شروع کار با ترمینال
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

شروع کار با ترمینال

به عنوان یک توسعه‌دهنده،‌ ترمینال می‌تواند خانه دوم ما باشد. با این حال ما نمی‌توانیم بدون یادگیری آن، از آن استفاده کنیم. پس ما به یادگیری و تمرین نیاز داریم. 

در این مطلب قصد دارم شما را به صورتی بسیار سریع با اغلب ویژگی‌های ترمینال و دستورهای آن آشنا سازم. اینگونه می‌توانید قدم اول برای وارد شدن به دنیای یادگیری ترمینال را یاد بگیرید و با یک پایه قوی شروع به حرفه‌ای شدن بکنید.

شروع کار

در ابتدا من قصد دارم با چیزهای بسیار ساده و کلی از ترمینال شروع بکنم. در قسمت‌های بعدی نیز به مباحث پیشرفته‌تر می‌پردازم. 

اگر شما از سیستم عاملی مانند اوبونتو استفاده می‌کنید، تنها کاری که باید انجام دهید باز کردن یک ترمینال با استفاده از CTRL+ALT+T است و اگر در مک هستید می‌توانید cmd+spacebar را وارد کنید. اینگونه صفحه ترمینال برای شما ظاهر می‌شود.

در هر دو حالت پنجره ترمینال شما پس زمینه تاریکی دارد و همچنین در آن‌ها می‌توانید نام کاربری خودتان را همراه با نام کامپیوترتان مشاهده کنید. البته ممکن است ترتیب قرارگیری آن‌ها در اوبونتو و مک متفاوت باشد.

اگر هیچ آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنم که پنجره ترمینال را در یک پوشه خالی باز کنید و حتما مطمئن شوید که از حساب خودتان استفاده می‌کنید، ممکن است آسیبی به دیگر فایل‌ها و... وارد کنید. 

تغییر دایرکتوری با CD

برای تغییر دایرکتوری و ناوبری در آن‌ها می‌توانید از دستور Change Directory یا CD استفاده بکنید. شیوه کاری این دستور به صورت زیر است:

cd <relative path>

تصور کنید که در حال حاضر داخل دایرکتوری با نام Animal هستید و در اینجا نیز سه دایرکتوری دیگر با نام‌های Cat و Dog وجود دارد. حال برای وارد شدن به دایرکتوری Cat تنها کافی‌ست دستور زیر را وارد کنید:

cd Cat

برای برگشتن به یک دایرکتوری قبل تنها کافی‌ست از .. استفاده کنید. به صورت زیر:

cd .. 

حال شما به دایرکتوری قبلی‌تان بازگشتید.

ایجاد دایرکتوری با mkdir و ایجاد فایل با touch

اگر نیاز داشته باشید که یک دایرکتوری و یا فایل خالی را ایجاد کنید نیاز است که از دستورات mkdir و touch استفاده نمایید.

mkdir <directory name>

این دستور یک دایرکتوری جدید را ایجاد می‌کند.

touch <file_name>

این دستور باعث ساخت یک فایل جدید می‌شود. همراه با نام فایل می‌توانید پسوند آن را نیز تعیین کنید. اگر فایل از قبل وجود داشته باشد این دستور آن را بروزرسانی می‌کند. 

اما سوالی که پیش می‌آید این است: من از کجا بدانم که فایل وجود دارد یا خیر؟ خب خوشحالم که این سوال را پرسیدید به این خاطر که دستور بعدی ما دقیقا راه‌حل را ارائه می‌دهد.

نمایش محتوای یک دایرکتوری با ls

دستور ls که مخفف list است، تمام محتویات داخل یک دایرکتوری را به صورت لیست شده به شما نشان می دهد. این دستور یکسری آرگومان‌ها را نیز شامل می‌شود که می‌توانید در زیر آن‌ها را مشاهده کنید:

ls –a –l

آرگومان* به ما این قابلیت را می‌دهد تا کارهای بیشتری را در جهت دستور اصلی انجام دهیم. برای استفاده از آرگومان‌ها باید ابتدای نام‌شان یک علامت دَش را قرار دهید.

در مثال بالا آرگومان –a باعث می‌شود که فایل‌‌ها و دایرکتوری‌های پنهان نمایش داده شود. آرگومان –l خروجی را مانند یک لیست نمایش می‌دهد. این حالت باعث می‌شود که داده‌های اضافی برای هر کدام از دایرکتوری‌ها و پوشه‌ها ایجاد شود. 

یکی دیگر از آرگومان‌های بسیار مفید –R است. این مورد به شما قابلیت آن را می‌دهد که بتوانید زیر دایرکتوری‌ها نیز مشاهده کنید.

نکته: می‌توانید تمام آرگومان‌ها را یک جا نمایش بدهید.

ls –alR

حال یک سوال دیگر پیش می‌آید و آن این است که من چگونه بتوانم تمام این موارد را به خاطر بسپارم. خب، باید بگویم که جواب این سوال در خط زیر است.

man: هیچوقت یادگیری را متوقف نکنید!

شاید تا به حال از دیگران این حرف را شنیده باشید که می‌گویند از صفحه man استفاده بکن! 

man در واقع صفحه مستندات رسمی دستورات ترمینال است که برای دسترسی به آن نیز باید از خود ترمینال استفاده کنید. به دستور زیر توجه کنید:

man <command name>

برای مثال وقتی که دستور man ls را وارد نمایید، تمام راهنمایی‌های لازم به شما برای استفاده از این دستور نمایش داده می‌شود. همچنین تمام آرگومان‌های محتمل برای این دستور را می‌توانید مشاهده بکنید. 

کپی، cut و paste با cp و mv

cp و mv دو معادل برای انجام فرایند copy و cut در محیط بَش هستند. می‌توانید از دستور cp به صورت زیر استفاده کنید:

cp <source> <destination>

source به قسمتی گفته می‌شود که شما می‌خواهید یک فایل یا دایرکتوری را از آنجا کپی کنید و مقدار destination به جایی گفته می‌شود که شما می‌خواهید فایل یا دایرکتوری در آن قرار بگیرد.

کاربرد دستور mv نیز دقیقا به همین صورت است.

rm برای حذف فایل و دایرکتوری

با استفاده از دستور rm شما قابلیت حذف فایل و دایرکتوری‌ها را دارید. به صورت پیشفرض برای استفاده از این دستور باید به صورت زیر عمل کنید:

rm file_name

این دستور به خوبی با یک فایل کار می‌کند اما زمانی که بخواهید چندین فایل یا یک دایرکتوری را پاک کنید به شما خطا می‌دهد. 

برای اینکه بتوانید چندین فایل را به صورت همزمان پاک کنید از آرگومان –r بهره بگیرید. و زمانی که خواستید یک دایرکتوری را پاک کنید از آرگومان –d بهره ببرید.

برای انتخاب چندین فایل به صورت همزمان می‌توانید از انتخابگر ستاره یا * استفاده بکنید. برای مثال فکر کنید که من می‌خواهم تمام فایل‌ها با پسوند .html را حذف کنم. برای اینکار می‌توانم به صورت زیر عمل کنم:

rm *.html

 در پایان

سعی می‌کنیم آموزش‌های تکی مربوط به دستورات ترمینال را در آینده بیشتر بکنیم، زیرا که بدون دانش ترمینال نمی‌توانید فرد حرفه‌ای باشید. قبل از اینکه دنبال هر گونه آموزش دیگری باشید به شما پیشنهاد می‌کنم که به خوبی این دستورات را دنبال کنید و روی فایل‌ها و دایرکتوری‌های مختلف آن‌ها را امتحان کنید. 

همچنین با کمک گرفتن از دستور man اطلاعات بیشتری را برای کدام از دستورات کسب کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
2 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا