20 مهارت لازم برای توسعه دهندگان نرم افزار در سال 2021
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

20 مهارت لازم برای توسعه دهندگان نرم افزار در سال 2021

برای کسب مهارت در این صنعت باید دائماً مهارت‌های خودتان را تقویت کنید تا با همه چیز همگام بمانید. این موضوع تنها مختص افراد مبتدی نیست و افراد باتجربه را نیز شامل می‌شود. در اینجا برخی از ارزشمندترین مهارت‌های توسعه‌دهندگان برای دستیابی در سال جاری فراهم آورده شده است.

البته شما به تمام آن‌ها احتیاج نخواهید داشت. مطمئناً این فهرست کامل نیست، اما می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که باید چه چیزهایی را یاد بگیرید یا چه چیزهایی را بهبود ببخشید.

1. هر روز کدنویسی را تمرین کنید

هر روز کدنویسی را تمرین کنید، حتی اگر 30 دقیقه باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین روش‌های توسعه را یاد گرفته و مهارت‌های خودتان را رشد دهید. همچنین با انجام این کار می‌توانید از مسائل روز دنیا مطلع باشید و بر روی تکنولوژی‌های جدید تسلط پیدا کنید.

2. درست ارتباط برقرار کردن را یاد بگیرید

لازم نیست که زبان انگلیسی را مثل یک شخص بومی صحبت کنید، اما به مهارت‌های ارتباطی کافی برای کمک به مشتریان در درک صحبت‌های خود نیاز دارید. این ارتباطات میتواند از طریق نشست‌ها، ایمیل‌ها و یا حتی گوشی صورت بگیرد. نباید مشتریان خود را به خاطر نفهمیدن حرف‌هایتان از دست دهید. نوشتن کدهای تمیز هم یک مهارت مهم است که باعث میشود از سایر توسعه‌دهندگان متمایز شوید.

 3. اصول طراحی شیءگرا را تمرین کنید 

حتی اگر به تازگی برنامه‌نویسی را شروع کرده باشید، یاد گرفتن اصول شیءگرا در درازمدت مزایای زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. این تمرین‌ها باعث می‌شود تا خواندن کدهای دیگران برای شما بسیار آسان شود. این موضوع هنگام کار کردن با سایر توسعه‌دهندگان و اعضای تیم بسیار اهمیت دارد.

4. نحوه استفاده‌ی موثر از سیستم‌های کنترل نسخه (مانند Git) را یاد بگیرید

سیستم‌های کنترل نسخه برای توسعه‌دهندگانی اهمیت دارد که به طور همزمان روی چندین پروژه کار می‌کنند یا در کنار سایر افراد بر روی یک پروژه‌ی واحد مشغول به کار هستند. با مطالعه‌ی کتاب‌هایی در این زمینه می‌توان نحوه استفاده از Git را یاد گرفت.

5. مهارت‌های حل مسئله‌ی خودتان را بهبود بخشید

توسعه‌ی نرم‌افزار یک حوزه پیچیده است. شما در طول کارهای خود با مشکلات و وظایف مختلفی روبرو خواهید شد. ابتدا مثل یک توسعه‌دهنده فکر کنید و سپس مشکلات را به شکلی تاثیرگذار برطرف کنید.

6. نحوه استفاده از ابزارهای طراحی مانند Photoshop، Sketch و Illustrator را بیاموزید

اگر می‌خواهید محصول با کیفیتی را بسازید که مورد قبول کاربران واقع شود، وبسایت‌ها و برنامه‌های زیبا ضروری می‌باشند. اگرچه میتوان طراحی کردن را به کمک فیلم‌های آموزشی یوتیوب یاد گرفت، اما معمولاً هنگام شروع پروژه‌های واقعی به آموزش‌های رسمی در این زمینه نیاز خواهید داشت.

7. به یادگیری تکنولوژی‌ها و زبان‌های جدید ادامه دهید

فقط به یک پشته بسنده نکنید. یادگیری زبان‌ها و فریمورک‌های جدید به شما کمک می‌کند تا در این صنعت قابلیت استخدام شدن داشته باشید. اگر برای مدت طولانی از پشته خود استفاده کنید، به مرور زمان احتمال قدیمی شدن مهارت‌های شما بالا می‌رود. همیشه سعی کنید از جدیدترین تکنولوژی‌های مورد استفاده توسعه‌دهندگان برتر در سراسر دنیا مطلع باشید.

8. حداقل یک زبان اسکریپت‌نویسی (مثل پایتون) را یاد بگیرید

زبان‌های اسکریپت‌نویسی برای اتومات کردن کارهای تکراری مفید هستند. حتی اگر نمیخواهید به یک توسعه دهنده تمام وقت تبدیل شوید، اسکریپت نویسی میتواند زندگی شما را به عنوان یک مهندس نرم افزار آسانتر کند. برای یادگیری زبانی مثل پایتون اینجا را کلیک کنید.

9. نحوه نوشتن کد تمیز و قابل نگهداری را یاد بگیرید

شما می‌بایست زمان زیادی را صرف خواندن کدهای دیگران کنید. اگر کدها تمیز نباشد، فهمیدن آن‌ها برای شما مشکل خواهد بود. بنابراین خودتان باید کدهای تمیز و خوانا را بنویسید. یکی از روش‌های تقویت مهارت‌های کدنویسی، نوشتن تست‌های یونیت با استفاده از Junit است. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید باگ‌ها را در مراحل ابتدایی روند توسعه مشخص کنید. همچنین سعی کنید روش‌های خود را کوتاه نگه دارید. وقتی از روش‌های کوتاه‌تر استفاده کنید، بعدها خیلی راحت‌تر میتوانید کدهای قبلی خود را بخوانید.

10. دوراندیشی کنید و نحوه عملکرد یک ویژگی را قبل از شروع توسعه برنامه‌ریزی کنید

ما برای نوشتن ایده‌ی اولیه‌ی یک ویژگی یا محصول تا آماده کردن آن برای ارائه به بازار به زمان نیاز داریم. باید بتوانید از قبل به این مسائل فکر کنید و مطمئن شوید که همه چیز در طول این فرآیند به درستی با یکدیگر تناسب دارد. این موضوع می‌تواند شامل برنامه‌ریزی با اعضای تیم، پرسش از کاربران در مورد خواسته‌هایشان و صحبت با سهامداران در رابطه با نیازهایشان باشد. بدون فکر کردن به این مسائل، کدنویسی را شروع نکنید.

11. نحوه‌ی اجرای درست اقدامات امنیتی را یاد بگیرید

اطلاعات زیادی در رابطه با امنیت وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا به راحتی گیج شوید. ابتدا باید مطمئن شد که فقط به موارد مشخصی مثل «مطمئن شوید که گذرواژه شما به اندازه کافی قوی باشد» توجه نمی‌کنید و درباره تهدیدات امنیتی و نحوه‌ی برطرف کردن آن‌ها نیز مطالب بیشتری را یاد می‌گیرید.

12. از سوال پرسیدن نترسید

سوال پرسیدن یک روش عالی برای یادگیری است. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می‌توانید مرتکب شوید، این است که تصور کنید همه چیز را می‌دانید. خیلی از توسعه‌دهندگان درخواست کمک را نشانه ضعف می‌دانند، اما در واقع نشانه قدرت است. اگر نمی‌توانید یک چیز را بفهمید، از کسی سوال کنید که آن موضوع را فهمیده است. سپس سعی کنید خودتان به تنهایی آن را درک کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از موضوع مورد نظر داشته باشید.

13. نحوه‌ی کار با محیط‌های مختلف (Mac، Linux، Windows) را یاد بگیرید

نیازی به کسب تخصص در تمام سیستم عامل‌ها نیست، اما باید نحوه کارکرد، مزایا و معایب آن‌ها را بدانید. مطلع بودن از نحوه عملکرد محیط‌های مختلفِ توسعه به شما کمک می‌کند تا هنگام جا به جایی بین آن‌ها، در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کنید. مثلاً توسعه دادن یک برنامه اندروید در Windows یا Mac شما را مجبور می‌کند تا جریان کاری خودتان را تغییر دهید چون روند کار  فعلی شما با Linux یا Ubuntu متفاوت است.

14. به طور منظم برنامه‌نویسی دونفره را با اعضای تیم خود تمرین کنید

برنامه‌نویسی دونفره به معنای کار کردن دو نفر به طور همزمان بر روی یک کامپیوتر است. یک نفر پشت کیبورد نشسته و کدها را می‌نویسد در حالی که نفر دوم کدها را می‌بینید و بازخورد، پیشنهادات و سایر مسائل مهم را به فرد مقابل ارائه می‌دهد.

برنامه‌نویسی دونفره مزایای بسیاری مثل درک بهتر دامنه‌ی مشکل، به اشتراک‌گذاری دانش و ایده بین اعضای تیم، خطایابی سریع‌تر و غیره را به دنبال دارد. در این روش برنامه نویسان به واسطه‌ی ارتباط منظمی که دارندُ با یکدیگر احساس راحتی بیشتری خواهند کرد. این موضوع به آن‌ها در ایجاد اعتماد نیز کمک می‌کند که به نوبه خود کار گروهی را بسیار بهبود می‌بخشد.

15. الگوهای طراحی را درک کنید

مجبور نیستید که تک تک الگوها را به خاطر داشته باشید، اما دانستن آن‌ها به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌تواند کمک زیادی به شما کند. الگوهای طراحی شیءگرا به طور مکرر در فریمورک‌ها و تکنولوژی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین درک کردن آن‌ها برای شغل شما به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار بسیار مفید خواهد بود.

اصول SOLID ما را هنگام کد نوشتن راهنمایی می‌کند:

  • اصل تک مسئولیتی
  • اصل باز – بسته
  • اصل جایگزینی لیسکوف
  • اصل جداسازی رابط‌ها
  • اصل وارونگی وابستگی

16. کنار آمدن با تغییر را به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار یاد بگیرید

گاهی اوقات هنگام کار کردن بر روی پروژه‌های جدید یا دیتابیس‌ها، اوضاع کمی تغییر می‌کند. اگر می‌خواهید در این تجارت به کارهای خود ادامه دهید، باید دائماً با این تغییرات سازگار شوید. اگر نتوانید به خوبی با این تغییرات کنار بیایید، در نهایت به مهارت‌های قدیمی خود محدود می‌شوید؛ همان مهارت‌هایی که دیگر کمک چندانی به شما نمی‌کنند.

17. یاد بگیرید که چگونه می‌توانید خودتان را جای شخص دیگری بگذارید

این یک مهارت مفید در صنعت توسعه نرم‌افزار است. باید یاد بگیرید که چگونه می‌توانید از دید مشتری به مسائل نگاه کنید و سعی کنید خواسته‌ها و نیازهای آنان را درک کنید. باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و مطمئن شوید تنها خواسته‌های آن‌ها را برآورده می‌کنید.

18. اطلاعاتی در مورد فرآیندهای تجاری و مهارت‌های نرم کسب کنید

اینکه برای خودتان یا شرکت دیگری کار کنید، هیچ فرقی ندارد. باید از فرآیندهای تجاری مطلع باشید و مهارت‌های نرم مانند ارتباطات، مدیریت زمان، حل مشکلات و موارد دیگر را درک کنید. این‌ها جزو مهارت‌های مهمی هستند که باعث می‌شود از سایر توسعه‌دهندگانی که چیزی در رابطه با آن‌ها نمی‌دانند متمایز شوید.

19. چگونگی رویارویی با مهلت‌های زمانی را بیاموزید

همه می‌دانند که گاهی اوقات پروژه‌ها دیر انجام می‌شوند و کارها مطابق با مهلت‌های زمانی پیش نمی‌رود. شما به عنوان یک توسعه‌دهنده باید با تنظیم چک‌پوینت‌های کوچکتر در پروژه‌های خود، نحوه‌ی رعایت مهلت‌های زمانی را یاد بگیرید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا موثرتر باشید و وظایف خود را به موقع انجام دهید.

20. نحوه‌ی یادگیری سریع تکنولوژی‌های جدید را بیاموزید

همانطور که قبلاً هم به این موضوع اشاره شد، توسعه‌دهندگان باید با فناوری‌ها همگام باشند و به سرعت تکنولوژی‌های جدید را یاد بگیرند. این مسئله به معنای یادگیری زبان‌ها، فریمورک‌ها و کتابخانه‌های جدیدی است که می‌تواند به شما در حل موثرتر مشکلات کمک کند.

اگر چیزی را نمی‌فهمید یا چیزی وجود دارد که برایتان واضح نیست، سوال بپرسید. از احمق به نظر رسیدن نترسید چون اگر چیزی را نفهمید، هرگز نمی‌توانید کاملاً به آن مسلط شوید.

 

منبع

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی