Software Testing و دلیل اهمیت آن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

Software Testing و دلیل اهمیت آن

دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم حال پر از نرم‌افزارهایی است که ما خودمان را به شدت وابسته به آن‌ها می‌دانیم. دنیایی که پر از منطق، اعمال مبتنی بر ریاضی، الگوریتم‌ها و چیزهای دیگری است که همگی براساس یکسری زبان برنامه‌نویسی نوشته شده اند.

در این مطلب قصد داریم به صورتی سریع به شما بگوییم که نرم افزار و تستینگ نرم افزار چیست. همچنین دلیل اهمیت آن برای استفاده‌های واقعی مشاهده می‌کنیم.

نرم افزار چیست؟

در تعریف کلی، نرم افزار مجموعه‌ای از دستورالعملات است که ما از طریق یک برنامه به کامپیوتر می‌دهیم. این برنامه‌ها برای مقاصد مختلفی نوشته می‌شوند. تئوری پشت این نرم افزارها و این تعاریف را برای اولین بار Alan Turnig در سال ۱۹۳۵ در یک تعریف به صورت زیر بیان کرد:

«اعدادی قابل محاسبه همراه با کاربردی در جهت حل مسائل»

Software Testing چیست؟

تست کردن هر چیزی به این معناست که ما از عملکردی که انتظار داریم مطمئن شویم. همچنین از چنین حالتی برای مطمئن شدن از نبود نقص و مشکل در نرم افزار استفاده می‌شود. تستینگ پروسه بلندی دارد و روش‌های بسیار مختلفی برای انجام چنین کاری را شامل می‌شود. این روش‌ها به شما این اطمینان را می‌دهند که هر کدام از اجزای نرم افزار به خوبی کار می کنند و مطابق با استانداردها و کارایی خواسته شده جلو می‌روند. قبل از اینکه هر نرم افزاری را تحویل مشتری دهید، قبل از آن باید مطمئن شوید که نرم افزار مطابق با خواسته‌ها و انتظارات مشتریان تطابق دارد. 

این روش‌ها و قدم‌ها همچنین در شناسایی خطا، مشکلات و نیازمندی‌های از یاد رفته در یک برنامه به شما کمک می‌کند. پروسه تستینگ یا به صورت دستی انجام می‌شود و یا به صورت خودکار.

چرا تست نرم‌افزار مهم است

همه ما می‌دانیم که تست نرم‌افزار بسیار مهم است اما سوال اینجاست که دلیل این اهمیت چیست؟ در زیر می‌توانید چندین دلیل مختلف را برای این موضوع مشاهده کنید:

  • تست نرم‌افزار به ما کمک می‌کند تا بتوانیم مشکلات، نواقص و خطاهایی که قابلیت شناسایی در روند توسعه ندارند را پیدا کنیم.
  • برای اینکه مطمئن شوید که خروجی درست را دریافت می‌کنید، تست اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها بسیار مهم است.
  • برای در نظر گرفتن کیفیت نرم افزار، Software Testing به شما این توانایی را می‌دهد تا بتوانید کیفت محصول نهایی را بررسی کنید و از مناسب بودن آن مطمئن شوید.
  • Software Testing به شما کمک می‌کند تا میزان رضایت مشتریان را درک کنید و اعتماد‌پذیری آن‌ها را بررسی نمایید.
  • برای داشتن اپلیکیشن یا نرم افزاری با کارایی بالا، بهره‌گیری از Software Testing بسیار مسئله مهمی است.
  • Software Testing به شما این قابلیت را می‌دهد که نرم افزارهایی با کیفیت بالا بدون هزینه زیاد تولید کنید. همچنین تستینگ به شما سازگاری و همخوانی در بدنه نرم افزار را می‌دهد.

در لیست زیر نیز می‌توانید هدف Software Testing را به صورت خلاصه شده مشاهده کنید:

  • هدف اصلی از Software Testing این است که اشتباهات موجود در یک نرم افزار را برای ما آشکار کند. تستینگ زمانی که یک خطا یا اشتباه تشخیص داده شد موفقیت آمیز خواهد بود.
  • تست نرم افزار فرایندی است که تمام هدف و قصد آن پیدا کردن خطاهاست. 
  • تست موفق، تستی است که در آن احتمال بسیار بیشتری برای پیدا کردن خطاهای کشف نشده وجود دارد.

به صورتی عمیق‌تر، ما Software Testing را برای اجرای اهداف زیر به کار می‌بریم:

  1. بهبود کیفیت نرم‌افزار: تست نرم ‌افزار در واقع تائیدیه‌ای بر نیازهای مربوط به یک نرم افزار است. با استفاده از تست نرم‌افزار عیوب و نقص‌های یک نرم افزار آشکار خواهد شد.
  2. تایید و اعتبارسنجی: زمانی که شما از کارکرد درست یک نرم‌افزار مطمئن شدید، پس از آن می‌توانید از درست بودن آن نیز مطمئن شوید و روی آن تائیدیه بگذارید. از طرفی دیگر اعتبارسنجی روندی است که در آن باید مطمئن شویم که نرم افزار تولید شده می‌تواند نیازهای مشتری را رفع کند یا خیر.

تست‌پذیری نرم‌افزار

تست‌پذیری نرم افزار در واقع بیان‌ کننده شیوه‌ای است که ما با استفاده از آن می‌توانیم به راحتی یک نرم افزار را تست کنیم. فاکتورهای مختلفی برای اندازه‌گیری تست‌پذیری نرم افزار وجود دارد. در زیر می‌توانید چند مورد مهم از روند تست‌پذیری را مشاهده کنید:

  • Stability - پایداری
  • Simplicity - سادگی
  • Decomposability – تجزیه‌پذیری
  • Controllability – قابلیت کنترل
  • Observability – قابلیت مشاهده
  • Understandability – درک‌پذیری

وقتی که هر نرم افزاری را تست می‌کنیم، یکسری قواعد و اصول وجود دارد که معمولا پیروی کردن از آن‌ها اجباری است و باید حتما در نظر گرفته شوند. در لیست زیر می‌توانید چند مورد از این قواعد را مشاهده کنید:

  • شما باید نیازمندهای‌های کاربردی و غیر کاربردی را در تست نرم‌افزار در نظر بگیرید.
  • یک شخص ثالث همواره باید به صورتی مستقل کنترل روند تست را در اختیار داشته باشد. اینگونه نتیجه بهینه‌تر و بهتری خواهید داشت.
  • ابزارهای تست خودکار نیز باید در روند تست نرم افزار به کار برده شود.
  • به یاد داشته باشید که تست نرم افزار هیچوقت به صورت کامل انجام نمی‌شود.

در پایان

در یک دهه اخیر ما پیشرفت‌ها و رشد بسیار سریعی از دنیای توسعه نرم افزار را شاهد بودیم. به همین دلیل حال تست نرم افزار به بخشی چالش بر انگیز برای توسعه نرم افزار تبدیل شده است. این چالش باعث شده است که موقعیت‌های شغلی بسیاری در بازار به وجود بیاید که می‌توان آن‌ها را با عناوینی مانند Software Tester، Testing Enginner و... مشاهده کنیم. مطمئن بودن و کیفیت دو وجه بسیار مهم در ساخت یک نرم افزار هستند که باید همواره در نظر گرفته شوند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات