۱۰ فایده استفاده از پایتون در پروژه‌های سازمانی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۱۰ فایده استفاده از پایتون در پروژه‌های سازمانی

سازمان‌هایی که قصد دارند در بازار جهانی امروز زنده بمانند، نیاز دارند تا تغییراتی دیجیتالی را در کارهای‌شان بوجود بیاورند. سازمان‌های هوشمند در حال حاضر سرمایه‌گذاری اصلی‌شان را روی نرم افزار برای بهتر کردن گزینه‌های مالی، بهتر کردن کارایی کارکنان و مدیریت منابع‌شان در جهت استفاده بهینه قرار داده‌اند. 

 توسعه نرم افزار به شکلی که بتواند نیازهای سازمان‌های بزرگ را جواب بدهد معمولا به عنوان توسعه Enterprise یا سازمانی شناخته می‌شود. ما هم در این مطلب قصد داریم در همین ارتباط و استفاده از پایتون به عنوان یک تکنولوژی برای پیاده‌سازی چنین مفهومی صحبت بکنیم. نمونه‌هایی از برنامه‌های سازمانی را می‌توان دیتابیس‌های بزرگ، ابزارهای پرداخت، ATMها و... دانست. 

پایتون در این بین می‌تواند تکنولوژي بسیار عالی برای توسعه ابزارهای سازمانی باشد. سازمان‌های بزرگ از پایتون به دلایل مختلفی استفاده می‌کنند: سینتکس ساده، انعطاف‌پذیری، وجود منابع مختلف و البته روند یادگیری و تبدیل شدن به یک حرفه‌ای به صورتی ساده. مهم نیست که شما دنبال یک راهکار برای ساخت وب اپلیکیشن یا یک ابزار یادگیری ماشین هستید، پایتون می‌تواند در همه موارد به شما کمک بکند. 

در این مطلب ما به ده فایده پایتون برای پروژه‌های بزرگ می‌پردازیم:

۱. پایتون یک تکنولوژی اثبات شده است

وقتی که می‌خواهیم یک تکنولوژی را برای پروژه سازمانی انتخاب کنیم، بسیار خوب است که ابتدا نقش آن را در پروژه‌هایی که به صورت موفقیت آمیز از آن استفاده کرده‌اند را بررسی بکنیم. پایتون یکی از تکنولوژی‌هایی است که از این موضوع به خوبی اثبات شده، چرا که پایتون در شرکت‌های مختلفی از جمله گوگل، مایکروسافت، فیسبوک، کوئرا و... برای ساخت ابزارهای متفاوتی استفاده شده است. واضح است که پایتون می‌تواند به خوبی اهداف بزرگ را حمایت بکند و در فرایند‌های توسعه نرم افزار استفاده شود. 

۲. پایتون رایگان است

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی متن باز است که ابزارها و فریمورک‌های متن باز و آزاد بسیار زیادی برای آن توسعه داده شده است. جدای از اینکه خود پایتون رایگان است، اغلب ابزارها و کتابخانه‌های محبوب و پر استفاده آن نیز از همین شرایط بهره می‌برند. جامعه کاربری پایتون بزرگ است و همین موضوع باعث می‌شود که روند توسعه بسیار خوبی داشته باشد.

۳. اکوسیستم مناسب برای پکیج‌ها

پایتون ابزارها و کتابخانه‌های کاربردی بسیار عالی را همراه با خود عرضه می‌کند که از این موارد می‌شود برای ایجاد برنامه‌هایی با رابط کاربری گرافیکی، توسعه بازی، هوش مصنوعی و... استفاده کرد. از این نظر پایتون را می‌شود یکی از غنی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دانست. حال پایتون به لطف pypi می‌تواند به خوبی این موارد را مدیریت کند و از این جهت اکوسیستم خوبی دارد.

۴. جامعه کاربری بزرگ و مشتاق

پایتون یکی از بزرگ‌ترین جامعه‌های توسعه دهنده را در جهان دارد. با نگاهی به شاخص TIOBE می‌توان میزان محبوبیت پایتون را به خوبی دید. پایتون جامعه مشتاقی نیز دارد به همین دلیل سعی بسیار زیادی در ایجاد و توسعه کدهای بهینه در پایتون می‌شود.

۵. پایتون قابل حمل است

پایتون منعطف است و می‌شود از آن در سیستم‌عامل‌های مختلف استفاده کرد. می‌توانید پایتون را در سیستم‌های Embedded نیز قرار دهید، به همین دلیل انعطاف‌پذیری بالایی را نیز ارائه می‌دهد.

۶. پایتون گزینه‌ای عالی برای نمونه‌سازی‌های اولیه است

به لطف وجود فرایند توسعه بسیار سریع، پایتون گزینه‌ای بسیار عالی برای ایجاد نمونه‌های اولیه نرم افزار به صورت سریع و زنده کردن ایده‌ها و طرح‌ها است. این موضوع باعث می‌شود که وقت کمتری از تیم برای پیاده‌سازی و تست یک ایده گرفته شود.

۷. روند یادگیری سریع

به لطف وجود سینتکس ساده، پایتون را می‌شود به عنوان ساده‌ترین زبان برنامه‌نویسی موجود برای یادگیری در بین ابزارهای مختلف دانست. درک زبان پایتون ساده است و شما در هر سطحی از این زبان که باشید تقریبا می‌توانید پروژه نوشته شده با پایتون را درک کنید. تمام این موضوعات بدین معناست که ایجاد یک برنامه توسط یک تیم نا آشنا به پایتون هم حتی به سرعت اتفاق خواهد افتاد.

۸. ادغام آسان

این مورد یکی از بهترین ویژگی‌هایی است که پایتون به شما می‌دهد. پایتون روند ادغام سازی و استفاده پذیری در کنار زبان‌های قدیمی سازمانی مانند جاوا و .NET را به خوبی برای شما فراهم می کند. شما می‌توانید از نسخه‌های مخصوص پایتون برای .NET و جاوا استفاده بکنید که به ترتیب IronPython و Jython نام دارند. 

۹. بازبینی سریع کدها

سرعت توسعه در ساخت یک اپلیکیشن موضوعی بسیار مهم است. مهم است که بتوانید سریع کدها را تحویل دهید، اما مهمتر از آن این است که بتوانید به صورتی سریع کدهای نوشته شده را بازبینی کنید و خطاها را تا جایی که ممکن است از پروژه‌تان پاک نمایید. با استفاده از پایتون شما دقیقا به چنین قابلیت‌هایی می‌رسید و می‌توانید به آسانی پروژه‌تان را بازبینی نمایید.

۱۰. پایتون راحت است

در روند توسعه نرم افزار مخصوصا در سازمان‌ها که با حجم بالایی از پیچیدگی همراه هستید، بهتر است بجای تمرکز کردن روی زبان و سختی‌هایی که برخی از آن‌ها دارند، روی حل کردن خود مسئله تکیه کنید. استفاده از پایتون به شما کمک می‌کند که بتوانید بجای تمرکز روی مشکلات خود زبان، روی مشکلات و مسائل پروژه اصلی تمرکز داشته باشید. در نهایت شما بهره‌وری بالاتری خواهید داشت و کدهایی عاری از خطا ایجاد می‌کنید.

در پایان

در سال‌های گذشته، پایتون به خوبی توانسته خود را به عنوان یک تکنولوژی‌ عالی اثبات بکند. پایتون ویژگی‌های بسیار عالی را برای سازمان‌ها و توسعه‌دهندگان آورده، به همین دلیل می‌شود از آن به عنوان یک راهکار عالی یاد کرد. همچنین با وجود آنکه پایتون در سازمان‌های مختلفی استفاده می‌شود، می‌توان به خوبی به آن اعتماد کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات