Flat-File CMS چیست؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

Flat-File CMS چیست؟

سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر Flat-file امروزه به یکی از محبوب ترین سیستم ها برای اپلیکیشن های تحت وب با اندازه کوچک و متوسط تبدیل شده است. طراحان جدید میل به گزینش این سیستم بجای استفاده از وردپرس و … در سطح متوسطی از پروژه ها در فضای وب دارند.

اما چرا؟

وردپرس سیستم مدیریت محتوایی است که در طول زمان از یک سیستم مدیریت محتوا برای وبلاگ های ساده به یک سیستم مدیریت محتوا با ویژگی های بسیار زیاد تبدیل شده است. هیچکس درباره این قضیه شک و شبهه ای ندارد. اما در حالت کلی خیلی از ویژگی هایی که به صورت پیشفرض روی وردپرس قرار دارند برای افرادی که می خواهند یک وبلاگ ساده داشته باشند واقعا نیاز نیست. وبسایت هایی که به منظور ارائه خدمات شرکتی، نمونه کار، فروشگاهی و … ساخته می شوند معقول است که از وردپرس استفاده کنند اما زمانی که به یک وبلاگ ساده برخورد می کنیم، استفاده از وردپرس تنها منجر به اشغال شدن و کاهش عملکرد هاست می شود.

اینجاست که سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر Flat-file وارد می شوند. 

 سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر Flat-file که درموردشون زیاد شنیدیم، دقیقا چی هستند؟

به صورت خلاصه و کوتاه، سیستم های مبتنی بر Flat-file بجای ذخیره محتوا در یک بانک اطلاعاتی آن ها را در فایل های متنی ساده ای ذخیره می کند. 

این سیستم ها به صورت کلی دارای عملکرد خاص خود هستند و احتیاجی به اضافه کاری و افزودن افزونه ها و ویژگی های دیگر به آنها نیست. همچنین هیچگونه احتیاجی به استفاده از بانک های اطلاعاتی وجود ندارد.

بدون احتیاج به یک سیستم بانک اطلاعاتی، سیستم های مبتنی بر Flat-file تمام محتوای سایت را در پوشه ها و فایل ها ذخیره می کنند. این حالت مزایای مفید خود را داراست. برای مثال شما در این حالت به هیچگونه کوئری برای نمایش داده های بانک اطلاعاتی درون صفحه های وب برای پویا کردن آنها نیاز ندارید. در این حالت هر برگه یا نوشته ای به صورت مجزا از هم (بسته به ساختار سیستم) به صورت فایل ذخیره می شوند. بعد از این کار، فایل ها و پوشه ها در راه های مختلف از هم تجزیه می شوند که از راه های مرسوم آن استفاده از xml , php و نشانه گذاری است. (البته عملکرد این سیستم را با سایت های استاتیک اشتباه نگیرید!)

استفاده از این حالت چه مزایایی خواهد داشت؟

خب بیاید با چند ویژگی و در واقع دلیل برای استفاده از این سیستم آشنا شویم:

  • سادگی
  • سرعت
  • امنیت
  • سیستم کنترل نسخه
  • قابلیت حمل و نگه داری
  • کم هزینه بودن

سادگی

در این سیستم هیچ احتیاجی به پیاده سازی و پیکربندی بانک اطلاعاتی نیست و این موضوع برای بسیاری از مردم بسیار مهم است.  با این کار شما در وقت خود صرفه جویی می کنید و جدای از آن بعضی اوقات خودتان را از سردرد (عملیات نصب کردن) رها می کنید. فقط کافی است که فایلها را آپلود کنید و بوم، وبسایت شما آماده کار است.

سرعت

بدون استفاده از بانک اطلاعاتی و انجام عملیات درج و بازیابی محتوا، سرعت وبسایت بسیار بالا می رود. برای درک بیشتر این موضوع می توانید به زمان لود اطلاعات یک وبسایت وردپرسی دقت کنید. اغلب اوقات این کار ۳ ثانیه زمان می برد، اما در یک سیستم مبتنی بر Flat-file این کار کمتر از نیم ثانیه هم طول نمی کشد. این حالت می تواند تاثیر بسیاری روی سئو، نرخ انتقال و همچنین انتظار کاربر داشته باشد. این مسئله برای وبسایت هایی که روی یک هاستینگ اشتراکی میزبانی می شوند بسیار مهم است. سایت هایی که براساس این سیستم ساخته شده اند در هاست های اشتراکی نیز عملکرد بسیار خوبی را نشان داده اند.

نقل قول :

- یه بار یکی از دوستام اومد پیشم و صفحه لپ تاپم رو نگاهی انداخت و گفت سایتت روی لوکال سرور هستش! منم بهش گفتم چرا اینطوری فک می کنی؟! گفت آخه خیلی سریع لود می شه! منم بهش گفتم اشتباه می کنی سایت زنده روی سرور هستش. اونم هیچی نگفت و متقاعد شد.

امنیت

یکی از اهداف اصلی تمام هکرها در ابتدای عملیات هک وبسایت، هدف قرار دادن بانک اطلاعاتی است. وقتی وبسایت شما هیچگونه بانک اطلاعاتی را نداشته باشد خود به خود یکی از مسائل مهم برای هک حذف می شود. از طرف دیگری هر افزونه و یا ویژگی جدیدی که به یک وبسایت اضافه می شود می تواند خود یک مشکل امنیتی برای وبسایت را درست کند. با نبودن چنین امکانی در یک سیستم مبتنی بر Flat-file دیگر این مشکل حل می شود. جدای از این بعضی از سیستم های مبتنی بر Flat-file مانند Pulse دارای سطوح مختلفی از احراز هویت در زمان ورود و بروزرسانی وبسایت هستند و همین باعث می شود که انجام نفوذهای مختلف سخت تر و مشکل تر شود.

سیستم کنترل نسخه

این عظمت است. بعضی از مردم معتقد هستند که نبود بانک اطلاعاتی هیچ چیزی را تغییر نمی دهد اما در واقع اینگونه نیست. سایت های مبتنی بر Flat-file می توانند به آسانی از طریق گیت هاب کنترل شود. به دلیل آنکه سیستم Flat-file فقط حاوی پوشه ها و فایل ها است این کار به مراتب ساده تر و لذت بخش تر خواهد بود. محتوای نوشته ها را به سادگی می توان از طریق زبان های نشانه گذاری تغییر داد و در نهایت مشارکت در وبسایت ها از این طریق بسیار ساده تر و سریع تر خواهد بود.

سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر Flat-file فقط برای وبلاگ های ساده طراحی نشده است. شما می توانید در وبسایت نمونه کار شخصی خود و یا وبسایتی که دارای چندین نویسنده است نیز از این سیستم استفاده کنید.

قابل حمل

یک سیستم Flat-file را می توان به سادگی و راحتی بدون انجام هیچگونه پیکربندی بانک اطلاعاتی و … از یک سرور به سرور دیگر انتقال داد. این کار تنها با یک حساب FTP یا SSH و در بعضی مواقع تنها با عمل کشیدن و رها کردن انجام می شود. می توانید آن را داخل یک سی دی قرار دهید و یا اینکه آن را از طریق حساب دراپ باکس در فضای ابری خود ذخیره نمایید. این راه حل قدم بسیار بزرگی برای ارتقای قابلیت قابل حمل بودن است. 

کم هزینه بودن

همانطور که گفته شد استفاده از این سیستم ها به دلیل نبود کوئری های اتصال بسیار سریع و کم حجم است. به طوری که خیلی راحت می شود آن را روی یک سرور اشتراکی اجرا کرد. جدای از آن استفاده کردن از تمام آیتم های بعضی از سیستم های مدیریت محتوا مانند افزونه ها و پوسته ها و… همیشه رایگان نیستند. اغلب این سیستم ها کار با آنها کمی پیچیده و راه اندازی آنها کار حرفه‌ای ها است. مثلا سیستم مدیریت محتوای جوملا، دروپال و حتی وردپرس از این دست هستند. اما بیشتر سیستم های مبتنی بر Flat-file همانطور که گفته شد تنها با یک آپلود ساده اجرا می شوند و احتیاجی به هزینه اضافی برای استخدام یک فرد که آن را نصب و اجرا کند ندارد.

داشتن بانک اطلاعاتی اغلب برای هاست ها هزینه اضافی اطلاق می شود، پشتیبان گیری از دیتابیس، برقراری امنیت برای آن، جلوگیری از هرگونه کرش و … تمام این موارد می توانند در قبال هزینه برای شما انجام شود. پس در سیستمی که از بانک اطلاعاتی خبری نیست احتیاجی به اینچنین هزینه ها هم نیست. 

جدای از این موارد کار طراحی پوسته برای این سیستم بسیار ساده است و اگر شما یک قالب آماده بوت استرپ را در نظر بگیرید، می توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه آن را برای سیستم Flat-file آماده کنید. حال همین حالت را تصور کنید که می خواهید پوسته ای را برای وردپرس بسازید. 

در پایان …

وردپرس، جوملا و دروپال سیستم های مدیریت محتوا قدرتمندی هستند و کسی در این شکی ندارد. مشکل از آنجاست که این سیستم ها دارای ویژگی های بسیاری است اما آیا همیشه به آنها نیاز داریم؟ آیا از تمام قدرت آنها استفاده می کنیم؟ مسلما در بیشتر اوقات خیر. با وجود این قضیه بسیاری از ما نیازمند آن خواهیم بود که با استفاده از افزونه ها و اکستنشن های دیگر، سایت را کارآمد تر کنیم! در این حالت وبسایت باز هم سنگین تر از پیش خواهد شد. در واقع باید گفت که این حالت برای وبسایت هایی با اندازه کوچک و متوسط خیلی کاربردی و معقولانه نیست. از طرفی دیگر سیستم های مبتنی بر Flat-file درحال رشد و توسعه هستند تا حدی که امروزه می توانیم شاهد افزودنی هایی باشیم که با اضافه کردن آنها به وبسایت می توانیم یک فروشگاه آنلاین راه بیاندازیم. 

سیستم های Flat-file می توانند براساس نیاز شما بزرگ و یا کوچک شوند. تنها چیزی که برای کار با این سیستم لازم است اضافه کردن محتواست. همه چیز در این سیستم بهینه است و وبسایت شما حجم بالایی از اطلاعات و کدها را میزبانی نخواهد کرد. می توانید در وبسایت خود از اسلایدر، دکمه های اشتراک گذاری، نقشه گوگل و چیزهای دیگر نیز استفاده کنید. همه چیز سبک و ساده حتی روی تلفن های همراه نیز به همین شکل است.

پس اگر شما یک وبسایت ساده را مدیریت می کنید و تنها کارتان معرفی ابزارها در برگه های مختلف، یا اضافه کردن پست های وبلاگی ساده و یا ساختن صفحه فرود است بهتر است نگاهی به سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر Flat-file نیز بیاندازید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا