جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۸ مرحله برای شروع برنامه نویسی فریلنسری و پیدا کردن اولین مشتری خود
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

۸ مرحله برای شروع برنامه نویسی فریلنسری و پیدا کردن اولین مشتری خود

شروع کار برنامه نویسی به صورت فریلنسری در سال‌های گذشته واقعا رواج پیدا کرده است و البته فواید زیادی نیز دارد. از این رو، مردم بیشتر و بیشتر به کار کردن در این راه علاقه پیدا کرده‌اند.

برخی از ما فریلنسری را انتخاب می‌کنیم،‌ زیرا این کار را می‌توان در هر جایی انجام داد، برای انجام کارها به صورت فریلنسری نیازی نیست که در یک مکان خاص باشید. یک روز می‌توانید در آمریکایی جنوبی و روزهای دیگر در استرالیا یا آسیا باشید.

برای دیگران، ایده‌ی آزادی در ایجاد و کنترل گردش کار شخصی شما بسیار جالب خواهد بود. بنابراین، دیگر لازم نیست تا از یک مدیر حرف‌شنوی داشته باشید، چون شما مدیر خودتان هستید و برای استراحت کردن به اجازه‌ی کسی نیاز ندارید.

ممکن است افرادی دیگر دوست داشته باشند که در خانه‌ی راحت و ﺁسوده‌ی خود کار کنند. در ﺁن‌جا می‌توانند تصمیم بگیرند که با چه کسی کار کنند و چه پروژه‌هایی را انجام دهند.

دلایل احتمالی بی‌شماری برای شروع یک کار برنامه نویسی فریلنسری وجود دارد. هر کسی که تصمیم به انجام این کار گرفته است با این سؤال اساسی مواجه می‌شود که چگونه شروع کند؟

در این مقاله، من می‌خواهم این روند را به ۸ مرحله تقسیم کنم، می‌خواهم به شما نشان دهم که باید چه کاری برای شروع حرفه‌ی برنامه نویسی فریلنسری انجام شود تا بتوانید اولین مشتری‌های خود را پیدا کرده و شروع به کسب درﺁمد بر اساس قوانین خود کنید.

خب، آیا شما آماده‌اید تا بفهمید که راه رسیدن به زندگی فریلنسری چگونه است؟

۱.niche خود را پیدا کنید و کدنویسی را یاد بگیرید

نکته:‌ معمولا niche به گوشه‌های کوچکی از بازار گفته می‌شود که شرکت‌های بزرگ آن‌ها را ندیده‌اند یا نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند محصول مناسبی برای آن‌ها ارائه کنند.

اولین اقدامی که باید انجام دهید پیدا کردن niche مخصوص شماست. تا زمانی که تصمیم نگیرید که می‌خواهید با چه نوع پروژه‌هایی کار کنید، نمی‌توانید مهارت‌های لازم را به دست آورید. به صورت خیلی واضح به شما می‌گویم که نمی‌دانید چه مهارت‌هایی برای‌تان مفید است.

در فریلنسرینگ، بهترین کار این است که یک برنامه نویس باشید تا بتوانید اکثر کارها را مثل فرانت‌اند و بک‌اند انجام دهید. اگر هر دوی این مهارت‌ها را داشته باشید، برای مشتری‌ها بسیار جذاب‌تر خواهید بود.

اگر هیچ انتخاب قاطعی برای شروع یک حرفه‌ی فریلنسری ندارید، همیشه می‌توانید به زبان‌های برنامه نویسی نگاهی بیندازید یا به سراغ جدیدترین‌ها بروید و به عنوان متخصص آخرین فناوری‌ها شناخته شوید.

در حال حاضر تازه‌ترین فناوری‌ها عبارتند از:

JavaScript: این شما را به یک برنامه نویس کامل تبدیل می‌کند و می‌توانید با هر یک از فریمورک‌های معروف مثل React و Angular به توسعه‌ی فرانت‌اند بپردازید و می‌توانید با استفاده از Node.js به توسعه‌ی بک‌اند بپردازید. شما می‌توانید دوره‌های ما را در این بخش از سایت راکت بررسی کنید تا جاوا اسکریپت را یاد بگیرید و اولین مهارت‌ها را در مسیر کاری فریلنسری خود کسب کنید.

Python: این اواخر پایتون محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا به ما اجازه می‌دهد تا با Machine Learning و AI کار کنیم. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از آن به توسعه‌ی بک‌اند بپردازید و با تعداد بیشتری از داده‌ها کار کنید. اگر در مورد پایتون کنجکاو هستید، می‌توانید به دوره‌ی آموزشی ما در این بخش از سایت راکت مراجعه کنید.

Golang: این یک زبان برنامه نویسی جدید در دنیای فناوری اطلاعات است. بعد از مدتی، برخی‌ها می‌دانند که می‌توانند بر روی پروژه‌های هیجان‌انگیز و پردرآمد حتی به عنوان یک فریلنسر حساب باز کنند. شما می‌توانید نحوه‌ی عملکرد این زبان را در این کانال یوتیوب مشاهده کنید.

Kotlin یا Swift: اگر به توسعه‌ی موبایل علاقه دارید، این دو زبان برنامه نویسی عالی خواهند بود. Kotlin به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های اندروید و Swift به شما این اجازه را می‌دهد تا برنامه‌های iOS را ایجاد کنید.

علاوه بر تازه‌ترین فناوری‌ها که می‌توانید هم‌اکنون یاد بگیرید، هنوز هم فناوری‌های قدیمی مثل PHP و Wordprees وجود دارند که می‌توانید برای فریلنسری از آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها برای ایجاد وبسایت‌های ساده و تجارت الکترونیکی مورد استفاده و اغلب مورد توجه مشتری‌ها قرار می‌گیرند.

برای اکثر پروژه‌ها، باید اصول اولیه‌ای مانند HTML و CSS را بدانید، اگر هنوز هم مهارت برنامه نویسی ندارید، این دو مورد بهترین نقطه برای شروع هستند.

اکنون شما اکثر مهارت‌هایی که برای فریلنسر شدن نیاز دارید را می‌شناسید و می‌دانید که به کدام یک از آن‌ها نیاز دارید. پس به سراغ مرحله‌ی بعدی می‌رویم.

۲. با ساختن نمونه کار تجربه کسب کنید

هنگامی که شما مهارت‌های لازم برای حرفه‌ی برنامه نویسی فریلنسری خود را دارید، باید برای به دست آوردن تجربه کدنویسی کنید. همچنین باید نمونه کارهای کدنویسی خود را ایجاد کنید تا بتوانید به مشتریان خود نشان دهید.

هنگامی که زبان برنامه نویسی جدید یا فناوری جدیدی را یاد می‌گیرید، باید چند پروژه را با استفاده از ﺁن انجام دهید تا بدانید چگونه از ﺁن استفاده کنید تا بتوانید پروژه‌ی دیگری را به صورت روان شروع کنید.

همچنین، مشتریانی که مایل هستند خدماتی را ازطرف شما سفارش دهند، دوست دارند کارهای قبلی شما را ببینند، بنابراین شما باید هر کاری را نشان دهید.

اگر تصمیم گرفتید جاوا اسکریپت و فرانت‌اند را یاد بگیرید، می‌توانید لیستی از ایده‌های پروژه‌ای که من ایجاد کرده‌ام را بررسی کنید تا بتوانید نمونه کار کدنویسی خود را ایجاد کنید.

ایده‌ّهای پروژه‌ی HTML و CSS

ایده‌های پروژه‌ی جاوا اسکریپت

ایده‌های پروژه‌ی React.js

من فکر می‌کنم که شما می‌توانید به راحتی ایده‌های دیگری را برای فناوری‌های دیگر پیدا کنید.

۳. وبسایت خود را ایجاد کنید

به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر، شما باید در اینترنت فضایی داشته باشید تا خود را به مشتری‌های آینده‌تان معرفی کنید و راه ارتباطی با شما و راهی برای دیدن نمونه کارهایتان را به آن‌ها نشان بدهید. به همین دلیل باید وبسایت نمونه کار خود را ایجاد کنید.

می توانید وبسایت را با دو روش مختلف ایجاد کنید. در هر صورت می‌توانید وبسایت خود را از ابتدا به عنوان یک صفحه استاتیک کدنویسی کنید یا از یکی از CMSهای معروف مانند وردپرس استفاده کنید و از تِم‌های موجود بهره ببرید یا خودتان تمام این‌ها را بسازید.

انجام این کار به مهارت‌های شما بستگی دارد، ایجاد وبسایتتان می‌تواند یک فرصت عالی برای تمرین مهارت‌های شما باشد. شما می‌توانید این کار را به هر شکلی که دوست دارید انجام دهید. اما از طرف دیگر، هر کسی مهارت طراحی را ندارد و اگر نمی‌دانید چگونه آن را از نظر بصری جذاب کنید، می‌توانید راهی بهتر برای اعتماد به یک طراح و راه‌حل آن پیدا کنید.

هنگام انتخاب دامنه برای وبسایت خود، فکر می‌کنم بهتر است که از نام و نام خانوادگی خود به عنوان برند شخصی‌تان استفاده کنید.

عناصری که باید در صفحه‌ی نمونه کاری شما باشند عبارتند از:

- بخش مربوط به شما، جایی که می‌توانید تصویر خود را برای جلب اعتماد، توصیف تجربه، مهارت‌ها، پروژه‌هایی که در آن کار می‌کردید و غیره اضافه کنید.

- بخش مربوط به پروژه‌هایتان، جایی که می‌توانید از طریق اینترنت لینک‌ها را به برنامه‌ها و مخازن گیت‌هاب پروژه‌ها و غیره اضافه کنید.

- بخش مربوط به ریفرال‌ها (ارجاعی‌ها)

- با یک فرم تماس یا ایمیل و شماره تلفن خود می‌توانید در صورت اشتراک محتوای برنامه نویسی در آن‌جا، رسانه‌های اجتماعی خود را نیز اضافه کنید.

۴. برند شخصی خود را بسازید

وقتی در جامعه‌ی برنامه نویسی فعال هستید، بسیار قابل اعتمادتر خواهید بود. آسان‌ترین کاری که شما می‌توانید علاوه بر ایجاد نمونه کارها و وبسایت شخصی خود برای شروع به ساختن برند شخصی‌تان انجام دهید، نوشتن وبلاگ است.

خوشبختانه، نیازی به ایجاد وبسایت وبلاگ‌نویسی خود ندارید، زیرا می‌توانید از هرکدام از پلتفرم‌های موجود مانند Medium به عنوان ابزار وبلاگ‌نویسی خود استفاده کنید. با ایجاد محتوای با کیفیت خوب و انتخاب تگ‌های مناسب، می‌توانید به طور خودکار به خوانندگان بیشتری دست پیدا کنید. علاوه بر ایجاد وبلاگ خود، می‌توانید در وبلاگ‌های معروف، وبلاگ‌های کدنویسی یا مجلات دیجیتالی، یک پست مهمان بنویسید.

کمک کردن به طور فعال به دیگران در مورد subredditهای معروف، برنامه نویسی یا ساختن مشخصات Quora با پاسخ دادن به سؤالات فنی از niche خودتان، همچنین به عنوان یک متخصص کدنویسی به رشد برند شخصی‌تان کمک خواهد کرد.

پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی را فراموش نکنید که در آن می‌توانید مطالب جالب را به اشتراک بگذارید و به گفتکو با افرادی که علاقه‌مند به مباحث فنی هستند بپردازید.

۵. نحوه‌ی کار کردن را سازماندهی کنید

ما مهارت‌ها و نحوه‌ی برندسازی را پشت سر گذاشتیم، اما یک چیز دیگر وجود دارد که واقعا مهم است و کلید موفقیت شما به عنوان یک فریلنسر می‌باشد.

این مبحث در مورد سازماندهی کار خودتان است، زیرا به عنوان یک فریلنسر، شما باید پروژه‌ای را که در آن کار خواهید کرد را مدیریت کنید. همچنین باید روش خوبی برای تماس با مشتری و پیشرفت در کار خود را به آن‌ها نشان دهید.

علاوه بر این، شما به هر چیزی برای توافق و صورت‌حساب نیاز دارید.

اما خوشبختانه، شما می‌توانید بسیاری از ابزارهای عالی را برای فریلنسرها پیدا کنید. برخی از آن‌ها رایگان و برخی از آن‌ها با پرداخت هزینه قابل استفاده هستند، اما من یاد گرفته‌ام که همیشه راهی برای پیدا کردن یک جایگزین رایگان وجود دارد.

برای مدیریت پروژه و ایجاد وظایف، می‌توانید از Asana یا Trello یا حتی یک Google Calendar ساده استفاده کنید.

برقراری ارتباط با مشتری را می‌توان با استفاده از چت‌هایی مانند Slack انجام داد.

برای پیشنهادات می‌توانید از ابزاری مانند Prospero، Draftsend یا Proposify استفاده کنید.

برای عقد قرارداد و توافق‌نامه‌ها می‌توانید از ابزاری محبوب به نام Termsfeed یا HelloSign استفاده کنید.

برای امور مالی، می توانید از PayPal برای پرداختی‌ها، Quickbooks یا Freshbooks برای صورت‌حساب و حسابداری استفاده کنید.

ابزارهای بسیار دیگری وجود دارد که می‌توانید به راحتی در اینترنت پیدا کنید و من فقط به چند مورد از آن‌ها اشاره کردم.

۶. پروفایل‌ها را در پورتال‌های فریلنسری تنظیم کنید

وقتی که مهارت‌ها، نمونه کارها و وبسایت شخصی خود را پیدا کردید، اکنون زمان آن رسیده است که مشتری واقعی خود را پیدا کنید. این‌جاست که شما ایده‌ای برای مدیریت و سازماندهی پروژه‌های خود دارید. برای شروع، باید در پورتال‌های فریلنسری یک حساب ایجاد کنید، با انجام این کار می‌توانید به مشتریانی که به دنبال متخصصانی مانند شما هستند، دسترسی داشته باشید.

پورتال‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها سفارش‌ها را پیدا کنید. اما باید به دنبال محبوب‌ترین‌ها بروید تا بتوانید بیشترین میزان کار را برای خودتان پیدا کنید.

- وبسایت freelancer.com محبوب‌ترین پورتال برای فریلنسرهاست. بزرگترین مزیت این پورتال پرداخت‌های مطمئن و تعداد زیادی شغل است که هر روز در این صفحه پست می‌شود.

- fiverr.com یک وبسایت فریلنسری است که در آن می‌توانید به دنبال کارهای کدنویسی کوچک‌تر بگردید. این می‌تواند یک نقطه‌ی عالی برای شروع و رشد نمونه کار شما باشد.

- upwork.com امکان یافتن کارهای فریلنسری را نه تنها برای مشتری‌های خصوصی بلکه برای شرکت‌ها را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

- همچنین guru.com هم یکی از بزرگ‌ترین پورتال‌هاست که می‌توانید با استفاده از فیلتر پیشرفته، به دنبال کار باشید.

- peopleperhour.com یکی دیگر از پورتال‌های بزرگ فریلنسری است که برای شروع باید حساب کاربری خود را تنظیم کنید، سپس به تعداد زیادی مشتری دسترسی پیدا خواهید کرد.

وقتی در آن وبسایت‌ها پروفایل خود را ایجاد می‌کنید، به یاد داشته باشید که اطلاعات خود را تا آنجا که ممکن است دقیق وارد کنید. پروژه‌ها و مهارت‌های خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهید تا پروفایل شما برجسته و به راحتی برای مشتری قابل مشاهده باشد.

۷. به جستجوی مشتری و کار بپردازید

به نظر می‌رسد تا به اینجای کار همه چیز برای پیدا کردن مشتری آماده است. به نظر من ساده‌ترین راه برای جذب مشتری، شرکت کردن در اقدامات مربوط به پروفایل‌های فریلنسری است. بهترین ایده این است که کلیه‌ی مشاغلی را که می‌تواند مورد توجه شما قرار گیرد را با تعداد درخواست‌ها فیلتر کنید.

روش دیگری که می‌توانید در ابتدای کار از آن‌جا شروع کنید، استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین است.

همچنین می‌توانید در مورد تبلیغاتی که در Google Adwords انجام می دهید، فکر کنید.

۸. ترافیک ارجاعی بگیرید (Referral) و لیست مشتری‌های خود را بسازید

بعد از این‌که اولین مشتری‌ها را پیدا کردید و پروژه‌های اول را به پایان رساندید، باید از مشتری‌های خود درخواست کنید تا شما را به دیگران معرفی کنند. علاوه بر این، سعی کنید لیستی از مشتریانی که دوست دارید با آن‌ها کار کنید را ایجاد کنید و سعی کنید با آن‌ها رابطه‌ی طولانی مدت برقرار کنید.

هرچه ریفرال‌های مشتری‌های شما بیشتر باشد، لیست مشتری‌های شما هم بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که یک مشتری ناراضی می‌تواند صدمات زیادی به شما وارد کند.

بنابراین، همیشه سعی کنید به وعده‌هایی که می‌دهید عمل کنید، زیرا یک بررسی بد می‌تواند برای شما هزینه‌ی زیادی داشته باشد و باعث از دست دادن پول‌تان شود.

جمع‌بندی

هرچه زمان بیشتری می‌گذرد برنامه نویسی به صورت فریلنسری محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و افراد زیادی می‌خواهند که از این طریق کار کنند. ما کار خود را به روشی که دوست داریم مدیریت می‌کنیم و روی پروژه‌هایی که دوست داریم با مشتریانی که دوست داریم کار می‌کنیم. آن روزها فرصت‌های زیادی برای شروع کار به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر داریم.

جستجو در پورتال‌های متعدد شروع خوبی برای یافتن مشتری و همچنین شروع مناسبی برای کسانی است که پول زیادی برای تبلیغ ندارند.

امیدوارم این مقاله، کمک قابل توجهی به شما کرده باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.75 از 4 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید