چگونه مشتری‌ها را برای سال‌های آینده نگه داریم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه مشتری‌ها را برای سال‌های آینده نگه داریم؟

برای بسیاری از توسعه دهندگان، به پایان رساندن یک وبسایت جدید برای یک مشتری، به معنای پایان آن رابطه نیست. شما ظرفیت کار با یکدیگر برای سال‌های آینده را نیز دارید. احتمال چیزهایی مانند نگهداری، تعمیر و حتی یک بازطراحی سودآور، همچنان وجود دارند.

اما در جهت این که به آن نقطه برسید، باید یک رابطه قوی را ساخته و آن را نگه دارید. حتی اگر هیچ تضمینی برای آن وجود نداشته باشد، همچنان این بهترین راه برای تضمین این است که مشتری در سال‌های بعد به سراغ شما باز خواهد گشت.

البته مشتری‌ها همه با هم تفاوت دارند. آن‌ها هر کدام علاقه‌های متفاوتی داشته و در رویکرد خود نسبت به کسب و کار هم فرق دارند. با داشتن این مسئله در ذهن، به نظر من می‌توان گفت که وقتی به ساخت یک رابطه با آن‌ها می‌رسیم، برخی اشتراکات هم میان شما وجود دارند.

در اینجا برخی کارها وجود دارند که می‌توانیم انجام دهیم تا یک اساس قوی برای یک رابطه موفقیت‌آمیز بسازیم.

صادق و روراست باشید

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای کسب اعتماد و احترام، صحبت کردن با واقعیت است. در سمت دیگر، دروغ گفتن باعث صدمه به رابطه خواهد شد. این کار را انجام ندهید.

در تجربه من، وقتی که به صراحت گفته‌ام چه کاری باید انجام شود و توضیح خلاصه‌ای درباره علت آن داده‌ام، خروجی‌های بهتری داشته‌ام. حال، این مسئله حق رها کردن ادب را به شما نمی‌دهد. اما هر چه بیشتر صحبت کنید و حول موضوعات چرخ بزنید، بیشتر می‌توانید یک نفر را از راه صحیح دور کنید.

صداقت همیشه بهترین سیاست است، اما اختصار هم نباید فراموش شود. به خصوص وقتی که به بحث درباره مشکلات فنی می‌رسیم، این مسئله بسیار مهم است. شما به مشتری‌هایی بر خواهید خورد که اصطلاحات فنی را درک نمی‌کنند و علاقه‌ای هم به یادگیری آن‌ها ندارند.

در این موارد، بهترین راه این است که به سادگی به سراغ اصل مطلب بروید. برای مثال به جای این که تمام علت‌های فنی مبتنی بر این که چرا باید وبسایت WordPress خود را بروزرسانی نگه دارند را توضیح دهید، بهتر است که نتایج نهایی را مورد بحث قرار دهید (در این مورد، احتمالا یک وبسایت خراب و ناامن).

همه چیز را خلاصه کنید و مشتری شما از رویکرد صادقانه شما و قابلیتتان برای برقراری ارتباط قدردانی خواهد کرد.

پیگیری کنید

همه ما باید برنامه خود را اولویت‌بندی کنیم. اغلب مواقع هر چه پروژه (و مشتری) بزرگ‌تر باشد، اولویت آن بالاتر است. این مسئله کاملا عقلانی است.

اما معنای آن این نیست که باید مشتری‌های دیگر را نادیده بگیرید و آن‌ها را کنار بزنید. اگر موقعیت مشابهی برای شما در زندگیتان پیش آمده است، می‌دانید که این موضوع چقدر می‌تواند ناامید کننده باشد. پس تصور کنید یک مشتری چه حسی دارد وقتی که به طور مداوم معطل می‌ماند.

اینجا، جایی است که تنها کمی ارتباط می‌تواند دنیای تفاوتی را بسازد. مردم اغلب تا زمانی که بگذارید بدانند، درک خواهند کرد که برنامه شما پر از کار است. مطلع کردن آن‌ها از این که درخواست آن‌ها شاید با تاخیر مواجه شود، بسیار بهتر از شکست در پاسخ دادن به آن‌ها خواهد بود.

پس حیاتی است که شما به قول خود عمل کنید. این نشان می‌دهد که حتی اگر نتوانید کاری را درست انجام دهید، برای انجام کار روی شما حساب خواهند کرد. در واقع این یک چیز نادر است؛ پس پیگیر بودن، شما را در نگاه یک مشتری، ضروری خواهد کرد.

یک منبع باشید

برخی روابط مشتری وقتی که خیلی از آن‌ها خبر نداشته باشید، پراکنده می‌شوند. همچنان مهم است که با آن‌ها در ارتباط باشید؛ حتی در ساعات پر از کار. حال چند راه آسان برای انجام این کار وجود دارند.

ارتباط مستقیم

بودن در یک ارتباط مستقیم با مشتری خود، به شما کمک می‌کند تا یک نسبت شخصی بسازید. فرض کنید که سالی یکی دو بار از طریق تلفن یا ایمیل با هم در ارتباط داشته باشید، تا ببینید که آیا همه چیز خوب است یا نه. از آن‌ها بپرسید که آیا هنوز هم از وبسایت خود راضی هستند و ببینید که آیا تغییراتی وجود دارند که آن‌ها بخواهند انجام دهند، یا نه.

اغلب مواقع مشتری یک سری کارهای مربوط به وبسایت در دست خود خواهد داشت. فقط یک برقراری ارتباط ساده می‌تواند همه چیز را راه بیندازد.

ز پیشنهاد دادن هم نترسید. برای مثال مشتری‌هایی که وبسایت‌های قدیمی‌تری دارند و شاید به بهینه‌سازی موبایل نیاز داشته باشند. نگاهی به تجزیه و تحلیل‌های آن‌ها داشته باشید و بگذارید بدانند که چند کاربر موبایل داشته‌اند، و چگونه می‌توانند خدمات بهتری به آن‌ها بدهند.

بلاگ‌ها و خبرنامه‌ها

با این که ارسال پست‌های وبلاگ و خبرنامه‌ها به مشتری‌هایی فعلی، خیلی موضوع خصوصی‌ای نیست، اما می‌تواند دو منفعت داشته باشد. اول این که باعث می‌شود نام شما در ذهن آن‌ها باقی بماند. دوم این که این کار، فرصتی است برای این که آن‌ها را از خدمات جدید خود مطلع سازید.

بهترین بخش این است که شما حتما نباید کاملا به این ناحیه وارد شوید. این کار حتما نباید عمیق و متداوم باشد. فقط هر از چند گاهی، چیزی را جلوی آن‌ها قرار دهید. شما از مقدار بازخوردهایی که دریافت می‌کنید، شگفت‌زده خواهید شد.

وبینارها

با میزبانی کردن یک وبینار برای گروهی از مشتری‌ها، شما می‌توانید یک رابطه شخصی بهتر با آن‌ها داشته باشید، درحالیکه مقداری اطلاعات درباره یک مسئله مهم به آن‌ها می‌دهید. بهتر از همه این که شما مجبور نیستید میز خود را ترک کنید.

موضوع مد نظر شما باید بر روی چیزهایی متمرکز باشد که تاثیری بر روی حداقل یک بخش از مشتری‌های شما دارند. یک مثال اخیر از این مسئله، می‌تواند ویرایشگر Gutenberg برای WordPress باشد، زیرا این ویرایشگر تاثیر بزرگی داشته است.

اما شما همچنین می‌توانید بر روی موضوعات دیگری تمرکز کنید که به کسب و کار مشتری شما ربط دارند. موضوعاتی مانند بازاریابی با ایمیل، نرخ‌‌های مکالماتی افزایشی یا نحوه خواندن آمار و ارقام استفاده، همیشه مورد استفاده هستند. در هر صورت، این تعامل می‌تواند برای هر کسی که در آن دخیل است، بسیار سودمند باشد.

نشان دهید که برای همیشه هستید

به طور کلی، این مقاله درباره انجام کار صحیح و نمایش این است که شما قبل از ساخت وبسایت، در حین این کار و پس از آن، در خدمت مشتری‌هایتان هستید.

اکثر مواقع این یک چیز موثر در ساخت وفاداری و نگه داشتن آن‌ها خواهد بود. البته، همیشه در طی راه شما کمی فقدان هم شامل خواهد بود. اما صادق، قابل اعتماد و منبعی برای اطلاعات بودن، به شما در ساخت و نگهداری یک رابطه طولانی مدت کمک خواهد کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید