راهنمای کامل توسعه برنامه های موبایل – بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

راهنمای کامل توسعه برنامه های موبایل – بخش اول

چرا می‌خواهید یک برنامه تلفن همراه بسازید؟ آیا کسی به شما گفته که برنامه موبایل برای رشد کسب و کار اجباری است؟ پس درست شنیده‌اید. در این عصر دیجیتال بدون وب سایت یا اپلیکیشن، هیچ مشاغلی نمی‌تواند مخاطبان هدف خود را پیدا کند. اما صرف هزینه‌های زیاد برای توسعه یک برنامه موبایل راهی مناسب برای تجارت نیست. چرا به صورت غیر ضروری برای ویژگی‌هایی که استفاده نمی‌شوند هزینه کنید، در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم بهترین تکنولوژی مناسب را که برای شما عالی است انتخاب کنید. با ساختن برنامه‌های موبایل به کمک راهنمای زیر به این بازار نفوذ کرده و با دریافت بیشترین بازده از هر مبلغی که خرج کرده‌اید، مشتریان خود را جذب کنید.

مواردی که به آنها خواهیم پرداخت به شرح زیر است:

1- مرحله اکتشاف - پایه ریزی بنیاد توسعه برنامه موبایل

2- مرحله توسعه - انواع توسعه برنامه تلفن همراه

3- انتخاب رویکرد توسعه - تصمیم گیری در مورد جنبه‌های فنی توسعه فرانت-اند

4- زبان‌ها و فریمورک‌های محبوب توسعه

5- تبلیغ برنامه

6- سوالات متداول

1- مرحله اکتشاف - پایه ریزی بنیاد توسعه برنامه موبایل

توسعه برنامه تلفن همراه چیست؟

یک فرآیند ایجاد برنامه‌های نرم‌افزاری است که بر روی دستگاه‌های تلفن همراه اجرا می‌شود و از اتصال شبکه برای کار با سایر منابع محاسباتی استفاده می‌کند. فرایند توسعه برنامه تلفن همراه به یک اپلیکیشن قابل نصب منجر می‌شود که خدماتی مانند دسترسی به داده‌ها از طریق API را امکان پذیر کرده و همچنین تست برنامه را بر روی دستگاه‌های مدنظر انجام می‌دهد.

هدف از پیاده سازی یک برنامه تلفن همراه چیست؟

اهداف بسیاری برای آن وجود دارد، در زیر سه دسته را ذکر کرده‌ایم که بیشترین بازده مثبت را در سرمایه گذاری ارائه می‌دهند. برنامه شما حداقل در یک گروه قرار می‌گیرد و مطمئنا نتایج عالی خواهید گرفت.

  • ارائه راه حل: آیا برنامه شما متناسب با نیاز مشتری است؟ آیا برنامه با سهولت استفاده از آن، مشکل کاربر را حل می‌کند؟
  • سرگرمی: برنامه شما می‌تواند با داشتن یک عامل سرگرمی مانند بازی‌هایAngry Birds  و Candy-Crush مخاطب را جذب کرده و به موفقیت برسد.
  • افزودن ارزش: برنامه‌های کمی مانند اسکایپ در دسترس هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تا به خدمات ارائه ‌شده یک ارزش اضافه کنند.

چگونه یک برنامه تلفن همراه ایجاد کنیم؟

چرخه توسعه یک اپلیکیشن موبایل

هزینه توسعه برنامه تلفن همراه چقدر است؟

این یکی از سوالات متداول اکثر مشتریان است. البته دلیل روانشناسی دارد که همه به بهترین و نازلترین قیمت توجه کنند. اگر در حال حاضر ایده‌ای برای ساخت یک برنامه تلفن همراه دارید، خوب است که با توسعه اپلیکیشن موبایل همراه باشید. برای آن می‌توانید به یک شرکت توسعه دهنده برنامه تلفن همراه برای ساخت یک اپلیکیشن موبایل مراجعه کنید. در زیر عواملی را بررسی خواهیم کرد که می‌توانیم قبل از ساخت برنامه تلفن همراه در نظر بگیریم. بیایید به تعدادی از آنها بپردازیم.

چه مدت طول می‌کشد تا یک برنامه ساخته شود؟

شکی نیست که مارکت حدود 350 میلیارد دانلود برنامه را در سراسر جهان شامل می‌شود. در اینجا مشاغل به دنبال جلب توجه از طریق ایجاد یک برنامه تلفن همراه هستند. بنابراین بسیاری از استارتاپ‌ها و سازمان‌ها به دنبال پرسش در مورد روند توسعه برنامه و هزینه تولید آن می‌باشند. طبق معمول کسب و کارها می‌خواهند بدانند که توسعه یک برنامه چقدر طول می‌کشد و با چه هزینه‌ای صورت می‌گیرد.

به طور متوسط روند ساخت و توسعه یک برنامه کامل برای تلفن همراه 2 الی3 ماه به طول می‌انجامد.

مرحله 1: طراحی و ساخت

مدت زمان: 2 هفته

مرحله 2: توسعه و تست

مدت زمان: 5 هفته

مرحله 3: آماده سازی و ارسال به مارکت

مدت زمان: 1 تا 2 هفته

مواردی که باید در نظر گرفت:

اجتماعی: 1 الی 2 هفته برای ادغام شبکه‌های اجتماعی
طراحی: رابط کاربری اصلی برای سرعت بخشیدن به روند طراحی با ظاهر سفارشی
پلت فرم: ساخت یک برنامه اندروید مدت طولانی‌تری در مقایسه با آی او اس یا ویندوز زمان می‌برد
ساختار برنامه اصلی بدون درنظر گرفتن اینترنت یا بک-اند: 2 الی 3 ماه برای کدنویسی سمت سرور – 3 الی 4 ماه برای محیط گرافیکی – مثلا برای بازی‌ها 6 الی 12 ماه

2- مرحله توسعه - انواع توسعه برنامه تلفن همراه

توسعه یک برنامه اندروید

همانطور که می‌دانیم اندروید یک سیستم‌عامل تلفن همراه است که توسط گوگل توسعه داده شده و پشتیبانی می‌شود. به طور کلی مبتنی بر هسته لینوکس است که برای دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده است.
به علاوه گوگلAndroid TV ،  Android Car و Android Wear را نیز راه اندازی کرده و به یکی از شرکت‌های موفق در حوزه فناوری تبدیل شده‌ که به سیستم‌عامل‌های سریع، کم‌هزینه و سفارشی نیاز دارد.
این مجموعه با یک پایگاه کاربری گسترده همراه با فرآیند ساده سازی برنامه تلفن همراه ارائه می‌شود. شرکت‌های کوچک و بزرگ از اندروید استفاده می‌کنند و یک برنامه تلفن همراه سفارشی ایجاد می‌کنند که مشکلات مشتری را برای افزایش ارزش تجارت آنها حل می‌کند.

همچنین اندروید به یکی از بهترین گزینه‌ها برای اکثر توسعه دهندگان برنامه‌های تلفن همراه در سراسر جهان تبدیل شده است. آینده برنامه‌های اندروید درخشان است؛ زیرا نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند و برنامه‌هایی را فراهم می‌کند که هم پایدار هستند و هم دسترسی آسان دارند.

این سیستم‌عامل با بالاترین ROI و سرمایه گذاری کم ارائه می‌شود. همچنین یک پلتفرم مبتنی بر جاوااسکریپت می‌باشد که تسلط و اجرای آن آسان است. هزینه برنامه عمدتا به سه مرحله تقسیم بندی می‌گردد: توسعه برنامه، تست و هزینه سخت‌افزاری. علاوه بر این از هر کامپیوتری می‌توان برای توسعه یک برنامه و تست آن با تلفن‌های همراه هوشمند استفاده کرد.

چرا هر کسب و کاری نیاز به داشتن برنامه اندرویدی دارد؟

اگر آمار سال‌های اخیر را بررسی کنیم، می‌بینیم که تعداد کاربران تلفن همراه بیشتر از تعداد کاربران دسکتاپ است. دیده می‌شود که افراد برای توسعه کسب و کار خود بیشتر در توسعه برنامه‌های اندرویدی سرمایه گذاری می‌کنند. به طور کلی 80 درصد از کاربران در جهان از اندروید و از این تعداد 60 درصد از تبلت استفاده می‌کنند. در اینجا لیستی از روش‌های بالقوه کسب و کار برای بهره مندی از توسعه یک برنامه اندروید آورده شده است.

  • تعامل با مشتری: پلتفرم اندروید به برندها امکان تعامل با مشتری را به طرق مختلف می‌دهد. مشتری مطمئنا هنگامی که متوجه می‌شود نیازهای وی در هر لحظه پاسخ داده ‌شود، به سراغ شما می‌آید. با این کار می‌توانید اعتماد مشتریان را نسبت به خود جلب کرده و به آنها نشان دهید که برندشان در چه سطحی قرار دارد.
  • کیفیت پشتیبانی: حمایت از مشتری کمک می‌کند تا آنها به شرکتی مراجعه کنند که بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. هرچه مشتری به شما اعتماد بیشتری داشته باشد، احتمال استفاده از محصول شما بیشتر خواهد بود.
  • پیشنهادات تبلیغاتی: اگر محصول جدید خود را دارید، می‌توانید به راحتی آن را تبلیغ کنید. به علاوه می‌توانید مشتری را در مورد سرویس جدید خود که با پیام‌های تبلیغاتی به او ارائه می‌شود، به روز نگه دارید و کسب و کار خود را رونق ببخشید.

چیزهایی که باید قبل از ساخت اولین برنامه اندروید خود بدانید

اگر مبتدی هستید، توصیه می‌کنیم حتما آموزش‌هایی در مورد نصب، یکپارچه سازی و درک سینتکس برنامه نویسی و مفاهیم جاوا مشاهده کنید. در زیر لیستی از مواردی را که باید هنگام ساخت یک برنامه اندرویدی به خاطر بسپارید، آورده‌ایم.

  • توسعه دهنده باید جاوا بیاموزد؛ زیرا این اصلی‌ترین زبان است که به شما در روند ساخت برنامه کمک می‌کند.
  • اندروید شامل یادگیری XML برای طراحی برنامه و درک مفهوم استفاده از برنامه نویسی با جاوا است.
  • ساخت اولین برنامه وقت‌گیر است و هیچ راه میانبر برای موفقیت وجود ندارد، بنابراین از پشتیبانی گوگل استفاده کنید و بدانید کمک گرفتن از هیچ متخصصی عیب نیست.
  • اطمینان حاصل کنید که قبل از ورود به بازار و شروع به توسعه یک برنامه، باید تحقیقات درستی در بازار انجام داده باشید.
  • با دانستن استراتژی و قدرت رقبا، بازار را کاملا تجزیه و تحلیل کنید. اطلاعات باید به اندازه کافی مفید باشد تا سعی شود از تکرار موارد اشتباهی که رقبا مرتکب شده‌اند، جلوگیری شود.
  • مخاطبان هدف را مشخص کنید، زیرا تأثیر به سزایی در توسعه برنامه‌های تلفن همراه دارد.

چگونه یک برنامه اندروید بسازیم؟

  • کد نویسی را بیاموزید: قبل از ادامه کار باید دانش خوبی در زمینه برنامه نویسی داشته باشید. شما بیشتر باید روی جاوا و سایر زبانهای برنامه نویسی کار کنید. سایت‌های مختلفی به صورت آنلاین در دسترس است که به شما امکان می‌دهند زبان‌های جدید را از ابتدا به صورت رایگان یاد بگیرید. بر این اساس به توسعه جدی یک برنامه نیاز دارید و می‌توانید طبق آن یادگیری را به آسانی شروع کنید.
  • برنامه خود را روی کاغذ طراحی کنید: بسیار مهم است که ابتدا برنامه نویسی یک اپلیکیشن را طرح ریزی کنید، زیرا برنامه شما به زودی در اواسط توسعه کثیف و دشوار خواهد شد. بنابراین برای شروع باید اصول و چگونگی عملکرد برنامه خود را یادداشت کنید. این امر به شما کمک می‌کند مخاطبانی را که هدف قرار داده‌اید در نظر بگیرید و سپس می‌توانید به راحتی برنامه را توسعه دهید.
  • محیط توسعه یکپارچه: اولین چیزی که باید قبل از ساختن یک برنامه تلفن همراه فرا بگیرید، کار با یک IDE است. برای اندروید گزینه محبوب Android Studio می‌باشد. IDE دارای یک رابط کاربری است که از طریق آن می‌توانید کد خود را وارد کرده و با جدا کردن بخش‌های مختلف و رفع اشکالات، تمام خطاهای موجود در سینتکس را مشاهده کنید. اکثر IDEها به شما امکان می‌دهند برنامه خود را تست کرده و به شناسایی مشکلات موجود در برنامه کمک می‌کنند. اندروید استودیو به طور انحصاری برای توسعه برنامه‌های اندروید طراحی شده است.
  • بهره گیری از Android SDK برای توسعه برنامه‌های اندروید: اندروید یک پلتفرم فوق العاده است که یک محیط باز ایجاد می‌کند و دارای عناصر تعاملی برای توسعه اپلیکیشن‌های مختلف می‌باشد.

توسعه یک برنامه iOS

پایگاه کاربری iOS همراه با محبوبیت یک وب سایت موبایل به طور چشمگیری در حال رشد است. صنعت برنامه در حال رونق گرفتن است و با این کار شما باید با فناوری و دستورالعمل‌های لازم برای ایجاد یک توسعه موثر برنامه به روز شوید. بنابراین اگر می‌خواهید یک برنامه iOS بسازید، باید نکاتی را که توسط توسعه دهندگان برنامه‌های iPhone استفاده می‌شوند، در نظر بگیرید.

نکات موثر برای روند توسعه برنامه iOS

کمپانی اپل حدود 1.5 میلیون برنامه منحصر به فرد با دانلود بیش از 100 میلیارد بار دارد. در زمان خواندن این مقاله، 1000 برنامه دیگر در حال بارگیری و نصب هستند. همانطور که می‌دانیم iOS یک بازار عظیم را دربرمی‌گیرد، بنابراین پیروی از یک راهنمای موثر برای رشد تجارت امری ضروری است.

طراحی کانسپت و وایرفریم

هنگامی که ایده برنامه داده شود، شما به یک طرح مفهومی یا همان کانسپت احتیاج دارید که نیاز تیم طراحی را برآورده کند. همچنین تیم یک وایرفریم ایجاد می‌کند که طرح‌های کلی و شکل ظاهری برنامه را نشان می‌دهد. این طرح به عنوان مراحل بعدی طراحی برنامه و برای ایجاد پروژه عمل خواهد کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات