جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
آموزش ساخت بارکد با لاراول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آموزش ساخت بارکد با لاراول

امروزه ترکیب سیستم بارکد با یک برنامه، یکی از ویژگی‌های مورد نیاز و مهم در روند توسعه است. این باعث می‌شود گردش کار برنامه شما سریع‌تر شود و تجربه کاربری بهتری نیز به شما بدهد. اجرای سیستم بارکد در پروژه لاراولی شما چندان کار دشواری نیست؛ بنابراین در این مقاله از راکت به صورت گام به گام به شما توضیح خواهم داد که چرا بارکد برای یک برنامه مهم است، موارد استفاده آن چیست و نحوه ساخت بارکد و همچنین نحوه خواندن آن در لاراول و ورودی‌های برنامه شما به چه شکل است.

اهمیت بارکد

فرض کنید،‌ ما یک جدول محصول در پایگاه داده برنامه خود داریم که ۱۰ هزار یا بیشتر محصول در آن وجود دارد و هر محصول دارای یک ID منحصر به فرد، چیزی مثل :

 P-00001, P-00002, P-00003  و …. است. اگر برای مشتری فاکتور تهیه کنیم باید یک یا چند کد محصول را به صورت دستی در باکس جستجو وارد کنیم و آن را پیدا کنیم که این کار وقت‌گیر است. ما می‌توانیم با استفاده از بارکد که به هر کد محصول اختصاص می‌دهیم این مشکل را حل کنیم. کافی است بارکد را توسط بارکدخوان اسکن کنیم و بارکدخوان بلافاصله کد محصول را وارد کند تا نیازی به وارد کردن آن به صورت دستی در باکس جستجو نباشد. این باعث می‌شود گردش کار بسیار سریع و بدون خطا انجام شود.

موارد استفاده از بارکد

  • بارکد برای هر محصول

در هر محصول بارکدی وجود دارد تا در هنگام جستجوی محصول یا ایجاد فاکتور برای مشتری، بتوانیم بارکد را به راحتی بخوانیم و آن محصولات را به راحتی پیدا کنیم.

  • بارکد برای فاکتور

ما می‌توانیم از بارکد برای هر یک از فاکتورهای خود استفاده کنیم تا بدون وارد کردن یک یا چند کد فاکتور طولانی به صورت دستی، به راحتی مشخصات فاکتور را پیدا کنیم.

  • بارکد برای شناسه کارمندی/ شناسه دانشجویی/ شناسه مشتری/ شناسه خدمات

 ما می‌توانیم از بارکد برای هر شناسه منحصر به فرد استفاده کنیم؛ این‌گونه رکوردها را با سرعت بیشتری پیدا می‌کنیم و همه‌‌ی کارهای مرتبط با آن شناسه را انجام می‌دهیم.

در اینجا چندمورد از کاربردهای رایج بارکد را ذکر کرده‌ام. ما می‌توانیم از بارکد برای هر موردی که در برنامه ما دارای شناسه منحصر به فرد است، استفاده کنیم.

ساخت بارکد

این مراحل را برای تولید بارکد در برنامه لاراولی خود دنبال کنید.

مرحله ۱ : پکیج milon/barcode را در اپلیکیشن لاراولی خود نصب کنید. شما می‌توانید با توجه به ورژن لاراول خود، نسخه‌های مختلف milon/barcode را انتخاب کنید.

composer require milon/barcode

مرحله ۲: تولید بارکد

در این بخش، من بارکدی را برای شناسه محصول تولید می‌کنم؛ چیزی شبیه P-00001, P-00002, P-00003 و… . شما می‌توانید هر نوع شناسه سفارشی را با پکیج Laravel ID generator به راحتی تولید کنید.

چاپ برچسب یا لیبل بارکد دارای ابعاد خاصی است. متدوال‌ترین ابعاد برچسب بارکد 100X150 میلی‌متر است. بر اساس آن،‌ بارکدی را تولید خواهیم کرد که دارای نام محصول، قیمت فروش، بارکد و شناسه محصول باشد.

کد Controller

public function generateBarcode(Request $request){
	$id = $request->get('id');
	$product = Product::find($id);
	return view('barcode')->with('product',$product);
}

کد View بارکد

<div class="barcode">
    <p class="name">{{$product->name}}</p>
    <p class="price">Price: {{$product->sale_price}}</p>
    {!! DNS1D::getBarcodeHTML($product->pid, "C128",1.4,22) !!}
    <p class="pid">{{$product->pid}}</p>
</div>

ما می‌توانیم با توجه به نیاز خود از CSS برای طراحی خود استفاده کنیم.

DNS1D::getBarcodeHTML() چهار پارامتر می‌گیرد.

اولین پارامتر برای کدی است که آماده کرده‌ایم که می‌خواهد بارکد تولید کند، دومین برای نوع بارکد است. در اینجا ما از بارکد نوع C128 استفاده کرده‌ایم؛ که اجازه می‌دهد بارکد به صورت الفبایی باشد. سومین پارامتر برای طول بارکد است و چهارمین پارامتر نیز برای عرض بارکد می‌باشد.

مثالی برای بارکد لاراول

 

بارکدخوان برای لاراول

پس از تولید بارکد، نوبت چاپ و تگ برای هر محصول یا چاپ بارکد روی فاکتور/ کارت مشتری/ شناسه دانشجویی/ شناسه کارمندی و … است . برای اسکن بارکد و وارد کردن کد اسکن شده در برنامه، ما به یک دستگاه اسکنر بارکد احتیاج داریم. برای این کار، شما می‌توانید یک دستگاه بارکدخوان واقعی را خریداری کنید یا از برنامه اندرویدی Barcode Client-Server برای اسکن بارکد به صورت رایگان استفاده کنید.

در حین توسعه سیستم بارکد، می‌توانیم از برنامه‌ای که معرفی کردم یعنی برنامه‌‌ی اندرویدی رایگان به نام Barcode Client-Server استفاده کنیم؛ ‌که به ما کمک می‌کند تا بارکد را اسکن کنیم و کد اسکن شده را به سرعت به صندوق ورودی برنامه ارسال کنیم. بیایید تا نحوه استفاده از آن را باهم مشاهده کنیم.

  • دانلود فایل زیپ BarcodeServer از https://github.com/haruncpi/barcode-server
  • فایل را از حالت زیپ خارج کنید و BarcodeServer.exe را اجرا کنید.
  • برنامه اندرویدی Barcode Client-Server را دانلود و بازکرده سپس آن را به IP سرور خود وصل کنید.
  • در صورت نیاز به کمک می‌توانید این فیلم را مشاهده کنید https://youtu.be/0b8YFzFiS28

امیدوارم این مقاله در یادگیری کامل نحوه ساخت بارکد در لاراول، به شما کمک کرده باشد. اگر این مقاله مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا به آن‌هایی که به دنبال ساخت بارکد برای برنامه‌های خود هستند کمک کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.4 از 5 رای

/@Fatemeh.shirzadfar
فاطمه شیرزادفر
برنامه نویس

تجربه کلمه‌ای هست که همه برای توصیف اشتباهاتشون ازش استفاده میکنن، و من همیشه دنبال اشتباهات جدیدم! برنامه‌نویس هستم و لینوکس‌ دوست

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

فاطمه شیرزادفر

برنامه نویس

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است