برنامه نویس‌ وحشتناک نباشیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

برنامه نویس‌ وحشتناک نباشیم

اگر حقیقت را بخواهید باید بگویم که یکی از کلیشه‌ای‌ترین چیزهایی که دیده‌ام، برنامه‌نویسانی بوده‌اند که مانند آدم فضایی‌ها رفتار می‌کنند. افرادی که حقیقتا به صورت عمد و یا غیر عمدی شبیه به دیگر انسان‌های اطراف‌شان نبوده و همواره به صورت عجیبی صحبت و یا رفتار می‌کنند. البته شاید این موضوع برای خود و چند دوست شبیه به خودشان جذاب باشد اما در نهایت برای افراد اصلی که در شرکت‌شان قرار است استخدام شوند آزاردهنده است. صاحبان شرکت، مدیران پروژه و... همواره از ما در کنار دانش و تخصصی که داریم، رفتاری مناسب و معمولی را می‌طلبند.

از طرفی دیگر حتی اگر به صورت فریلنسری کار بکنیم و نیاز به ارتباط زیاد با مشتری داشته باشیم این موضوع باز اهمیت پیدا خواهد کرد. مطمئنا مشتری‌ها دوست ندارند که با زبان آدم فضایی‌ها صحبت کنند.

در این مقاله از وبسایت راکت قصد داریم شما را با ۱۰ نکته آموزشی رفتاری آشنا کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید بهتر با افراد اطراف‌تان ارتباط برقرار کرده و البته بخاطر رفتارتان از جایی اخراج نشوید.

۱. مهربان باشید

شما می‌توانید باهوش‌ترین و سخت‌کوش‌ترین فردی باشید که در شرکت کار می‌کند، اما این را در نظر بگیرید اگر چنان نشان دهید که سوءنیت خوبی نسبت به بقیه نداشته و مهربان در وجودتان نیست، هیچکسی حاضر نخواهد بود که با شما همکاری کند. این تنها پاسخی است که که در جواب نامهربانی و رفتار دلسردکننده دریافت خواهید کرد.

شاید برای توجیه رفتارتان بگویید که از صبح با یک باگ در حال دست و پنجه نرم کردن هستم اما این را بدانید که بدخلقی نمی‌تواند به حل باگ شما کمکی بکند. با این رفتارتان تنها باگ دیگری را ایجاد می‌کنید و آن هم نه در نرم‌افزار، بلکه در زندگی شخصی خود و رابطه‌تان با دیگران. زمانی که بتوانید رفتار خوبی را داشته باشید، می‌توانید تاثیر بهتری روی محیط خود گذاشته و در نهایت نیز اگر بخواهم صادقانه بگویم، خوشایند بودن محیط به فعالیت‌های بهتر ذهنی کمک خواهد کرد.

کارهای ساده‌ای مانند داشتن خلق و خوی گرم، رساندن همکارتان در یک روز بارانی تا خانه‌اش، کمک کردن در حل یک مشکل به همکار بدون آنکه کارفرما از شما خواسته باشد و... می‌تواند به مهربان بودن شما بیشتر کمک کند.

۲. یک «جنتلمن» باشید

همواره سعی کنید در محیط کاری‌تان شکل یک محافظ برای دیگران باشید، به این صورت که اگر کسی مشکلی داشت به سراغ شما بیاید. همچنین سعی کنید تا حدی به دیگران نزدیک شوید تا اگر تغییر رفتاری در آنان دیدید بتوانید به آن‌ها کمک کنید. البته این به معنی سرک کشیدن در کار بقیه نیست!

اگر نمی‌توانید به صورت عملی و دانشی به آن‌ها کمک کنید، در این صورت شاید با جملاتی انگیزشی و نشان دادن اهمیت آنان در شرکت، این کار را انجام دهید. البته به یاد داشته باشید که در این مسیر زیاده‌روی نکرده و کاری نکنید که وضع «ضایعی» پیش بیاید.

۳. لبخند بزنید

لبخند زدن بنظر کار ساده‌تری حتی از نوشتن یک Hello World ساده است! اما معجزه لبخند زدن در جمع بخصوص جمع کاری را دستکم نگیرید. لبخند زدن از نظر روانشناسی نشانی از اعتماد به نفس، آرامش و جذاب بودن است. زمانی که به صورتی عادی به روی یک همکار لبخند می‌زنید، این کار در ناخودآگاه فرد مقابل تاثیر مثبتی را ایجاد خواهد کرد.

۴. از کلمات «متشکرم» و «لطفا» نترسید

دانش و توانایی بالا شما، در یک محیط جمعی، شما را از گفتن «متشکرم» و یا «لطفا» معاف نمی‌کند. همواره به یاد داشته باشید که در یک محیط جمعی و یا ارتباطی حتی دو طرفه «ادب» را رعایت کرده و بتوانید ارتباط بهتری را با همکارانتان ایجاد کنید.

استفاده از کلمه «لطفا» قبل از هر درخواستی نیز می‌تواند نشان خوب دیگری برای ایجاد ارتباط باشد، در این حالت به فرد مقابل احساس دستور دادن را نمی‌دهید.

شاید به نظر این دو کلمه ساده باشند اما در نهایت می‌توانند تغییرات بزرگی را صورت بدهند.

۵. دیگران را تشویق کنید

تشویق کردن و تحسین کردن موفقیت‌های دیگران کار مثبتی در جهت ایجاد روابط بهتر در محیط کاری‌ست. البته تحسین کردن کاری دشوار نیست، شما می‌توانید تنها از چند کلمه مانند «دمت گرم»، «چه ایده خوبی»، «خسته نباشید» و... استفاده کنید.

اگر بتوانید تلاش‌های دیگران را مشاهده کرده و به کارهای‌شان با استفاده از کلمات اعتبار ببخشید، جدای از ایجاد روابط خوب، می‌توانید آن‌ها را به انجام کارهای بهتر و تلاش‌های بیشتر ترغیب کنید.

۶. از عذرخواهی نترسید

قطعا همه ما در مقام انسان در زندگی اشتباهاتی مرتکب خواهیم شد و باید این مسئله را قبول کنیم. این مسئله را در نظر داشته باشید که مهم نیست مقیاس اشتباه شما چقدر بوده، هیچوقت از عذرخواهی کردن نترسید.

در فرایند انجام عذرخواهی باید در نظر داشته باشید که نباید خیلی عمیق باشد بصورتی که اعتماد به نفس خودتان را کاملا ویران سازید و در همان حال نباید خیلی سطحی باشد که فرد مقابل فکر کند شما عمیقا واقعا متاسف نیستید و فقط در حال نقش بازی کردن هستید.

عبارت‌های کوتاهی مانند «متاسفم»، «عذرخواهی می‌کنم» و... می‌تواند تاثیر بسزایی روی این مسئله داشته باشد.

۷. نقد پذیر باشید

در مقابل نقد‌هایی که از شما می‌شود، بجای آنکه جبهه بگیرید، سعی کنید که منطقی برخورد کرده و با بی‌طرفی کامل با این نقدها مواجه شوید.

همچنین در صورتی که شما قصد نقد کسی را دارید، ابتدای کار سعی کنید که در انجام اینکار مغرضانه رفتار نکنید. برای مثال بخاطر یک مسئله شخصی، از یک تلاش تخصصی نقد نکنید.

نقد کردن مسائل شخصی دیگران نیز در یک محیط کاری بنظر کار درستی نمی‌آید، برای مثال نباید از نحوه لباس پوشیدن همکارتان نقد بکنید، این مسائل ربط چندانی به شما نخواهد داشت.

۸. از بحث‌ کردن‌های بی نتیجه خودداری کنید

https://www.freecodecamp.org/news/content/images/2019/08/0_QVGYyz8F3j1Lq3kG.jpeg

گاهی اوقات واقعا فکر می‌کنیم که روی اعصاب خودمان مسلط هستیم، اما به عنوان یک انسان بعضی وقت‌ها ممکن است عصبانی شده و از کنترل خارج شویم. مطمئنا آن چند لحظه عصبانیت می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای شما داشته باشد.

اجتناب کردن از بحث‌های بی نتیجه بهترین روش برای حل این مشکل است. اگر فکر می‌کنید که با فرد مقابل‌تان هیچگونه نسبیت ذهنی نداشته و غیر منطقی برخورد می‌کند، بهتر است هر چه زودتر از بحث کردن اجتناب کرده و به صورت مودبانه بحث را به چیز دیگری هدایت کنید.

۹. درخواست کنید، دستور ندهید

این نکته ممکن است بیشتر برای مدیران تیم‌ها مورد استفاده قرار بگیرد اما حتما نکاتی نیز برای یک برنامه‌نویس عادی دارد.

مردم عادت دارند که برای انجام کاری از آن‌ها درخواست کنید نه آنکه به آن‌ها دستور بدهید. زمانی که بدین صورت به کسی بگویید که کاری را انجام دهد مطمئنا فرد مقابل با انگیزه و خلاقیت بیشتری کار را پیش می‌برد. در غیر اینصورت ممکن است غرور طرف مقابل برانگیخته شده و تنشی در میان شما ایجاد شود. این مسئله برای پیش برد پروژه خطرناک خواهد بود.

۱۰. از افراد سمی دوری کنید

درست است که در تمام روند این مقاله گفته شده که شما نیاز دارید تا اجتماعی‌تر رفتار کنید، اما این بدان معنا نیست که با هر کسی رابطه ایجاد کرده و تقریبا تمام شرکت را دوست صمیمی خود بدانید. مطمئنا در هر شرکت بزرگی افرادی هستند که پالس‌های منفی زیادی را از خودشان ساطع می‌کنند.

در برخورد با این افراد نیز نیازی نیست که وحشت زده رفتار کنید، شاید بتوانید مکالمه ساده روزانه‌ای داشته باشید اما واقعا نیازی نیست که گفتگوهای طولانی داشته باشید.

البته در برخی از شرایط وجود چنین افرادی به صورت طولانی مدت در کنارتان ممکن است اجتناب ناپذیر باشد، برای مثال شاید همکار اصلی‌تان باشد و یا آنکه مدیر تیم! در اینصورت شاید نیاز باشد که دپارتمانی که در آن کار می‌کنید را تغییر داده و یا به صورت کلی از آن شرکت کوچ کنید.

در پایان

مطمئنا نکات رفتاری بسیار زیاد دیگری وجود دارد که نیاز است شما در رابطه با آنان اطلاع داشته باشید. اما به عنوان یک نکته اساسی در نظر بگیرید که برای انجام موارد بالا هیچوقت زیاده‌روی نکنید: برای مثال زیاده از حد مهربان بودن شما را غیر عادی نشان می‌دهد، زیاده از حد خندیدن، افکار منفی و بدی را در ذهن دیگران شکل می‌دهید. یاد بگیرید که حد وسط را رعایت کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کارشناس ارشد تولید و بهینه‌سازی محتوا و تکنیکال رایتینگ - https://arastoo.net

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید