5 روش ساخت تست برای تشخیص باگ در برنامه‌نویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

5 روش ساخت تست برای تشخیص باگ در برنامه‌نویسی

باگ‌ها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در زندگی روزمره‌ی هر برنامه‌نویس است. باگ‌ها را می‌توان جزو خطاهای کوچکی دانست که می‌توانند وبسایت یا عملکرد برنامه را به خطر انداخته و حتی مانع از انجام برخی از دستورات شوند.

برای به حداقل رساندن یا دوری کردن از باگ‌ها باید چه کار کرد؟ تست نوشتن یکی از موثرترین کارهایی که برنامه‌نویسان برای رفع این اشکال انجام می‌دهند. تست‌ها می‌توانند مشکلات و باگ‌های موجود را تشخیص دهند. با این کار قبل از اینکه دیر شود، مشکلات را برطرف کرده و برنامه یا وبسایت را نجات خواهید داد.

بیایید در مورد روش‌های ساخت تست برای تشخیص باگ‌ها در برنامه‌نویسی صحبت کنیم. وقتی قبل از ارائه دادن پروژه‌ها این تست‌ها را اجرا کنید، از عملکرد درست همه چیز اطمینان خواهید داشت.

1. تست آلفا

معمولاً از تست آلفا در توسعه‌ی نرم‌افزار استاندارد استفاده می‌شود. ما قبل از اجرا کردن تست بتا از تست آلفا استفاده خواهیم کرد. این تست باید زمانی انجام شود که محصول هنوز به طور کامل تکمیل نشده باشد. تست آلفا به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • فاز 1: تیم داخلی در فاز اول، نرم‌افزار را با استفاده از تست‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • فاز 2: تیم کنترل کیفیت در فاز دوم وارد ماجرا می‌شود. این تیم با ساخت یک محیط کاربری مجازی، عملکرد مورد انتظار نرم افزار را تست می‌کند.

این تست اولین حرکت برای تشخیص باگ‌های کوچک است. برنامه‌نویسان قبل از هر تست دیگری ابتدا این تست را اجرا می‌کنند تا از عرضه‌ی یک محصول سالم مطمئن شوند. ما با کمک تست آلفا می‌توانیم برخی از خطا‌ها را اصلاح کنیم. هیچ مهلت مشخصی برای تکمیل این تست وجود ندارد، بنابراین فرآیند تست کردن شما می‌تواند تا چند هفته هم طول بکشد.

2. تست بتا

تست بتا بعد از تست آلفا انجام داده می‌شود. معمولاً برنامه‌نویسان قبل از انتشار محصول از این تست نهایی استفاده می‌کنند. مطمئناً تا به حال از محصولات یا نرم‌افزارهایی با نسخه‌ی بتا استفاده کرده‌اید.

تست بتا دارای حداکثر 2 چرخه است و هر چرخه می‌تواند تا حداکثر 6 هفته به طول بی‌انجامد. شما با دو روش می‌توانید این تست را انجام دهید:

  • نسخه‌ی بتا باز:

در این بخش محصول در دسترس عموم قرار می‌گیرد. کاربرانِ آن محصول می‌توانند خطاهای احتمالی را گزارش داده، در رابطه با محصول نظر داده و یا ویژگی‌های جدیدی را برای نسخه‌ی نهایی پیشنهاد دهند.

  • نسخه‌ی بتا بسته: در این بخش محصول تنها در دسترس گروهی کوچک از کاربران منتخب قرار می‌گیرد. آن‌ها هم می‌توانند مشکلات و نکات لازم برای بهبود محصول را به توسعه‌دهندگان گزارش دهند.

تست بتا یک آزمون بسیار کارآمد است چون به نظرات مردم تکیه می‌کند. با استفاده از این تست می‌توانید مطمئن شوید که محصول نهایی با اشکالات متعددی به بازار عرضه نمی‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های این تست، توانایی توسعه‌دهندگان در بررسی نقاط ضعف و قوت محصول است. توسعه‌دهندگان با استفاده از تست بتا می‌توانند به طور کلی محصول را قبل از عرضه بهبود ببخشند.

3. استفاده از نرم‌افزارها

استفاده کردن از نرم‌افزارهای تشخیص خطا یکی از روش‌های ساده برای تست کردن محصول است. برای اینکه بتوانید تست‌های موثری را خلق کنید، ابتدا باید تست‌های موجود را به خوبی بفهمید. چگونه می‌توان عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشت؟ چه چیزی در نرم‌افزار کم است؟ برای اینکه بتوانید تست‌های بهتری را ایجاد کنید، اول باید جواب این سوالات را بدانید.

یک نرم‌افزار تشخیص خطا باید توانایی ارائه دادن یک گزارش مفید را داشته باشد. این نرم‌افزارها باید اطلاعات درستی از نوع خطا، شدت، ماژول و محیط مربوط به آن را به توسعه‌دهندگان ارائه دهند. چنین نرم‌افزارهایی به منظور شناسایی بهتر خطاها باید از قابلیت بارگذاری تصویر پشتیبانی کنند.

4. تست عملکرد فردی

تست عملکرد فردی یکی دیگر از تست‌های مهمی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. در کنار چک کردن کدها باید از عملکرد درست محصول نیز مطمئن شد. به عبارت دیگر باید کیفیت تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار داد.

با این تست می‌توانید از واکنش‌‌پذیری و مناسب بودن سرعت بارگیری محصول مطمئن شده و قبل از عرضه‌ی آن به بازار از شر باگ‌های کوچک خلاص شوید.

5. آنالیز کد استاتیک

آنالیز کردن کد استاتیک یکی دیگر از روش‌های عالی برای تشخیص باگ‌ها در برنامه‌نویسی است. این آنالیزها توسط ابزارهایی انجام می‌شود که بدون نیاز به اجرا کردن کد منبع می‌توانند آن را تجزیه و تحلیل کنند. خطاهای امنیتی باعث آسیب‌پذیر شدن محصول خواهد شد، اما خوشبختانه این ابزارها می‌توانند اشکالات امنیتی را نیز شناسایی کنند.

این ابزارهای فوق‌العاده می‌توانند به ایجاد یک استاندارد در کدنویسی کمک کنند. آن‌ها را به دلخواه خود تنظیم کنید تا در حین توسعه‌ی محصول، تست‌ها را به صورت اتوماتیک اجرا کنند.

ما در برنامه‌نویسی فقط از این 5 روش برای ساخت تست استفاده نمی‌کنیم اما مواردی که گفته شد، جزو رایج‌ترین و کارآمدترین روش‌های استفاده شده توسط متخصصان است. روش ایده‌آل و دلخواه خودتان را پیدا کنید تا کارهایتان به خوبی پیش برود. گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد اما مطمئنم که شما می‌توانید روش مناسب برای کارهای خود را پیدا کنید.

منبع

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات