چگونه برای تبدیل شدن به یک فریلنسر آماده شویم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

چگونه برای تبدیل شدن به یک فریلنسر آماده شویم؟

آیا می‌دانید بیش از یک‌سوم افراد شاغل در ایالات متحده آمریکا، فریلنسر هستند؟ فریلنسینگ در اروپا نیز محبوب است و تعداد افرادی که فریلنسینگ را انتخاب کرده‌اند در پنج سال گذشته، 45 درصد رشد کرده است. همچنین شرکت‌های بزرگ و کوچک در سراسر جهان نیز به طور قابل توجهی استفاده از فریلنسرها را افزایش داده‌اند.

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم راجع به اصولی صحبت کنیم که شما را برای ورود به بازار فریلنسری آماده‌تر می‌کند و همچنین مواردی را بررسی می‌کنیم که براساس آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که آیا برای فریلنسر بودن فرد مناسبی هستید یا خیر!

آیا من باید یک فریلنسر باشم؟

اگر از من سوال کنید که آیا باید یک فریلنسر باشید یا خیر، پاسخ من بله است. باید باشید. اما تنها در صورتی که آگاهی کاملی نسبت به جوانب مثبت و منفی آن داشته باشید. فریلنسینگ نیز دقیقا مانند هر چیر دیگری در زندگی، جوانب مثبت و منفی دارد اما به نظر من جوانب مثبت آن نسبت به جوانب منفی بیشتر است. در ادامه برخی از مواردی که باعث شده است تا من فریلنسینگ را دوست داشته باشم را می‌خوانید:

  1. همیشه فرصت‌های کاری وجود دارد. در هر ساعت، ده‌ها پروژه جدید به پلتفرم فریلنسینگی که در آن مشغول به فعالیت هستید، اضافه شده است. البته قرار نیست تمامی آن پروژه‌ها برای شما باشند اما تنوع آن‌ها، انتخاب مناسب‌ترین پروژه‌ها را برای شما آسان‌ می‌کند.
  2. رئیس خودتان هستید و خودتان برنامه‌های روزانه خود را کنترل می‌کنید. شما هر زمانی که بخواهید کار می‌کنید، به هر شکلی که بخواهید کار می‌کنید و به هر اندازه‌ای که بخواهید کار می‌کنید. لازم نیست برای دریافت یک مرخصی ساده به کسی التماس کنید. اگر فردی هستید که در ساعات نیمه شب تمرکز بیشتری دارید، نیازی نیست که صبح زود از خواب برخیزید. با فریلنسینگ می‌توانید نقطه اوج بهره‌وری خود در طول روز را پیدا کنید بدون اینکه به کار در دفتر و در ساعت‌های مشخص محدود شوید.
  3. شما یک فرصت شگفت انگیز برای کسب تجربه دارید. می‌توانید با مشتری‌های مختلف کار کنید، پروژه‌های متفاوتی را قبول کنید و تجربیات مهیجی داشته باشید که انجام آن‌ها در دفتر غیر ممکن است.
  4. خودتان انتخاب می‌کنید که با چه کسی کار کنید. اگر مشکل خاصی با یک مشتری دارید و احساس می‌کنید در حین کار با او همه چیز به کندی جلو می‌رود، می‌توانید به سادگی همکاری خود را با او قطع کنید. همیشه موردهای دیگری برای کار وجود دارد. تنها کافی است تا به دنیال آن‌ها باشید. دیگر لازم نیست برای ترس از دست دادن شغلتان، در فضایی باشید که حس خوبی به شما نمی‌دهد.

مشکلات فریلنسینگ چیست؟

فریلنسینگ نیز مانند هر موضوع دیگری در زندگی در کنار مزایای فوق‌العاده خود، معایب و مشکلاتی را نیز به دنبال دارد که به‌عنوان یک فریلنسر باید از تمامی آن‌ها آگاهی داشته باشید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. برخی از این موارد در ادامه آمده است:

  1. شما به نظم و یک روال منظم روزانه نیاز دارید. اگر می‌خواهید یک فریلنسر خوب باشید باید بتوانید به خودتان انگیزه بدهید. هیچ رئیسی وجود ندارد که موارد لازم را متذکر شود. باید بررسی کنید که چه کارهایی را باید انجام دهید. اکنون شما رئیس هستید و باید سختگیری‌های لازم را در مورد خود داشته باشید.
  2. بعضی اوقات کاری برای انجام دادن وجود ندارد. مواقعی پیش می‌آید که بیش از ظرفیتتان پروژه برای انجام دادن دارید و دوره‌هایی نیز وجود دارد که کسی پروژه‌ای به شما واگذار نمی‌کند. به همین دلیل باید باهوش باشید و قبل از اتمام روز کاری خود درباره پروژه فردا اطمینان حاصل کنید.
  3. بعضی اوقات ساعت‌های طولانی‌تری کار می‌کنید. مواقعی پیش می‌آید که برای اینکه درآمد ثابتی داشته باشید یا کاری را از دست ندهید، نیاز است تا خارج از ساعت عادی، کار کنید. حتی در برخی مواقع ممکن است نیاز باشد تا برای اتمام یک پروژه، بیشتر از ساعات کاری در شغل قبلی خود، کار کنید.
  4. طول می‌کشد تا بتوانید پروژه‌های بزرگ دریافت کنید. نباید عجله داشته باشید و دلسرد شوید. به طور کلی برای ساختن ارتباطات قوی با افراد مناسب و تهیه یک فهرست ثابت از مشتریان، بین 3 ماه الی 1 سال زمان نیاز خواهید داشت. اما وقتی که به آن نقطه برسید، دیگر گرفتن پروژه‌های مختلف برای شما آسان می‌شود و تبدیل به یک فریلنسر واقعی خواهید شد.

چگونه می‌توانید تبدیل به یک فریلنسر شوید؟

بازار فریلنسینگ روز به روز در حال رشد است و اگر می‌خواهید در این بازار رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشید، باید طبق اصول آن پیش بروید. برای شروع این 6 گام را دنبال کنید:

گام اول: ابتدا در نظر بگیرید که آیا فریلنسینگ برای شما مناسب است یا خیر؟

فریلنسینگ مزایا و معایب خود را دارد (بعدا در این مورد بیشتر صحبت می‌کنیم) اما به صورت کلی شما باید با توجه به طرز فکر و شرایط خاص خود وارد آن شوید. اینکه رئیس خودتان باشید چیز خوبی است اما به شرطی که مطمئن باشید فردی منظبط هستید. فریلنسینگ این امکان را به شما می‌دهد تا برنامه کاری خود را بدون هیچ محدودیتی و توسط شخص خودتان تعیین کنید. بنابراین می‌توانید در هر زمانی که می‌خواهید مرخصی بگیرید و به تعطیلات بروید اما باید توجه داشته باشید که در این زمان مبلغی به شما پرداخت نمی‌شود و تنها وقتی که مشغول به کار هستید می‌توانید درامد داشته باشید.

اگر می‌خواهید یک فریلنسر باشید، باید یک روال کاری روزانه داشته باشید. باید آماده باشید تا در صورت نیاز چند پروژه مختلف را به صورت همزمان انجام دهید و در عین حال تمرکز خود را نیز بر روی هر یک حفظ کنید و همچنین باید مرتبا به دنبال پروژه‌های جدیدی باشید تا بتوانید یک جریان ثابت کاری را برای خود ایجاد کنید.

اگر هنوز در اداره یا سازمانی شغل تمام وقت دارید، فورا کار خود را ترک نکنید. در عوض تلاش کنید تا فریلنسینگ را با شغل تمام وقت خود ترکیب کنید و با برنامه‌‌ریزی مناسب آن‌ها را در کنار یکدیگر انجام دهید. این روند باید تا زمانی ادامه پیدا کند که شما به سطح معقولی از ارتباطات و مشتریان برسید تا بتوانید به‌عنوان یک فریلنسر درآمد مناسبی را دریافت کنید.

گام دوم: به دنبال یک پلتفرم باشید

بیشتر فریلنسرها برای یافتن پروژه از پلتفرم‌های فریلنسری استفاده می‌کنند. در حالی‌که برخی از رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین می‌توانند منابع خوبی برای گرفتن پروژ‌ه‌های مختلف باشند، پلتفرم‌ها محبوب هستند زیرا به شما این امکان را می‌دهند تا بدون هیچ زحمتی با افرادی که به دنبال فریلنسرها هستند، ارتباط برقرار کنید. از این جهت می‌توانید مطمئن باشید در پلتفرم‌ها همیشه پروژ‌ه‌هایی برای انجام دادن وجود دارد.

اکثر این پلتفرم‌ها دارای قوانینی هستند که به فریلنسرها و کارفرماها کمک می‌کند تا همکاری امنی را تجربه کنند و حق هیچ یک از آن‌ها پایمال نشود.

در پلتفرم‌های فریلنسینگ هر پروژ‌ه‌ای که انجام می‌دهید یک قرارداد کوچک است و هم مشتری و هم شما ملزم به رعایت شرایط آن هستید.

انتخاب پلتفرم مناسب به نحوی که متناسب با نیازهای شما باشد و انتظاراتتان از حقوق و دستمزد دریافتی را برآورده کند، برای موفقیت شما بسیار مهم است. بسیاری از پلتفرم‌ها فریلنسرها را به پایین آوردن قیمت تشویق می‌کنند. در نتیجه آن فریلنسرها برای کسب درآمد بیشتر و شکست رقبای خود، قیمت خود را مدام پایین‌تر می‌آورند و کار کم کیفیت‌تری را نیز ارائه می‌کنند. باید بدانید این سیستم به هیچ‌کس کمکی نخواهد کرد؛ کارفرمایان نمی‌توانند کار با کیفیت را دریافت کنند و فریلنسرها نیز درآمد کافی نخواهند داشت.

برخی از پلتفرم‌های فریلنسینگ مانند Hiremotely، مدل کسب و کار خود را بر این اساس قرار داده‌اند که تعدادی از فریلنسرهای برتر هر حوزه را انتخاب کرده و بر اساس نیازهای خاص مشتریان، این فریلنسرها را به آن‌ها معرفی می‌کنند. عضویت و فعالیت در این پلتفرم‌های منحصر به فرد به شما این امکان را می‌دهد تا با مشتریان جدی‌تری ارتباط برقرار کرده و پروژه‌های با کیفیت‌تری دریافت کنید. روند دریافت پروژه در این پلتفرم‌ها ممکن است چندین هفته طول بکشد و شامل چند دور آزمون مربوطه است که در نهایت باعث انتخاب مناسب‌ترین فرد برای انجام پروژه مدنظر می‌شود.

گام سوم: پروفایل خود را بسازید

شما نیاز به طراحی یک CV ندارید زیرا اکثر وبسایت‌های فریلنسینگ یک قالب از پیش تعیین شده دارند که می‌توانید اطلاعات خود را در آن وارد کنید. توجه کنید که تکمیل مشخصات شما در سایت باید با دقت کامل صورت بگیرد و نباید آن را دست کم بگیرید.

برای ایجاد یک پروفایل مناسب زمان بگذارید تا مشتریان بالقوه خود را از سطح تحصیلات، مهارت‌ها، تخصص و تجربه خود آگاه کنید. لازم نیست رمان بنویسید. آن را کوتاه و مفید نگه دارید. مهارت‌ها، تجربیات و دستاوردهای ویژه خود را ذکر کنید و توضیح دهید که چرا شما بهترین فرد برای انجام آن کار هستید.

گام چهارم: portfolio خود را بسازید

مشخصات پروفایل شما ممکن است بیان کند که شما یک فضانورد هستید اما اگر عکس سلفی خود را از ایستگاه فضایی بین المللی به مخاطبینتان نشان ندهید، بعید است که آن‌ها حرف شما را باور کنند. بنابراین هنگامی که پروفایل خود را ایجاد می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که نمونه کارهای ارائه شده توسط، مهارت و تجربه شما را نشان می‌دهد.

اما اگر در زمینه کاری خود مبتدی باشید باید چکار کنید؟ پیشنهاد من این است که یا برای ایجاد یک نمونه کار با موضوع دلخواه زمان بگذارید یا برای کسب تجربه، پروژه‌های مشتریان را با تخفیف انجام دهید.

گام پنجم: قیمت خود را تعیین کنید

صحبت از تخفیف به میان آمد. نرخ و هزینه دریافتی شما کاملا به میزان مهارت‌ها و تجربه شما بستگی دارد اما باید در نظر داشته باشید که نباید با قیمت‌های بسیار پایین و ناچیز کار کنید. ما قبلا اشاره کردیم که چگونه این امر باعث کاهش درامد و کیفیت کار فریلنسرها می‌شود.

اگر فقط دو سال تجربه دارید، مطمئنا نمی‌توانید قیمتی به اندازه فردی که 10 سال به شکل حرفه‌ای فعالیت می‌کند، ارائه دهید. با این حال اگر تصمیم گرفته‌اید تا تبدیل به یک فریلنسر تمام وقت شوید، درامد شما باید هزینه‌هایتان را تامین کند و نیاز دارید تا کار ثابتی داشته باشید. بنابراین با هر میزان تجربه‌ای که دارید باید قیمتی معقول و منطقی را تعیین کنید.

گام ششم: یک کار پیدا کنید

اگر به طور جدی به دنبال پروژه و مشتری هستید، در اینجا چند نکته آورده شده است که به شما در یافتن آن‌ها کمک می‌کند. ابتدا تنها برای کارهایی که اطمینان دارید می‌توانید انجام دهید، درخواست دهید. به‌عنوان یک فریلنسر تازه کار این که کارفرمایان ابتدایی شما رضایت کامل داشته باشند، از اهمییت ویژه‌ای برخوردار است.

هنگام درخواست پروژه، حتما به مشتری توضیح دهید که چرا شما بهترین انتخاب برای آن کار یا پروژه خاص هستید و بر مهارت‌ها و تجربه‌های مرتبط با نیاز مشتری، تاکید خاصی داشته باشید.

با گذشت زمان، پلتفرم‌های فریلنسینگ به فریلنسرهای برتر که کیفیت بهتری از کار را به مشتریان تحویل داده‌اند، نشان‌هایی می‌دهند که باعث ایجاد تمایز میان آن‌ها و دیگر فریلنسرها می‌شود. معمولا افراد حاضر هستند تا با پرداخت مبلغ بیشتری پروژه خود را به فریلنسرهای نشان‌دار بسپارند زیرا از کیفیت کار اطمینان کامل دارند. بنابراین به نفع شما است که مشتریان خود را راضی نگه دارید.

برخی از فریلنسرها از فعالیت در پلتفرم‌های آنلاین فریلنسینگ اجتناب می‌کنند زیرا این وبسایت‌ها معمولا بین 5 تا 20 درصد از درامد شما را به‌عنوان کمیسیون، برداشت می‌کنند. اگر شما نیز علاقه‌ای به فعالیت در این وبسایت‌ها ندارید می‌توانید سعی کنید تا در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، اینستاگرام یا فیسبوک به دنبال فرصت‌های شغلی بگردید. با این حال توجه داشته باشید که در این صورت هیچ قراردادی در کار نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از اتمام و تحویل پروژه، کارفرما مبلغ آن را بپردازد.

در پایان

فریلنسر بودن مزیت‌ها و البته معایب خود را دارد و ما براساس زندگی شخصی و ترجیحات شغلی که داریم می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا وارد این حوزه شویم یا خیر. در این مطلب از وبسایت راکت با چگونه تبدیل شدن به یک فریلنسر و اینکه چه چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد آشنا شدیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا