جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
طراحان وب، این اشتباهات را انجام ندهید!
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

طراحان وب، این اشتباهات را انجام ندهید!

درست مانند هر چیز دیگری، طراحی یک محصول ممکن است خوب انجام شود/نشود. وقتی که یک محصول به خوبی طراحی می‌شود، کاربران معمولا متوجه آن نخواهند بود. اما وقتی محصول به خوبی طراحی نمی‌شود کاربران نه تنها متوجه آن خواهند بود بلکه شکایت نیز می‌کنند. در دنیای طراحی و توسعه وبسایت نیز دقیقا به همین شکل است. به همین دلیل شما باید به صورت کلی از اشتباهاتی که در دنیای طراحی اتفاق می‌افتد خودداری کرده و سعی کنید با این دسته از موضوعات به خوبی آشنا شوید.

در این مقاله قصد دارم به شما ۸ حالتی را بگویم که باعث می‌شود طراحی‌تان به سوی یک طراحی بد حرکت کند.

۱. اضافه کردن ویژگی‌های بسیار زیاد به یک محصول

بیشتر طراحان اغلب فکر می‌کنند که ویژگی‌ها رابطه مستقیمی با ارزش یک محصول دارند. آن‌ها باور دارند که هر چقدر ویژگی‌های بیشتری در یک محصول داشته باشند میزان ارزش آن نیز برای کاربران بیشتر خواهد شد. براساس یک مشاهده، محصولات بسیار زیادی وجود دارند که با ویژگی‌های غیر ضروری بسیاری طراحی می‌شوند. چنین موضوعی باعث می‌شود که تمرکز کاربران روی هدف اصلی محصول قرار نگیرد و از آن دور شود. این تاثیر را خزش ویژگی نیز می‌نامند – تداوم افزودن ویژگی‌های جدید به محصول خارج از هدف اصلی – 

دو نکته برای جلوگیری از درگیر شدن با این مشکل وجود دارد که می‌توانید در زیر آن‌ها را در ادامه مشاهده کنید:

  • وقتی که مشغول به طراحی یک محصول هستید، بسیار مهم است که در قدم اول روی ارزش مرکزی آن تمرکز داشته باشید. مهمترین و در اولویت‌ترین موارد را شناسایی کنید. بعد از آن هر ویژگی و یا محتوایی که به صورت مستقیم مربوط به ارزش اصلی محصول‌تان نیستند را حذف کنید. 
  • بجای سوال در رابطه با چگونگی، از چرایی محصول بپرسید. وقتی که روی یک محصول جدید کار می‌کنید بزرگترین سوال‌تان باید این باشد که چرا من به چنین ویژگی در طراحی نیاز دارم. این بسیار بهتر از چگونه آن را پیاده‌سازی کنم؛ است.

۲. توجه نکردن به فاز نمونه‌سازی اولیه

چه نیازی به ساخت یک نمونه اولیه است وقتی که می‌توانیم محصول واقعی را بسازیم و آن را در بازار تست کنیم؟ با داشتن چنین فکری، طراحان به شدت روی محصول و قرار دادن آن در بازار کار می‌کنند. اما متاسفانه بعد از ارائه به بازار طراحان فکر می‌کنند که برخی از قسمت‌های برنامه نیاز به تغییر دارد. هزینه چنین تغییری نیز معمولا زیاد است، به این دلیل که طراحان باید طرح اصلی را تغییر دهند نه چیزی که در یک کاغذ یا یک نمونه اولیه وجود دارد. 

نمونه‌سازی کمک می‌کند تا تیم‌ها بتوانند بهتر طراحی محصولات‌شان را تست کنند و اولویت‌های بازار را به خوبی در نظر بگیرند. تست کردن را می‌توانید از طریق کاربران واقعی انجام دهید. براساس نتیجه‌گیری‌های NNGroup انجام فرایند تستینگ با تنها ۵ نفر می‌تواند ۸۵ درصد مشکلات استفاده‌پذیری را آشکار سازد. به همین دلیل است که نتایج یک تست می‌تواند کار کردن یا نکردن یک محصول برای کاربران را به وضوح نشان دهد.

۳. زیادی ارتباط داشتن با یک طراحی

گاهی اوقات دیده شده که یک طراح عاشق و شیدای طراحی که ایجاد کرده است می‌شود. به همین دلیل وقتی که یک طراح چنین وابستگی به یک پروژه پیدا می‌کند، طراحی مجدد آن و یا ویرایش نواقص آن کمی سخت می‌شود. در چنین حالتی طراح همه چیز را به صورت شخصی برداشت می کند. به عنوان یک نتیجه طراحی بسیار جانبدارانه خواهد شد. طراحان در این حالت نمی‌خواهند که مشکلات را تایید کنند.

بهترین راه‌حل برای این موضوع و تایید مشکلات این است که طراحان را به جلسات تست توسط کاربر ببرید. هیچ چیزی با حالتی که یک فرد بدون جانبداری در حال استفاده از محصول شماست قابل مقایسه نیست. این موضوع به طراحان این کمک را می‌کند تا درک کنند که آن ها برای کاربر محصولات را طراحی می‌کنند نه برای خودشان. به عنوان یک نتیجه، ایجاد تغییرات و انطباق آن‌ها براساس نیازهای کاربران بسیار ساده‌تر خواهد شد.

۴. بجای تحقیقات درست، استفاده از فرضیات

تقریبا تمام افرادی که مشغول به طراحی هستند لحظه‌ای از زندگی شان این را گفته‌اند که: «من یک کاربر هم هستم پس می‌دونم که چی برای کاربرها خوبه و چی بده». بعد از آن طراحان با فرضیات خودشان سر و کار خواهند داشت. فرضیاتی در رابطه با اینکه چه چیزی به کاربران تجربه بهتری را می‌دهد. 

بسیار خوب است که طراحان احساسات شخصی داشته باشند اما این اشتباه است که طراحان اجازه دهند تا این احساسات روی پروسه تاثیر بگذارد. تمام طراحی‌ها نیاز به تایید شدن دارند. وقتی که طراحی براساس تحقیقات کاربری صورت گرفته باشد، محصول نهایی بهینه‌تر و بهتر خواهد بود.

۵. مشارکت نداشتن کاربران در روند طراحی

مهم نیست که یک تیم مشغول ویرایش یک محصول موجود است یا در حال تولید یک محصول جدید است، در هر دو حالت خوب است که از توانایی کاربران برای کشف و بدست آوردن دانش جدید استفاده کرد. یکی از مشکلات اصلی طراحی‌های بد این است که به فکر نیازهای کاربر نهایی نیستند.

طراحان تجربه کاربری نه تنها باید اطلاعات خوبی از کاربران داشته باشند بلکه باید آن‌ها را نیز با گروه خود به اشتراک بگذارند. این گونه درک جمعی بسیار بهتری از نیازهای کاربران پیدا خواهید کرد.

۶. فکر کردن به طراحی به عنوان یک پروسه خطی

برخی از تیم‌های طراحی اعتقاد دارند که طراحی یک پروسه خطی است. منظور از پروسه خطی این است که یک نقطه شروع و یک نقطه پایان دارد و با دنبال کردن این مسیر یا پروسه آن‌ها به اهدافی که در اول مسیر می‌خواستند می‌رسند. 

اما در واقعیت پروسه طراحی بیشتر یک پروسه تکرار شدنی است – برای اینکه محصولی با تجربه کاربری عالی داشته باشید طراحان باید رویکردهای متفاوتی را پیش ببرند و در نهایت هر کدام از موارد که بهترین نتیجه را برای آن‌ها داشت را انتخاب کنند. 

۷. درست نکردن یک محیط همکاری

در یک تیم که مشکلات همکاری وجود دارد طراحان و توسعه‌دهندگان درک مشترکی از چیزی که می‌خواهند به آن برسند را نخواهند داشت. به عنوان نتیجه طراحان و توسعه‌دهندگان از هم جدا شده و هر کدام در دنیای خودشان باقی می‌مانند.

بجای این روی ایجاد همکاری بین اعضای تیم تکنیکی و طراحی تمرکز کنید. بجای آنکه تیم توسعه‌دهنده و تیم طراح به صورت جداگانه از همدیگر کار بکنند، باید فعالیت همکاری به صورت موازی داشته باشند.

۸. تلاش برای اختراع دوباره چرخ

«انجام کاری که همه افراد دیگر مشغول انجام آن هستند خسته کننده است». بسیاری از طراحان با داشتن چنین ایده‌ای شروع به اختراع دوباره چرخ می‌کنند – تمام تلاش آن‌ها برای ایجاد چیزی جدید و حالتی که قبلا کسی تجربه نکرده است انجام می‌شود – اما چیزی که طراحان فراموش کرده‌اند این است که راه‌حل‌های و تقاضاهای بسیار زیادی در مارکت جهانی وجود دارد. هر محصولی شیوه تعاملات منحصر به فردی دارد، طراحان نیز باید آن‌ها را یاد بگیرند. 

قبل از اختراع دوباره چرخ، کاربران باید میزان تلاشی که از کاربران نشئت می‌گیرد را ارزیابی بکنند. در بسیاری از حالات این میزان بسیار زیاد است. پس باید چیزی را طراحی کنید که کاربران با آن آشنایی دارند. 

در پایان

این‌ها تنها نمونه‌هایی از اشتباهاتی هستند که باید از آن‌ها پرهیز کنید. اما مطمئنا اشتباهات کلیشه‌ای دیگری نیز وجود دارند که باید به آن‌ها نیز پرداخت. همچنین با استفاده از تجربه شما می‌توان یک لیست بهتر را کامل کرد. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است