایی راه مطمئنی برای آن‌ها فراهم سازید. البته در دنیای فریلنسری برخلاف دنیای کاری که در شرکت دارید هیچ گارانتی وجود ندارد و ممکن است کارتان آنگونه که انتظارش را داشتید نیز پیشرفت نکند. 

با این وجود فریلنسری هنوز یک فرصت عالی است و نیازمند تفکر و برنامه‌ریزی درست و دقیق است. در اینجا نکاتی را به شما خواهیم گفت که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید انتقالی آرام از کارتان در شرکت را به دنیای فریلنسری تجربه کنید. 

مطمئن شوید که پلن مالی دارید

قبل از اینکه از کارتان استعفا دهید باید مطمئن شوید که به اندازه کافی پلن مالی درستی برای شغل جدیدتان به عنوان یک فریلنسر را دارید. این بدان معناست که شما باید شیوه پیدا کردن مشتری‌ها را پیدا کنید و همچنین از دخل و خرج‌های‌تان به عنوان یک فریلنسر سر در بیاورید و آن‌ها را کنترل کنید.

قبل از اینکه شروع به فریلنسینگ بکنید، مطمئن شوید که یک منبع مالی ثابت یا مقداری پول در یک جایی دارید، در این صورت زمانی که فشار مالی به شما وارد شد می‌توانید تا حد زیادی از آسیب دیدن خودداری کنید. ورودی‌های پولی شما به عنوان یک فریلنسر تعیین شده نیست و کاملا نامشخص هستند. همچنین ممکن است خرج‌های اتفاقی و پیش‌بینی نشده‌ای –بیماری، تعمیر لپ‌تاپ و...- پیش‌ روی‌تان ظاهر شوند. با داشتن یک میزان پول پس انداز شده تا حد زیادی می‌توانید خودتان را از چنین فشارهایی دور نگه‌ دارید. این میزان پول می‌تواند تا زمانی که به عنوان یک فریلنسر خودتان را به دنیا معرفی می‌کنید کمک‌تان کند. 

دفتر خانگی درست کنید

به عنوان یک فریلنسر قرار است که در خانه کار کنید. اگرچه ممکن است این موضوع به نظرتان یک فایده بیاید –از آنجایی که اجاره‌ای برای دفتر کار و... نمی‌دهید- اما از یک طرف دیگر می‌تواند بسیار هواس پرت کن نیز باشد. 

با ایجاد یک دفتر خانگی شما قابلیت کار کردن در یک محیط را به صورت آرام دارید –بستگی نیز دارد-. تمام چیزهایی که می‌خواهید در اختیارتان است. سعی کنید در این روند به یک برنامه زمانی مشخص وابسته باشید. اگرچه زمان‌تان منعطف است و کاملا تحت کنترل خودتان است اما بهتر است که به صورت منظم کار کنید. این موضوع میزان بهره‌وری‌تان را بسیار بالا می‌برد.

میزان ورودی مالی که برای زندگی نیاز دارید را تعیین کنید

وقتی که از یک درآمد ثابت و گارانتی شده حقوق دریافت می‌کنید، می‌توانید با آن به دخل و خرج‌های‌تان انعطاف دهید. چون دقیقا عدد تمام هزینه‌ها در در اختیار دارید، پس نیازی نیست که خیلی راجع به آن فکر کنید. به عنوان یک فریلنسر قضیه برای‌تان کمی پیچیده‌تر خواهد بود.

اگر دوست دارید که استاندارد کنونی زندگی‌تان را نگه دارید، نیاز است که میزان پولی که برای چنین کاری می‌خواهید را ارزیابی کنید و آن را بدست بیاورید. همچنین باید طریقه صرفه‌جویی را یاد بگیرید. ممکن است در اوایل برخی از خرج‌های غیر ضروری‌تان را حذف کنید. سعی کنید هزینه‌های ضروری‌تان را ابتدا در نظر بگیرید، همچنین همیشه به فکر مقداری پس انداز باشید.

حساب پس‌اندازتان را راه‌اندازی کنید

به عنوان یک فریلنسر نمی‌توانید که ورودی‌های‌تان را تضمین شده نگاه کنید و بگویید که در فلان تاریخ آنقدر پول به حساب من فرستاده خواهد شد، اما برخی از خرج‌های‌تان اینگونه نیستند. برای مثال هزینه اجاره خانه باید در یک زمان مشخص داده شود. همچنین قبل از اینکه پولی بدستتان برسد نیاز است که پول‌هایی را برای کارهای مختلفی خرج کنید، هزینه اینترنت، تلفن، بلیط‌های مسافرت برای بستن قرارداد به صورت مستقیم و... .

کاری که برنامه‌ریزی کرده‌اید ممکن است به تعویق بیافتد. ممکن است برخی از مشتریان دیگر حاضر به کار کردن با شما نباشند. حتی وقتی که پروژه را به صورت کامل انجام دادید ممکن است که برای دریافت پول با تاخیر مواجه شوید.

تجارت‌های بسیاری وجود دارند که بخاطر جریان مالی سخت، بسته شده‌اند. پس بهتر است که یک حساب پس‌انداز درست را پیاده‌سازی کنید. اینگونه وقتی که با فشارهای مالی مواجه شدید کارتان متوقف نمی‌شود و جریان آن هنوز به آرامی ادامه خواهد یافت.

وقتی بیشتر از حد خودتان کار می‌کنید مانند یک فریلنسر به آن بیاندیشید

به عنوان یک فریلنسر ممکن است برخی اوقات که دخل و خرج‌های‌تان با همدیگر مطابقت ندارد، کمی بیشتر از حد خودتان کار کنید. در چنین زمانی به این موضوع فکر کنید که به عنوان یک فریلنسر در موقعیت متفاوتی حضور دارید. به عنوان یک فریلنسر ساعت‌های کاری شما تضمین شده و ثابت نیست، حقوق‌تان نیز به همین شکل است. بنابراین برای رسیدن به پول گاهی اوقات باید بسیار از چیزی که انتظارش را دارید کار کنید. گاهی اوقات نیاز است که به عنوان یک فریلنسر درآمد بیشتری نسبت به یک کارمند داشته باشید.

در زمان کار به عنوان یک کار‌مند، اولین کلاینت بیس خودتان را ایجاد کنید

وقتی که از کارتان استعفا دادید دیگر پولی بدست نمی‌آورید. دنیای فریلنسری را شروع می‌کنید که در آن هیچ موقعیت و فرصتی وجود ندارد. بنابراین تا مدت‌ها نمی‌توانید اجاره خانه‌تان را بدهید، قبض‌های‌تان را پرداخت کنید و... . اما نظرتان چیست در روند کارمند بودن‌تان و قبل از اینکه از آن استعفا دهید چندین مشتری را پیدا کنید؟

شروع به شبکه‌سازی بکنید. افرادی که آن‌ها را به عنوان یک فرصت می‌شناسید را در نظر بگیرید. به مردم اجازه دهید کارهایی که بلد هستید را بدانند و ارزش‌های‌تان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. می‌توانید حتی به کارفرمای‌تان توانایی‌های‌تان را نشان دهید و به آن‌ها شغلی مانند مشاوری یا فریلنسری را پیشنهاد دهید. اگر آن‌ها از کارتان راضی باشند، پس اولین مشتری‌تان خواهند بود

به عنوان یک فریلنسر معمولا مجبور هستید زمان زیادی کار کنید

اگرچه کار در خانه ممکن است زمان زیادی را برای شما ذخیره کند –نیازی به ماندن در ترافیک و... نیست- اما گاهی اوقات به عنوان یک فریلنسر نیاز است که مدت زمان بیشتری را کار کنید. ایجاد کلاینت بیس به آن معناست که شما اکثر اوقات باید در دسترس باشید. بیشتر فریلنسرها شب‌ها کار می‌کنند و اغلب‌شان آخر هفته‌ها با کارهای معمولی دیگرشان مشغول خواهند بود.

وقتی که برای خودتان کار می‌کنید، مسئولیت نتیجه نهایی کارها نیز به عهده خودتان خواهد بود. اگر شما کار نکنید هیچکس دیگری نخواهد بود که بجای‌تان کار کند. اگر که برای کارهایی با ساعات طولانی زیاد آماده نیستید پس ممکن است بهتر باشد که فعلا به فریلنسر بودن فکر نکنید. 

محدودیت‌‌های‌تان را بشناسید

به عنوان یک فریلنسر تازه‌کار شما باید روی یک محدوده کاری فعالیت کنید. برخی از این کارها لذت بخش هستند و برخی دیگر اینگونه نیست. باید قابلیت این را داشته باشید که روی فرصت‌های کاری مختلف کار کنید.  

در حالیکه مشغول کارهای فریلنسری هستید، قبول کردن کارهای متنوع برای‌تان مثبت خواهد بود. انجام چنین کارهایی به شما قابلیت ایجاد کلاینت بیس قدرتمندی را می‌دهد و به عنوان یک نتیجه نهایی پول‌های بیشتری بدست خواهید آورد. با این حال کارهایی نیز وجود دارد عذاب آورتر از ارزش‌هایی هستند که برای‌تان فراهم خواهند کرد. به همین دلیل نیاز است که در این سطح محدودیت‌های‌تان را بشناسید. سوال‌هایی که در زیر لیست شده‌اند می‌توانند به شما نشان دهند که آیا برای یک پروژه مناسب هستید یا خیر:

  • آیا پروژه میزان پولی که شما می‌خواهید را خواهد داشت؟
  • آیا تجربه انجام چنین پروژه‌ای روی ایجاد کلاینت بیس اثر مثبت خواهد گذاشت؟
  • آیا کار جالبی است و می‌تواند شما را از نظر یک فریلنسر بودن توسعه دهد؟
  • آیا به کار احتیاج دارید؟ می‌توانید بدون انجام آن هنوز روی پای خودتان بایستید؟
  • آیا می‌توانید این کار را در زمانبندی کنونی‌تان انجام دهید؟

از این سوالات به عنوان راهنمای‌تان استفاده کنید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا بهترین کاری که برای‌تان ممکن است را پیدا کنید.

در پایان

شروع به کار به عنوان یک فریلنسر می‌تواند سخت باشد. مطمئنا می‌تواند اما با این حال مزیت‌های خودش را نیز دارد. برای بسیاری چنین ریسکی ارزشمند است. در بدترین حالت ممکن شما از پس آن برنمی‌آیید و دوباره شروع به زندگی کارمندی می‌کنید. 

با دنبال کردن نکات بالا شما شانس بالایی برای داشتن یک شغل فریلنسری موفق را خواهید داشت. این نکات به شما کمک می‌کنند تا کاری که آن را دوست دارید را بدون فشارهای بسیار زیاد پیدا کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا