وقتی مشتری پول شما را نمی‌دهد، چه باید کرد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

وقتی مشتری پول شما را نمی‌دهد، چه باید کرد؟

پس شما کار خود را به پایان رسانده‌اید، پرونده‌ها را تحویل دادید و فاکتورهای خود را نیز برای مشتری ارسال کرده‌اید. اما ناگهان متوجه می‌شوید که مشتری ناپدید شده است. آن‌ها ایمیل‌های شما را نایده می‌گیرند یا زمانی که با آن‌ها تماس می‌گیرید، به شما دروغ می‌گویند. حالا باید چه کار کرد؟

شما همیشه نمی‌توانید پول خود را از چنین مشتریانی پس بگیرید اما گزینه‌هایی را در اختیار دارید. قبل از اینکه شما را قال بگذارند، کارهایی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید از پرداخت شدن حقوق خود اطمینان حاصل کنید.

قرارداد ببندید

این موضوع را جدی بگیرید. در حالی که ممکن است «قراردادهای شفاهی» و «ارتباطات ایمیلی» در دادگاه مفید واقع شوند، بهتر است که یک قرارداد کتبیِ واضح و شفاف نیز تهیه کنید که شامل اطلاعاتی در مورد مشتری، وظایف شما و زمان پرداخت هزینه باشد.

با انجام دادن این کار، از بسیاری از مشکلات آینده رهایی پیدا خواهید کرد. فقط انجامش دهید. قرارداد خود را به هر دلیلی نقض نکنید. شما می‌توانید در مورد خواسته‌های خود با مشتری مذاکرات و گفتگوهایی را داشته باشید. به محض بسته شدن قرارداد، سعی کنید همیشه به آن پایبند باشید.

تحقیقات خود را انجام دهید

ارجاع داده شدن از طرف یک دوست، همیشه کافی نخواهد بود. فعالیت‌های مشتری خود را در گوگل جستجو کنید و ببینید که مردم در مورد آن‌ها چه بازخوردها و نظراتی را مطرح کرده‌اند. این کار همیشه باعث نمی‌شود که مشتری خود را کامل بشناسید اما ارزش چند دقیقه کارآگاه بودن را دارد.

فاکتورهای خود را تقسیم کنید

ارسال یک فاکتور بلند و بالا، پس از اتمام کارها، فقط درخواستی برای مشکلات جدیدتر است. شما باید حداقل ۲ فاکتور داشته باشید: اولی در ابتدای پروژه و دومی در انتهای پروژه.

 شما می‌توانید با تکمیل هر بخش از پروژه، برای مشتری خود یک فاکتور پرداختی ارسال کنید. با این روش، اگر مشتریان از پرداخت هزینه بخشی از کارها خودداری کردند، می‌توانید بلافاصله از کار کردن بر روی آن پروژه دست بکشید.

آرام و خونسرد بمانید

پس شما فاکتورهای خود را ارسال کرده‌اید اما مشتری غیبش زده است. اگر مطمئن نیستید که آن‌ها پول‌تان را نمی‌دهند، بهتر است کمی خونسرد باشید. زندگی سختی‌های خاص خودش را دارد و مشکلات روزمره به افراد فشار وارد می‌کند؛ بیشتر مردم نمی‌خواهند روزتان را خراب کنند یا صرفاً نمی‌خواهند از شما کلاهبرداری کنند. سعی نکنید با تماس‌های پشت سر هم آن‌ها را کلافه کنید. مودب باشید و سعی داشته باشید تا با آن‌ها به درستی ارتباط برقرار کنید. اما در مورد گرفتن حقوق خود جدی رفتار کنید. اگر مشتریان شما مشکلات مالی دارند، می‌توانید یک برنامه پرداختی را مشخص کنید. به آن‌ها زمان بدهید تا به ایمیل‌هایتان پاسخ بدهند. فوراً به مشتریان خود مشکوک نشوید و سعی کنید که مطابق با سطح زندگی آن‌ها، با آنان رفتاری درست داشته باشید.

با مشتری تماس بگیرید

شما برای یادآوری به مشتری ایمیل‌هایی را ارسال کرده‌اید اما حالا چندین ماه از زمان پرداخت حقوق شما گذشته است. اکنون شما مطمئن هستید که از طرف مشتری نادیده گرفته می‌شوید و وقت آن رسیده است که با این موضوع جدی‌تر برخورد کنید. اگر ایمیل‌های شما بی پاسخ می‌مانند، سعی کنید با شماره‌ای که در وب سایت آن‌ها وجود دارد تماس بگیرید. اگر دفترکار آن‌ها در نزدیکی شماست، به آنجا بروید. پیش مشتریتان نروید، مستقیماً به سراغ مسئول و رئیس آن اداره بروید. ممکن است با انجام دادن این کار، یک مشت بهانه تحویل بگیرید اما بدانید که این ارزش امتحان کردن را دارد. 

تهدید به شکایت کردن

اغلب اوقات، تهدید کردن کافی است. مهلت پرداخت هزینه را برای آن‌ها تعیین کنید و بگویید که در صورت عدم پرداخت، با وکیل خود تماس خواهید گرفت. این کار ممکن است آن‌ها را بترساند. اگر شرکت یا تجارت شما نوپا و جدید باشد، ممکن است تهدیداتتان جدی گرفته نشوند. یک تماس یا نامه‌ای از طرف وکیل، هنوز هم می‌تواند حقه شما را عملی کند.

واقعا شکایت کنید

این یک راه حل گران، پرهزینه و آزاردهنده است اما یک دادگاه کوچک برای ادعاهایتان، می‌تواند راه حلی مشکل گشا باشد. در نزدیکی محل زندگی خود یک وکیل بگیرید و برای حق و حقوق خود بجنگید. اگر مشتری شما ورشکسته شده باشد و صادقانه پولی برای پرداخت کردن نداشته باشد، این بدان معناست که شما شانس گرفتن پول را از دست داده‌اید.

 با این حال اگر آن‌ها از روی عمد پولتان را ندهند، شانس پس گرفتن پولتان بالا خواهد بود. اگر فاکتورهای حقوقی شما کمتر از هزار دلار ارزش دارند، بهتر است بیخیال پیگیری‌های  قانونی شوید و در عوض اطمینان حاصل کنید که دفعه‌ی بعدی پولتان پرداخت خواهد شد. هزینه‌های دادگاه و مراجع قانونی، بسیار بالا می‌باشد و باید تقریباً تمام پولی که از مشتری پس می‌گیرید را به آن‌ها بدهید. 

مورد کلاهبرداری قرار نگیرید

متاسفانه شما همیشه نمی‌توانید در خصوص این شرایط کاری انجام دهید. گاهی اوقات دیگر کار از کار می‌گذرد و شما نمی‌توانید حق خود را از مشتری پس بگیرید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، جلوگری از وقوع آن در وهله‌ی اول است. فاکتورهای خود را تقسیم کنید تا اگر از شما کلاهبرداری شد، بتوانید در سریع ترین زمان به حق خود برسید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی