اهمیت ساختار سایت و لینک دهی داخلی در سئو
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

اهمیت ساختار سایت و لینک دهی داخلی در سئو

اهمیتی ندارد که چه مدت در زمینه سئو مشغول به کار بوده‌اید. شما احتمالاً در مورد اهمیت ساختار یک سایت در عملکرد جستجوی طبیعی مطالبی را شنیده‌اید. با گذشت سال‌ها اهمیت این مورد در لیست کاری من بیشتر و بیشتر می‌شود. 

ساختار سایت چیست؟

به طور اصولی ساختار سایت به معنای عمل سازماندهی یک وبسایت است. هدف از این سازماندهی، ایجاد سایتی است که به راحتی توسط کاربران قابل پیمایش باشد و در عین حال به موتورهای جستجو اجازه دهد تا به راحتی در آن گشت و گذار کنند.

یکی از اولین مواردی که یک بهینه‌ساز با شنیدن این روش یاد می‌گیرد، بهینه‌سازی داخل صفحه است که از طریق تگ‌های عنوان به سازماندهی داخل صفحه وابسته می‌باشد. ساختار سایت یک نسخه خارجی از این سازمان است.

به‌عنوان مثال من دوست دارم وب سایت را یک خانه تصور کنم. یک خانه‌ی ایده‌آل که دارای تعدادی اتاق است و به راحتی در دسترس هستند. در این قیاس، صفحات به شکل یک اتاق نمایش داده می‌شوند. برای ساختن یک خانه‌ی قابل سکونت، باید از وجود راهروهایی مناسب اطمینان حاصل کنید. بدون وجود این اتاق‌ها فقط می‌توانید از طریق پنجره‌های بیرونی به اتاق‌ها دسترسی پیدا کنید.

موضوعات در مقابل کلمات کلیدی

یکی از مهم‌ترین نکات در ایجاد یک ساختار ایده‌آل، نحوه‌ی سازماندهی صفحات در بخش‌های موضوعی است. تحقیق در مورد کلمات کلیدی به نوبه‌ی خود یک موضوع است. صفحات خود را به چشم کلمات کلیدی نبینید. سعی کنید به صفحات خود از زاویه‌ای موضوعی نگاه بیاندازید. با تمرکز کردن بر روی موضوعات می‌توانید یک رویکرد جامع را برای رسیدن به اهداف سایت خود در پیش بگیرید. تنها وظیفه‌ی شما در اینجا خلق محتوایی است که بتواند جواب سوالات خریداران را به خوبی و در زمان مناسب بدهد.

اگر می‌خواهید رتبه‌ی صفحه‌ی شما رضایت بخش باشد، باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که تحقیق در مورد کلمات کلیدی همچنان یک عنصر مهم در تولید محتوا است. بزرگ‌ترین تفاوت در تغییر ذهنیت است. کلمات کلیدی فقط چیزهایی نیستند که شما به منظور کسب رتبه‌های بهتر در صفحات خود قرار می‌دهید. حالا همه چیز پیچیده‌تر شده است. برای درک کردن این موضوع کافی است نحوه‌ی کارکرد موتورهای جستجو را به دقت مطالعه کنید.

اکنون موتورهای جستجو باهوش‌تر هستند و محتوا را با کارآیی بیشتری پردازش می‌کنند. به همین دلیل است که ذهنیت باید تغییر کند تا مشخص شود چه موضوعاتی در صفحات وب سایت نیاز به پوشش دارند. اگر این کار را به درستی انجام دهید، این روش تولید محتوا می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

- گسترش موجودی کلمات کلیدی 

- رتبه‌بندی بهتر

- تعامل بهتر کاربر

یک ساختار IA خلق کنید

پس از گذراندن مرحله‌‌ی تحقیق و ایجاد موضوعاتی که سایت شما باید آن‌ها را مد نظر قرار می‌داد، زمان آن رسیده است تا معماری اطلاعات سایت خود را نیز طراحی کنید. اصولاً معماری اطلاعات به صورت IA نیز شناخته می‌شود. آیا به یاد دارید که ما یک سایت را به یک خانه تشبیه کردیم و گفتیم که هر صفحه از وبسایت نمایانگر اتاقی از آن خانه می‌باشد؟

معماری اطلاعات سایت توسط راهروهایی که اتاق‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند نمایش داده می‌شود. وقتی شما مشغول ساخت معماری اطلاعات سایت خود هستید، بهتر است این مقایسه‌ی عالی را به خاطر داشته باشید.

اهمیت ساختار سایت و لینک دهی داخلی در سئو

تصویر بالا نشان دهنده این است که یک ساختار سایت معمولی باید چه ظاهری داشته باشد. به احتمال زیاد صفحه اصلی پربازدیدترین صفحه در سایت شما خواهد بود. سپس صفحه‌ی اصلی به بخش‌های موضوعی سایت لینک خواهد شد. این بخش‌ها مانند خوشه‌هایی به دور موضوعات ارائه شده جمع می‌شوند. این موضوعات همان مباحثی هستند که سایت شما بر روی آن‌ها تمرکز خواهد کرد.

از مزایای این کار این است که وقتی موتورهای جستجو در این بخش‌های موضوعی گشت وگذار می‌کنند، می‌توانند درک بهتری از هدف اصلی وبسایت شما داشته باشند.

با قرار دادن محتوا در بخش‌های موضوعی، محتوای سایت به شکلی ساخته می‌شود که به پشتیبانی از موضوع کلی کمک می‌کند. به نوبه‌ی خود این موضوع اقتدار و اعتباری دلخواه را به شما بخشید. اینجاست که طرح E-A-T گوگل وارد عمل می‌شود.

هرچه یک سایت بتواند خودش را به‌عنوان منبعی از یک موضوع خاص قرار دهد، شانس بیشتری در کسب رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو خواهد داشت. درست مانند موتورهای جستجو، اگر یک سایت مطالب مفیدی را ایجاد کند که برای کاربران کاربردی باشد و پاسخ سوالات آن‌ها را بدهد، کاربران در شناخته شدن آن وبسایت نقش بزرگی خواهند داشت. فرض کنید که شما به منبعی عالی از یک موضوع خاص تبدیل شده‌اید و به خوبی نیازهای کاربران خود را برآورده می‌کنید. هنگامی که کاربران با سوالات و نیازهای بیشتری در مورد آن موضوع مواجه می‌شوند، احتمالاً اول به سایت شما مراجعه خواهند کرد.

استفاده از لینک‌ های داخلی

یکی از مهم‌ترین عناصر در ساخت یک معماری سایت، پیوند و ارتباط بین صفحات آن است. شما می‌توانید این کار را به دو صورت آیتم‌های پیمایشی و لینک دهی داخلی در محتوا انجام دهید. چرا لینک های داخلی بسیار اهمیت دارند؟

از دید کاربران و موتورهای جستجو، لینک های داخلی به کشف شدن صفحات کمک می‌کنند. وقتی یک صفحه عاری از هرگونه لینک است، پیدا کردن آن می‌تواند سخت‌تر باشد یا احتمال رسیدن به این صفحه کمتر خواهد بود. لینک های داخلی به صفحات ارزش می‌بخشند. این به صفحات نادیده گرفته شده کمک می‌کند تا بتوانند رتبه‌های بهتری را کسب کنند.

اهمیت ساختار سایت و لینک دهی داخلی در سئو

بدون حرکت دادن صفحات بروزرسانی کنید

 اگر سایت مورد نظر شما تازه ساخت نیست، بهتر است بروزرسانی در ساختار سایت را به آرامی انجام دهید. یکی از اولین کارهایی که بسیاری از افراد دوست دارند انجام دهند، تغییر دادن ظاهر URL یک صفحه و جابجایی آن است. این کار خطرناک است و می‌تواند تاثیر بدی بر سئو داشته باشد.

در حالی که یک تغییر در مسیر می‌تواند این مشکل را حل کند، اما این کارآمدترین روش برای ایجاد یک ساختار بهتر نیست.

تغییر مسیر از دو لینک داخلی و خارجی ممکن است سریع‌ترین روش برای پیاده‌سازی باشد، اما پاک کردن این لینک‌ها برای رسیدن به یک URL جدید می‌تواند بسیار زمان‌گیر باشد. 

یکی از روش‌های انتقال یک موضوع به بخش موضوعی دیگر، اطمینان حاصل کردن از اجرای صحیح قسمت‌های یک صفحه است. پس از فعال کردن و نشانه‌گذاری مناسب، مسئله باقی مانده فقط تغییر بخش مناسب و مد نظر می‌باشد.

در حالی‌که شما مکان فیزیکی یک صفحه را در ساختار تغییر نداده‌اید، اما این روش همچنان به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا در پیمایش‌های بعدی متوجه تغییرات اعمال شده شوند. این روش crawlerهایی را که این صفحه را به چشم صفحه‌ای جدی می‌بینند از بین می‌برد. این به صفحات اجازه می‌دهد تا ارزش‌ها و دستاوردهای قبلی خود را حفظ کنند.

همچنین این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند به راحتی در این مسیر حرکت کنند. این کار، با یک تیر دو نشان زدن است. 

چرخه را دوباره نسازید (جای از اول شروع کردن؛از تجربه استفاده کنید)

دقیقاً مانند سایر کارهای درون سئو، رقابت یک منبع خارق‌العاده برای شماست. نگاهی به رقابت‌های خود بیاندازید. برای رسیدن به رتبه‌های بهتر تلاش کنید. به عملکرد رقبای خود دقت داشته باشید. اگر عملکرد آن‌ها خوب باشد، شما می‌توانید درس‌های زیادی را از آن‌ها بیاموزید. شما می‌توانید ساختار درست آن‌ها را یاد گرفته و بفهمید که موتورهای جستجو به چه چیزهایی علاقمند خواهند بود.

علاوه بر این‌ها شما توانایی زیادی در پیدا کردن موضوعات گسترده‌تر برای قرار دادن در ساختار خود خواهید داشت.

نتیجه‌گیری

ساختار و معماری وبسایت، قطعات بسیار مهمی در پازل سئو هستند. با ایجاد یک ساختار برنامه‌ریزی شده برای سایت خود در ابتدای کار، بنیادی قوی‌تر را رقم خواهید زد. بدون داشتن یک ساختار قوی در سایت، تلاش‌های شما برای رسیدن به موفقیت در سئو تاثیر چندانی نخواهند داشت. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات