اهمیت تجربه‌ی کاربری در سئو و بهترین روش‌های آن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

اهمیت تجربه‌ی کاربری در سئو و بهترین روش‌های آن

ما تنها کسانی نیستیم که بالغ شده‌ایم، موتورهای جستجو نیز همراه ما بزرگ شده‌اند. اسپمرها همیشه برای رسیدن به بهترین رتبه‌بندی‌ها، دنبال آسان‌ترین روش‌ها بودند. این سبب شد تا موتورهای جستجو دقت خود را افزایش دهند و به دنبال آن متخصصان سئو نیز مهارت‌های خود را ارتقا بخشیدند. این چرخه تا به امروز ادامه داشته است.

کسانی که به دنبال آسان‌ترین روش‌ها برای رسیدن به بالاترین رتبه‌ها بودند، توسط موتورهای جستجو شناسایی شدند. با این وجود تعداد معدودی از متخصصان سئو در طی این سال‌ها بر الگوریتم‌ها مسلط شدند.

آیا تجربه‌ی کاربری واقعاً در سئو اهمیت دارد؟

بهینه سازی کامل UX نیاز به تخصص‌های خاصی دارد. لازم نیست که یک متخصص سئوی معمولی، در UX تخصص داشته باشد. با این وجود اصول اساسی و بنیادی UX وبسایت باید درک شود. بهینه سازی UX در مورد تمرکز داشتن بر روی بازدیدکننده‌ها می‌باشد. در زمینه‌ی بازاریابی وب، باید نیازهای بازدیدکنندگان خود را به خاطر بسپاریم.

ما این کارها را برای موتورهای جستجو انجام می‌دهیم، اما موتورهای جستجو به این کارها احتیاج دارند زیرا آن‌ها می‌دانند که این چیزی است که مشتریان آن‌ها می‌خواهند. موتورهای جستجو در زمینه‌ی استخراج داده در جهان بسیار پیشرفته هستند. آن‌ها به افراد کمک می‌کنند تا به خواسته‌های خود دست پیدا کنند. همچنین در جمع آوری داده‌ها نیز به آن‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند رفتار کاربران خود را درک کنند. الگوریتم‌ها با استفاده از این داده‌ها تغییر پیدا می‌کنند تا بتوانند خواسته‌های جستجوگرها را برآورده کنند.

این بدان معناست که وبسایت‌هایی که نیازهای جستجوگرها را بهتر برآورده می‌کنند، فرصت بهتری برای قرار گرفتن در صفحه‌ی اول صفحات جستجو دارند. پس ما تمام کارهای خود را انجام می‌دهیم تا بتوانیم به جستجوگرهایی که در موتورهای جستجو به دنبال خواسته‌های خود هستند کمک کنیم. تجربه‌ی کاربری نباید فقط یک محصول جانبی از سئو باشد. کسانی که در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو مهارت دارند، به فراتر از الزامات گوگل و بینگ می‌روند تا بتوانند راه‌هایی برای افزایش تجربه‌ی کلی کاربران خود را بدست آورند. 

یکی از دلایل این است که موتورهای جستجو نمی‌توانند تمام جوانب رفتاری در کاربران را ارزیابی کنند. وقتی یک کاربر پس از بازدید کردن از وبسایت شما دوباره به نتایج جستجو برمی‌گردد، موتورهای جستجو علت این بازگشت را درک نمی‌کنند. ممکن است علت این رفتار، مشکلات متعدد موجود در وبسایت شما باشد. وظیفه‌ی سئو این است که بفهمد چه عواملی سبب بروز این رفتار شده و سپس راه‌هایی را به منظور بهبود نتایج کلی برای بازدیدکنندگان پیدا کند.

بهترین روش‌های UX برای SEO

 

شما برای برداشتن گام‌هایی محکم و ارائه‌ی یک تجربه‌ی کاربری قوی، نیازی به داشتن تخصص در UX ندارید. هرچیزی که برای سایر وبسایت‌ها به درستی کار کند، ممکن است برای شما نامناسب و مضر باشد. روش‌های شما باید برای اهداف سئو سازنده باشند. در اینجا من بهترین روش‌های UX را برای سئو به شما نشان می‌دهم. شما باید همین حالا از آن‌ها شروع کنید.

۱. تحقیق کلمات کلیدی

تحقیقات کلمات کلیدی تقریباً اساس هر بازاریابی آنلاین هستند. این تحقیقات تاثیراتی بر تمام جنبه‌ها دارند. این جنبه‌ها شامل طراحی وب، محتوای وبسایت و پیام‌رسانی سایت می‌باشند. اگرچه تحقیق در مورد کلمات کلیدی لزوماً بهترین کاری نیست که می‌توانید در وبسایت خود انجام دهید، اما اکثر روش‌های ذکر شده در اینجا اهمیت دارند. این فقط نقطه‌ای برای شروع به کار کردن است.

کلمات کلیدی به ما نظرات ارزشمندی را در مورد احساسات بازدیدکنندگان نسبت به محصولات می‌دهند. اغلب اوقات شرکت‌ها نمی‌توانند مشتریان خود را به درستی درک کنند. تحقیق در مورد کلمات کلیدی بیانگر خواسته‌های مشتریان است و به آن‌ها راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد تا بتوانند به خواسته‌های خود برسند. این‌ها اطلاعات بسیار مفیدی هستند که می‌توانند بعداً شما را از محتوای خود آگاه کنند.

ممکن است هر عبارت یا جمله، به همان معنایی که ما فکرش را می‌کنیم نباشد. اغلب اوقات هدف با رسیدن به عبارات طولانی ساده‌تر می‌شود، بنابراین پیش‌‌بینی‌های لازم را انجام دهید. جستجوگران باید همیشه به صفحاتی منتقل شوند که متناسب با نیازهای آن‌ها است.

۲. کاری کنید تا بازدیدکنندگان بر روی سایت شما کلیک کنند.

بهینه سازی فقط شامل رتبه‌بندی نمی‌شود. بهینه سازی در مورد کارهایی است که می‌تواند بازدیدکنندگان را ترغیب کند تا بر روی سایت شما کلیک کنند. هرچه جایگاه شما در این لیست بالاتر باشد، بازدیدکنندگان بیشتر بر روی سایت شما کلیک خواهند کرد. اگر نتایج جستجوی شما نسبت به رقیبان بسیار بهتر باشد، دیگر دلیلی برای برابر بودن در نتایج جستجو وجود ندارد.

شما می‌توانید کلیک‌های بیشتری را نسبت به رقیبی که رتبه‌ی بالاتری نسبت به شما دارد دریافت کنید. این امر می‌تواند با اطمینان حاصل کردن از لیست‌ها و نوع زبان شما انجام شود، این سبب جلب توجه بازدیدکنندگان شده و کاری می‌کند تا آن‌ها بر روی نتایج جستجوی خود کلیک کنند. زبان Bland سبب کاهش میزان کلیک در نتایج جستجو می‌شود. به بازدیدکنندگان خود انگیزه دهید تا بتوانند شما را از بین ده سایت دیگر انتخاب کنند.

۳. تگ‌های عنوان

تگ‌عنوان، لینک قابل کلیک در نتایج جستجو است. شما فضایی با ۷۰ کارکتر دارید، بنابراین از آن هوشمندانه استفاده کنید. مطمئن شوید که در تگ‌های عنوان خود از کلمات مناسب استفاده کرده و هنگام جستجوی نتایج، اطلاعات مرتبطی را به جستجوگرها ارائه دهید.

۴. URLها

URL صفحه از تگ‌عنوان وبسایت شما پیروی می‌کند. این امر به کاربران نشان می‌دهد که مطالب مورد نظر تا چه اندازه به آن‌ها مرتبط می‌باشد. اگر شما به URLهای خود ارزش نداده و آن‌ها را متناسب نکنید، کاربران وبسایت شما را رد خواهند کرد.

۵. متا تگ‌های توضیحات

وقتی کاربر چیزی را جستجو می‌کند، توضیحات متای وبسایت شما در زیر URL قابل مشاهده است. شما حداقل ۳۰ تا ۳۰۰ کارکتر دارید و ۱۵۰ تا از آن‌ها مختص جزئیات مهم و مرتبط است. مطالب ارزشمندی را در اختیار جستجوگران قرار دهید تا آن‌ها را به کلیک کردن بر روی وبسایت خود تشویق کنید.

۶. بهینه سازی محتوا

شما در اینجا تمام نیازهای جستجوگرها را برآورده می‌کنید. محتوا باید شامل مطالبی باشد که آن‌ها به دنبالش هستند. در صورت لزوم از لینک‌ها برای منتقل کردن بازدیدکنندگان به صفحاتی با اطلاعات بیشتر استفاده کنید. سعی کنید در محتوای خود یک نیاز را هدف قرار داده و برای برطرف کردن همان یک نیاز تلاش کنید.

هر صفحه‌ی محتوا باید یک هدف اصلی داشته باشد و تمام بخش‌های آن صفحه باید بازدیدکنندگان را به سمت یک هدف اصلی راهنمایی کنند. از کلمات کلیدی مهم استفاده کنید، اما محتوا را برای یک موضوع خاص تهیه کنید تا بتواند پاسخگوی نیازها و اهداف بازدیدکننده‌ها باشد. شما برای خلق محتوایی مناسب، می‌توانید از ابزارهای دستور زبان استفاده کنید تا جملات شما را به شکلی تاثیرگذار درآورند.

نتیجه گیری

شما می‌توانید همیشه کارهای خود را بهبود و ارتقا ببخشید. این بدان معنا نیست که چون شما فلان چیز را ارتقا داده‌اید، یعنی قرار نیست به درستی کار کند. هر تغییری که در UX اعمال می‌کنید، باید آزمایش شود تا ببینید آیا نتیجه‌ای مناسب داشته یا خیر. قبل از اعمال کردن تغییر بعدی، بفهمید که آیا تغییر فعلی سبب بهبود عملکرد شده است یا خیر. همچنین شما باید بر روی سرعت وبسایت خود، فشرده سازی تصاویر و تجربه‌ی کاربری در موبایل هم تمرکز داشته باشید.

برخی وبسایت‌ها به قدری بد هستند که اگر از روش‌های درست استفاده کنید، تا مدت‌ها نمی‌توانید به نتایج ایده‌آل خود دست پیدا کنید. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های بالا بهترین عملکرد را داشته و کارهای خود را توسعه دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی