شروع کار با سیستم مدیریت محتوای BACKDROP روی اوبونتو

ترجمه و تالیف : ارسطو عباسی
تاریخ انتشار : 13 خرداد 98
خواندن در 3 دقیقه
دسته بندی ها : آموزشی

Backdrop یک سیستم مدیریت محتوا رایگان و متن باز است که می تواند از طریق هر فردی با یا بدون دانش توسعه وب استفاده شود. با استفاده از این سیستم می توانید جنبه های توسعه وب، تولید محتوا و ساختن وبلاگ را انجام دهید. 

یکی از مزایای خوب این سیستم مدیریت محتوا آسان بودن در استفاده است، که این مزیت منجر می شود این سیستم از طرف هر فردی حتی افرادی که حرفه‌ای نیستند مورد استفاده قرار بگیرد. فواید دیگر این سیستم عبارت است از:

  • این سیستم متن باز است و نیاز نیست هیچ هزینه‌ای برای خرید لایسنس آن پرداخت کنید
  • این سیستم اجازه می دهد تا چندین کاربر با مجوزهای مختلف دسترسی به محتوا درون سیستم قرار بگیرند.
  • این سیستم به کاربران اجازه می دهد تا از طریق هر دستگاهی اعم از موبایل، تبلت و... مورد استفاده قرار بگیرد. این بدان معناست که شما هر زمان با هر دستگاهی می توانید از این سیستم استفاده کنید.
  • این سیستم واقعا پرسرعت است و حتی می شود آن را روی هاست های اشتراکی نصب کرد.
  • این سیستم امنیت بالایی دارد و از یک سیستم برقراری امنیت پرقدرت استفاده می کند.
  • این سیستم دارای یک رابط کاربری برای پیکربندی است که به کاربران اجازه می‌دهد به سرعت و آسانی پیکربندی‌ها را بروزرسانی کند.

در این مقاله قصد دارم به شما بگویم که چطوری می شود سیستم مدیریت محتوای Backdrop را روی سرور اوبونتو نصب کنید. قبل از اینکه شروع کنیم به پیش نیازهایی برای این فرایند نیاز داریم که در لیست زیر توضیح داده شده است:

  1. یک سرور اوبونتو با نسخه 16.04 یا بالاتر
  2. کاربری با دسترسی روت
  3. یک آی‌پی ایستا روی سرور

قدم اول: بروزرسانی و ارتقا سیستم

مقدماتی ترین قدم و پایه‌ای ترین مورد برای وقتی که می‌خواهیم نرم افزار جدیدی را نصب کنیم این است که سیستم‌مان را بروزرسانی نماییم. شما می توانید این کار را با نوشتن دو خط دستور زیر انجام بدهید:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

قدم دوم: نصب کردن LAMP

ما نیاز داریم تا مجموعه Lamp را نصب کنیم،‌ به این دلیل که ما برای اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت محتوا Backdrop به MariaDB، Nginx و نسخه ۷ PHP نیاز داریم. برای نصب کردن این موارد می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید.

sudo apt-get install nginx mariadb-server php7.0 php7.0-cli php7.0-fpm php7.0-mbstring php7.0-mysql php7.0-gd php7.0-mcrypt php7.0-imap uw-mailutils libgd-tools libmcrypt-dev mcrypt php-pear libgd-dev

بعد از نصب موفقیت آمیز این موارد، برای فعال کردن mariadb و nginx و شروع به کارشان در زمان بوت سیستم از دستورات زیر استفاده کنید:

sudo systemctl start nginx
sudo systemctl start mysql
sudo systemctl enable nginx
sudo systemctl enable mysql

قدم سوم: پیکربندیMARIADB 

اولین قدمی که باید در این مرحله انجام دهید این است که مطمئن شوید MariaDB به خوبی ایمن شده است. برای این کار از اسکریپت ایمن کردن MySQL استفاده کنید. برای این کار دستور زیر را وارد نمایید:

sudo mysql_secure_installation

این اسکریپت برای شما چندین سوال را تعبیه می کند که نیاز دارید به آن ها جواب دهید. بعد از جواب دادن به سوالات نیاز دارید که وارد MariaDB شده و بانک اطلاعاتی Backdrop را ایجاد نمایید. برای وارد شدن از دستور زیر استفاده کنید:

mysql -u root -p

با نوشتن این دستور از شما رمز عبور را می‌پرسد، رمز عبور را وارد کرده و Enter بزنید. قدم بعدی ساختن یک بانک اطلاعاتی و یک کاربر است. بعد از آن باید دسترسی های لازم را به کاربر بدهید. این کار با استفاده از دستورهای زیر انجام می گیرد:

MariaDB [(none)]> CREATE DATABASE backdropdb;
MariaDB [(none)]> GRANT ALL PRIVILEGES ON backdropdb.* TO 'bduser'@'localhost' IDENTIFIED BY 'password';
MariaDB [(none)]> FLUSH PRIVILEGES;

بعد از آن نیاز دارید که از محیط بانک اطلاعاتی خارج شوید. برای این کار دستور زیر را وارد کنید.

MariaDB [(none)]> \q

قدم چهارم: نصب کردن BACKDROP

نسخه پایدار این سیستم را می توانید از طریق گیت‌هاب دانلود کنید. در این مقاله قصد دارم تا نسخه ۱.6.0 آن را دانلود کنم اگر نسخه ی جدید‌تری وجود داشت می‌توانید آن را نصب کنید. برای دانلود کردن پکیج از طریق گیت‌هاب از دستور زیر استفاده کنید:

wget https://github.com/backdrop/backdrop/releases/download/1.6.0/backdrop.zip

بعد از اینکار فایل فشرده شده را از حالت zip خارج کنید و آن را به محل ngix انتقال دهید. برای اینکار از دو دستور زیر استفاده کنید:

unzip backdrop.zip
mv backdrop /var/www/html

حال نیاز دارید که مالکیت پوشه را تغییر بدهید، برای اینکار کافی است که دستور زیر را وارد کنید:

sudo chown -R www-data:www-data /var/www/html/backdrop

قدم پنجم: پیکربندی سرور ngix

Backdrop  به یک فضای مجازی از سرور ngix نیاز دارد. برای باز کردن و ویرایش فایل پیکربندی از دستور زیر استفاده کنید:

sudo nano /etc/nginx/conf.d/backdrop.conf

در اولین قدم نیاز داریم که پیکربندی پیش فرض فایل را حذف کنیم، برای اینکار دستور زیر را وارد نمایید:

sudo rm -rf /etc/nginx/conf.d/default.conf

فایل های www.conf و php.ini نیز نیاز به تغییر دادن دارند. برای فایل اولی نیاز دارید تا دستور زیر را وارد کنید.

sudo nano /etc/php/7.0/fpm/pool.d/www.conf

بعد از آنکه فایل باز شد حال خط listen =/run/php/php7.0-fpm.sock را پیدا کنید و با isten = 127.0.0.1:9000; جایگزین کنید. 

بعد از آن دستور زیر را اجرا کنید.

sudo nano /etc/php/7.0/cli/php.ini

 در نهایت ذخیره کرده وخارج شوید.

قدم ششم: تست کردن ngix

حال در این قدم نیاز داریم تا ngix را آزمایش کنیم و ببینیم که آیا مشکلی در آن وجود دارد یا خیر. برای اینکار دستور زیر را وارد کنید:

sudo nginx -t

در این مرحله همه چیز به خوبی نصب شده و حال به خوبی می‌توان اجرا کنید. پس اگر همه چیز خوب پیش رفت نیاز دارید تا Nginx و php7.0-fpm را مجددا راه اندازی کنید. این کار با نوشتن دستور زیر انجام می شود:

sudo systemctl restart php7.0-fpm
sudo systemctl restart nginx

قدم هفتم: دسترسی پیدا کردن به BACKDROP

برای دسترسی داشتن به Backdrop نیاز داریم از محیط وب استفاده کنیم. پس مرورگرتان را باز کنید و آدرس زیر را در آن قرار دهید. بعد از آن به آی‌پی ایستا خودتان مراجعه کنید. در این مقاله آی‌پی ایستا من http://192.168.15.110 است.

بعد از این زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید و روی save کلیک کنید. 

بعد از آن اطلاعات پایگاه داده ای که ساختید اعم از نام پایگاه داده، نام کاربری و پسورد را وارد کرده و روی save کلیک کنید. 

اطلاعات کلی مربوط به وبسایت را وارد کنید و بعد از آن save کلیک کنید. بعد از اینکار به صفحه خوش آمدگویی فرستاده می شوید.

در پایان

حال به سادگی می توانید محتوای خودتان را تولید کنید و از استفاده آسان و راحت از این سیستم مدیریت محتوا لذت ببرید. 

حال می توانید با بزرگ شدن وبسایت کاربران دیگری را ایجاد کنید و به آن ها نقش های مختلفی بدهید. این مدیریت محتوا از یک سیستم امنیتی خوب برخوردار است و به شما اجازه می دهد تا نقش های مختلف را براساس نیازتان ایجاد کنید. شما در این سیستم می توانید موارد بسیاری را تنها از طریق رابط کاربری آن شخصی سازی کنید. پس نیازی به نوشتن دستورات و کدها نخواهید داشت. این موضوع بسیار مهمی برای افراد مبتدی است.

منبع

گردآوری و تالیف ارسطو عباسی
آفلاین
user-avatar

من ارسطو‌ام :) کافی نیست؟! :)

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر لازم است ابتدا وارد سایت شوید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید