10 کاربرد لاراول در پروژه‌های توسعه وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

10 کاربرد لاراول در پروژه‌های توسعه وب

گاهی اوقات گفته می‌شود PHP یک زبان برنامه نویسی است. در حالی که برخی استدلال‌ها نشان می‌دهد PHP نه تنها زبان کاملی بوده، بلکه هنوز هم در میان 10 زبان برنامه نویسی پرکاربرد در سراسر جهان جای دارد. همچنین یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای ساخت برنامه‌های وب داینامیک به صورت سریع و قابل اعتماد است.

امروزه توسعه نرم افزار بیش از درک هسته یک زبان برنامه‌نویسی را در بر می‌گیرد. به علاوه داشتن ایده‌ای در مورد نحوه عملکرد برخی از فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها بسیار اهمیت دارد، زیرا این ابزارها به منظور یک روش ساخت‌یافته و طبیعی برای توسعه برنامه طراحی شده‌اند. در حیطه پروژه‌های وب ساخته ‌شده توسط PHP نیز لاراول پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین فریمورک است. بنابراین در این مقاله قصد داریم سرویس‌ها و روندهای توسعه لاراول را به همراه قابلیت‌های اصلی آن بررسی کنیم.

ویژگی‌های کلیدی لاراول

در حال حاضر لاراول ممکن است نه تنها به عنوان یکی از فریمورک‌های PHP، بلکه به عنوان یک اکوسیستم کامل تعریف شود. این فریمورک که در سال 2011 توسعه یافت و به عنوان پروژه‌ای متن باز معرفی شد، با پشتیبانی از معماری MVC ایجاد شده ‌است.

لاراول در ابتدا به منظور عملیات مسیریابی، کش کردن و احراز هویت طراحی شد، اما بعدها قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند طرح‌بندی‌ها (Layouts)، هش Bcrypt، تست واحد، مدیریت فعالیت‌های مربوط به وب و ابزار artisan به آن اضافه گردید. ویژگی‌های برجسته این فریمورک عبارتند از:

  • فرآیند مسیریابی ساده
  • وجود صف غیرهمگام (Async Queue) برای انجام کارهای زمان‌بر
  • کتابخانه شی گرا (Object-oriented)
  • پشتیبانی از معماری MVC
  • بهروزرسانیهای مداوم
  • سیستم احراز هویت داخلی
  • سطح امنیت بالا
  • Migrationهای پایگاه داده
  • ادغام ساده کتابخانه‌های شخص ثالث

موارد استفاده لاراول در توسعه اپلیکیشن

سینتکس لاراول ساده و روان است، به طوری که روند توسعه برنامه کاملا قابل فهم و تمیز شکل می‌گیرد. بر این اساس بیایید ببینیم لاراول در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد.

1. مشاغلی که به برنامه‌های سطح سازمانی نیاز دارند. این مورد شامل حوزه‌هایی مانند تجارت الکترونیک، مراقبت‌های بهداشتی، رسانه‌ها و سایر کسب و کارهایی است که وب‌سایت آن‌ها ترافیک سنگینی داشته و نیاز به پردازش داده‌های زیادی دارد. لاراول به لطف بهره‌گیری از سرویس Container، Event Broadcasting و سیستم‌‌های پشتیبانی شده، وظایف تعیین شده را بهتر از هر فریمورک دیگری انجام می‌دهد.

2. پروژه‌هایی که خدمات میکروسرویس برای برنامه خود دارند. وقتی نوبت به تجارت الکترونیک می‌رسد، نمی‌توانیم به معماری میکروسرویس‌ها اشاره نکنیم که تعدادی ماژول صرف نظر از عملکرد را شامل می‌شود. همچنین یک برنامه واحد را تشکیل می‌دهند که بسیار کارآمد و مقیاس‌پذیر بوده و تمامی این موارد از طریق چارچوب داخلی Lumen امکان‌پذیر است.

3. شرکت‌هایی که به مدیریت داده‌ها نیاز دارند. این مورد شامل پلتفرم‌های CRM و توسعه برنامه‌های محتوا محور است. بدین منظور دو روش وجود دارد: یکی استفاده از فریمورک لاراول که با یک CMS موجود ادغام می‌شود و دیگری توسعه صفر تا صد سیستم مدیریت محتوا برای اطمینان از مقیاس‌پذیری.

4. کسب و کارهای در حال رشد. به دلیل پشتیبانی از معماری میکروسرویس، لاراول از نظر مقیاس‌پذیری گزینه بسیار خوبی برای کسب و کارهای نوپا و کوچک ا​ست. بنابراین ساختن یک وب‌سایت که به دنبال تغییرات فوری باشد، نیازمند چنین فریمورکی است.

5. استارتاپ‌ها و مبتدیان. برای هر توسعه دهنده وب تازه‌کار، لاراول یک فریمورک قابل درک، در دسترس، سریع و قدرتمند به نظر می‌رسد. همچنین دارای یک جامعه بسیار بزرگ، منابع آموزشی متعدد، مستندات دقیق و روان به علاوه سایر ابزارهای مفید از جمله Vapor، Lumen، Valet، Spark و... است.

6. زیرساختهای اینترنت اشیا (IoT). در پاسخ به این سوال که آیا PHP و IoT آینده مرتبطی با هم دارند، می‌توان گفت بله. بسیاری از شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن از پتانسیلی که لاراول در سال‌های آینده خواهد داشت مطمئنا آگاه هستند.

7. برون سپاری و تامین نیروی انسانی. ما هم‌اکنون شاهد هستیم که اکثر شرکت‌های توسعه نرم افزار پروژه‌های خود را برون سپاری می‌کنند و توسعه PHP نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال بازار جهانی برون سپاری در حال رشد است و بنابراین لاراول هم برای این کار به صورت استاندارد طراحی شده و امکاناتی‌ را در نظر گرفته است.

8. برنامه‌های امنیتی سطح بالا. امنیت ویژگی ضروری هر برنامه‌ای است. لاراول با کمک هش کردن رشته‌ها، محاسبات Bcrypt و SQL مرتب شده می‌تواند این ویژگی را برای یک برنامه امکان‌پذیر کند.

9. برنامه‌های از پیش ساخته شده. در دنیایی که زمان و پول اهمیت بالایی دارد، لاراول بسیاری از برنامه‌های از پیش ساخته شده را در خود جای داده است. بنابراین در صورت نیاز به ساخت برنامه‌ای در زمان کوتاه و بودجه کم، توسعه دهنده می‌تواند به راحتی از قالب‌های آماده موجود در وب‌سایت لاراول کمک بگیرد.

10. استقرار بدون سرور. علاوه بر وجود سرویس AWS، Laravel Vapor نیز پلتفرمی است که استقرار serverless را فراهم می‌کند. پس با کمک Vapor فرایند ساخت، مقیاسبندی، مدیریت و بازیابی پایگاه داده توسط یک داشبورد داخلی امکان‌پذیر می‌شود.

جمع‌بندی

با وجود بیش از 78000 وب‌سایت ساخته شده تاکنون توسط لاراول، این فریمورک همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. تیم توسعه لاراول در سپتامبر 2020 آخرین نسخه پایدار یعنی 8.7 را منتشر کرد که در آن کانستراکتورهای rate-limiting، branch iterations، متد کلاینت HTTP onError() و موارد دیگر به‌روزرسانی شده‌اند.

همچنین اقداماتی بر روی Laravel Valet Lite، Laravel Auto Rehash و Larapass 2.0 برای احراز هویت بیومتریک کاربر تحت استاندارد WebAuthn در حال انجام است.

در صورت تمایل به یادگیری لاراول می‌توانید از این دوره رایگان در وب‌سایت راکت بهره‌مند شوید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است