10 فریمورک محبوب برای ساخت اپلیکیشن‌های هیبریدی موبایل در سال 2018
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

10 فریمورک محبوب برای ساخت اپلیکیشن‌های هیبریدی موبایل در سال 2018

با بیشتر شدن مخاطبین و استفاده‌ کنندگان از موبایل، اینترنت تغییرات بسیار زیادی به خود دیده است. اگرچه همواره وبسایت‌ها نقش اصلی در وب را ایفا می‌کنند اما برای کاوش در آن‌ها و مرور کردن‌شان معمولا از موبایل استفاده می‌شود. در حال حاضر باید گفت که موبایل به عنوان یک ابزار بسیار مهم در دنیای وب شناخته می‌شود. با گذشت سال‌ها اپلیکیشن‌های موبایل نیز به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کردند. شرکت‌های مختلف حال به این نتیجه رسیده‌اند که اگر می‌خواهند محصولات‌شان را به خوبی عرضه بکنند، باید حتما از قدرت موبایل‌ها نیز بهره بگیرند. 

اپلیکیشن‌های هیبریدی موبایل چیست؟

توسعه اپلیکیشن‌های موبایل در واقع یک روند برای توسعه اپلیکیشن‌ها در جهت استفاده در پلتفرم‌های مختلف است. در این اپلیکیشن‌ها معمولا کاربردهای مختلفی پیاده‌سازی می‌شود. حال با بیشتر شدن نیاز به موبایل و توسعه آن در دنیای تکنولوژی، فریمورک‌ها و کتابخانه‌های بسیار زیادی آمده است که به ما در توسعه و طراحی اپلیکیشن‌ها به صورتی بسیار ساده‌تر کمک می‌کند. 

روند توسعه اپلیکیشن‌های هیبریدی موبایل یکی از حالت‌هایی است که به ما این قابلیت را می‌دهد تا بتوانیم یک بار کدهای‌مان را بنویسیم و آن را در چندین پلتفرم‌ مختلف پیاده‌سازی بکنیم. اگرچه می‌توان گفت که هر کدام از فریمورک‌ها می‌توانند برای چنین کاری مناسب باشند اما شما باید بهترین مورد را براساس شرایط خودتان انتخاب کنید.

در زیر می‌توانید ۱۰ مورد از بهترین فریمورک‌های هیبریدی موبایل را مشاهده نمایید:

1- Phonegap

PhoneGap یک فریمورک متن باز و چند سکوی است که معمولا توسط توسعه‌دهندگان بسیار زیادی برای توسعه اپلیکیشن‌های هیبریدی استفاده می‌شود. فون‌گپ به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید از کدهای موجود برای طراحی وبسایت، (HTML, CSS, Javascript) برای توسعه اپلیکیشن خود استفاده کنید. همانطور که اشاره شد، این فریمورک از آنجایی که به صورت هیبریدی کار می‌کند،‌ به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک کد بیس ثابت، برای پلتفرم‌های مختلف کد بنویسید. 

در داخل فون‌گپ یک WebView محلی وجود دارد که برای قرار دادن کدهای HTML5 می‌شود از آن استفاده کرد. کارایی فون‌گپ را می‌توان با استفاده از پلاگین‌های جاوااسکریپتی بیشتر کرد و همچنین اگر بخواهید می‌توانید از قابلیت‌های دستگاه مانند دوربین، سرعت سنج، فایل سیستم و… استفاده نمود. این فریمورک توسط ادوبی پشتیبانی می‌شود.

۲- Xamarin

زامارین از سال ۲۰۱۱ به بعد توسط شرکت مایکروسافت خریداری شد. می‌شود زامارین را یکی از فریمورک‌های بسیار محبوب برای ساخت اپلیکیشن‌های هیبریدی دانست. همچنین وجود IDE قدرتمند آن به شما این اجازه را می‌دهد تا بتوانید به صورت متمرکز کدهای‌تان را بنویسید. کدهای نوشته شده در این پلتفرم قابلیت استفاده مجدد را دارند و می‌شود از آن‌ها برای اپلیکیشن‌ها و رابط‌های مختلف استفاده کرد. این به شما کمک می‌کند تا زمان توسعه اپلیکیشن‌های خودتان را کاهش دهید. 

۳- Ionic Framework

Ionic یک فریمورک تمام عیار است. شما می‌توانید برای پلتفرم‌های مختلف با استفاده از جاوااسکریپت کد بنویسید، آن‌ها را تست، مانیتور و دیپلوی کنید. می‌شود گفت که این مورد تا حد زیادی یک فریمورک اینترپرایز است. اما همانطور که ویژگی‌ها حرفه‌ای تر می‌شوند، بهای استفاده از آن نیز بیشتر می‌شود. البته وجود یک حالت رایگان به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای کارتان را با آن شروع بکنید و آن را فرا بگیرید. برای مشاهده طرح‌های مختلف می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

۴- Intel XDK

Intel XDK یک فریمورک محبوب است که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید اپلیکیشن‌های مورد نظرتان را برای هر دو سیستم عامل آندروید و آی‌او‌اس توسعه دهید. در این فریمورک می‌شود تمام پروسه توسعه یک اپلیکیشن را در نظر گرفت. از طراحی کردن آن تا توسعه، تست، دیباگ و منتشر ساختن آن. با بروزرسانی‌های اخیر، حال تمام قابلیت‌های توسعه بر پایه‌ی نودجی‌اس ساخته شده است. می‌شود اپلیکیشن را در یک رابط گرافیکی نیز نوشت که معمولا باید گفت که نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.

۵- Framework7

Framework7 یک فریمورک HTML رایگان و متن باز است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند اپلیکیشن‌های موبایل هیبریدی را مشابه با اپلیکیشن‌های آندروید و آی‌او‌اس ایجاد کنند. همچنین همراه با این فریمورک یک ابزار نمونه‌سازی نیز وجود دارد که به شما در امر نمونه‌سازی کمک می‌کند. Framework7 مستندات بسیار ساده و واضحی دارد که به شما کمک می‌کند تنها با داشتن دانش HTML/CSS و Javascript اپلیکیشن‌های‌تان را ایجاد بکنید. این فریمورک بیشتر روی طراحی متریال تاکید دارد.

۶- Titanium

Titanium یک فریمورک ترکیبی از زامارین و فون‌گپ است. مشابه با هر دو این موارد، Titanium نیز به شما این قابلیت را می‌دهد تا برای آندروید و IOS اپلیکیشن‌های مختلفی را بنویسید. همچنین با وجود معماری MVC شما را در روند توسعه اپلیکیشن‌ها بسیار کمک می‌کند و فرایند را سرعت می‌بخشد. ماژول‌های این فریمورک قابلیت استفاده مجدد را دارند به همین دلیل سرعت کدنویسی بالاتر همراه با تعداد خط کد کمتری را خواهید داشت.

۷- Sencha Touch

Sencha Touch یک فریمورک توسعه اپلیکیشن هیبریدی اینترپرایز است که قابلیت‌های چند سکویی را به شما می‌بخشد. شما در این فریمورک تنها نیاز به داشتن دانش HTML5 و جاوااسکریپت دارید، بعد از آن تنها کاری که نیاز است انجام دهید، توسعه اپلیکیشن است! از آنجایی که این مورد یک فریمورک همه جانبه و اینترپرایز است، برای شرکت‌هایی با مقیاس بزرگ می‌تواند به خوبی استفاده شود. Sencha Touch ظاهر و رابط کاربری محلی و نیتیو را ارائه می‌کند. با استفاده از این فریمورک شما مجموعه کاملی از ویجت‌های HTML۵، سازنده‌های بصری و… را در اختیار دارید.

۸- Kendo UI

Kendo UI یک فریمورک مبتنی بر HTML5 است که برای ایجاد کردن اپلیکیشن‌های موبایل به صورت چند-سکویی استفاده می‌شود. این فریمورک بیشتر تمرکز خود را روی جی‌کوئری و ویجت‌های مبتنی بر آن گذاشته است. اگرچه این مورد یک فریمورک متن باز و رایگان است اما ویژگی‌های محدودی را در ابتدا برای کار کردن به شما می‌دهد. همچنین این فریمورک براساس یک لایسنس تجاری ارائه می‌شود، بنابراین نیاز است که به این موارد بسیار توجه بکنید.

۹- Mobile Angular UI

Mobile Angular UI یک فریمورک متن باز برای توسعه اپلیکیشن‌های هیبریدی است. کسانی می‌توانند بهترین استفاده را از این فریمورک داشته باشند که به خوبی با بوت‌استرپ و انگولار آشنایی دارند. رابط کاربری طراحی شده در این فریمورک از HTML5 استفاده می‌کند. همچنین برای بهتر کردن تجربه کاربری، رابط کاربری این فریمورک همراه با پشتیبانی از کتابخانه‌هایی مانند fastclick.js، overthrow.js و چندین مورد دیگر ارائه می‌شود. 

۱۰- Onsen UI

Onsen UI یک فریمورک هیبریدی جدید است که می‌توان آن را یک رقیب بسیار مهم برای Ionic دانست. در این فریمورک، تعداد بسیار زیادی کامپوننت آماده وجود دارد که می‌شود از همگی آن‌ها به صورت رایگان و بدون محدودیت استفاده کرد. استفاده از این فریمورک بسیار ساده است و انعطاف خوبی دارد.

در پایان

در این مطلب سعی کردیم به شما فریمورک‌های هیبریدی موبایلی را معرفی کنیم که می‌توانند به توسعه‌دهندگان در جهت ایجاد اپلیکیشن‌های کاربردی‌شان کمک بسیاری بکنند. با استفاده از این موارد در زمانی سریع می‌توانید اپلیکیشن‌های‌تان را با داشتن توانایی استفاده مجدد از کدها ایجاد بکنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا