دستور ping چیست؟ راهنمایی برای مبتدیان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

دستور ping چیست؟ راهنمایی برای مبتدیان

حدود نیم قرن است که مهندسین کامپیوتر، برنامه‌نویس‌ها و متخصصین شبکه از ابزار ساده و مبتنی بر خط فرمان بسیار ساده‌ای استفاده می‌کنند که تقریبا در کارشان حیاتی به شمار می‌رود. نام این ابزار ping است. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگویم که در بسیاری از مواقع برای درک و حل مشکل، این ابزار دستیار بسیاری از ما بوده و به ما کمک کرده است.

اصلی‌ترین دلیلی که از این دستور استفاده می‌شود بررسی موجودیت شبکه و یا دسترسی پذیری به یک آدرس خاص است. به زبانی فنی تر بررسی ارتباط میان هاست‌ها و سرورها توسط Ping یا Packet Internet Groper انجام می‌شود.

Ping یک آدرس آی پی و یا URL را دریافت می‌کند و پیامی با رشته “PING” را ارسال کرده تا یک پاسخ را از سرور/هاست دریافت کند. ‌اگر سرعت پینگ شما بالا باشد میزان تاخیر یا Latency پایین خواهد بود. در پینگ، یک پیام ICMP یا Internet Control Message Protocol برای هاست مشخص شده، از طریق اینترنت ارسال می‌شود.

در این مقاله از وبسایت آموزشی راکت قصد داریم به صورت مقدماتی شما را با دستور Ping و کاربرد آن آشنا کنیم. مطمئنا این مقاله تمام موضوعات مربوط به این دستور را پوشش نخواهد داد اما در نهایت استفاده اصلی Ping را در این مقاله آموزش خواهیم داد.

دستور Ping چیست؟

پینگ به صورت کلی یک ابزار اینترنتی است که کاربران از آن برای بررسی وجود یک آی‌پی آدرس و قابلیت قبول کردن درخواست در شبکه کامپیوتری استفاده می‌کنند. در مدتی که اینترنت در ایران محدودیت‌های بسیار زیادی دارد، کاربران بسیاری از این ابزار برای یک موضوع دیگر نیز استفاده کرده‌اند و آن بررسی کردن مشکلاتی‌ست که شبکه خودشان دارد. برای مثال زمانی که یک وبسایت قابلیت دسترسی ندارد همواره به این دلیل نیست که مشکل از سرور و یا خود وبسایت است، گاهی اوقات کامپیوتر یا شبکه شماست که مشکل را درست کرده و به همین دلیل است که پینگ در هر دو حالت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین به صورت کلی می‌توان از پینگ در موارد زیر استفاده کرد:

  • بررسی درستی نصب بودن شبکه
  • بررسی ارتباط میان کامپیوترهای شبکه
  • بررسی ارتباط برقرار کردن با آی پی آدرس یک سیستم ریموت
  • بررسی نداشتن مشکل شبکه و کامپیوتر خودتان و سرور

نصب Ping

به صورت پیشفرض روی سیستم عامل‌های مختلف ابزار Ping‌ نصب بوده و در استفاده کردن از آن مشکلی وجود ندارد. اما در لینوکس برای بررسی و نصب آخرین نسخه Ping می‌توانید از دستور sudo ping -v استفاده کنید. در غیر اینصورت به صورت کلی با باز کردن ترمینال/CMD تنها با فراخوانی دستور ping می‌توانید از این اپلیکیشن استفاده کنید.

شیوه استفاده از دستور Ping و سینتکس آن

همانطور که گفته شد در تمام سیستم عامل‌ها دستور ping وجود داشته و می‌توانید با استفاده  از عبارت ping در محیط خط فرمان آن را فراخوانی کنید. یکی از نتیجه‌های اصلی که در دستور ping وجود دارد این است که دسترسی پیدا کردن به مقصد چقدر زمان بر است. در این فرایند یک Ping Packet از طریق ICMP یا Internet Control Message Protocol به مقصد ارسال شده و منتظر پاسخ می‌ماند. این مدت زمان پاسخ دهی همان زمانی‌ست که به شما نشان داده خواهد شد.

برای استفاده کردن از دستور ping شما معمولا بعد از وارد کردن این دستور باید یک هاست‌نیم، نام وبسایت و یا آی‌پی آدرس را وارد کنید. به سینتکس زیر دقت کنید:

ping [options] hostname or IP address

برای مثال برای بررسی کردن دسترسی به وبسایت راکت ما می‌توانیم دستور زیر را وارد کنیم:

ping roocket.ir

بعد از وارد کردن چنین دستوری اگر به اینترنت متصل باشید و در هاست شما مشکلی وجود نداشته باشد با خروجی زیر روبرو خواهید شد:

در تصویر بالا چند دستور و مشخصه مهم وجود دارد که ما در زیر آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • from: این مشخصه حاوی اطلاعات مربوط به هدف یا مقصد ماست که به صورت آی پی آدرس نشان داده می‌شود.
  • ttl: این مورد یک موضوع تخصصی در علم شبکه است اما به صورت ساده مقدار آن می‌تواند بین ۱ تا ۲۵۵ باشد. زمانی که یک دیتا در بین سرور و هاست ارسال و دریافت می‌شود این دیتاها باید قبل از اینکه وارد روتر دیگری شوند باید از بین بروند، به همین دلیل یک زمان به عنوان hop limit تعیین می‌شود که باعث می‌شود تا آن بسته قبل از اینکه وارد مسیر دیگری شود از بین برود.
  • time: مشخص کننده مدت زمانی است که یک داده از یک مبدا به مقصد رسیده و پاسخی به مبدا ارسال می‌شود. این زمان در واحد میلی ثانیه است.

همانطور که مشاهده کردید استفاده کردن از دستور پینگ به همین سادگی بوده و نیازمند درک پیچیده و عجیب و غریبی از آن نیست. اگر به سینتکس اولیه نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که یک [options] وجود دارد. این گزینه شامل یکسری فلگ و خصوصیات است که باعث می‌شود دستور ping در حالت‌های مختلفی اجرا شود.

برای مشاهده لیست کامل این فلگ‌ها می‌توانید دستور ping را به تنهایی وارد کرده و گزینه‌ها را مشاهده کنید.

برای مثال گزینه اول -t است. کاربرد این فلگ بسیار ساده است. اگر متوجه شده باشید زمانی که یک آدرس را بررسی می‌کنید بعد از چند بار تلاش کردن، برنامه ping متوقف می‌شود و نتایج را نشان می‌دهد. حال اگر این فلگ را اضافه بکنید، اینکار تا بی نهایت ادامه پیدا کرده و تنها زمانی که شما به صورت دستی آن را متوقف نکنید ادامه پیدا خواهد کرد.

در پایان

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب آموزشی ما به صورت بسیار ساده و اولیه دستور پینگ را بررسی کردیم. مطمئنا استفاده از این دستور برای شما کاربردی خواهد بود و از این به بعد اگر کسی به شما گفت «پینگ‌ش رو بگیر» دستپاچه نخواهید شد!

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا