چند نکته ساده درباره !IMPORTANT
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

چند نکته ساده درباره !IMPORTANT

بعضی از قواعد سی‌اس‌اس می‌توانند شکسته شوند، یا در نهایت شاید این فلسفه‌ای باشد که پشت !important قرار دارد. !important یک قاعده سی‌اس‌اس است که با استفاده از آن می شود یک استایل یا دستور را بین چندین فایل سی‌اس‌اس مختلف به صورت تکی اجرا کنید و از مقداردهی های قبلی صرفنظر نمایید. به صورت ساده بگوییم، !important  باعث می شود برخی قواعد مهم باشند و در هر شرایطی نادیده گرفته نشوند. با این دستور می توانید قاعده های سی‌اس‌اس را مهم بشمارید و موارد دیگر را نادیده بگیرید. در کل این دستور باعث می شود که ارزش دستورها بیشتر از آنچه که هست بشود.

!important درنسخه CSS1 در سال ۱۹۹۶ عرضه شد. و بعد از آن نیز در نسخه های بعدی سي‌اس‌اس هیچ تغییر بخصوصی نکرد. 

استفاده از important!

استفاده از این قاعده بسیار ساده است. این قطعه کد ساده به شما یاد می دهد که چگونه از این قاعده استفاده کنید:

p {
font-size: 12px !important; }

!important را درست بعد از آنکه خاصیتی مقدار دهی شد و قبل از علامت سیمی‌کالن قرار می‌دهند. 

دسته بندی کردن قواعد سی‌اس‌اس

!important براساس اهمیت و اصل بودن قواعد، آن ها را دسته بندی و مرتب می کند. مطابق با W3C به صوت صعودی اولویت ها مطابق الگوی زیر حساب می شوند:

  1. اعلامیه های اعلان کاربر
  2. اعلامیه های عادی کاربر
  3. اعلامیه های عادی نویسنده
  4. اعلامیه های مهم نویسنده
  5. اعلامیه های مهم کاربر

گیج شدید، درسته؟ خب بدانید که تنها نیستید. باید بگویم که در اوایل !important محدودیت هایی نیز در اجرا داشت. برای مثال در برخی از مرورگرها پشتیبانی نمی شد اما الان تمام مرورگرهای مدرن از آن پشتیبانی می کنند.

سرپرستی کردن قواعد سی‌اس‌اس کار نسبتا پیچیده ای است. مطمئنا حال سوال پیش می آید که اگر دو خاصیت سی‌اس‌اس برای یک المان یکسان تعیین شود کدامیک اعمال می شود؟ خب جواب بسیار ساده است. خاصیتی اعمال می شود که آخرین مورد باشد. 

آیا باید از !IMPORTANT استفاده کنید؟

اکثر توسعه دهندگان باور دارند که از این قاعده باید در کلاس های مفید استفاده شود اما در کل باید گفت که می شود از این قاعده در هر حالتی استفاده شود. !IMPORTANT در کل باید برای زمانی استفاده شود که روی یک خاصیت تمرکز کنید و بخواهید در هر صورت اعمال شود. اما استفاده از آن ضروری نیست. 

برای حل کردن مشکلات موقت در رابطه با کدها استفاده از این دستور بسیار مؤثر است. برای تعیین چنین قاعده به منظور حل کردن مشکلات موقت استفاده از ابزار inspector مربوط به مرورگرها می تواند راه بسیار مفیدی باشد.

در حالت هایی که دنبال یک طراحی منحصر به فرد باشید و از میان برگه های مختلف صفحات وبسایت بخواهید استایل خاصی را استفاده کنید نیازی نیست که به کدهای صفحه مراجعه کنید. بلکه کافی است کلاس یا آی‌دی قسمت مربوطه را پیدا کرده و خاصیت مورد نظر را همراه با دستور !IMPORTANT وارد کنید. 

یکی از مسائلی که !IMPORTANT باعث آن می شود سخت شدن دیباگ کردن کدهاست. به این دلیل که در جاهای مختلف ممکن است در حالت استاندارد کدها نوشته شده باشند اما با تغییر آن ها هیچ چیزی اعمال نشود این دقیقا به دلیل آن است که در یک فایل یا یک قسمت دیگر از این دستور استفاده شده است. چنین حالتی مخصوصا برای وقتی که در یک تیم کار می کنید و توسعه دهندگان مختلفی وجود دارد ملموس و بیشتر دیده می شود. 

بیشتر توسعه دهندگانی که به صورت مشارکتی روی یک پروژه کار می کنند به همدیگر پیشنهاد می کنند که تا جای ممکن از استفاده از این قاعده صرفنظر کنند البته در پروژه های شخصی نیز باز مشکلاتی به همراه خواهد آورد. چون بعدها ممکن است برای انجام تغییرات در پروژه دچار مشکل شوید. پس بهتر است سعی کنید که به صورت درست و با احتیاط از این دستور استفاده نمایید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات