5 تا از مهم‌ترین مهارت‌های مهندس نرم‌افزار
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

5 تا از مهم‌ترین مهارت‌های مهندس نرم‌افزار

تقاضا برای مهندسان نرم‌افزار به طرز شگفت‌انگیزی بالاست. براساس تحلیلی که در صفحه Michael یک شرکت استخدام متخصص انجام شده است، 5 تا از بیشترین تخصص‌های موردنیاز در جهان، مهندسی نرم‌افزار، توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی وب و بعد از آن‌ها مهندسان الکترونیک، مهندسان مکانیک، پرستاران و پزشکان هستند.

Paul Petrone ویرایشگر ارشد بخش آموزش LinkedIn می‌گوید: «مهندسی نرم‌افزار یکی از موقعیت‌های شغلی موفق در آمریکا با متوسط درآمد سالانه برابر با 91000 دلار است.»

«به‌علاوه، شما مهارت‌هایی برای آغاز فناوری تجاری خودتان دارید که با یک ایده عالی برای نرم‌افزار یا برنامه کاربردی بروز شروع می‌شود و شما آن را می‌سازید و در مسیرتان قرار می‌گیرید.»

تعداد زیادی مهندس نرم‌افزار مشتاق وجود دارند که به جذب آمار بالای استخدام، دستمزدهای بالا و فرصت ایجاد یا نهایتاً کار کردن در Facebook، Google و Uber ، به آینده امیدوار می‌شوند و این موضوع کاملاً قابل‌درک است. باتوجه به تعداد روزافزون افرادی که جذب این زمینه می‌شوند، کدنویسی تنها مهارتی نیست که کارفرمایان از افرادی که تازه استخدام می‌شوند انتظار دارند.

در این مقاله از سایت راکت، ما سایر مهارت‌های مهندسین نرم‌افزار را که برای شرکت‌های امروزی مهم هستند، بیان می‌کنیم.

انطباق یا از بین رفتن

امروزه، بهترین مهندسان نرم‌افزار، ترکیبی از مهارت‌های فنی و ویژگی‌های فردی مختلفی را کسب می‌کنند که به کمک آن‌ها می‌توانند در یک محیط چابک که ایجاد تغییرات در آن معمول است و اعضای تیم اغلب از نظر فیزیکی در موقعیت مشترکی قرار ندارند، کار کنند.

علاوه بر این، طبق یک گزارش جدید از Burning Glass یک شرکت تجزیه‌وتحلیل بازار کار، نیمی از جای خالی مهندسین نرم‌افزار در صنایع خارج از فناوری است. صنایعی که بیشتر تقاضای مهارت‌های مالی، تولیدی و حفظ سلامتی از مهندسین نرم‌افزار دارند.

تنها کسانی که توانایی انطباق مهارت‌های مهندسی نرم‌افزار را با نیازهای بازار کار دارند، می‌توانند انتظار داشته باشند که موقعیت‌های شغلی برتری در تیم به‌دست آورند. سایرین با کارمندان مهاجری جایگزین می‌شوند که معمولاً نیروی کار ارزان‌تری هستند و بیشتر مشتاق هستند که راه اضافی را طی کنند تا زمانی که یک پروژه با موفقیت به اتمام برسد.

اگر می‌خواهید که استخدام‌کنندگان همواره به پروفایل شما در Linkedln توجه داشته باشند، باید این 5 مهارت بسیار مهم را که هر مهندس نرم‌افزاری به آن‌ها نیاز دارد، کسب کنید.

5 تا از برترین مهارت‌های سال 2019 که مهندسین نرم‌افزار باید یاد بگیرند

1. توانایی یادگیری بالا

5 تا از مهم‌ترین مهارت‌های مهندس نرم‌افزار

«کلید پیشرفت در این زمینه این است که نسبت به یادگیری متعهد باشید.» عبارتی از Petrone، کسی که با صنایع متخصص در تجارت، خلاقیت و مهارت‌های مهندس نرم‌افزار برای ایجاد دوره‌های ویدئویی در بخش آموزش Linkedln که یک وب‌سایت آمریکایی متخصصان است، کار می‌کند.

یک مهندس نرم‌افزار مبتدی باید از کوهستان بزرگ علم و دانش عبور کند تا به یک مهندس نرم‌افزار متخصص و باتجربه تبدیل شود و روی پروژه‌های جالب‌تری کار کند. انجام این کار دلهره‌آور، سخت‌تر هم می‌شود وقتی با این واقعیت روبرو می‌شویم که، مهندسی نرم‌افزار به همراه تمام ابزارها و فناوری‌هایی که برای طراحی، توسعه، پشتیبانی، آزمایش و ارزیابی نرم‌افزار کامپیوتری استفاده می‌شود، به‌طور مداوم با سرعت زیادی درحال پیشرفت است. 

تا زمانی که یک مهندس نرم‌افزار بخواهد با مجموعه‌ای از ابزارها آشنا شود، همچنان ابزارها و فناوری‌های جدیدی برای یادگیری وجود دارند. برای انطباق با این تغییرات پیوسته، مهندسان نرم‌افزار باید متعهد به یادگیری در تمام عمر شوند و استراتژی‌های یادگیری خاصی را برای پشتیبانی از آن گسترش دهند.

شاید مهم‌ترین چیزی که یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌تواند برای سرآمد بودن انجام دهد، پرسیدن سؤال باشد. این ممکن است ساده به نظر بیاید، اما مهندسان نرم‌افزار گاهی از مورد تمسخر قرار گرفتن و تحقیر شدن می‌ترسند و تمایل دارند که مسیرهای طولانی را برای اجتناب از پرسیدن یک سؤال ساده برای درک بهتر مسائل و مفاهیم خاص طی کنند.

با این روش آن‌ها ازنظر تخصصی پسرفت می‌کنند و احتمال به‌وجود آمدن یک اشتباه قابل‌اجتناب را افزایش می‌دهند و به کل تیم آسیب وارد می‌کنند. مربیان عالی هرگز شاگردان خود را برای پرسیدن سؤال‌هایشان تنبیه نمی‌کنند. هرچه که مهندسان نرم‌افزار مبتدی زودتر این نکته را درک کنند، زودتر می‌توانند به کمربند مشکی در مهندسی نرم‌افزار دست پیدا کنند!

2. برنامه‌نویسی کامپیوتر

برنامه‌نویسی کامپیوتر اساسی‌ترین مهارت مهندس نرم‌افزار است. هرچند که پایه تئوریک دستورالعمل‌هایی که توسط کامپیوترها اجرا می‌شوند، کاملاً ثابت است و تحت تأثیر تِرندهای موجود نیست، اما نمی‌توان چنین چیزی را درمورد زبان‌های برنامه‌نویسی آن‌ها گفت.

امروزه از مهندسان نرم‌افزار انتظار می‌رود که مسلط به چندین فناوری برنامه‌نویسی مختلف باشند تا بتوانند درزمینهٔ برنامه‌های کاربردی وب، دسکتاپ، موبایل و دستگاه‌های موجود فعالیت کنند.

طبق آخرین گزارش منتشرشده از Octoverse توسط Github، بزرگ‌ترین جامعه جهانی توسعه‌دهندگان، زبان‌های برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر سریع‌ترین رشد را دارند عبارت‌اند از: Koltin، HCL ،TypeScript ، PowerShell ،Rust ، Go ،Python، Groovy و SQLPL هستند. وقتی‌که نوبت به محبوبیت عمومی می‌رسد، جاوااسکریپت در صدر جدول است و بعدازآن Java ، Python ،PHP،  و #C قرار دارند.

جاوااسکریپت همچنان به‌عنوان زبان توسعه front-end باقی مانده است اما به لطف کتابخانه‌ها و فریمورک‌هایی که دارد مثل React Native و Native Script درزمینهٔ توسعه موبایل، درزمینهٔ توسعه دسکتاپ به لطف Electron.js و NW.js و درزمینهٔ توسعه backend به لطف Node.js و درزمینهٔ توسعه میکروکنترلرها به لطف Espruino به‌سرعت در حال پیشرفت است.

3. مستندسازی

یک مهندس تاسیسات یک سیستم لوله‌کشی پیچیده شامل ده‌ها و یا حتی صدها لوله، اتصال و لوازم را بدون مستند کردن دقیق هر بخش از سیستم طراحی نمی‌کند چون بدون آن حفاظت از سیستم در آینده و اصلاح آن ممکن نخواهد بود.

باتوجه به اینکه بیش از 70درصد هزینه کل چرخه عمر یک پروژه نرم‌افزاری، صرف تعمیر و نگهداری می‌شود، به‌صورت واضح مشخص می‌شود که چرا توانایی نوشتن مستندات خوب یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مهندس نرم‌افزار است.

Hal Abelson، Jerry Sussman و Julie Sussman نویسندگان ساختار و تفسیر برنامه‌های کامپیوتری، باور دارند که برنامه‌ها باید برای افراد نوشته شوند که آن‌ها را بخوانند و برای ماشین‌ها تنها جهت اجرا نوشته شوند. 

بدون تفکر در مستندات کد، پشتیبانی، گسترش و اصلاح بیشتر پروژه‌های نرم‌افزاری درنهایت غیرممکن می‌شود.

مستندات خوب دقیقاً بیان می‌کنند که هر بخش کد چه‌کاری انجام می‌دهد، چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. مهندسان نرم‌افزار باید طوری یادداشت‌هایشان را بنویسند که انگار آن‌ها را خطاب به هم‌تیمی‌های آینده‌شان (نه در زمان حال) می‌نویسند. بخشی از کدی که برای مهندس نرم‌افزاری که آن را نوشته کاملاً واضح است، در روزهای بعدی بخصوص برای یک فرد جدید تقریباً مانند یک معما به نظر می‌رسد.

Jens Eickmeyer توسعه‌دهنده Full-Stack و معمار Cloud می‌گوید: «در اکثر مواقع مردم، تیم توسعه نرم‌افزاری را تشکیل می‌دهند که اعضای آن افرادی با پیشینه‌های مختلف و سطح گسترده‌ای از دانش و تجربه هستند؛ بنابراین نوشتن مستندات خوب برای موارد ناواضح و یا حتی گاهی موارد واضح اهمیت پیدا می‌کند. انجام دادن این کار به روشی که درک آن آسان باشد، مانند هر مهارت دیگری نیازمند تمرین است.»

4. دواپس (DevOps) 

5 تا از مهم‌ترین مهارت‌های مهندس نرم‌افزار

در حال حاضر، نرم‌افزارها باید در سطح بالاتری نسبت به گذشته ارائه شوند و مدل آبشاری سنتی شامل مراحلی که به‌صورت واضح تعریف شده‌اند و در یک مدل خطی تکمیل شده‌اند، منسوخ شده است. دواپس، مجموعه‌ای از روش‌ها، فرایندها و ابزارهایی است که با تمرکز بر ارتباطات، همکاری و یکپارچگی بین تیم‌های توسعه نرم‌افزار و عملیات فناوری اطلاعات، ارزش‌های تولید شده را به‌طور سریع و مداوم به مشتریان نهایی می‌رساند.

طبق آخرین تحقیقات، تعداد شرکت‌هایی که DevOps را به‌طور کامل پذیرفته‌اند، از 10درصد در سال 2017 به 17درصد در سال 2018 افزایش داشته است، درحالی‌که تعداد شرکت‌هایی که نامی از DevOps نشنیده‌اند از 6درصد در سال 2017 به 3درصد در سال 2018 کاهش یافته است.

«تقاضا برای مهندسان DevOps در سطح بالایی است چون صنایع تمام طیف‌ها صرف‌نظر از اندازه آن‌ها، شروع به پذیرش DevOps برای توسعه کارآمد نرم‌افزار کرده‌اند.» عباراتی از راهنمای فنی حرفه‌ای Edureka در سال 2019: «درواقع در 5 سال آینده، طبق پیش‌بینی Marketwatch انتظار می‌رود که بازار جهانی DevOps به ارزشی برابر با 12.85 میلیارد دلار دست پیدا کند. با مؤسسات رده بالایی که در حال حاضر DevOps را پذیرفته‌اند و یا در حال پذیرش آن هستند، تقاضا برای متخصصان ماهری که بتوانند در تیم‌های DevOps کار کنند و ابزارهای آن را مدیریت کنند، بیش از هر زمان دیگری بالا رفته است.»

برای اینکه یک مهندس نرم‌افزار به مهندس DevOps تبدیل شود، داشتن سطح گسترده‌ای از دانش چرخه‌های ساخت نرم‌افزار و توانایی حل چالش‌های عملگرها ضروری است. 

مهندسان DevOps می‌توانند به‌صورت ماهرانه cloud را هدایت کنند و خدمات ممتازی را ارائه دهند، مثل: AWS ،Azure یا پلتفرم Google Cloud و آن‌ها با ابزارهای مربوطه به DevOps مثل Git، Puppet، Docker، Kubernetes و سایر موارد آشنا هستند.

5. داشتن همکاری خوب با دیگران

برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها تمایل دارند که مهندسان نرم‌افزار را مانند گرگ‌هایی نشان دهند که ساعت‌های طولانی و به صورت انفرادی در دفاتر کم‌نور کار می‌کنند، البته این چندان هم از واقعیت دور نیست. 

امروزه توسعه نرم‌افزار یک تلاش مشترک است و از مهندسان نرم‌افزار انتظار می‌رود که با دیگران ارتباط برقرار کنند برای اینکه اطمینان یابند همگی در مورد نحوه ساخت نرم‌افزار باهم توافق دارند.

مؤسسات می‌دانند که همکاری ضعیف می‌تواند هر پروژه‌ای را از بین ببرد و آن‌ها درک می‌کنند که کار تیمی و هوش باعث بردن رقابت می‌شود، همان‌طور که مایکل جردن بسکتبالیست حرفه‌ای سابق بیان می‌کرد. به همین دلیل است که توجه به مهارت‌های نرم به‌اندازه مهارت‌های کدنویسی مهم هستند.

David Garlan پروفسور علم کامپیوتر در دانشگاه Carnegie Mellon می‌گوید: «احترام گذاشتن به دیگران، توانایی گوش کردن، توانایی پذیرش انتقاد، توانایی همدلی کردن، همگی مهارت‌های مهمی هستند. بعضی از مهارت‌های مربوط به کار تیمی را می‌توان آموزش داد اما سایر آن‌ها را باید به‌مرورزمان در کار یاد گرفت.»

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرمی که مهندس نرم‌افزار می‌تواند برای داشتن همکاری خوب با دیگران یاد بگیرد، گوش کردن فعالانه است که اغلب با این عنوان بیان می‌شود: فعالیت گوش دادن آگاهانه و تلاش برای درک معانی کلماتی که توسط شخص دیگری در یک مکالمه و یا سخنرانی گفته می‌شود. گوش دادن فعالانه یک مهارت ویژه و مهم برای مهندسان نرم‌افزاری است که در تیم‌های مختلف با پیش‌زمینه‌ها و تجربیات و دانش‌های متفاوتی کار می‌کنند؛ با توجه به اینکه بدون مفروضات مختلف اجتماعی و فرهنگی امکان برقراری ارتباط با دیگران وجود ندارد.

سخن پایانی

در پایان، ازآنجایی‌که چابک بودن به‌تازگی در بسیاری از مؤسسات عادی شده است، از مهندسان نرم‌افزار انتظار می‌رود که نه‌تنها در کدنویسی تخصص داشته باشند، بلکه باید مهارت‌های نرم خاصی مثل سازگاری، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های کار تیمی را هم داشته باشند.

این ملزومات جدید این واقعیت را بیان می‌کنند که مهندسی نرم‌افزار بیشتر از گذشته مشارکتی شده است. البته مهارت‌های فنی هرگز اهمیت خود را از دست نمی‌دهند و به همین دلیل هم برای مهندسان نرم‌افزار خیلی مهم است که خود را متناسب با جایگاهشان پیوسته ارتقا دهند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات