آشنایی با مفهوم تستینگ در مهندسی نرم‌افزار
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

آشنایی با مفهوم تستینگ در مهندسی نرم‌افزار

تست نرم‌افزار یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از ملزومات برای استخدام برنامه‌نویسان در نظر گرفته شده است. تست نرم‌افزار به شما به عنوان یک برنامه نویس این قابلیت را می‌دهد تا مطمئن شوید که آیا برنامه‌تان به درستی کار می‌کند یا خیر، آيا نرم‌افزارتان خروجی‌های مورد نظر را تولید می‌کند یا خیر و مواردی از این دست.

در پروسه تست یک نرم افزار شما می‌توانید با مشکلات، اخطارها و ارورها آشنایی پیدا کنید و در نتیجه برنامه سالم‌تری را تحویل بدهید. در این مقاله اختصاصی از وبسایت راکت قصد داریم شما را با مفهوم تستینگ در مهندسی نرم افزار آشنا کرده و از انواع آن صحبت کنیم.

اهمیت تست نرم افزار در چیست؟

تست نرم افزار به ما این قابلیت را می‌دهد تا اگر مشکلی در نرم افزار ما وجود داشت بتوانیم قبل از آنکه عملیات انتشار را شروع بکنیم از آن‌ها آگاهی پیدا کرده و حل نماییم. اگر یک نرم افزار به خوبی تست شود پایداری، امنیت و کارایی بالایی را به کاربران می‌دهد که در نتیجه این موضوع باعث می‌شود شما زمان کمتری را صرف دیباگ کردن کدها بکنید و در نتیجه مشتری راضی‌تری را داشته باشید.

اهمیت بالای تست کردن نرم افزار تنها در این نیست که یک خروجی اشتباه را ارائه دهد و یک مشتری با شما تماس بگیرد بگوید یک مشکل جزئی پیش آمده، در برخی مواقع وقتی پروژه شما مربوط به یک شرکت یا فرد مهم باشد می‌تواند دردسرهای بسیار زیادی را بوجود بیاورد.

تصور بکنید که به سادگی نرم‌افزارتان هک شود و یا کاربران را سردرگم کند، در این صورت توسعه دهنده واقعا نیاز دارد که در مراحل توسعه تجدید نظر کرده و همه چیز را از ابتدا پیاده‌سازی بکند که در نهایت باعث از دست رفتن شهرت‌ش می‌شود و همچنین باید زمان زیادی را برای ویرایش کدها در نظر بگیرد. اما در فاز اول اگر به خوبی فرایند تستینگ را پیش می‌بُرد تمام این دردسرها از بین می‌رفتند و همگان از یک نرم افزار خوب با کارایی بالا استفاده می‌کردند.

فواید کلیدی تست نرم افزار

مقرون به صرفه بودن: یکی از مهمترین ویژگی‌ها و فواید تست نرم افزار مقرون به صرفه بودن آن از دو جهت مختلف است. انجام تست نرم افزار کار ساده‌ای بوده و نیاز به استخدام توسعه دهندگان جدید برای اینکار وجود ندارد (البته در مقیاس‌های بسیار بزرگ این حالت باید باشد) و در مرحله بعدی وقتی شما تست نرم افزار را انجام می‌دهید برنامه‌تان را برای مدت طولانی گارانتی کرده و در نتیجه مشکلات کمتری را در آینده نیاز خواهید داشت که مدیریت کنید.

امنیت: این مورد یکی از مهمترین فوایدی است که تست نرم افزار در اختیار شما قرار خواهد داد. با استفاده از عملیات تستینگ شما می‌‌توانید میزان امنیت اپلیکیشن‌تان را بالاتر ببرید و این دقیقا همان چیزی‌ست که کاربران به دنبال آن هستند. با بالا بردن امنیت اپلیکیشن‌های‌تان شما می‌توانید اعتبار خودتان را به عنوان یک برنامه‌نویس حفظ کرده و اعتماد‌های بیشتری را به خود جلب کنید.

کیفیت: زمانی که شما در فرایند اجرا یک نرم افزار با خطاهای کمتری روبرو شوید نتیجه خواهید گرفت که این برنامه از کیفیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانید از این خطاها در اپلیکیشن خودتان پرهیز کنید باید عملیات تست را پیش ببرید. در این صورت می‌توانید تمام سناریوهایی که ممکن است نرم افزار به مشکل برخورد کند را حل کنید.

رضایت کاربران: در نهایت همه این موارد به یک نقطه بسیار مهم خواهد رسید و آن هم رضایت بالای کاربران از اپلیکیشن شما است.

عملیات تستینگ و انواع آن

مطابق با تعریف استاندارد ANSI/IEEE 1059 تست نرم افزار به عملیاتی گفته می‌شود که در آن، یک برنامه در جهت پیدا شدن مشکلات و خروجی‌های غیر قابل انتظار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. عملیات تستینگ تنها به بررسی خود نرم افزار نپرداخته و سراغ تمام وابستگی‌های آن نیز می‌رود. وابستگی مانند توابع، ماژول‌ها و فریمورک‌های خارجی که به داخل پروژه وارد می‌شوند و بنیاد پروژه براساس آن‌ها ساخته شده است.

در نهایت هدف از انجام چنین کاری اطمینان پیدا کردن از نبود مشکل، بالا رفتن امنیت آن، معتمد بودن نرم افزار و مواردی از این دست است.

به صورت کلی سه روش برای تست نرم افزار وجود دارد که در سه دسته‌بندی نیز مرتب می‌شود.

  • Functional Testing
  • Non-Functional Testing
  • Maintenance

Types of Software Testing in Software Engineeringدر دسته‌بندی اول (Functional Testing) که البته بیشترین استفاده را نیز دارد مواردی مانند تست واحد، تست ادغام‌پذیری، تست مقبولیت کاربر، تست محلی‌سازی، تست جهانی‌سازی و... صورت می‌گیرد.

در دسته‌بندی دوم (Non-Functional Testing or Performance Testing) کارایی اپلیکیشن تست خواهد شد که می‌تواند شامل تست زمان بارگذاری اپلیکیشن، تست مقیاس‌پذیری، استفاده‌پذیری، تحمل‌پذیری و... باشد.

در دسته‌بندی آخر (Maintenance Testing) بحث نگهداری از اپلیکیشن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و فرایند دیپلوی کردن آن را ارزیابی می‌کنند.

مهمترین استراتژی‌های مربوط به تستینگ

تست واحد: تست واحد به معنای بررسی جداگانه و منحصر به فرد بخش‌های مختلف یک نرم افزار است. در این روش که مرسوم ترین روش تست نیز به شمار می‌رود توسعه دهنده ماژول‌ها و توابع مختلف را به صورت جداگانه برای ارزیابی درستی یا نادرستی کارکرد‌شان بررسی می‌کند.

تست ادغام‌پذیری: بعد از اینکه عملیات تست واحد انجام شد حال باید ببینید که آیا قسمت‌های مختلف اپلیکیشن‌تان با یکدیگر سازگاری دارند یا خیر. آيا می‌توانند به صورت هماهنگ در کنار همدیگر کار بکنند. بعد از تست واحد، تست ادغام‌پذیری مهمترین تست به شمار می‌رود.

تست سیستمی: تست سیستمی یک تست یکپارچه و کلی است. این تست در آخرین فاز برنامه و بعد از کامپایل شدن انجام می‌شود. تست سیستمی برنامه کامپایل شده را به عنوان یک سیستم یکپارچه تست کرده و از وجود مشکلات در آن مطلع می‌شود.

در پایان

تست نرم افزار از جمله مهمترین قابلیتی است که توسعه دهندگان باید از آن آگاهی داشته باشند. ما در این مقاله اختصاصی راکت شما را با مفاهیم اولیه مربوط به تست نرم افزار آشنا کردیم. مطمئنا موضوعات بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که باید از آن‌ها آگاهی کسب کنید.

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا