راهکارهایی برای بهبود توانایی تحلیل و منطق برنامه‌نویسان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

راهکارهایی برای بهبود توانایی تحلیل و منطق برنامه‌نویسان

 توانایی در امر تحلیل و فکر کردن در روند ایجاد محصول یکی از مهمترین بخش‌های برنامه‌نویسی است. اگر شما ده زبان برنامه‌نویسی را بدانید اما از توانایی تحلیل خوبی برخوردار نباشید نمی‌توانید استفاده لازم را از این موارد ببرید و همچنین نمی‌توانید یک برنامه‌نویس عالی باشید. یادگیری الگوریتم‌ها و تمرین روزمره کدنویسی همراه با چالش‌های مختلف به شما این قابلیت را می‌دهد که بتوانید مشکلات زیادی را حل کنید. در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم نکاتی را به شما بگوییم که در جهت بهبود این توانایی به شما کمک خواهد کرد.

نکاتی برای بهبود توانایی تحلیل در امر برنامه‌نویسی

۱. مطالعه کدهای دیگران

 دنبال کردن برنامه‌نویسان خوب در شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند در توانایی کدنویسی شما تغییر زیادی را بوجود بیاورد. بهتر است بجای مشاهده تصاویر آن‌ها در اینستاگرام، سری به مخازن گیت‌هاب‌شان بزنید. با انجام چنین کاری می‌توانید دیدگاه تحلیلی آن‌ها برای حل یک مشکل را متوجه شوید. هر مشکلی می‌تواند راه‌حل‌های متفاوتی داشته باشد، به راه‌حل‌های این افراد نگاه کرده و بهترین مورد آن را پیدا کنید. سعی کنید تفاوت آن‌ها را پیدا کنید و برای حل یک مشکل خودتان از آن‌ها بهره بگیرید. زمانی که به خوبی تفاوت را درک کردید می‌توانید منطق آن‌ها را نیز پیاده‌سازی نمایید.

۲. مشکلات بزرگ را کوچکتر کنید

همواره برای حل کردن یک مشکل پیچیده نیازی نیست که هزاران خط کد بنویسید. کدهای طولانی به معنای بهتر بودن آن برنامه نیست، از این رو شما باید هوشمندانه‌تر رفتار کرده و با مشکل مواجه شوید. 

هر زمانی که با یک مشکل پیچیده برخورد کردید آن را از طریق تصویرسازی نمایش دهید. بعد از آن مشکل بزرگ را به قسمت‌های کوچکتر تبدیل کنید تا بتوانید به مشکلات ساده‌تر رسیده و آن‌ها را ماژولار بکنید. حال سعی کنید تک تک مشکلات کوچکتر را به صورت نوبتی حل کرده و در نهایت تمام آن‌ها را به همدیگر متصل کنید. این روشی است که تمام شرکت‌های بزرگ نیز برای حل مشکل و مدیریت تیم‌های‌شان استفاده می‌کنند.

۳. حل مشکلات با نوشتن کد

نوشتن راه‌حل مسائل تنها روی کاغذ نمی‌تواند شما را جلو ببرد، هر چند که این قدم اولیه بسیار خوبی می‌تواند باشد. با این حال شما باید سعی کنید که توانایی تحلیل و فکر کردن خودتان را از طریق کدنویسی نیز بالا ببرید. به همین منظور بهتر است قدم بعدی‌تان کدنویسی به صورت مستقیم باشد.

زبان برنامه‌نویسی مورد علاقه‌تان را انتخاب کرده و با مسائلی که دارید روند عملی کردن آن‌ها را پیش ببرید. 

باز هم می‌گویم هیچ‌وقت به صورت مستقیم در اولین مرحله مواجه شدن با مشکل سراغ کدنویسی نروید. ابتدا همواره سعی کنید که مشکل را درک کرده و بعد از پیدا کردن راه‌حلی مناسب برای آن به صورت قدم به قدم شروع به کدنویسی بکنید. درست است که این رویکرد زمان‌بر است اما در دراز مدت از شما یک برنامه‌نویس واقعی می‌سازد.

۴. شرطی فکر کنید

بخش بسیار زیادی از روال برنامه‌نویسی را یکسری دستورات شرطی و کنترلی مانند if و loop می‌سازند. از این رو بهتر است شیوه فکری خودتان را نیز با این منطق سازگار کنید. 

«به عنوان یک نکته اضافی بنده بعضی اوقات سعی می‌کنم که روال زندگی را نیز مانند یک برنامه بزرگ مشاهده کنم که در نهایت قرار است آن را بنویسم. برای حل این برنامه من ساختار ذهنی‌ام را براساس منطق ریاضی و برنامه‌نویسی پیش می‌برم. به همین دلیل در دراز مدت متوجه قدرت تحلیل بالایی برای حل مسائل در خودم شده‌ام».

شاید به همین دلیل است که یکی از کارآفرینان بزرگ جهان «استیو جابز» می‌گوید: همه باید برنامه‌نویسی را یاد بگیرند.

۵. یادگیری پاردایم‌های برنامه‌نویسی

یادگیری پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید با یک مسئله به روش‌های مختلفی رفتار کنید. برای مثال اگر به صورت رویه‌ای پیش بروید می‌توانید مشکلی که دارید را در یک روال خطی برنامه‌نویسی بکنید. برنامه‌نویسی تابعی یکی دیگر از پارادایم‌هاست که بیشترین نزدیکی را به علم ریاضیات و محاسبات دارد. و برنامه‌نویسی شئ‌گرا که در حال حاضر محبوب‌ترین ساختار برنامه‌نویسی است نیز یکی دیگر از مفاهیمی است که به شما کمک می‌کند تا مشکلات برنامه‌نویسی‌تان را حل کنید. هر کدام از این موارد در نهایت به شکلی به شما در جهت حل مشکلات و مسائل کمک خواهند کرد.

در پایان

دانستن هزاران زبان برنامه‌نویسی بدون داشتن ذهنی تحلیلی تنها استفاده دکوری دارد. شما اگر یک زبان برنامه‌نویسی را به خوبی بدانید و بتوانید مشکلات مختلف را تحلیل کرده و با استفاده از آن زبان راه‌حل آن را پیاده‌سازی کنید می‌توانید یک برنامه‌نویس خوب باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا