جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
7 رویکرد طراحی وب در سال 2019
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

7 رویکرد طراحی وب در سال 2019

در عصری که در آن زندگی می‌کنیم تا به حال تغییرات بزرگی را در دنیای توسعه و طراحی وب مشاهده کرده‌ایم: انقلاب HTML5، توسعه سازگار با موبایل، وب اپلیکیشن‌هایی با ویژگی‌های یک اپلیکیشن محلی، ابزارهای طراحی جدید و… . حال با توسعه و گسترش موضوعی مانند یادگیری ماشین، اساس و بنیاد تغییرات بسیار به این سمت می‌رود. با این حال ما در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم شما را با پیش‌بینی‌های خودمان مبنی بر تغییراتی که ممکن است در سال ۲۰۱۹ در صنعت طراحی و توسعه وب اتفاق بیافتد همراه می‌سازیم.

۱. هوش مصنوعی

در حال حاضر و در آینده نیز انتظار می‌رود که نفوذ هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنعت‌های مختلف مشاهده شود. وب نیز از این قاعده مستثنی نیست. یادگیری ماشین بخشی از هوش مصنوعی است که خود می‌تواند روی آنالیزهای دنیای وب تاثیر بسیار بزرگی داشته باشد. تا به اینجای کار آنالیزها بیشتر از پیش تنها رویکردی واکنشی داشته‌اند: از داده‌ها یک لاگ گرفته می‌شد و برای نسخه بعدی از آن استفاده می‌کردیم. اما در ۲۰۱۹ انتظار می‌رود که این داده‌ها با تحلیل خود اپلیکیشن و با هدف بهبودی تجربه کاربری یک کاربر، منحصرا شکل بگیرد و تغییر بکند.

این بدان معناست که براساس داده‌هایی که از یک کاربر موجود است، اپلیکیشن خود را با آن تغییر می‌دهد و تجربه کاربری ایده‌آلی را برای وی ایجاد می‌کند. این کار باعث می‌شود که یک وبسایت یا اپلیکیشن با میزان شخصی‌سازی بسیار بسیار بالا شکل بگیرد که ویژگی‌ها و رفتارهای متفاوتی را در خود دارد.

۲. رابط‌های صوتی

با فراگیرتر شدن دستیارهای صوتی مانند الکسا و سیری، رابط‌های مکالماتی تقریبا در حال تبدیل شدن به یک جزء اصلی از اپلیکیشن‌های مختلف هستند. همانطور که کاربران بیشتری روزانه در حال استفاده از یک دستیار صوتی برای تعامل برقرار کردن با دنیای وب هستند، توسعه‌دهندگان نیز نیاز دارند تا چنین قابلیتی را در اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های خودشان پیاده‌سازی بکنند. تصور بکنید که کاربری روی صندلی نشسته و دوست دارد که از دستیار صوتی‌اش بخواهد تا مقاله‌ای که روی وبسایت شما قرار دارد را برای‌ش بخواند، آیا وبسایت شما برای چنین کاری بهینه‌سازی شده است؟

همچنین حالت‌های قدیمی برای وارد کردن داده در فرم‌ها را به یاد بیاورید. البته هم اکنون نیز از آن‌ حالت‌ها استفاده می‌شود اما انتظار می‌رود که با گذر زمان این روش نیز تغییر بکند.

۳. دسترسی‌پذیری

دسترسی‌پذیری در سال ۲۰۱۹ یک مفهوم اضافی نخواهد بود، بلکه تمام وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها باید در روند طراحی و توسعه به آن فکر بکنند. توسعه‌دهندگان باید در سال جدید براساس راهنمایی‌ها و استانداردهای WCAG2.1 و WAI-ARIA اجزای وبسایت و اپلیکیشن خودشان را برای دسترسی‌پذیری بهینه کنند. 

۴. واقعیت افزوده

انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹ واقعیت افزوده دنیای وب را فرا بگیرد. در حال حاضر نیز واقعیت افزوده در برخی از سناریوها و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌‌شود. Snapchat یکی از آن اپلیکیشن‌هاست. 

یکی از زیبایی‌های واقعیت افزوده این است که شما مانند واقعیت مجازی برای استفاده از آن حتما نیازی به تجهیزات مختلف سخت افزاری و هدست‌های مخصوص ندارید. بجای آن موبایل‌تان می‌تواند در این پروسه نقش کامل را اجرا کند. استفاده از ویژگی‌های واقعیت افزوده بدون نیاز به نصب کردن اپلیکیشن‌های محلی و یا مواردی از این دست و تنها از طریق مرورگرها می‌تواند فواید بسیار زیادی را برای تجربه کاربری وبسایت داشته باشد. 

۵. امکانات بیشتر در اختیار توسعه‌دهندگان

در گذشته هر فردی به زبان برنامه‌نویسی مورد علاقه خودش متکی بود و تمام پروسه‌های توسعه را براساس آن جلو می‌برد. بعد از آمدن HTML5 و جاوااسکریپت مدرن همه چیز کمی تغییر کرد و استفاده از این زبان‌ها در محیط‌ها و پلتفرم‌های مختلف امکان پذیر شد.

مهمترین موضوعی که باید به آن اشاره شود ادغام کردن اپلیکیشن‌ها و کاربردهای مختلف آن‌ها با همدیگر است. وجود فریمورک‌های مختلف جاوااسکریپتی نقش بسزایی را در این روند در پیش گرفتند. فریمورک‌هایی مانند نیتیو اسکریپت و ری‌اکت نیتیو دو موردی هستند که عملا می‌شود تاثیر آن‌ها را امروزه نیز مشاهده کرد.

اضافه بر این وجود PWA و پیشرفت آن‌ها نیز می‌تواند اتفاق چشمگیر دیگری باشد که اتفاق افتاده و انتظار می‌رود که روال استفاده از آن بسیار بیشتر شود. در سال ۲۰۱۹ توسعه‌دهندگان بیشتری روی این دسته از اپلیکیشن‌ها تمرکز خواهند کرد.

وب اسمبلی موضوع دیگری است که به توسعه‌دهندگان قابلیت‌های بسیار زیادی را برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها می‌دهد. در حال حاضر نیز از این تکنولوژی استفاده می‌شود اما هنوز به آن بلوغ و تکاملی که انتظار می‌رود نرسیده است. شما در وب اسمبلی می‌توانید با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف وب اپلیکیشن‌تان را توسعه بدهید. 

۶. کم شدن حجم اپلیکیشن‌ها

انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹ موج مجددی روی این موضوع توسط توسعه‌دهندگان اعمال شود. توسعه‌دهندگان در این رویکرد سعی خواهند کرد که اپلیکیشن‌های‌شان را تا جایی که ممکن است کوچک و کوچک‌تر بکنند. در سال‌های گذشته نیز این اقدام از طرف توسعه‌دهندگان مشاهده شد اما در ۲۰۱۹ انتظار می‌رود که بسیار بیشتر شاهد چنین موضوعی باشیم.

حجم میانگین اپلیکیشن‌های موجود در دنیای وب بسیار افزایش یافته و میزان استفاده از پهنای باند نیز به همین حالت دچار شده است. ما باید توجه داشته باشیم که همگان در جهان به سرعت و کیفیت مطلوبی از اینترنت دسترسی ندارند و این موضوع می‌تواند اپلیکیشن ما را بی استفاده بکند. بنابراین در نظر گرفتن حجم اپلیکیشن‌ها، تاثیر مستقیم و بسیار خوبی را روی اپلیکیشن خواهد داشت.

۷. نیروی کاری متنوع‌تر

فارغ از موضوع تکنولوژی من اعتقاد دارم که زمینه‌های کاری بسیار بیشتری در حال شکل گرفتن هستند و چنین موضوعی در دنیای توسعه و طراحی وب نیز به خوبی دیده می‌شود. چنین موضوعی را البته در سال‌های اخیر دیده‌ایم. توسعه‌دهندگانی که منحصرا روی یک فریمورک کار می‌کنند، طراحان تجربه کاربری و… این‌ها همه زمینه‌های کاری جدید هستند و انتظار می‌رود که چنین مواردی در سال ۲۰۱۹ بسیار بیشتر از سابق شوند.

وبسایت‌های آموزشی و کد کمپ‌ها در این روال تاثیر بسیار زیادی دارند. در هر حال به نظر می‌رسد که قدم بزرگی در حال برداشتن است و سال جدید سالی پر از تغییرات در عرصه تکنولوژی خواهد بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است