یلدا ادامه داره... ❤️ ۴۰ درصد تخفیف همه دوره‌ها

استفاده از تخفیف‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
هرچیزی که شما نیاز دارید راجع به سئو در سال 2018 بدانید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 15 دقیقه

هرچیزی که شما نیاز دارید راجع به سئو در سال 2018 بدانید

سال ۲۰۱۶ یک سال پر تنش برای علم سئو بود. گوگل به صورت چشمگیرانه‌ای قواعد را تغییر داد به صورتی که اگر وبسایت های پارسال قواعد خودشان را تغییر نمی‌داند به صورت چشمگیری رنک‌شان پایین می‌یافت. 

تغییراتی که در سئو اتفاق افتاد تغییرات چندانی برای جلوگیری از «سئو کثیف» را نداشت، با این وجود تغییراتی که استاندارد بزرگترین موتور جستجوگر یعنی گوگل انجام داد، دورنمای سئو را تغییر داد. 

به عنوان یک طراح یا توسعه دهنده وب اگر در زمینه ای مانند سئو خود را بروز نگه ندارید، مطمئنا آسیب بسیار جدی را به مشتری ها و پروژه های خود خواهید زد. سئو مانند مد روز نیست که دائما در حال تغییر باشد، اما باید توجه کنید که تکنیک ها و موارد ضروری را یاد بگیرید و علیه آن ها اقدامی انجام ندهید. 

خب حال سوال اینجاست که پارسال دقیقا چه چیزهایی تغییر کرد؟ شاید مهمترین موضوع اولویت ایندکس کردن به وبسایت های سازگار با موبایل بود، درست مانند همین موضوع وبسایت های مبتنی بر https و ssl نیز سئو بهتری پیدا می کردند و در کنار این موارد استفاده کردن و تطبیق یافتن با AMP نیز موضوع مهمی بود.

یکی از تغییرات دیگری که تاثیر بسیار زیادی داشت کاهش ارزش وبسایت هایی که از تبیغات پاپ آپ استفاده می کنند، بود. همچنین گوگل از الگوریتمی پرده برداشت که بهتر می توانست محتوا را درک کند و آن ها را متوجه شود. شاید به نظر برسد که این موضوع ها بسیار آشکار بودند اما در هر حال موارد مهمی هستند که توسعه دهندگان و طراحان باید آن ها را بدانند و از آن ها باخبر باشند.

در این مقاله قصد داریم به شما راجع به عمق قضیه بگوییم و اشاره کنیم که چگونه این موارد می توانند برای شما کار کنند. با خواندن این مقاله متوجه می شوید که در این سال برای تبدیل شدن به یک استاد سئو به چه چیزهایی نیازمند هستید.

ساختن برای موبایل

بیاید با مهمترین جنبه سئو در سال 2018 شروع کنیم. راهی که کاربران از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند تفاوت پیدا کرده است، حال جستجوکنندگان از دستگاه های موبایل، تلفن های هوشمند و تبلت ها استفاده می کنند. با این وجود دیگر متدهای سنتی دسکتاپ تغییر کرده است.

گوگل چنین موضوعی را در نوامبر سال ۲۰۱۶ با معرفی اولویت ایندکس گذاری برای وبسایت های سازگار با موبایل در قسمت جستجو اعلام کرد. پس با این وجود استراتژی سئو خود را باید به سمت سازگار شدن با موبایل ببرید. حال دیگر داشتن یک وبسایت سازگار با موبایل گزینه انتخابی نیست بلکه یک اجبار است. موبایل یک روند رو به پیشرفت است و یکی از مهمترین شاخصه ها برای مهم کردن تجارت آنلاین‌تان به حساب می آید. 

Paul Tyler کارشناس علم سئو در شرکت All Response Media باور دارد که ایندکس کردن وبسایت های سازگار با موبایل به ما نشان می دهد که برای پیشرفت باید روی موبایل تمرکز بالایی داشته باشیم. این کارشناس می گوید: همانطور که در حالت های مختلف درصد و میزان جستجو کردن در موبایل بیشتر از دسکتاپ بوده، قرار ندادن رویکرد سازگار با موبایل می تواند یک ریسک بزرگ برای در خطر انداختن تجارت‌تان باشد.

مطمئنا داشتن صرفا یک وبسایت ساده کافی نیست. فهمیدن آنکه چه چیزی باعث عالی شدن تجربه موبایل روی وبسایت می شود نیز موضوع بسیار مهمی است. آنطور که Tyler می‌گوید: با وجود آنکه اکثرا ارگان ها و سازمان ها از وبسایتی سازگار با موبایل برخوردار هستند اما آن ها هنوز نقش هر دستگاهی را در طی خرید کردن در وبسایت نمی دانند. در حقیقت داشتن یک وبسایت سازگار با موبایل تجربه کاربری بهتر و نرخ مبادله بیشتری را ارائه می کند. اگر در حال حاضر وبسایت‌تان برای موبایل ها بهینه سازی نشده است پس بهتر است به عقب برگردید و روی آن کار کنید. حال دیگر وقت آن است که ساختن یک وبسایت سازگار با موبایل را بسیار جدی بگیرید.

برند خود را بسازید

شبکه های اجتماعی نقش بسیار کارا و مهمی را در استراتژی سئو شما بازی می کنند. در حقیقت همین الان نیز حتی اگر ندانید چنین نقشی را ایفا می کنند. تجارت شما باید در جاهای دیگر بغیر از وبسایت‌تان نمایش داده شود. شما باید برای اینکار یک صفحه فیسبوک،‌ اکانت توییتر، برگه یوتیوب و... را داشته باشید.

دفعه بعدی که در رابطه با موضوعی جستجو انجام دادید سعی کنید وقتی را بگذارید برای دیدن نتایج مربوط به شبکه های اجتماعی در صفحه اول. با وجود آنکه گوگل هنوز از رویکرد واضحی برای نمایش ارتباط میان شبکه های اجتماعی پرده بر نداشته اما اگر فکر کنید متوجه می شوید که تاثیر شبکه های اجتماعی بر بهینه سازی موتورهای جستجوگر واضح است.

انجام چنین کاری در وبسایت معمولا به سئو «off-page» معروف است به این معنا که شما در حال بهبود دادن به وضعیت سئو وبسایت از خارج آن هستید. وقتی که شما وبسایت را از طریق محتوا، متاتگ ها و ... بهینه سازی می کنید در چنین شرایطی «on-page» نامیده می شود.

قرار دادن المان هایی نظیر به اشتراک گذاری، دنبال کردن و... در وبسایت به بالا رفتن میزان سئو برای شبکه های اجتماعی کمک بسیاری می کند. ساختن برند‌تان در شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار مفیدی روی نتایج سئوی‌تان می‌گذارد و به بالا رفتن ترافیک وبسایت و محبوب شدن تجارت‌تان در فضای آنلاین کمک بسیاری می کند.

سرعت وبسایت

HTTP/2 از یک استاندارد جدید برای سرعت بخشیدن به بهینه سازی وبسایت استفاده می‌کند.

گوگل امسال تاکید بسیار بیشتری روی سرعت وبسایت کرد. با وجود اینکه این مسئله همیشه موضوع واضح و مهمی برای کاربران بوده، اما گوگل حال تاکید زیادی روی آن دارد و این مسئله را عامل مهمی روی افزایش رنک وبسایت در نظر گرفته است.

انجام برخی از تکنیک ها در این رابطه ویژگی های دیگر وبسایت را نیز بهتر خواهد کرد. پس باید در رابطه با آن ها اندیشید. برای مثال کمتر کردن خطاهایی که منجر به ریدایرکت می شود یا صفحات 404 در عین اینکه به بهتر کردن بهینه سازی وبسایت کمک بسیار زیادی می کنند کارایی وبسایت را تا ۱۰۰ درصد افزایش می دهند. بالا بردن سرعت وبسایت نیز یکی از این ویژگی های مهم است.

پیاده سازی HTTPS/2 در سایت تاثیر بسیار مثبتی روی بهینه سازی وبسایت می‌گذارد. Daniel Stenberg در یک مطلب خود می گوید که حداکثر میزان حجمی که باید در ابتدای وبسایت لود شود ۱.۹ مگابایت است و از آن بیشتر باعث کند شدن صفحه اول وبسایت می شود. HTTP1 از ۱۹۹۹ بروزرسانی نشده است، پس منصفانه است که طراحی وبسایت در سال 2018 تغییراتی به خود داشته باشد. پس هرچه زودتر بهتر است نسخه HTTP خود را به نسخه ۲ ارتقا بدهید. با انجام اینکار سرعت وبسایت افزایش زیادی کرده و در نهایت گوگل وبسایت شما را بهتر ایندکس می کند.

جستجوی صوتی

در سال ۲۰۱۶ یکی از بزرگترین روندهایی که توسط کاربران رشد کرد جستجوی صوتی بود. این روند را نیز موبایل های گوگل و آیفون همراه با دستیارهای صوتی‌شان مانند سیری و... به وجود آورند. این بازاری است که به شدت در حال پیشرفت و بزرگ شدن است و به نظر می آید که به این زودی ها تغییری نمی کند. پس متخصصان سئو نیاز دارند به این موضوع فکر کنند. برخی از مفسران باور دارند که تا ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد جستجوها به صورت صوتی انجام می شود.

کاربران در جستجوهای صوتی معمولا به صورت متفاوتی عمل می کنند، به عنوان مثال از جملات طولانی تری استفاده می کنند و از زبان طبیعی‌تری استفاده می کنند. خب در چنین حالت هایی جستجو شبیه به یک درخواست می‌شود که نیازمند پاسخگویی بلادرنگ است پس باید فکر کنید که کلمات کلیدی و نقشه وبسایت به چه میزان روی نتایج مربوط به شما تاثیر مثبت می گذارد.

Neil Patel مؤسس وبسایت Crazy Egg می گوید: نکته مثبتی که راجع به جستجوی صوتی وجود دارد این است که پیاده سازی و استفاده از آن بسیار ساده و سرراست است. با بهینه سازی محتوا و وبسایت برای موتورهای جستجو صوتی می توانید آینده خوبی را برای وبسایت‌تان درست کنید.

بک ‌لینک

بک لینک: بسیاری از اوقات راه های قدیمی بهترین راه موجود هستند. 

بک لینک موضوع جدیدی در دنیای سئو به حساب نمی آید. بک لینک به لینک هایی گفته می شود که از طرف وبسایت ها و موتورهای جستجوگر مستقیما به وبسایت شما متصل می شوند. با وجود آنکه رویکرد جدیدی نیست اما تاثیر بسیار زیادی روی افزایش ارزش وبسایت‌تان برای موتورهای جستجوگر می گذارد.

ما قصد نداریم در این بخش در رابطه با جزئیات تکنیک های بک لینک صحبت کنیم، به این دلیل که تکنیک های زیادی وجود دارد. اما مطابق با سخن یکی از متخصصان این عمل واقعا شبیه به یک توزیع است. 

محتوا سلطان است

محتوا سلطان است: وبسایت شما هر چقدر هم زیبا باشد اما اگر نتواند نیازهای کاربران را پاسخ دهد ارزشی ندارد.

کاربران هر روز بیشتر و بیشتر سخت گیرتر می شوند. امروز دیگر وبسایت هایی که پر از کلمات کلیدی هستند واقعا خواهان زیادی ندارند. این برگه ها درست است که به سرعت توسط موتورهای جستجوگر پیدا می شوند اما تجربه کاربری بسیار وحشتناکی را به کاربران می دهند. 

البته در حال حاضر گوگل نیز بسیار باهوش شده و می تواند کلمات کلیدی درست را از کلمات اشتباه و نامربوط تشخیص دهد. گوگل می تواند محتوای خوب را از محتوای بی ارزش تمییز دهد. حال می توانید به خوبی تصور کنید که نقش یک نویسنده خوب در وبسایت چقدر مهم است و این تنها برمی‌گردد به این موضوع که محتوا سلطان است. شما یک مجله را نمی خرید چون صرفا زیبا است بلکه کلمه های نوشته شده در آن اهمیت بسیار بیشتری برای خواننده خواهد داشت. 

Tyler argues می‌گوید: حتی اگر وبسایت شما به خوبی پایه ریزی شده باشد و بسیار سریع بارگذاری شود اما اگر محتوای درستی نداشته باشد و نتواند کاربر را به خوبی متقاعد کند و چیزی را که جستجو کرده به وی بدهد وبسایت خوبی نخواهد بود.

محتوای خوب یک جامعه را بوجود می آورد و باعث بوجود آوردن یک ارتباط خوب میان چیزی که شما می گویید و چیزی که کاربران جستجو می کنند می شود. البته در طرف دیگر ماجرا فکر نکنید که تنها بروزرسانی های زمان بندی شده می تواند کافی باشد.

کاربران به دنبال ظرافت های محتوای شما می گردند و خیلی دوست دارند که محتوا در کنار اشیا چندرسانه‌ای قرار بگیرند. محتوای‌تان همیشه باید قابلیت آن را داشته باشد که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند. در نهایت سعی کنید که بازدیدکننده ها و خوانندگان‌تان را بیشتر و بیشتر جذب کنید.

تجربه کاربری

با پیشرفت یادگیری ماشین، الگوریتم های گوگل نیز پیشرفت می کند و در این ارتباط تجربه کاربری تاثیر بسیار بسزایی در آینده سئو خواهد گذاشت. این پیشرفت ها به موتورهای جستجوگر کمک می کنند تا بیشترین تمرکز را روی نتایج مربوط بگذارند در این حال تنها محتوا مهم نخواهد بود بلکه تجربه کاربری نیز اهمیت بسزایی خواهد داشت.

کاربران انتظارات بسیار بیشتری دارند و تنها محتوای خوب نمی تواند جواب گوی آن ها باشد. محتوا نیاز دارند تا سریع لود شوند، در تمام دستگاه ها به خوبی نمایش داده شوند، قالب بندی درستی داشته باشند و تجربه کاربری خوبی را تحویل کاربر دهند.

اگر تجربه کاربری در حال حاضر بخشی از استراتژی سئو شما نیست پس نیاز دارید هر چه سریع‌تر آن را در وبسایت پیاده سازی کنید. سئو و تجربه کاربری دو بخش مهم هر وبسایتی هستند که نباید از همدیگر جداگانه دیده شوند بلکه باید آن ها را در خدمت یکدیگر قرار دهید.

بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی موضوع بسیار مهمی در سال 2018 است. پیشتر در مطلبی تحت عنوان «۷ راه برای بهینه سازی محتوای ویدیویی و بهتر کردن سئو وبسایت» اهمیت این موضوع را گفته ایم. اما در این قسمت نیز کمی در رابطه با این موضوع توضیح می دهیم.

در حال حاضر ویدیوها بخش بزرگی از دنیای اینترنت را فرا گرفته اند برای متوجه شدن این قضیه کافی‌ست نگاهی به یوتیوب، فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی بیاندازید. حال کاربران علاقه دارند برای یادگیری بیشتر در هر زمینه ای یا به دست آوردن اطلاعات راجع به یک محصول خاص ویدیوهای مرتبط با آن را مشاهده کنند. برای ساختن برندتان و جوابگویی بهتر به مخاطبین وبسایت بهتر است که از ویدیو در وبسایت خود استفاده کنید و به آن دقت داشته باشید.

سئو تکنیکی

سئو تکنیکی چند سالی بود که اهمیتی به آن داده نمی شد اما در دوران کنونی واقعا به آن نیاز خواهید داشت. سئو تکنیکی بررسی می کند که ببیند آیا معماری وبسایت شما با الگوریتم های بهینه سازی گوگل سازگاری دارند یا خیر. آیا وبسایت شما ایندکس می شود یا خیر و یا اینکه کلمات کلیدی به درستی قرار گرفته اند؟ و مواردی از این قبیل. 

این تکنیک ها حتی شامل موضوع بهتر کردن سرعت وبسایت نیز است. البته حال برای این کار گوگل از تکنیک AMP پرده برداری کرده که این موضوع نیز خود اهمیت خاصی دارد. ممکن است پیروی کردن از تمام تکنیک های این آیتم باعث بوجود آمدن محدودیت هایی شود اما مطمئن باشید که تمامی موارد اثر مثبتی قرار خواهد داد و در نهایت به نفع شما خواهد بود.

چشمتان را از گوگل برندارید

با وجود آنکه موضوعات جدید رو به پیشرفت هستند و موارد جدیدی به بازار آمده‌اند اما واقعیت آن است که گوگل در شرایط کنونی رتبه اول ماجراست. و به نظر می رسد که این موضوع به زودی ها تغییری نخواهد کرد. پس اگر نیاز دارید همچنان پایه های سئو خود را مستحکم نگه دارید پس بهتر است در اطراف گوگل و مطابق آن توسعه های‌تان را انجام دهید.

برای اینکه از تمام تغییرات گوگل آگاهی داشته باشید سعی کنید همواره با گوگل از طرق مختلف ارتباط داشته باشید و فعالیت ها و مطالب رسمی این شرکت را دنبال کنید. تنها از این طریق است که می توانید با گوگل همراه بمانید و از تمام ویژگی ها و رویکردهای جدید آن باخبر باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کارشناس ارشد تولید و بهینه‌سازی محتوا و تکنیکال رایتینگ - https://arastoo.net

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید