14 api مورد استفاده برنامه‌نویسان و طراحان وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

14 api مورد استفاده برنامه‌نویسان و طراحان وب

زمانی وجود داشت که مشتری‌های شما از شما چیزهایی می‌خواستند که به ذهنتان خطور نمی‌کرد و همه کارهای دستی برای رسیدن به آن بسیار دشوار بود و شما را می‌ترساند. با این حال با افزایش محبوبیت رابطه‌ای برنامه نویسی و api ها این قضیه دیگر مسئله‌ای نیست.

با استفاده از api شما یک کانکشن بین سایت خودتان و یک برنامه‌ی دیگر ایجاد می‌کنید و با استفاده از آن، روی اطلاعات کارهایی انجام می‌دهید که در آینده استفاده کنید. این کار نه تنها تجربه کاربری داخل سایت شما را تقویت می‌کند؛ بلکه باعث می‌شود بسیاری از کارهایی که ممکن است دستی انجام دادن آن‌ها بسیار سخت باشد، آسان‌تر شود. بیشتر شما باید با یک سری از api هایی که گوگل طراحی کرده آشنا باشید.

اما این تنها گوگل نیست که سعی می‌کند کار را برای طراحان و برنامه‌نویسان وب راحت کند. طبق آمار ApiHound، این سایت یک پروژه با بیش از 50 هزار api دارد، در حالی‌که ProgrammableWeb بیش از 22000 api برای شما لیست می‌کند. حتی اگر فقط 1 درصد از این آمار api های مناسب و قابل استفاده باشند، این بدین معنی است که شما می‌توانید از 200 تا 500 api کاملا قابل استفاده در برنامه خود استفاده کنید.

در زیر می‌توانید 15 تا از بهترین api های قابل استفاده برای برنامه‌نویسان و طراحان وب رو ببینید.

1. Google Analytics

Track کردن فعالیت‌های بازدیدکنندگان سایت این روزها یک چیز غیرقابل مذاکره است. اما قطعا Google Analytics چیزی بیشتر از پیگیری کردن بالا و پایین رفتن آمار ترافیک سایت در چنته دارد.

شما می‌توانید از api گوگل آنالیتیکس برای کارهای زیر استفاده کنید.

  • مانیتور کردن اطلاعات دلخواه، مانند CRO وبسایت‌های فروشگاهی
  • ساخت داشبوردهای سفارشی برای بکاند وبسایت شما
  • ردیابی و تجزیه و تحلیل فروش وبسایت خود

2. (Google Geo Location (Maps

گوگل مپ بیشتر به عنوان geo-location api شناخته می‌شود، با این حال کارهای دیگری هستند که شما می‌توانید با انجام دادن آن‌ها از Maps در راستای هدف خودتان استفاده کنید.

  • نقشه‌های تعبیه شده را هر جوری دوست دارید بسازید (مانند : فعال کردن street view یا دید خیابان)
  • نقشه‌ی خود را با نشان دادن ترافیک خیابان‌ها در همان زمان نشان دهید.
  • فیلدهای سرچ و فرم‌هایی با دیتاهای از پیش تعیین شده که با مکان‌های واقعی همخوانی دارد بسازید.

3. Google Fonts

این api به شما کمک می‌کند که، بدون این که فایل‌های فونت‌ها را در سایت خود بالا بیاورید، آن‌ها را از یک دایرکتوری در گوگل فراخوانی کنید و گوگل همه چیز را بر عهده می‌گیرد.

4. Google Translate

آیا در حال ساخت یک وبسایت جهانی هستید؟ پس شما یک راه سریع و آسان برای ترجمه سایت خودتان به بی‌نهایت زبان مختلف دارید. شما می‌تونید  از سرویس ابری Google Translate استفاده کنید. تنها چیزی که شما نیاز دارید HTML خام است و Google Translate بقیه چیزها را بر عهده می‌گیرد.

5. Google Calendar

برای یک کسب و کار که با رویدادهای مختلف سر و کار دارد (چه آنلاین و چه برای شخص)، یک تقویم می‌تواند بدرد این سایت‌ها بخورد. با استفاده از Google Calendar شما می‌توانید این رابطه را بین سایت خود ایجاد کنید و شروع به نشان دادن رویدادهای شخصی یا عمومی کنید.

6. G Suite Apps

برنامه‌های Suite گوگل همیشه api های متناظر با خودشان را دارند. پس بیاید یک مثال بزنیم؛ فرض کنید شما یک فرم دارید که اطلاعات خیلی مهمی از کاربر شما می‌گیرد که مربوط به پشتیبانی از فروش می‌شود. شما باید با استفاده از api مربوط به Google Sheets اطلاعاتی که از کاربر در فرم دریافت می‌کنید را در یک Sheet ذخیره کنید. که می‌تواند به نمایندگی فروش یا مسئول کسب و کار کمک کند که در زمان مناسب با مشتری تماس برقرار کند.

7. YouTube

شما این را می‌دانید که اصلا ایده‌ی خوبی نیست که ویدیوهای‌تان را در سرورتان آپلود کنید. با تشکر از YouTube api شما می‌توانید به راحتی ویدیوپلیرها را در سایت خودتان قرار دهید و تنظیمات مربوط به پلی‌بک را تغییر دهید. همین‌طور می‌توانید از api استفاده کنید تا اطلاعات مربوط به کانال YouTube خودتون را در داشبورد سایت بگذارید.

8. Vimeo

Vimeo یک راه حل دیگر برای گذاشتن ویدیو در سایت شماست. اگر مشتریان شما ترجیح می‌دهند که از Vimeo استفاده کنند، بدانید که شما این قابلیت‌ها را دارید که ویدیوها را روی سایتتان بگذارید، تنظیمات مربوط به پلی‌بک را انجام دهید و حتی اطلاعات مربوط به استفاده‌ از ویدیو را استخراج کنید.

9. Facebook Messenger

آیا می‌خواهید یک ربات چت برای وبسایت خودتان درست کنید؟ با استفاده از Messenger Api می‌توانید این کار را بکنید. شما می‌توانید مشخص کنید که ربات چه رفتاری با بازدیدکنندگان داشته باشد، بنابراین این ربات فقط یک صف نگهدارنده‌ی افراد در انتظار برای وصل شدن به یک شخص واقعی از طریق سایت یا فیسبوک نیست.

10. Facebook Apps And Plugins

فیسبوک به برنامه‌نویس‌ها API هایی می‌دهد که بتوانند نتیجه‌ی بیشتری از تلاش‌های‌شان در زمینه مارکتینگ در فضای مجازی بگیرند. با این حال فیسبوک یک سری api و SDK های مختلف برای استفاده در وبسایت‌ها هم به برنامه‌نویس‌ها می‌دهد که با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید :

  • احراز هویت ازطریق فیسبوک انجام بدهید.
  • فیدها و پست‌های فضای مجازی را در سایت خود بگذارید.
  • آمار وبسایت خود در رابطه با فیسبوک رو track کنید.

11. Twitter

حقیقت همیشه رو می‌شود. همه‌ی رسانه‌های مجازی api های مربوط به خودشون را دارند، اما ما به دنبال یکی از با ارزش‌های‌شان هستیم که در سایت خودمان استفاده کنیم. فیسبوک و توییتر احتمالا این رسانه‌ها هستند. پیشنهادات توییتر برای برنامه‌نویسان وب از پیشنهادهای فیسبوک سبک‌تر است. با استفاده از آن، شما امکان جاگذاری فیدهای توییتر، پست‌ها و همچنین دکمه‌های اشتراک‌گذاری را دارید.

12. Twilio

اگر با Twilio آشنا نیستید، این api به شما امکان استفاده از SMS، چت و ربات‌های هوش مصنوعی در وبسایت‌های شما را می‌دهد.

برای مثال به وبسایت‌هایی فکر کنید که به شما امکان برنامه‌ریزی ملاقات‌ها را می‌دهد و در یک درخواست از کاربر شماره تلفن او را دریافت می‌کند و شما می‌توانید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که یک یادآور یا Reminder به صورت اتوماتیک برای کاربر SMS شود.

13. Dropbox

آیا شما یه یک مکان امن برای نگهداری فایل‌های خودتان نیاز دارید؟ شما می‌توانید از Dropbox API استفاده کنید تا این کار به راحتی ممکن شود. شما با استفاده از این api همچنین می‌توانید کارهای جالب دیگه‌ای هم کنید مانند اجازه دادن به کاربران برای آپلود فایل روی اکانت دراپباکس شما. شما همچنین می‌توانید از این استفاده کنید تا از کارمندان یا مشتری‌های‌تان برای اسناد، امضای الکترونیکی بگیرید.

14. MailChimp

روش‌های مختلفی وجود دارد که شما ممکن است بخواهید کاربران با وبسایت شما درگیر شوند، اما به احتمال زیاد اکثر آن‌ها به شکلی خاتمه می‌یابد، مانند تجارت الکترونیکی یا فرم تماس با ما.

اگر شما از MailChimp برای بهبود Email Marketing سایتتان استفاده می‌کنید، پس وصل کردن آن به فرم‌های وبسایت‌تان می‌تواند خیلی کاربردی باشد. شما می‌توانید لیست ایمیل‌های‌تان را مدیریت کنید و وبسایت و ایمیل‌های ارسالی‌تان رو هماهنگ کنید.

جمع‌بندی :

لیست بالا تمام نیازهای اجباری شما را هنگام ساختن یک وبسایت پوشش می‌دهد، چیزهایی که مشتری‌های شما از شما انتظار دارند، اما قطعا api های بسیار بیشتری برای استفاده موجود است.

اگر تازه‌کار هستید و روش‌های ساده برای استفاده از api های کمتر شناخته شده می‌خواهید، تلاش کنید که IFTTT و Zapier را در وبسایت‌تان استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@MehdiAghighi
مهدی عقیقی
برنامه نویس وب

برنامه‌نویس وب، عاشق جاوااسکریپت و ریکت و لاراول :)

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

مهدی عقیقی

برنامه نویس وب

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات