بهترین وب فریمورک‌های زبان Go
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

بهترین وب فریمورک‌های زبان Go

 Golang زبانی است که اخیرا توانسته به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کند. البته این موضوع کماکان ادامه داشته و روز به روز در حال بیشتر شدن است. Go یک زبان متن باز و سبک است که توسط گوگل پشتیبانی می‌شود. از آنجایی که در روال تبدیل، گو برنامه را به بایت کد تبدیل می‌کند، روال اجرای برنامه توسط این زبان بسیار سریع است. Go زبانی مقیاس‌پذیر و قدرتمند است، همچنین به صورت پیشفرض از همزمانی پشتیبانی می‌کند.

با وجود تمام نکات مثبتی که برای Go بیان می‌شود یکی از مشکلاتی که این زبان دارد نداشتن کتابخانه و فریمورک به اندازه کافی است. این موضوع باعث می‌شود تا Go نتواند در پروژه‌های بسیار بزرگ شرکت داشته باشد. با این حال تلاش‌های زیادی در این مدت شده تا کتابخانه‌های بیشتری برای این زبان نیز توسعه داده شود که البته با موفقیت نیز همراه بوده است. 

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم در ارتباط با ۹ فریمورک مربوط به وب که توسط زبان Go توسعه داده شده‌اند صحبت کنیم. می‌توانید لیست ۷ مورد از این فریمورک‌ها همراه با سال ایجاد، تعداد فورک‌ها و استارها را در زیر مشاهده کنید.

1. Martini

Martini یک وب فریمورک سبک و ساده نوشته شده با استفاده از زبان Go است. در این فریمورک می‌توانید با گزینه‌های پایه‌ای و اساسی مانند exception، routing و middlewareها کار بکنید. در ابتدای بوجود آمدن این فریمورک، توانست که در جامعه کاربری زبان برنامه‌نویسی Go محبوبیت بالایی نیز بدست بیاورد. یکی از وجه‌های منحصر به فرد این کتابخانه قابلیت inject کردن مجموعه داده‌های زیاد به صورت پویاست که البته این حالت تنها در فریمورک‌های مربوط به زبان روبی دیده شده بود. البته اخیرا میزان فعالیت روی مخزن این فریمورک کم شده و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی از بروزرسانی و... می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که این فریمورک کوچک می‌تواند کارایی بالایی ارائه کند.

2. Gin Gonic

شیوه کار با Gin Gonic تا حد بسیار زیادی به Martini شباهت دارد اما از نظر کارایی بهتر از مارتینی عمل می‌کند. اگر که قبلا با مارتینی کار کرده باشید می‌توانید Gin Gonic را نیز استفاده نمایید. در غیر اینصورت یادگیری این کتابخانه مشکل نخواهد بود و می‌توانید در ساده‌ترین حالت ممکن آن را یاد بگیرید.

در فریمورک Gin Gonic می‌توانید حضور مهمترین ویژگی‌ها و کتابخانه‌ها را مشاهده کنید. وجود کتابخانه‌ای مانند JSON validation و http router به ما کمک می‌کند تا بتوانیم ساده‌تر REST APIهای مورد نظرمان را توسعه دهیم. همچنین از آنجایی که این فریمورک قابلیت اضافه شدن middleware جدید را دارد می‌تواند به سادگی توسعه داده شود.

 3. Beego

در بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم که از جهاتی Beego شباهت زیادی به فریموک جنگو (پایتون) دارد. در این فریمورک می‌توانید ویژگی‌های بسیار زیادی را مشاهده کنید که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید گزینه‌های مختلفی را در وبسایت پیاده‌سازی کنید.

جدای از آنکه این کتابخانه نیز از معماری سه لایه MVC پشتیبانی می‌کند، به شما قابلیت دسترسی به ORM، ابزاری برای مدیریت Sessionها، Cache Handler، کتابخانه‌هایی برای انجام کارهای مربوط به HTTP و سیستم احرازهویت را می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود Beego به جنگو شباهت داشته باشد وجود ابزارهای مبتنی بر خط فرمان است که به شما کمک می‌کند تا پروژه را مدیریت کنید.

4. Net/HTTP

استفاده از این فریمورک یا ماژول را می‌توانید تقریبا در تمام پروژه‌های وب مبتنی بر زبان Go مشاهده کنید. با استفاده از این ماژول می‌توانید قابلیت‌های مربوط به HTTP را در اپلیکیشن پیاده‌سازی کنید. البته باید در نظر داشته باشید که این تنها یک کتابخانه http ساده است و قابلیت‌هایی برای روتینگ، ORM و... را ندارد. از این رو نیاز است که از این مورد در کنار فریمورک‌های دیگر استفاده کنید.

۵. Buffalo

با استفاده از Buffalo می‌توانید اپلیکیشن‌های خودتان را با سرعت و آسانی زیاد توسعه دهید. Buffalo هر چیزی که در پروژه نیاز دارید را به سادگی پیاده‌سازی می‌کند. ویژگی‌هایی که در این فریمورک وجود دارد را نیز نمی‌توانید در موارد دیگر پیدا کنید. برای مثال قابلیت hot reloading به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت خودکار بعد از ایجاد هر تغییری در پروژه خروجی آن را مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که این کتابخانه چیزی فراتر از کتابخانه‌های ساده زبان Go است.

۶. Mango

Mango فریمورکی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید ماژول‌هایی با قابلیت استفاده مجدد را به سادگی و با سرعت ایجاد کنید. جدای از امکانات ساده‌ای که این فریمورک دارد شما قابلیت استفاده از middlewareهای مختلفی را نیز خواهید داشت. البته این پروژه توسط خود سازنده دیگر مدیریت و بروزرسانی نمی‌شود به همین دلیل نیاز است که مواظب باشید. همچنین می‌توان مشاهده کرد که برخی از توسعه‌دهندگان در حال بروزرسانی این فریمورک هستند.

۷. Gorilla

Gorilla را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین وب فریمورک‌های Go دانست. این فریمورک ماژولار می‌تواند تقریبا هر چیزی را برای کاربران فراهم کند. در بین تمام فریمورک‌های موجود برای Go این فریمورک بزرگ‌ترین جامعه کاربری داشته و توسعه‌دهندگان بسیاری در روند توسعه آن مشارکت می‌کنند. اگر از ویژگی‌های این فریمورک حرف بزنیم باید گفت که شما قابلیت در اختیار گرفتن ویژگی‌های قدرتمند و حرفه‌ای مانند وب سوکت، REST API و... را دارید.

۸. Gocraft

Gocraft یکی دیگر از انتخاب‌های قدرتمند اما محافظه‌کار است که به شما قابلیت مقیاس‌پذیری بالا و روتینگ سریع را می‌دهد. برخی از بخش‌های این فریمورک از اجزای استاندارد Go استفاده می‌کند از این رو می‌توان گفت که کارایی بالایی در انتظار شماست. از آنجایی که این فریمورک‌ قابلیت‌ استفاده از Middlewareهای مختلف را دارد می‌تواند به صورت ماژولار نیز استفاده شده و ویژگی‌های بیشتری داشته باشد.

۹. Goji

Goji فریمورکی سبک و سریع مبتنی بر زبان Go است که هدف‌ش ساده و مینیمال بودن است. نمی‌توان ویژگی‌های بسیار زیادی از این فریمورک انتظار داشت اما از آنجایی که قابلیت افزودن Middleware دارد می‌تواند به خوبی برای تولید اپلیکیشن‌های مختلف استفاده شود.

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت ما ۹ مورد از بهترین فریمورک‌های مربوط به زبان برنامه‌نویسی Go را به شما معرفی کردیم. هر کدام از این موارد می‌توانند به خوبی در ساخت اپلیکیشن‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات