با Meteor و دلایل توسعه وب اپلیکیشن با استفاده از آن آشنا شوید!
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

با Meteor و دلایل توسعه وب اپلیکیشن با استفاده از آن آشنا شوید!

Meteor یک فریمورک وب جاوا اسکریپتی است و همانطور که از نامش پیداست مانند یک شهاب‌سنگ واقعی می‌درخشد، حداقل این چیزی است که اکثر مردم فکر می‌کنند.

تقریبا از زمانی که Meteor در سال 2012 معرفی شد، شاهد درخشش آن بوده‌ایم و آن را دوست داریم. ما امید زیادی داشتیم که این شهاب‌سنگ به یک ستاره درخشان تبدیل شود و تمام تلاش خود را برای حمایت از این فریمورک انجام دادیم. اما در سال‌های 2018 و 2019 برخلاف تصور ما شروع به از دست دادن موقعیت خود کرد. در 3 آوریل 2019 نسخه 1.8.1 آن منتشر شد. با این حال اندکی بعد اکثر مردم می‌گفتند که Meteor مرده است. اما تیم فنی آن امید خود را از دست نداد، بنابراین به توسعه Meteor JS ادامه داد تا منتظر ظهور مجدد این فریمورک باشیم.

در نوامبر 2019 همه چیز تغییر کرد. متوجه شدیم که تیم Meteor وب سایت خود را دوباره طراحی کرده و شروع به انتشار به‌روزرسانی‌های منظم به صورت ماهانه کرده است. اکنون می‌توانیم از نسخه 1.10 که در 12 مارس 2020 منتشر شد، لذت ببریم. پس این فریمورک دوباره درخشش خود را به دست آورد و قرار نیست دیگر متوقف شود.

هرچند کسانی که می‌گفتند Meteor مرده است، به دلیل برخی تغییرات در داخل شرکت بود، که البته منجر به افت موقت آن نیز شد. اما زمانی که در سال 2019 توسط Tiny Capital خریداری گردید - همان مجموعه‌ای که Dribble و Unicorn Hunt را نیز در اختیار دارد - این فریمورک فرصتی برای احیا شدن یافت.

پس می‌بینیم که Meteor هنوز نمرده است و پس از افت و خیزهای فراوان برگشته و آماده است تا دنیای توسعه را تکان دهد.

چرا باید برنامه‌های وب خود را با Meteor توسعه دهیم؟

مزیت اصلی این فریمورک در داخل نام آن نهفته شده است. آیا می‌دانستید که شهاب‌سنگ‌ها پس از ورود به جو زمین، می‌توانند با سرعت شگفت‌آور 11 تا 72 کیلومتر در ثانیه (25 تا 160 هزار مایل در ساعت) حرکت کنند؟

Meteor به عنوان یک فریمورک فوق‌العاده سریع است. به طوری که با آن می‌توان یک برنامه وب MVP را تنها در 3 یا 4 هفته (البته بسته به محدوده پروژه) راه‌اندازی کرد. به عبارتی سرعت آن از هفت مزیت ذکر شده در زیر نشأت می‌گیرد:

  • سهولت استفاده
  • رابط کاربری واکنش‌پذیر
  • استقرار ساده
  • توسعه‌پذیری
  • محبوبیت
  • منحنی یادگیری کم
  • یک زبان واحد برای کل پروژه

سهولت استفاده

اولین دلیلی که توسعه دهندگان عاشق کار با Meteor.js هستند، راحتی کار با آن است که باعث پیش‌روی سریع‌تر پروژه می‌شود. به علاوه یک ویژگی همگام‌سازی عالی را ارائه می‌دهد، به طوری که همه داده‌ها در زمان واقعی (real-time) همگام‌سازی می‌شوند که تا حد زیادی همکاری در یک پروژه را ساده می‌کند. همچنین دارای یک ویژگی داخلی LiveReload است که به شما امکان می‌دهد تمام تغییراتی را که ایجاد می‌کنید بدون بازسازی پروژه یا بروز کردن صفحه مرورگر مشاهده نمایید. از طرفی در مورد ساختار پروژه نیز آزادی عمل کاملی می‌دهد (پیشنهادهایی در نظر می‌گیرد اما قوانین اجباری وجود ندارد).

علاوه بر این به کد کمتری هم نیاز دارد که در نهایت منجر به باگ‌های کمتر، زمان توسعه کمتر و کیفیت بالاتر می‌شود.

رابط کاربری واکنش‌پذیر

دلیل دوم برای اینکه Meteor js اغلب مورد استقبال قرار می‌گیرد، رابط کاربری واکنش‌پذیر آن است. این موضوع تغییر خودکار سریع رابط کاربری را با هر تغییر در داده‌ها شامل می‌شود. به عبارت ساده‌تر هنگامی که شخصی کامنتی را در زیر مقاله شما ارسال می‌کند، می‌توانید بلافاصله آن را بدون بارگیری مجدد صفحه مشاهده نمایید. از دیدگاه کاربر، رابط کاربری واکنش‌پذیر یک الزام است زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد صفحه را دوباره بارگیری کند تا آخرین به‌روزرسانی‌ها را ببیند. چرا که مخاطب تمایل دارد بدون فشار دادن یک دکمه خاص، انتخاب فیلتر یا باز کردن منو، نتیجه فوری را دریافت کند. پس بدون UI واکنش‌پذیر، یک وب‌سایت نمی‌تواند پاسخگو و کاربر پسند باشد.

رابط کاربری واکنش‌پذیر با این‌که توسط بسیاری از فریمورک‌ها ارائه می‌شود، اما هر یک آن را به روشی متفاوت پیاده‌سازی می‌کنند. هنوز هم فریمورک‌ها و زبان‌های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین UI واکنش‌پذیر یک مزیت است نه یک چیز عادی و Meteor هم آن را به روشی موثر پیاده‌سازی می‌کند. توسعه این ویژگی نسبتا ساده است و بر عملکرد وب‌سایت تأثیر نمی‌گذارد.

استقرار ساده

استقرار یک برنامه وب آسان‌تر از استقرار یک برنامه تلفن همراه است، اما همچنان می‌تواند باعث مشکلات زیادی شود. Meteor راهی برای تسهیل این فرآیند ارائه می‌دهد. این فریمورک با Galaxy تقویت شده و یک راه‌حل PaaS برای میزبانی برنامه‌هایی که در Amazon AWS اجرا می‌شوند، در اختیار ما می‌گذارد.

این پلتفرم میزبانی به طور قابل توجهی زمان صرف شده برای استقرار و DevOps را کاهش می‌دهد. تنها چیزی که برای استقرار یک برنامه نیاز دارید این است که وارد Galaxy شوید، چند متغیر محیطی را به فایل تنظیمات اضافه کنید و یک خط کد را وارد نمایید:

DEPLOY_HOSTNAME=galaxy.meteor.com meteor deploy your-app.com --settings production-settings.json

بدین صورت فرآیند استقرار بدون دردسر می‌شود و می‌توانید برنامه خود را زمانی که در حال تولید است، عیب‌یابی و مدیریت کنید.

چنین راه‌حلی در صفحه رسمی Meteor داخل بخش راهنمای استقرار ارائه شده است. همچنین توسعه دهندگان برنامه‌های Meteor که از Galaxy بهره می‌گیرند اذعان می‌کنند که این راه‌حل به آن‌ها امکان می‌دهد در هر ماه حدود 40 ساعت در زمان خود صرفه‌جویی نمایند.

توسعه‌پذیری

Meteor نه تنها به این دلیل عالی است که چیزهای زیادی برای ارائه دارد، بلکه می‌توان آن را به راحتی با ده‌ها و صدها فناوری دیگر ادغام کرد. به علاوه یک پایگاه داده بزرگ از افزونه‌ها به نام Atmosphere.js وجود دارد که توسط جامعه Meteor نگهداری می‌شود. این پایگاه داده شامل پکیج‌های هوشمند‌ی‌ست که می‌توانند به شما در صرفه‌جویی زمان توسعه کمک کنند. به عنوان مثال به جای ساختن یک صفحه لاگین از ابتدا، می‌توانید از پکیج آن استفاده کنید. این فریمورک تا به امروز دارای 14079 پکیج مختلف است.

از طرفی می‌توانید به راحتی Meteor را با کتابخانه‌های مختلف جاوا اسکریپت مانند React یا Bootstrap ادغام کنید. همچنین برای تبدیل سریع یک برنامه وب به موبایل می‌توانید از Cordova بهره بگیرید، چرا که این دو فناوری کاملا با یکدیگر یکپارچه شده‌اند.

محبوبیت

دلیل چهارم برای انتخاب Meteor، حمایت جامعه‌ی بزرگ و در حال رشد توسعه دهندگان از آن است. این جامعه اول از همه به توسعه فریمورک کمک می‌کند. به عبارتی نسخه 1.10 آن که دارای پیشرفت‌های مهم زیادی با Cordova، MongoDB، skeleton، Galaxy و DevTools بوده توسط بیش از 40 نفر از اعضای آن توسعه داده شده است. ثانیا جامعه از هر توسعه دهنده‌ای پشتیبانی می‌کند. پس اگر توسعه دهنده هستید و نمی‌توانید اطلاعاتی را در وب‌سایت رسمی Meteor پیدا کنید، می‌توانید در StackOverflow یا Reddit با انجمن ارتباط برقرار کنید، آن‌ها به سؤالات شما پاسخ خواهند داد. برای صاحبان کسب و کار نیز مزیتی وجود دارد. به طوری که اگر به دلایلی مجبور به پایان همکاری با تیم توسعه فعلی خود هستید، می‌توانید به راحتی جایگزینی برای توسعه دهندگان Meteor خود پیدا کنید.

منحنی یادگیری کوتاه

یادگیری Meteor بسیار آسان بوده و یک انتخاب عالی برای توسعه دهندگانی است که مایلاند شروع به یادگیری برنامه نویسی کنند. همچنین برای توسعه دهندگان متخصص به زبان‌های غیر از جاوا اسکریپت که می‌خواهند به JS نیز مسلط شوند، مفید خواهد بود. اکثر توسعه دهندگان جاوا اسکریپت می‌گویند که Meteor یکی از ساده‌ترین فریمورک‌ها برای یادگیری است. چرا که مستندات آن به خوبی هراه با جزئیات و به‌روز شده است. سینتکس آن هم نسبتا ساده و کارآمد بوده و از قوانین ساختاری پیچیده پیروی نمی‌کند. همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از برنامه‌های Meteor بسیار آسان است. همچنین پشتیبانی انجمن آن برای موفقیت فردی در یادگیری کدنویسی ضروری خواهد بود. گذشته از این به عنوان یک صاحب کسب و کار علاقه‌مند به فناوری می‌توانید به راحتی اصول Meteor را فرا گرفته تا بتوانید خودتان برنامه را کاملا درک کنید.

یک زبان واحد برای کل پروژه

ادعا می‌شود که Meteor هم برای توسعه فرانت-اند و هم برای توسعه سمت سرور برنامه‌های وب، موبایل و دسکتاپ مناسب است. با این حال توسعه کل برنامه برای چندین پلتفرم تنها با Meteor منطقی‌ترین انتخاب نیست و اکثر توسعه دهندگان از آن فقط برای قسمت بک-اند برنامه‌های وب استفاده می‌کنند.

با این حال Meteor به شما امکان می‌دهد کل پروژه را تنها با یک زبان جاوا اسکریپتی توسعه دهید. یعنی برای قسمت بک-اند از خود Meteor کمک بگیرید، برای فرانت-اند React را انتخاب کنید، برای اپلیکیشن تلفن همراه پروژه خود را با Cordova یا React Native پیاده‌‌سازی نمایید، برای برنامه دسکتاپ از Electron بهره گرفته و برای اتصال برنامه‌های موبایل و دسک‌تاپ به بک‌اند نیز از DDP (پروتکل داده توزیع‌شده) استفاده کنید. اکنون می‌بینید که کل پروژه شما با جاوا اسکریپت ساخته شده است.

سخن پایانی

باز هم تکرار می‌کنم که Meteor نمرده، بلکه دوباره راه‌اندازی شده و آینده روشنی هم در پیش دارد. پس یادگیری و توسعه اپلیکیشن‌ها با آن قطعا بسیار منطقی خواهد بود.

اگر یک توسعه دهنده جاوا اسکریپت باتجربه هستید، پیشنهاد می‌کنم حتما آن را امتحان کنید و مطمئن باشید که از سرعت و راحتی فرآیند توسعه لذت خواهید برد.

اگر توسعه دهنده‌ای هستید که در زبان دیگری غیر از جاوا اسکریپت تجربه دارید اما می‌خواهید به این زبان نیز تسلط داشته باشید، Meteor.js یک نقطه ورود عالی برای شما است. چرا که می‌توانید از این فرصت برای ایجاد یک برنامه وب کامل، چه در سمت کلاینت و چه در سمت سرور با یک زبان واحد لذت ببرید.

اگر در برنامه نویسی تازه‌کار هستید، جاوا اسکریپت راهی برای پیشرفت است و فریمورک Meteor ساده‌ترین روش برای آن به حساب می‌آید.

اگر هم صاحب کسب و کار هستید، Meteor برای فناوری برنامه شما گزینه‌ای عالی است. زیرا به شما امکان می‌دهد در زمان و هزینه‌های توسعه صرفه‌جویی نمایید. به علاوه در صورتی که مشکلی در تیم توسعه وب شما پیش بیاید، به راحتی می‌توانید جایگزینی برای آن پیدا کنید. همچنین اگر می‌خواهید با نمونه‌سازی اولیه شروع کنید، Meteor می‌تواند سریع‌ترین راه برای پیاده‌سازی آن باشد.

بنابراین در استفاده از آن تردید نکنید. اگر در توسعه وب با Meteor سوال دارید آن را در بخش نظرات زیر مطرح کنید، خوشحال می‌شویم که به شما کمک کنیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات