آشنایی با 9 بهانه‌ی خنده‌دار که برنامه‌نویس‌ها مطرح می‌کنند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

آشنایی با 9 بهانه‌ی خنده‌دار که برنامه‌نویس‌ها مطرح می‌کنند

اعتراف کردن به اینکه اشتباه از شما بوده و در یک مورد خاص شما اشتباهی را مرتکب شده‌اید معمولا بسیار سخت بوده و ما ایرانی‌ها نیز معمولا عادت داریم خطاهای خود را به گردن یکی دیگر بندازیم. این تقریبا به روتین تبدیل شده و معمولا از پذیرفتن مشکلات خودمان می‌ترسیم و هراس داریم. در دنیا و محیط‌های برنامه نویسی نیز این قضیه مشهود بوده و برای بیشتر ما پیش آمده است.

امروز قصد داریم با بهانه‌هایی آشنا شویم که برنامه نویس‌ها و توسعه دهندگان در حوزه‌های مختلف برای اهمال کاری‌های‌شان می‌آورند. امیدواریم که این بهانه‌ها به تلاش‌هایی برای بهتر کردن یک برنامه تبدیل شود. البته اگر کسی از این بهانه‌ها سر در نمی‌آورد نیز می‌توان از این موارد در پروژه‌های خود استفاده کنید که البته پیشنهاد نمی‌شود! به هر حال، بیایید با این بهانه‌ها آشنا شویم.

بهانه اول: روی کامپیوتر من کار می‌کند مطمئنی مشکل از کامپیوتر شما نیست؟

بیایید با قدیمی‌ترین و مرسوم‌ترین این بهانه‌ها آشنا شویم. در این بهانه شما به جای اینکه واقعا مشکلی را حل کنید می‌گویید که پروژه به خوبی روی کامپیوتر من کار می‌کند شاید مشکل کامپیوتر دیگران و یا شماست! این تکنیک یا بهتر بگوییم این بهانه ممکن است برای شما چند ساعتی وقت آزاد بگذارد تا از دست مشتری یا مدیر تیم خلاص شوید. اما در نهایت این قسمتی است که باید خودتان دست به کار شده و پروژه‌تان را سر و سامان ببخشید.

بهانه دوم: از داده‌های درست استفاده کن!

گاهی با وارد کردن یک ورودی کل برنامه از کار می‌افتد و مواجهه شما با این قضیه این است که به کاربران‌تان بگویید: از داده‌های درست استفاده کنید! این بهانه خوبی برای حل مشکل نیست چرا که برنامه شما باید بتوانید داده‌ها در هر سطحی که هستند را به خوبی مدیریت کرده و با آن‌ها به صورت موجه و درست روبرو بشود. در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد که شما بتوانید از این ماجرا به سادگی جا خالی کنید!

بهانه سوم: کار من نیست!

تقصیر و گردن یکی دیگر انداختن واقعا کار زشت و ناپسندی‌ست. البته این قضیه در دنیای امروز که تقسیم کار به خوبی رعایت می‌شود تا حدی غیر ممکن شده اما باز دیده می‌شود که افرادی از این تکنیک و بهانه استفاده می‌کنند.

از طرفی دیگر این بهانه در حالت‌هایی که نیاز به کمک در تیم وجود دارد استفاده می‌شود. آنجایی که برنامه با مشکلی روبرو شده و کسی برای درست کردن آن در دسترس نیست و شما نیز بهترین فرد برای انجام چنین کاری هستید. در این حالت با رعایت نکات تیمی بهترین کار این است که در کار مشارکت کرده و بهانه‌های مختلف نیاورید.

بهانه چهارم: برای نوشتن تست وقت ندارم

در دنیای توسعه مدرن اپلیکیشن‌ها، نوشتن تست یکی از مهمترین کارهایی‌ست که باید انجام دهید و حتما مدیر پروژه نیز باید از شما این موضوع را بخواهد. اگر فکر می‌کنید که با گفتن «برای نوشتن تست وقت ندارم» کار خوبی کرده و تست ننوشته‌اید بدانید که نتایج منفی آن بعدا یقه‌تان را خواهد گرفت و دچار مشکل‌تان خواهد کرد. به همین دلیل بهترین کار این است که حتما برای نوشتن تست‌ها وقت بگذارید و به بهترین شکل آن‌ها را انجام دهید.

بهانه پنجم: مشکل کش مرورگر شماست!

وقتی یک وب اپلیکیشن به درستی کار نمی‌کند و شما هم حوصله درست کردن آن را ندارید می‌توانید بگویید که مشکل از کش مرورگر کاربران است و کاربران را برای یک یا چند ساعت سرگرم کارهای بیهوده بکنید. اگر واقعا وب اپلیکیشن مشکل داشته و ربطی به کش مرورگر ندارد از این بهانه استفاده نکنید و به صورت واضح بگویید که مشکل از مرورگر نبوده و باید وب اپلیکیشن را درست بکنید.

بهانه ششم: همین چند لحظه پیش کار می‌کرد!

بهانه ششم یکی دیگر از مواردی است که در بیشتر اوقات تکرار می‌شود. اگر واقعا برنامه شما در یک شرایط خاص برای چند لحظه کار می‌کرد و سپس یک بار از آن خارج شده و بار دیگر آن را اجرا کرده‌اید که کار نکرده باید دنبال مشکل برنامه خودتان باشید نه اینکه کل سیستم عامل و کامپیوتر را زیر سوال ببرید. در این مواقع به جای گفتن چنین موضوعی با یک کامپیوتر دیگر آن را امتحان کرده و یا به لیست خطاها نگاهی بیاندازید، مطمئنا جواب پرسش‌های‌تان همانجاست.

بهانه هفتم: برنامه من هیچ مشکلی ندارد! مشکل جای دیگری‌ست

بهانه هفتم مربوط به زمانی می‌شود که شما اصرار دارید که کدهای شما بدون مشکل بوده و در نهایت مشکل همان کامپیوتر یا دستگاه است. در این حالت نیز شما هیچ روشی برای اثبات این قضیه نداشته و تنها می‌توانید کمی وقت برای تست برنامه در دستگاه‌های دیگر بخرید که در نهایت باز هم جواب و خروجی درستی تحویل نخواهید گرفت.

بهانه هشتم: آخرین نسخه را دانلود کن!

این مورد نیز یک بهانه نسبتا قدیمی است که برای اجرا برنامه مشکل دار گفته می‌شود. برنامه نویس عزیز، اگر برنامه شما مشکل دارد لطفا به آخرین نسخه فلان برنامه گیر ندهید. مطمئنا اگر آخرین نسخه را نیز دانلود کنیم باز هم برنامه نمی‌تواند به خوبی اجرا شود. این مورد نیز در نهایت می‌توانید کمی وقت برای انجام کارها برای‌تان بخرد اما روش درستی نیست.

بهانه نهم: این باگ نیست، ویژگی جدیده!

این مورد یکی از مشهورترین بهانه‌هایی است که این روزها خیلی شنیده می‌شود. وقتی یک برنامه عملا با باگ روبرو باشد و شما اصرار داشته باشید که این باگ نیست بلکه فلان ویژگی جدید است در واقع هم سر خود کلاه می‌گذارید و هم سر کارفرما! بنابراین بجای این حرف‌ها بشینید و برنامه را درست کنید.

در پایان

همه مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد مواردی هستند که در بسیاری از حالت‌ها شنیده و گفته می‌شوند. اما بگذارید یک روش بسیار آسان‌تر برای حل تمام این مشکلات را به شما بگویم: هیچ بهانه‌ای نیاورید بلکه صادقانه از کارفرما تقاضا کنید که وقت بیشتری بهتان بدهد تا بتوانید برنامه را درست کرده و مشکلات را حل کنید. در این صورت هم از نظر اخلاقی صادقانه رفتار کرده‌اید و هم مشکل دیگری برای تان بوجود نخواهد آمد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا