انتخاب بهترین فریمورک برای طراحی قالب وردپرس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

انتخاب بهترین فریمورک برای طراحی قالب وردپرس

اگر شما در زمینه طراحی وب حرفه‌ای هستید اما می خواهید جریان کاری خود را برای طراحی و توسعه قالب های وردپرس تسریع ببخشید ممکن است این مقاله برای شما بسیار مناسب باشد.

به صورت کلی یک فریمورک وردپرس باعث می شود که زندگی شما به عنوان یک توسعه دهنده ساده‌تر شود. این فریمورک ها به شما پایه های ساخت یک قالب را می دهند ویژگی هایی مانند لایه بندی از پیش تعریف شده برگه ها، قرار دادن قسمت گزینه های قالب که می شود از طریق پیشخوان به آن دسترسی پیدا کرد، فیلترها، هوک ها، کتابخانه های از پیش تعیین شده و مواردی از این دست.

بجای نوشتن تمام کدهای CSS و PHP مربوط به قالب، فریمورک شما را قادر می سازد تا یک نقطه شروع سریع را برای ایجاد و توسعه قالب ها فراهم نمایید. در این فریمورک ها لایه بندی اصلی قرار گرفته است (البته باید بگویم که قابلیت شخصی سازی بسیار خوبی نیز برایتان قرار گرفته است.) فریمورک های مختلف ممکن است دارای یک یا چند مکان مختلف برای قرار دادن ابزارک ها و منوهای ناوبری نیز باشند. تمام این ویژگی ها باعث می شود که زمان بسیار زیادی را بتوانید ذخیره کنید و در انجام پروژه ها سریع‌تر باشید.

خیلی باحاله نه؟! خب بیاید با همین تعاریف وارد قسمت فریمورک های متن باز ی بشیم که استفاده از آن ها جذاب هستند.

۱. WP StartBox

StartBox یکی از قدیمی‌ترین فریمورک های این زمینه به حساب می‌آید. این فریمورک در اصل توسط Brian Richards توسعه و طراحی شده است اما بعدها توسط شرکت WebDevStudios خریداری شد. وقتی به شخصه می گویم که این فریمورک زندگی من را آسان‌تر کرد، این حرف را براساس تجربیاتم می زنم.

یکی از زیباترین ویژگی های این فریمورک توانایی استفاده از پنل تنظیمات قالب به صورت بسیار ساده‌ای است. با استفاده از این پنل می توانید به کاربران به راحتی قابلیت آپلود لوگوی جدید، فاوآیکون، تعیین لایه بندی های مختلف برای محتوا، طراحی قسمت فوتر و … را بدهید. تقریبا همه چیز در آن آماده است البته همانطور که گفته شد این یک ابزار برای شروع به انجام کار توسعه است، نه بیشتر.

با وجود محبوبیت StartBox اما به نظر می رسد که در چند سال سپری شده بر توسعه آن هیچگونه بروزرسانی نشده است. البته باید گفت به خاطر آنکه این فریمورک رایگان و متن باز است توسعه آن توسط افراد دیگری انجام شده و هنوز قابل استفاده است.

۲. _s (underscores)

این فریمورک توسط Automattic (شرکت توسعه وردپرس) ساخته شده است. البته underscores بیشتر بجای اینکه یک فریمورک باشد یک پوسته شروع به حساب می آید.  

این مورد از لیست واقعا پیچیده نیست و به شما امکانات فوق العاده پیچیده ای را نمی دهد. بلعکس بسیار ساده و مینیمال است. علاوه بر آن این مورد هیچگونه امکان قرار دادن قسمت تنظیمات یا پیکربندی در پنل وردپرس را به کاربرانتان نمی‌دهد. ابزار برای افرادی مناسب است که قصد توسعه قالب یا پوسته ای را بدون انجام کارهای پیچیده یا سخت دارند. با این ابزار می توانید پروسه ساخت را به سادگی هرچه تمام تر انجام دهید.

در وبسایت پروژه underscores.me یک تولیدکننده پوسته در نظر گرفته شده است که با آن می توانید اطلاعات خود را قبل از دریافت پروژه وارد کنید. جدای از آن اگر بخواهید از Sass استفاده کنید باز هم می توانید آن را همراه فایل مربوطه دانلود نمایید. در این پروژه می توانید لایه بندی و منوهای ناوبری را براساس نیاز خودتان برای دستگاه های مختلف طراحی و شخصی سازی کنید.

درحالی که این پروژه برای تازه واردان ساخته نشده است اما در کل به شما یک شکل خالی را می دهد که در آن می توانید متناسب با احتیاجتون خلاقیت به خرج بدهید و چیز جدیدی را بسازید. تصورش را بکنید در یک پروژه سنگین کافی است این پروژه را دریافت کنید و در هر مسیری که خودتان دوست دارید آن را شخصی سازی کنید و در نهایت برای پروژه های دیگر نیز از آن استفاده کنید. 

اگر شما یک توسعه دهنده توانا هستید استفاده از underscores انتخاب بسیار خوبی است.

۳. Bones

درست مانند underscores این گزینه نیز برای شما یک پوسته شروع مینیمال را در دسترس قرار می دهد. تنها فرقشان این است که در Bones کمی بیشتر به آن پرداخته شده است و به صورت پیشفرض از Sass استفاده می کند. اگر که می خواهید با این ابزار به خوبی کار کنید به احتمال زیاد نیاز دارید که بدانید چگونه Sass کار می کند.

این پوسته به صورت کامل با موبایل سازگاری دارد و واکنشگرا است. پس این خیلی مهم است که بدانید Bones در حالت عادی و پایه واکنشگرا است و همه چیز را برای شما قرار داده است.

۴. Wonderflux

یکی از بهترین انتخاب ها در این لیست مطمئنا Wonderflux خواهد بود، مهمترین دلیل این موضوع نیز وجود مستندات و فایل های راهنمای آن است. اگر در میان فریمورک ها و پوسته های شروع مختلف مشاهده کنید، می بینید که تعداد محدودی از آن ها فایل راهنمای مخصوص به خودشان را دارند. حتی اگر در زمینه توسعه قالب های وردپرس فرد حرفه‌ای باشید این راهنماها باز هم برای شما بسیار کارا خواهد بود و کمک بسیاری به شما می کنند.

استفاده از این ابزار بسیار معقول تر خواهد بود مخصوصا زمانی که متوجه شوید این ابزار دارای یک قسمت تنظیمات مربوط وبسایت است. این قسمت تقریبا شبیه به قسمت تنظیمات StartBox است، البته ناگفته نماند که گزینه های آن محدودتر است. در این ابزار شما می توانید سایز گریدها را تعیین کنید و مکان سایدبار را تنظیم نمایید. 

Wonderflux یک فریمورک نسبتا قدیمی است و شما را در ساختن پوسته های فرزند بسیار کمک می کند. در وبسایت این ابزار یک پوسته فرزند به اسم Girder قرار گرفته است که می توانید آن را دانلود کرده و به صورت رایگان از آن استفاده کنید. این پوسته فرزند شامل استایل ها و لایه بندی های اصلی است. پس نیازی نیست که وقت خود را با حذف آیتم های مختلف هدر دهید.

انتخاب فریمورک مناسب: انتخابی شخصی است

انتخاب یک فریمورک مناسب برای وردپرس درست مانند انتخاب بستنی مورد علاقه‌تان برای خوردن است. تعداد فریمورک های بسیاری وجود دارد و هر کدام نیز دارای مزه منحصر به فرد خود هستند. فریمورک متناسب با شما فریمورکی است که استایل و حالت کلی که در نظر دارید را به سادگی در اختیارتان قرار دهد.

هر کدام از فریمورک ها که مینیمال‌تر باشد نیازمند انجام کارهای بیشتری برای شروع است. یکی از خوبی های اینگونه فریمورک ها این است که شما می توانید از تعداد بسیار زیادی از قطعه کدهای داخل آن مجددا استفاده کنید. اینکار باعث می شود که زمان بسیاری را ذخیره نمایید. فریمورک هایی که جلوه بصری کمتری دارند به این مفهوم هستند که می شود آنها را سریع‌تر پیکربندی کرد، در چنین حالت هایی نیازی نیست که هر چیزی را کنترل کنید. 

یکی از نکات بسیار مثبت اینجاست که هیچگونه انتخاب اشتباهی وجود ندارد. همه چیز در رابطه با این است که از یک فریمورک برای بهتر کردن کیفیت و کارایی وبسایت استفاده شود. من به شما پیشنهاد می کنم که چندین مورد این لیست را انتخاب کرده و آن ها را امتحان کنید در پایان هر موردی که بیشتر مورد علاقه‌تان بود را انتخاب کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات