یک طراح رابط کاربری چه کاری انجام می‌دهد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

یک طراح رابط کاربری چه کاری انجام می‌دهد؟

در اوایل دوران کاری، من به عنوان یک طراح وب مشغول فعالیت بودم. در این زمینه به مدت چهار سال بود که کار می‌کردم و وبسایت‌های کوچک و بزرگ بسیاری را ساختم. بعد از یک مدت متوجه شدم که طراحی گرافیکی نیست که من را مجذوب و شیفته خودش می‌کند بلکه الگوهای صفحه‌بندی و درک شیوه رفتار کاربران با وبسایت و لایه بصری آن است. 

وقتی که مشغول دیدن فیلم‌های Sci-Fi بودم همواره به رابط‌ها نگاه می‌کردم. وقتی بازی می‌کردم به شیوه‌ حرکت کردن المان‌ها و تغییر آن‌ها توجه می‌کردم. همه چیز برای‌م به این صورت بود. اگر چنین رفتارهایی برای شما نیز آشنا است پس باید بگویم که احتمالا طراح رابط کاربری بودن نیز در بخشی از قلب شما وجود دارد. 

من از شغل خودم در آژانس طراحی استعفا دادم و شرکت خودم را راه انداختم. در صفحه لینکدین مربوط به کار تصمیم داشتم تا هدفم کاری‌ام را به صورتی بسیار کوتاه بیان کنم: ایجاد بهترین نرم افزار ممکن. از زمانی که من شغل خودم را شروع کردم ۴ سال می‌گذرد و این روند هنوز تغییر نکرده است. حال جدای از آن سعی دارم تا به یک شرکت کوچک طراحی رابط کاربری با نام Mono نیز کمک بکنم. 

در این مطلب قصد دارم به شما آشنایی بسیار خوبی در این ارتباط که یک طراح رابط کاربری چه کاری انجام می‌دهد را بدهم. می‌خواهم کارها، منابع و راه‌حل‌هایی را برای وارد شدن به این دنیا به شما بگویم.

یک طراح رابط کاربری چه کاری انجام می‌دهد؟

به صورت عام می‌توانید کار طراح رابط کاربری را به چهار دسته‌بندی تقسیم کنید. ارتباط با مشتری، تحقیقات، طراحی و نمونه‌سازی و ارتباط با توسعه‌دهندگان. بیایید به هرکدام از این موارد نگاهی دقیق بیاندازیم.

ارتباط با مشتری

هدف از ارتباط با مشتری درک مشکلات آن‌هاست. پس عملیات شما در نهایت آن است که بتوانید از نیازهای مشتری و پروژه وی سر در بیاورید. اساسا این مرحله معمولا شامل صحبت‌های طولانی می‌شود. مشکلی نیست که در ابتدا به دامنه کاری مشتری‌تان پی نبرید، می‌توانید در طول زمان راه‌حل‌های مناسبی را ارائه دهید.

برای آنکه طراح رابط کاربری خوبی باشید باید در نهایت بتوانید روی تجارت مشتری‌تان فکر بکنید و ایده بدهید. 

در روند اجرای یک پروژه نیز این را باید بدانیم که هیچوقت ارتباط داشتن متوقف نمی‌شود. به عنوان یک طراح شما باید به صورت مدام کارهای‌تان را ارائه دهید. در شرکت ما، ما یک تیم کاری دورکاری هستیم، بنابراین جلسات حضوری نداریم، برای ارتباط داشتن نیز از طریق ابزارهای به اشتراک گذاری صفحه نمایش و یا کنفرانس‌های ویدیویی کارمان را جلو می‌بریم. ابزارهایی مانند اسکایپ و اسلک هر روزه در محیط کاری ما استفاده می‌شود.

تحقیقات

در کنار ارتباط داشتن با مشتری نیاز بسیار زیادی به تحقیقات در کارهای‌مان وجود دارد. این موضوع می‌شود شامل مطالعات موضوعی، کارگاه‌های آموزشی با مشتری، آنالیز کردن رُقبا، تعیین استراتژی و خیلی چیزهای دیگر بشود. 

تحقیق چیزی است که تصمیمات طراحی شما را شکل می‌دهد. بسیاری از اوقات برای انتخاب کردن یک شیوه از طراحی شما باید کاری که انجام داده‌اید را به یک مقاله و یا یک موضوع مطالعاتی خاص ارجاع دهید.

تحقیقات گاهی اوقات می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. من معمولا برای انجام این کار از روش تست یک دستگاه جدید و یا یک وب اپلیکیشن جدید و مطالعه رابط کاربری آن استفاده می‌کنم.

طراحی و نمونه‌سازی

به عنوان یک طراح، مطمئن بیشتر وقت‌ را باید صرف طراحی و انجام کارهای نمونه‌سازی بکنید. یک پروژه طراحی رابط کاربری می‌تواند به طُرُق مختلفی جلو برود. از طراحی اولیه شروع می‌شود و تا فرایند کدنویسی ادامه پیدا می‌کند. 

متدی که شما استفاده می‌کنید شدیدا به نوع پروژه‌ای که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. چه چیزی را طراحی می‌کنید؟ آیا یک وبسایت است و یا یک اپلیکیشن؟ آیا باید از تکنولوژی‌های محلی در آن استفاده شود؟ نیاز است که پروژه آماده‌ای را تغییر دهم یا آنکه باید از ابتدا شروع کنم؟

در شرکت ما معمولا هیچ فرایند ثابتی وجود ندارد اما بیشتر پروژه‌ها از یک ساختار پیروی می‌کنند: پروژه با نمونه‌های اولیه ساخته می‌شوند، وارد جزئیات بصری بیشتر و طراحی تعاملات می‌شود و در نهایت با یک نمونه خاتمه می‌یابد.

به عنوان طراح، زمان زیادی را صرف فکر کردن در ارتباط با ابزارهای‌مان می‌کنیم. در حالیکه ابزارهای عالی بسیار مهم هستند اما آ‌ن‌ها کارهای مهم را انجام نمی‌دهند. در واقع استفاده از ابزارهای ادوبی در مقابل ابزاری مانند اسکچ تنها شبیه استفاده از مداد بجای قلمو است. شما در هر حال نیاز دارید که هنر طراحی خوبی داشته باشید.

استفاده از یک ابزار بیشتر مربوط به سلایق شخصی شما است. تا زمانی که ما بتوانیم با همدیگر به راحتی کار بکنیم هر کسی آزاد است که از ابزار مورد نظرش استفاده بکند. 

ارتباط با توسعه‌دهندگان

یک بحثی که امروزه اغلب فراموش می‌شود ارتباط داشتن با توسعه‌دهندگان است. شما نمی‌توانید یک کار طراحی را انجام دهید و آن را صرفا با امید آنکه توسعه‌دهنده آن را بسازد، بفرستید. چالشی که بهترین طراحان با آن روبرو هستند در ایجاد طراحی نیست بلکه در ارتباط برقرار کردن با آن است. طراحان باید به توسعه‌دهندگان در اجرای طراحی و پیاده‌سازی آن نیز کمک بکنند. 

طراح باید با توسعه‌دهنده در روش پیاده‌سازی برخی از المان‌های گرافیکی مشورت کند. در روش سنتی آنچه که طراح به توسعه‌دهنده می‌داد پیاده‌سازی میشد، اما این روش دیگر به این شیوه نیست. حال فایل‌های مختلفی طراحی و المان‌های متفاوت نیاز دارد تا روش متفاوتی را برای پیاده‌سازی در نظر بگیرد.

ما در شرکت خودمان از روش طراحی کامپوننت استفاده می‌کنیم. در واقع برای هر مرحله‌ای از فرایند کار یک روش تعیین کرده‌ایم و براساس آن نیز پیش می‌رویم. اینگونه می‌توانیم به بهترین شکل کارمان را جلو ببریم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات