چه مواقعی از WordPress برای ساخت وبسایت استفاده کنیم؟ - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چه مواقعی از WordPress برای ساخت وبسایت استفاده کنیم؟ - بخش دوم

WordPress یک بستر یا بهتر است بگوییم یک CMS (سیستم مدیریت محتوا) می‌باشد که می‌توانید از آن برای ساخت و مدیریت وبسایت خود استفاده کنید. در واقع برای ایجاد تعداد زیادی از وبسایت‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شود.

در این مقاله به ادامه ی مطلب قبلی میپردازیم.

به روز نگه داشتن پلاگین‌ها

خود WordPress و هر کدام از پلاگین‌هایی که استفاده می‌کنید معمولا به طور منظم به روزرسانی می‌شوند (به صورت هفتگی یا ماهانه). این به روزرسانی‌ها به طور کلی بسیار مفید هستند و می‌توانند مواردی مانند پچ‌های امنیتی، ویژگی‌های جدید یا رفع برخی اشکالات را شامل شوند. حال این سوال را از خود بپرسید که اگر به پنل سایت خود وارد شدید و دیدید که پلاگینی یک به روزرسانی جدید دریافت کرده و به شما پیشرفت امنیتی می‌دهد، چه کاری انجام می‌دهید؟ حدس من این است که اکثر شما آن را نصب کرده و سایت خود را به روز می‌کنید.

با این حال ممکن است بعد از نصب آن پلاگین با مشکلات ناسازگاری مواجه شوید. به عنوان مثال شما پلاگین A را نصب می‌کنید که از یک ویژگی خاص در پلاگین B استفاده می‌کند. پس از آن وقتی پلاگین B را به روز کنید، پلاگین A ممکن است دیگر متوقف شود که می‌تواند یک راه برای شکست خوردن وبسایت شما باشد.

من خودم بارها این موضوع را دیده‌ام و مطمئنم که اکثر طراحان و توسعه دهندگان وب نیز در برخی موارد خودشان با این مسئله روبه رو شده‌اند. پیش آمده که با من تماس گرفته شده و گفته‌اند پلاگینی را در سایت خود به روز کرده‌اند ولی اکنون فقط یک صفحه سفید نشان داده می‌شود. ممکن است بعد از اینکه آنها پلاگین را به روز کرده‌اند در سایت فضای خالی به وجود آمده، جایی که گالری تصاویرشان در آن بوده و دیگر نمایش داده نمی‌شوند.

در حالت ایده آل، توسعه دهنده‌ای که سایت WordPress شما را طراحی می‌کند احتمالا یک نسخه از آن را در development خود داشته باشد. جایی که آنها می‌توانند در سایت تغییراتی ایجاد کنند بدون اینکه به صورت زنده نمایش داده شود. با استفاده از چنین قابلیتی، تست و به روزرسانی سایت قبل از هرگونه تغییر در نسخه اصلی بسیار ساده‌تر خواهد بود. با این حال اگر وبسایت را خودتان ساخته‌اید و به پنل ادمین دسترسی کامل دارید تا در صورت تمایل به روزرسانی‌ها را انجام دهید، ممکن است از این روش استفاده نکنید. یک قانون طلایی در توسعه وب این است که هرگز تغییری در نسخه اصلی به صورت زنده ایجاد نکنید. چراکه عواقب غیر قابل پیش بینی می‌تواند به دنبال داشته باشد. صادقانه بگویم ممکن است وبسایت کسب و کار خود را مدتی از بین ببرید تا زمانی که بتوانید شخصی را پیدا کنید که به شما در رفع آن کمک کند.

هرچند این مشکل مختص WordPress نیست و قطعا سایر سیستم‌های وب را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما به نظر می‌رسد به راحتی دردسرهای زیادی را برای مشتریان ایجاد می‌کند. به همین دلیل سعی کنید هر زمان که یک پاپ آپ جدید ایجاد می‌شود، از به روزرسانی زودهنگام پلاگین‌ها خودداری کنید.

ویژگی‌های سفارشی

همانطور که قبلا اشاره کردیم، در ابتدا قرار بود WordPress یک بستر وبلاگ نویسی باشد. همچنین سازگار با قبل ساخته شده است. در اصطلاحات ساده و غیر فنی بدان معنی است که WordPress طوری طراحی شده تا با نرم‌افزارهای میزبانی قدیمی نیز کار کند. به همین دلیل افزودن ویژگی‌های سفارشی (که نمی‌توان از طریق یک پلاگین اضافه کرد) ممکن است کمی دشوار باشد. من شما را با جزئیات فنی خسته نمی‌کنم اما اگر می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید، می‌توانید مقالات منتشر شده در این حوزه را مطالعه کنید.

من خودم توسعه دهنده WordPress نیستم و ادعایی هم ندارم. بلکه در واقع یک توسعه دهنده مستقل لاراول هستم. اما چند سالی مجبور شدم روی سایت‌های وردپرسی کار کنم، چه سایتهایی که خودم ساخته‌ام و چه سایتهایی که طراح / توسعه دهنده دیگری ساخته است. چند سایت که من روی آنها کار کردم دارای کد سفارشی برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید به سایت به جای استفاده از یک پلاگین بودند. من شخصا نوشتن و به روزرسانی این کد را زمانبرتر و دشوارتر می‌دانم، زیرا احساس نمی‌کردم که این کد به صورت بصری یا ساختاری چیزی مانند October CMS (بستری مشابه وردپرس است که با لاراول ساخته شده) باشد. قطعا پیشرفت توسعه سایت را کند می‌کرد، چراکه من مجبور شدم وقت بیشتری را بر روی کد صرف کنم. البته این امر در هزینه‌ها و قیمت‌ها نیز تاثیرگذار است، بنابراین افزودن ویژگی‌های سفارشی به طور حتمی هزینه سایت را افزایش می‌دهد.

به همین دلایل من فکر می کنم اگر شما به غیر از وب سایت اصلی چند وبلاگ دیگری بخواهید، WordPress نمی‌تواند راهگشا باشد. به خصوص اگر قصد دارید مقیاس وبسایت را افزایش داده و ویژگی‌های سفارشی اضافه کنید.

گزینه‌های جایگزین

همانطور که گفتم گزینه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند همان ویژگی‌های سیستم مدیریت محتوای WordPress را ارائه دهند. من توصیه‌هایی را دارم، اما این صرفا از تجربه شخصی خودم می‌آید و مطمئنم که طراحان و توسعه دهندگان دیگری نیز هستند که می‌توانند پیشنهادات دیگری ارائه دهند.

هنگامی که من برای اولین بار با مشتری کار می‌کنم و موقع بحث درباره اینکه سایت باید چه کاری انجام دهد، سعی می‌کنم بفهمم که آیا واقعا به CMS نیاز است. تقریبا در بیشتر موارد متوجه می‌شوم مشتری واقعا نمی‌تواند خودش همه مطالب را به روز کند. آنها معمولا به دنبال ابزارهای ساده برای ویرایش هستند. اگر چنین باشد، من استفاده از چیزی مانند Laravel Nova را پیشنهاد می‌کنم. این پکیجی است که برای لاراول ساخته شده و یک پنل ادمین برای به روزرسانی محتوای سایت ارائه می‌دهد. این ابزار می‌تواند بسیار قدرتمند باشد و اگرچه هزینه آن 99 دلار است، اما در ازای صرفه جویی در هزینه نوشتن کد پنل مدیریت این هزینه جبران خواهد شد.

به علاوه اگر احساس کنم CMS برای وبسایت مناسب‌تر است، اکتبر را توصیه می‌کنم که بسیار شبیه به WordPress می‌باشد اما با لاراول ساخته شده است. من شخصا احساس راحتی بیشتری در کار با سیستم مدیریت محتوای اکتبر دارم و احساس می‌کنم با استفاده از آن به جای WordPress بهره وری بالاتری دارم (اما واضح است که این به سلیقه شخصی بستگی دارد).

بنابراین سوالی که باید از خود بپرسید این است: "آیا واقعا می‌خواهم خودم همه وبسایت را ویرایش کنم؟ یا ترجیح می‌دهم یک توسعه دهنده وب این کار را برای من انجام دهد؟".

جمع بندی

امیدوارم توانسته باشم به شما راهنمای کاملی را ارئه دهم. اگر در گوگل جستجو کنید، اغلب لیستی مانند "5 دلیل برای استفاده نکردن از WordPress " یا "10 دلیل اصلی استفاده از WordPress " را مشاهده خواهید کرد. اما من سعی کردم اطلاعاتی را به شما ارائه دهم که فکر می‌کنم برایتان (به عنوان یک مبتدی) کاربردی باشد تا تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید. نکته اصلی برای خواندن این مطالب این است که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد.

به عنوان اولویت شخصی خودم از آن استفاده نمی‌کنم، زیرا در ساختن سایت با استفاده از اکتبر یا لاراول نوا احساس راحتی بیشتری دارم. اما این صرفا به خاطر چیزی است که من بیشتر با آن آشنا هستم.

شما می‌توانید به عنوان راهنما به این نکات مربوطه مراجعه کنید تا در صورت استفاده از WordPress یا استفاده از راه حل جایگزین دچار سردرگمی نشوید.

از WordPress استفاده کنید اگر:

  • فقط یک وبسایت ساده برای معرفی کسب و کار خود می‌خواهید.
  • می‌خواهید در وبسایت خود وبلاگی داشته باشید که بتوانید به آن محتوا اضافه کنید.
  • می‌خواهید وبسایت خود را برای تغییر بخش مطالب کنترل کنید.

از وردپرس استفاده نکنید اگر:

  • یک وبسایت پیچیده با ویژگی‌های سفارشی می‌خواهید.
  • می‌خواهید عملکرد وبسایت را در آینده مقیاس بندی کنید.
  • روش مناسبی برای تست هرگونه به روزرسانی قبل از اجرای آنها ندارید.

فقط به یاد داشته باشید انتظار نمی‌رود که همه پاسخ‌ها را بدانید (حتی ما هم همه پاسخ‌ها را نمی‌دانیم). اما بیشتر طراحان و توسعه دهندگان وب معمولا از پاسخگویی به سوالات شما در این مورد خوشحال خواهند شد. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نظری می‌تواند در بخش زیر با ما در میان بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.25 از 4 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات