آیا می‌توان در خانه برنامه‌نویسی را یاد گرفت؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آیا می‌توان در خانه برنامه‌نویسی را یاد گرفت؟

سوالی که گاهی اوقات اطرافیان از من می‌پرسند این است که آیا می‌شود در خانه برنامه‌نویسی را یاد گرفت؟ جالب است بدانید که من دقیقا این سوال را به صورت عکس از خودم پرسیده‌ام: آیا جایی بجز خانه برای یادگیری برنامه‌نویسی وجود دارد؟ در پاسخ دوستانی که سوال قبل را پرسیدند می‌گویم بله، بسیاری از برنامه‌نویسان مطرح دنیا نیز اغلب در خانه و به صورت خودآموز برنامه‌نویسی را یاد گرفته‌اند. بعد از جواب دادن به این سوال این بار می‌پرسند که چگونه؟ 

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم به چگونگی یادگیری برنامه‌نویسی در خانه و به صورت خودآموز توضیح دهیم. به عنوان یک نکته دیگر مطمئن باشید که روند یادگیری برنامه‌نویسی در خانه می‌تواند بسیار جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر از یادگیری آن در جاهای دیگر باشد. در این مطلب ما به شما ۵ راه برای یادگیری برنامه‌نویسی در خانه را ارائه می‌کنیم.

۱. تصمیم به یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی بگیرید

اولین موضوع و البته چالش برانگیز‌ترین موضوعی که در ابتدای فرایند یادگیری برنامه‌نویسی باید با آن روبرو شوید انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی است. زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف با وجود آنکه یک الگو و منطق مشترک دارند اما در کاربرد متفاوت هستند. بعضی از آن‌ها برای توسعه وب مناسب هستند، برخی از آن‌ها برای موبایل، برخی برای دسکتاپ و... . شما باید براساس نیازی که دارید و در نهایت شغلی که می‌خواهید خودتان را با آن معرفی کنید تصمیم به انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی بگیرید. 

در ادامه قصد دارم تا شما را با ۴ زبان برنامه‌نویسی محبوب از نظر گیت‌هاب معرفی کنم. البته در پایان این بخش مقالات دیگری را نیز برای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی معرفی خواهم کرد.

PHP - چهارمین زبانی که در لیست محبوب‌ترین زبان‌های گیت‌هاب قرار گرفته PHP است. از این زبان برای توسعه Back-End اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود، همچنین قابلیت آن را دارد که به سادگی روی مک، ویندوز، ویندوز و هر سیستم عامل دیگری اجرا شود. پی‌اچ‌پی تقریبا از تمام دیتابیس‌ها پشتیبانی می‌کند از این رو زبان منعطفی است. برخی از افراد همیشه پی‌اچ‌پی را به عنوان یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری معرفی می‌کنند. در هر صورت پی‌اچ‌پی با وجود ساده بودن در امر یادگیری بسیار قدرتمند بوده و توانایی خوبی در ایجاد اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب را دارد. بازار کار این زبان نیز چه در ایران و چه در خارج از ایران بسیار خوب بوده و برنامه‌نویسانی با حقوق مناسب دارند. PHP زبانی است که به بیشتر از ۲۰ میلیون سایت قدرت اجرا شدن داده و برخی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، دروپال و جوملا را پشتیبانی می‌کند.

Python - در لیست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون جایگاه سوم را دارد. البته در اصطلاحات دنیای کامپیوتر پایتون یک زبان چند منظوره است به این معنا که مانند پی‌اچ‌پی تنها برای توسعه وب استفاده نمی‌شود بلکه کاربردهای دیگری نظیر آنالیز داده، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و... را دارد. پایتون را نیز به عنوان یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا معرفی می‌کنند و به عنوان یک نکته جالب باید گفت که برخی از پروژه‌های بزرگ ناسا با این زبان نوشته شده است.

Java - جاوا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در رتبه دوم این لیست قرار گرفته است. جاوا نیز مانند پایتون یک زبان چند منظوره است و قابلیت اجرا شدن روی پلتفرم‌های مختلف را دارد. البته از جاوا و زبان کاتلین در کنار آن به عنوان دو مهره اصلی برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر آندروید یاد می‌شود. گوگل، یوتیوب، آمازون، توییتر و... نام‌هایی هستند که از جاوا برای بخش‌های مختلف‌شان استفاده می‌کنند. 

Javascript - تا ده سال پیش جاوااسکریپت زبانی نبود که بشود چندان روی آن بابت انجام کارهای مختلف حساب کرد اما حال چنان پیشرفتی کرده که به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی شناخته می‌شود. جاوااسکریپت به لطف تکنولوژی نودجی‌اس حال قابلیت آن را دارد که بتواند همزمان برای طراحی رابط کاربری وبسایت و توسعه لایه منطق و بک-اند وبسایت نیز به کار برده شود. 

در نهایت انتخاب زبان برنامه‌نویسی موضوعی است که خودتان باید با آن روبرو شده و نتیجه بگیرید که چه موضوعی را می‌خواهید یاد بگیرید و چه چیزهایی را در آینده توسعه دهید. اگر دنبال مقالات بیشتری برای مطالعه در ارتباط با این موضوع هستید می‌توانید موارد زیر را مطالعه کنید:

۱۶ زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۹

زبان‌های برنامه‌نویسی مورد نیاز توسعه‌دهندگان وب

چه زبان برنامه‌نویسی را در سال ۲۰۱۹ یاد بگیریم؟

۲. کار با اپلیکیشن‌های ساده یادگیری 

اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی وجود دارند که شعارشان یاد دادن برنامه‌نویسی به کودکان است. البته با وجود آنکه مخاطب اصلی این نرم‌افزارها کودکان است اما شما نیز به عنوان یک فرد مبتدی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در بین این اپلیکیشن‌ها و ابزارها می‌توانید به CodinGame، CodeCombat، Untrusted و CodeHunt مراجعه کنید.

۳. روزانه تمرین بکنید

حال که با مقدمات برنامه‌نویسی آشنا شده‌اید نیاز است دانش‌تان را به زمین بازی آورده و با آن تمرین بکنید. این قسمت مهمترین و شاید سخت‌ترین قسمتی باشد که یک فرد مبتدی باید از آن عبور کند. برای تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای شما باید چالش‌های مختلف برنامه‌نویسی را حل کرده و آن‌ها را پشت سر بگذارید. در این مسیر باید جدای از دانش کدنویسی، توانایی‌تان در تحلیل و حل مشکلات را نیز بالا ببرید. 

۴. مسیرهای پیشرفت را دنبال کنید

برخی از وبسایت‌ها وجود دارند که به شما یک نقشه راه می‌دهند. از طریق این نقشه راه می‌توانید بفهمید که کجا هستید و برای پیشرفت در زمینه کاری‌تان باید چه کارهایی را انجام دهید. برای مثال ما در وبسایت راکت قسمتی با عنوان «گام‌های یادگیری» داریم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید براساس یک چارت حرفه‌ای، همراه با منابع آماده پیش بروید.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید «مسیر تبدیل شدن به توسعه‌دهنده وب» را بخوانید. 

۵. کتاب بخوانید

با وجود آنکه دوره‌های آموزشی سریع‌ترین راه برای یادگیری برنامه‌نویسی هستند اما شاید گاهی اوقات دوست داشته باشید که شروع به خواندن یک کتاب در زمینه کاری‌تان بکنید. بکار بردن کتاب در کنار ویدیوهای آموزشی می‌تواند دانش و سواد عمیق‌تری را در شما ایجاد کند. 

در پایان

راه‌های بسیار زیادی برای یادگیری کدنویسی به صورت خودآموز و در خانه وجود دارد اما مهمتر از آن این است که خودتان و شخصیت‌تان را بشناسید. شما باید بتوانید متوجه شوید که آیا فردی با توانایی «مستقل یاد گرفتن» هستید یا خیر. بعد از آن می‌توانید شروع به یادگیری بکنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات