5 جایگزین IFTTT برای توسعه‌دهندگان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

5 جایگزین IFTTT برای توسعه‌دهندگان

یک وبسایت یا اپلیکیشن به صورت مستقل می‌تواند کارهای متفاوتی را انجام دهد. اما زمانی که با دیگر سرویس‌ها قصد ادغام شدن را داشته باشد، محدودیت‌هایی بوجود خواهد آمد. به همین خاطر شما در چنین حالتی نیاز خواهید داشت تا از یکسری سرویس‌های دیگر استفاده کنید. IFTTT که مخفف If This Then That است می‌تواند در پیاده‌سازی این فرایند ادغام‌سازی کمک کند. این سرویس یک محیط مبتنی بر رویداد را به شما ارائه می‌کند که در آن براساس تصمیم شما رویدادهای متفاوتی از سرویس‌های مختلف ادغام می‌شوند. 

IFTTT گزینه شناخته شده‌ای برای انجام این کارهاست. اما در کنار این ابزار، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند کارکرد مشابهی را ارائه دهند. در این مطلب قصد داریم در ارتباط با ۵ جایگزین IFTTT صحبت کنیم که مطمئنا می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند.

Zapier

Zapier گزینه اول ماست که شباهت بسیار زیادی نیز با IFTTT دارد. شما در این ابزار می‌توانید هزاران سرویس و رویداد را از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف در اختیار بگیرید. تمام این کارها نیز از طریق یک رابط کاربری بسیار ساده و قابل درک صورت می‌گیرد. البته از آنجایی که Zapier ابزاری جدید است ممکن است که برخی ویژگی‌ها را به صورت کامل ارائه نکند.

Zapier حالت‌های ادغام مختلفی را مخصوص توسعه‌دهندگان ایجاد کرده که شما به عنوان یک برنامه‌نویس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در بین آن‌ها می‌توان به سرویس مخصوص گیت‌هاب، Slack، Trello، OneDrive و… اشاره کرد. برای مشاهده لیست کاملی از این موارد می‌توانید لینک «ابزارهای توسعه‌دهنده» را مشاهده کنید. 

البته برخی از ابزارهای ادغام‌سازی نیز مخصوص کاربرانی‌ست که اکانت تجاری در اختیار دارند. برای مثال ادغام‌سازی‌های مربوط به AWS Lambda جزو گزینه‌هایی است که کاربران با اکانت رایگان به آن دسترسی نخواهند داشت. برخی دیگر از حالت‌های ادغام‌سازی هنوز در مرحله بتا قرار دارند و برخی دیگر نیز به صورت «به زودی» قرار گرفته‌اند که به معنی ویژگی‌هایی‌ست که در آینده به وبسایت اضافه می‌شود.

همانطور که اشاره شد در این سرویس اکانت‌های کاربری مختلفی وجود دارد به همین خاطر باید با این اکانت‌ها به خوبی آشنا شده و ویژگی‌های هر کدام را بررسی کنید. 

Tray

«کلیک کنید، نیازی به برنامه‌نویسی نیست» این شعاری است که Tray از آن استفاده می‌کند. این ابزار به صورت مخصوص برای افرادی توسعه داده شده که آشنایی زیادی با موضوعات تخصصی و فنی ندارند. به همین دلیل کار با آن بسیار ساده است. اما ویژگی‌هایی نیز در این ابزار قرار گرفته که می‌تواند نیاز برنامه‌نویسان و افراد تخصصی را نیز حل کند. ویژگی‌هایی مانند ادغام‌سازی وب‌هوک‌ها، APIها، دیتابیس و… از نمونه حالت‌هایی هستند که مخصوص برنامه‌نویسان توسعه داده شده‌اند.

ویژگی‌های ادغام‌سازی Tray را می‌توان برای اجرا در یک بازه زمانی خاص تنظیم کنید، همچنین می‌توانید برای دسترسی به این موارد از یک سرویس خارجی و یا وب‌هوک استفاده کنید. گزینه‌های ادغام‌سازی موجود در Tray به صورت یک بسته آماده در اختیار شما قرار گرفت، این بدان معناست که شما می‌توانید از این بسته‌ها چندین بار استفاده کنید و یا حتی آن‌ها را ویرایش نمایید. ایجاد و ویرایش این ویژگی‌ها به سادگی کار با یک رابط کاربری گرافیکی است. از این رو مشکلی برای مبتدیان نیز نخواهد بود.

قیمت‌های مربوط به این سرویس کمی عجیب و البته گران هستند. برای برخورداری از یک اکانت با دو workflow و تعداد نامحدود کاربران باید ماهانه ۵۹۵ دلار هزینه کنید. البته پلن سازمانی این ابزار نیز موجود است که برای برخورداری از آن نیاز است به صورت مستقیم تماس بگیرید. ویژگی‌های پلن سازمانی را می‌توان براساس نیازهای خودتان شخصی‌سازی کنید. 

StackStorm

StackStorm یک پروژه متن باز است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون نوشته شده و به شما کمک می‌کند تا پروژه‌ای مانند IFTTT را به صورت منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده ارائه کنید. در این سرویس می‌توانید گزینه‌های ادغام‌سازی مختلفی را در اختیار داشته باشید و آن‌ها را با استفاده از یکسری شرایط خاص کنترل نمایید. تمام این موارد از طریق یک Workflow توانایی مدیریت کردن را دارند. همچنین در کنار این موارد می‌توانید گروهی از گزینه‌های ادغام‌سازی را در کنار همدیگر قرار داده و به عنوان یک بسته از آن استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فردی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد دانلود کردن گزینه‌های ادغام‌سازی از طریق یک پکیج منیجر مانند است. در این سرویس گزینه‌های ادغام‌سازی مختلف و آماده‌ای وجود دارد که می‌توانید از آن ‌ها استفاده کنید. اما هدف بیشتر این موارد آن است که شما یک ابزار منحصر به فرد برای خودتان داشته باشید.

شما می‌توانید برای استفاده از StackStorm آن را دانلود کرده و روی سیستم خودتان دیپلوی کنید. این کار را می‌توانید از طریق توزیع‌های لینوکس و یا کانتینرهای داکر انجام دهید. در کنار نسخه متن باز این ابزار، نسخه سازمانی نیز وجود دارد که محیط کاری سطح بالا و حرفه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد. 

Microsoft Connectors

مایکروسافت نسخه منحصر به فردی از سیستم ادغام‌سازی را معرفی می‌کند. این سیستم Connectors نام دارد که بیشتر برای استفاده در کنار سرویس‌های مایکروسافتی می‌تواند مفید باشد. شما می‌توانید در این ابزار با گزینه‌های مایکروسافتی مانند OneDrive، Azure، Microsoft Flow، PowerApps و ۲۵۰ مورد دیگر کار کنید. اما در کنار این موارد راه برای شما در جهت استفاده از Github، Slack، Trello، Jira و… نیز باز است.

سرویس Microsoft Flow نیز گزینه دیگری از مایکروسافت است که بیشترین شباهت با IFTTT را ارائه می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید سرویس‌های مختلف را با همدیگر یکپارچه نمایید. البته در مقایسه با ابزارهای موجود این نسخه‌های مایکروسافتی کمی محدود هستند اما اگر از کسانی هستید که می‌خواهید کیت توسعه شما با مایکروسافت یکپارچه باشد باید بگویم که Flow و Connectors می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند.

در کنار این سرویس ابزارهای Power Apps و Azure Logic Apps نیز موارد مناسبی برای خودکارسازی یکسری از فرایندهای کار با اپلیکیشن‌های مختلف هستند. البته این دو مورد نسبت به Flow کارکرد پیچیده‌تر و طبیعتا ویژگی‌های حرفه‌ای‌تری را ارائه خواهند داد.

Huginn

Huginn یک پروژه متن باز نوشته شده با زبان روبی است. این ابزار ویژگی‌های منحصر به فرد و پیچیده بسیار زیادی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. گزینه‌های ادغام‌سازی این ابزار قابلیت بالایی در شخصی‌سازی دارند. اما یکی از مشکلات اصلی آن است که شما نیاز دارید تا از فضای میزبانی منحصر به فرد خودتان برای مدیریت آن استفاده کنید، همچنین برای کار با آن نیاز است که در زمینه برنامه‌نویسی روبی متخصص باشید.

البته از طریق راهنماهایی که این ابزار فراهم کرده است، پیاده‌سازی و دیپلوی آن در فضایی مانند داکر بسیار ساده خواهد بود. برای مطالعه این راهنماها می‌توانید به این لینک مراجعه نمایید.

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت شما را با جایگزین‌های IFTTT آشنا کردیم که به عنوان توسعه‌دهنده می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا