جشنواره تکرارنشدنی نوروزی راکت آغاز شد! | هر روز یک سوپرایز ویژه!

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه بدون داشتن مدرک دانشگاهی، برنامه‌نویس شویم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه بدون داشتن مدرک دانشگاهی، برنامه‌نویس شویم

امروز قرار است در این مقاله این موضوع را روشن کنیم که چگونه یک فرد می‌تواند بدون مدرک برنامه‌نویس شود. “ برنامه‌نویس “ می‌تواند سه معنای مختلف داشته‌باشد؛‌ یک، فردی که اطلاعات و تجربه‌ی کمی در رشته‌ی برنامه‌نویسی دارد و چند خط کد را با استفاده از زبان نشانه‌گذاری یا زبان کدنویسی می‌نویسد، خود را برنامه‌نویس فرض می‌کند. 

چگونه بدون داشتن مدرک دانشگاهی، برنامه‌نویس شویم؟

دوم، برنامه‌نویسان واقعی که در کدنویسی تجربه‌ی فراوانی دارند و به‌خوبی می‌دانند چگونه مسائل پیچیده را با استفاده از برنامه‌نویسی حل کنند. این افراد با استفاده از مهارت‌هایشان برای شرکت‌ها نرم‌افزار یا اپلیکیشن‌هایی طراحی می‌کنند؛ یا ممکن است برای گذراندن زندگی دورکاری انجام دهند.

دسته‌ی سوم افرادی هستند که کدنویسی را بدون داشتن هدف شخصی و صرفاً برای رضایت خودشان انجام می‌دهند. این افراد به‌عنوان برنامه‌نویس حرفه‌ای وارد این حرفه نشده‌اند؛‌ اما در مخازن باز گیت هاب همراهی کرده، در رویداد Hackathon شرکت کرده و به دیگر افراد کمک می‌کنند برنامه‌نویسی را یاد بگیرند. (تفاوت این دسته با دسته‌ی دوم این است که دسته‌ی سوم برای کسب درآمد برنامه‌نویسی نمی‌کنند.)

درهرکدام از این دسته‌ها که باشید برای نشان دادن توانایی‌هایتان الزامی به داشتن مدرک دانشگاهی یا کالج ندارید. تنها چیزی‌‌که مهم است اشتیاق و پشتکار شماست.

 بخش IT حوزه‌ای است که می‌توانید در آن تعامل متخصصان رشته‌های مختلف را ببینید؛ از مهندس مکانیک گرفته تا کسی که هیچ مدرکی ندارد. جمله‌ی بالا از گزارش thewashingtonpost.com، مقاله‌ی “فقط ۲۷ درصد از فارغ‌التحصیلان کالج شغل مربوط به رشته‌ی خود دارند.” قابل اثبات است. 

تا زمانی‌که خود را وقف کارتان کرده باشید،‌ کسی برای اثبات توانایی‌هایتان مدرکی از شما درخواست نخواهد کرد.

آدام برایانت،‌ مسئول قسمت نیروی انسانی گوگل در مصاحبه‌ای با تایمز می‌گوید: « نسبت افرادی که بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی در گوگل کار می‌کنند در طول زمان افزایش یافته‌است. اکنون در بعضی تیم‌ها حتی تا ۱۴ درصد از این افراد حضور دارند.»

Bock می‌گوید: «‌افرادی که به مدرسه نرفته‌اند اما جای خود را در جهان پیدا کرده‌اند انسان‌های استثنائی هستند؛ و باید هرکاری انجام دهیم تا اینگونه افراد را بیابیم.»

پس باید برای خوانندگان ما واضح باشد که مدرک، تنهاراه اثبات توانایی‌هایتان نیست و شغل‌هایی وجود دارند که برای کسب درآمد از آن‌ها فقط نیاز به مهارت دارید.

حال بیایید ببینیم برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای به چه چیزهایی نیاز داریم،‌ چگونه شروع کنیم و چه قدم‌هایی برای رسیدن به این موقعیت باید برداشته‌شود.

چگونه بدون داشتن مدرک، برنامه‌نویس شویم؟

قدم‌ اول را بردارید

به‌خاطر وفور منابع یادگیری رایگان و پولی یا آنلاین و آفلاین، اولین و مهم‌ترین دغدغه در یادگیری یک مهارت این است که چگونه و از کجا باید شروع کرد؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از پایه‌ای ترین چیزها شروع کنید؛‌ مانند یادگرفتن زبان‌های نشانه‌گذاری مانند Html و به دنبال آن CSS و JavaScript (برای افزایش مهارت در همه‌ی این زبان‌ها می‌توانید از فیلم‌های آموزشی موجود در راکت استفاده کنید). در همین‌حین می‌توانید چند سایت ایستا با افکت‌های تصویری طراحی کنید‌ .(باور کنید مهم نیست طراحی‌تان چگونه است، تماشای سایتی که خودتان طراحی کرده‌اید حس فوق‌العاده‌ای دارد.)

سپس سعی کنید طراحی سایت‌های پویا را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم برای این‌کار از فریمورک Django - به‌خاطر این‌که در مقایسه با دیگر فریمورک آسان‌تر است - استفاده کنید. 

اما به‌ یاد داشته‌باشید اگر هنوز با پایتون آشنایی ندارید حتماً مفاهیم اولیه‌ی آن را یاد بگیرید ‌(که فیلم‌های آموزشی رایگان این زبان نیز در راکت موجود است). سپس سعی کنید در پلتفرم‌های مختلف رایگان کدنویسی مانند Codechef و Hacherearth ثبت‌نام کرده و به دانش خود بیافزایید و درضمن یاد بگیرید چگونه مسائل را با برنامه‌نویسی حل کنید.

وقتی همه‌ی این کارها را انجام دادید می‌توانید کارهایی از قبیل: شرکت در دوره‌های پولی از مؤلفان مشهور، شرکت در سمینارها و میتینگ‌های برنامه‌نویسی و خرید کتاب‌های الکترونیکی و آموزش‌های غیررایگان، انجام‌دهید.

لازم نیست دقیقاً مسیر گفته‌شده را دنبال کنید. می‌توانید راه خود را با یادگیری تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی دیگر مانند C، C++، Java، PHP و ... شروع کنید.

برنامه عملکردی با ۵ قدم

قدم اول: از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید.

اولین چیز این است که از کاری که انجام می‌دهید یا به‌عنوان شغلتان انتخاب می‌کنید لذت ببرید. مثلا اگر در حوزه‌ی برنامه‌نویسی وارد می‌شوید، باید از انجام دادن آن حس رضایت داشته‌باشید. اشتیاق و جدیت، ویژگی کلیدی‌ای است که مصاحبه‌گیرندگان در پروسه استخدام در کاندیداهایی که پتانسیل بالایی دارند می‌بینند. 

ممکن است فارغ‌التحصیلان علوم‌کامپیوتری را ببینید که مدرک دارند اما شوقی برای کدنویسی ندارند و شرکت‌ها به دنبال چنین افرادی نمی‌گردند. برای افزایش اشتیاق، وقت خود را صرف ساخت چند پروژه‌ی خوب کنید،‌ هرروز چند مسأله‌ را با برنامه‌نویسی حل کنید و خود را در جریان قوانین برنامه‌نویسی قراردهید.

قدم دوم: مسائل مرتبط باهم را برای یادگیری انتخاب کنید.

بسیار مشاهده می‌شود که برنامه‌نویسان خودجوش، بدون تحقیق کردن یک زبان و فریمورک را برای یادگیری و کار کردن انتخاب می‌کنند و با تاثیر بدی که برروی رزومه‌ی خود گذاشته‌اند این‌ کار را به اتمام می‌رسانند. 

درباره‌ی تکنولوژی‌هایی که ارزش بازار بالایی دارند و ۸ تا ۱۰ سال در صنعت جان سالم به در برده‌اند و ضمنا خود شما نیز به آن‌ها علاقه دارید تحقیق کنید.

برای مثال فرض می‌کنیم شما علاقه‌مند به انتخاب سیستم‌های مدیریت‌داده (DBMS) به‌عنوان شغل خود باشید اما جاوا را به‌عنوان مسیر برنامه‌نویسی خود برگزینید؛ این‌کار شما را به هیچ کجا نمی‌رساند. به‌علاوه به زودی باید از محل کار خود درآمد کسب کنید.

هم‌چنین تکنولوژی‌ای که امروزه نامرتبط به‌نظر می‌رسد، ممکن است آینده‌ی روشن‌تری داشته‌باشد. شما باید درباره‌ی این موضوع تحقیق کنید؛ به‌دنبال تکنولوژی‌هایی بگردید که حداقل چندسال به‌طور ثابت در بازار وجودداشته‌اند.

راهنمایی: متخصصان می‌گویند به جای آن‌که به دنبال تکنولوژی‌هایی بروید که تعداد زیادی از متخصصان آن از کارافتاده‌اند (مانند جاوا)، آن‌هایی را انتخاب کنید که توسعه‌دهندگان کم‌تری دارند. (مانند ios و توسعه وب با استفاده از پلتفرم‌های متفاوت فریمورک spring)

قدم سوم: مشارکت کنید!

انجمن‌ها، فروم‌ها و مخازن مختلفی وجود دارند که یک برنامه‌نویس مبتدی می‌تواند به آن‌ها متصل شود. افراد حاضر در این انجمن‌ها معمولاً رفتار دوستانه‌ای دارند و دوست دارند دانش خود را به رایگان به اشتراک بگذارند. 

این انجمن‌ها چالش‌های آنلاین کدنویسی را در مراحل کشوری و جهانی طراحی می‌کنند تا به برنامه‌نویسان انگیزه بخشیده و فرهنگ برنامه‌نویسی را در سطح جهانی گسترش‌دهند.

هم‌چنین پیشنهاد می‌شود که در مخازن باز کنترل نسخه، مانند Github شرکت کنید و با هم‌کاری با دیگر برنامه‌نویسان در سطح جهان، دانش خود را افزایش دهید. 

پلتفرم‌هایی مانند Github پروژه‌های اپن-سورس را در اختیار شما قرار داده و به افراد اجازه می‌دهد از هر حوزه‌ی جغرافیایی برروی یک پروژه‌ی خاص با یکدیگر همکاری کنند. امروزه داشتن سابقه حضور در Github، در رزومه‌ی کاندیداهای یک شغل در روند مصاحبه یک نکته مثبت محسوب می‌شود. 

قدم چهارم: به‌دنبال افزایش مهارت خود باشید.

برنامه‌نویس بودن نیاز به تلاش زیاد و سعی در یادگیری تکنولوژی‌های جدید دارد. شرکت‌ها نیز امروزه کارمندان خود را به دوره‌های آموزشی می‌فرستند تا با جهان پیش‌بروند. 

به‌علاوه، آموزش دیدن و کسب تجربه در حوزه‌های مختلف فهم بیشتری از تکنولوژی به شما می‌دهد و درعوض، ‌به یک برنامه‌نویس اجازه می‌دهد درصورت کمبود کار در رشته‌ی خود، در حوزه‌های دیگر فعالیت کند. 

قدم پنجم: دورکاری کنید.

دورکاری یکی از روش‌های قدرتمند برای ارتقاء مهارت‌های یک برنامه‌نویس است و از طرف‌دیگر یک منبع درآمد فرعی برای او خواهدبود. هرچند قدم گذاشتن در انجمن‌های دورکاری به این آسانی نیست، اما اگر در حوزه‌ی مربوطه‌ی خود استعداد داشته‌باشید ارزش امتحان کردن دارد.

freelancer.com، fiverr.com، upwork.com و... برخی از سایت‌های دورکاری خوب برای شروع هستند.

کلام آخر

امیدواریم این مقاله فهم واضحی از اینکه چگونه می‌شود بدون داشتن مدرک یک برنامه‌نویس شد به شما داده و شبهه‌های خوانندگان ما را برطرف کرده باشد. 

اگر هنوز هم سوالاتی دارید در قسمت نظرات مطرح کنید، ما در کمترین زمان به آنها پاسخ می‌دهیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است