نکاتی که هنگام ورود به یک شرکت برنامه نویسی باید در نظر داشته باشید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نکاتی که هنگام ورود به یک شرکت برنامه نویسی باید در نظر داشته باشید

حضور برای اولین بار در یک شرکت برنامه نویسی به نظر استرس آور و سخت باشد. بیشتر ما هم چنین تجربه‌ای را کسب کرده‌ایم اما برای حل این مشکل که بیشتر آن از ندانستن دقیق نقش خود است چه راهکاری وجود دارد؟ برنامه‌نویسان باید به یادگیری ادامه دهند، فعال باشند، گروهی کار کنند و مهارت‌های اجتماعی خود را گسترش دهند. آن‌ها باید هر روز تلاش کنند تا به فرد بهتری تبدیل شوند. اگر هم به دنبال پروژه‌های بهتر هستید یا قصد تغییر دادن شرکت خود را دارید، باید در محل کار جدید خود به دنبال این 11 مورد باشید. یک برنامه‌نویس برای راحت بودن در شرکت به این موارد نیاز دارد:

1. مشکلات جالب برای حل کردن

توسعه‌دهندگان به مشکلاتی نیاز دارند که آن‌ها را به فکر کردن وادار کند. آن‌ها برای غلبه بر این مشکل باید از تمام مهارت‌های خود بهره ببرند. به عنوان مثال نقاشی کردن و رنگ‌آمیزی می‌تواند کار جالبی به نظر برسد، اما انجام دادن آن به طور روزمره قطعاً شما را خسته خواهد کرد. بنابراین وجود مشکلات و پروژه‌های هیجان‌انگیز  در شرکت یکی از فاکتورهایی است که باید هنگام انتخاب کردن محل کار جدید خود به آن توجه داشته باشید. ما باید زمان و استرس خود را تحت کنترل داشته باشیم. چالش‌ها تنها وقتی جالب خواهند بود که ما زمان و توانایی انجام دادن آن‌ها را داشته باشیم. 

2. ابزار و منابع برای حل مشکلات

ما برای حل کردن مشکلات خود به ابزار نیاز داریم. همانطور که آشپز برای پختن غذا به چاقوهای خوب احتیاج دارد، وجود ابزارهای خوب برای یک برنامه‌نویس نیز ضروری هستند. شما باید تحقیق کنید و بهترین ابزارها را برای کارهای خود انتخاب کنید. ما باید ابزارهای مختلف را آزمایش کرده و از کاربردی‌ترین موارد برای بهبود بخشیدن به پروژه و محصول استفاده کنیم.

3. قدردانی از سرپرست و اعضای گروه

ما باید از رهبر و همکاران خود تشکر کنیم. اگر یک همکار در انجام یک پروژه به ما کمک کرده، باید قدردان او باشیم.

4. نقش، مسئولیت‌ها و اهداف

توسعه‌دهندگان نیز مانند دیگران به تعهداتی نیازمند هستند. داشتن مجموعه‌ای از وظایف و اهداف باعث می‌شود تا اعضای گروه نیروی خود را برای دستیابی به آن اهداف متمرکز کنند. حتی اگر این نقش‌ها دائماً در حال تغییر باشد، ما می‌توانیم به احساسات و اهداف طرف مقابل خود پی ببریم. آن‌ها به ما در حفظ تمرکز کمک می‌کنند. این اهداف همیشه نباید در مورد پول باشند. رفتن به تعطیلات یا بهبود بخشیدن وسایل (موس جدید، کیبورد جدید یا یک صندلی جدید) می‌تواند پاداش ما برای رسیدن به یک هدف باشد.

5. بازخورد

من همیشه دوست دارم از کارهای خود بازخورد دریافت کنم. به نظرم این موضوع به پیشرفت من کمک خواهد کرد. ما با یک ارزیابی بزرگ می‌توانیم به ارزش‌ها و اهداف شرکت پی ببریم. این مورد هم دقیقا مانند مورد قبلی است چون بازخورد گرفتن می‌تواند به ما در بهتر شدن کمک کند. با وجود اهداف تعریف شده، می‌توانیم تلاش‌های خود را برای رسیدن به پیشرفت متمرکز کنیم.

6. زمانی برای کشف تکنولوژی‌های جدید و بهینه‌سازی

هر هفته حداقل دو فریمورک جدید وارد بازار می‌شود. شرکت‌ها بدون تحقیق و جستجو در مورد تکنولوژی‌های جدید شکست خواهند خورد. ما باید هر هفته وقت بگذاریم و چیزهای جدید را امتحان کنیم. این کار به ما کمک می‌کند تا از دید جدیدی به مسائل نگاه کرده و ترفندهای کوچکی را برای راحت‌تر کردن زندگی روزمره خود خلق کنیم.

توسعه‌دهندگان می‌توانند چند ساعت در روز یا حتی یک روز در ماه را به این کار اختصاص دهند و چیزهای مفید را بررسی کنند. ریفاکتور کردن یک کنترلر برای بهبود عملکرد یا ساختن یک سیستم برای کش و تخلیه وانیش (Varnish) در هفته تنها چند ساعت از وقت شما را می‌گیرد اما باعث صرفه‌جویی در زمان شما خواهد شد.

7. همکارانی با تجربه و مهارت بیشتر

آیا تا به حال با یک شخص ماهرتر از خودتان فوتبال بازی کرده‌اید؟ این موضوع هم دقیقا مانند همان است. توسعه‌دهندگان خوب برای تبادل تجربه و نظرات خود به دنبال توسعه‌دهندگان بهتری هستند. توسعه‌دهندگان به طور روزمره با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند و حل کردن این چالش‌ها با وجود همکارانی ماهر و باتجربه دلپذیرتر خواهد شد.

8. گزینه دورکاری

گاهی اوقات ما هیچ میلی برای رفتن به محل کار نداریم یا هوا آنقدر طوفانی است که حضور در اداره امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر باید این مزیت در شرکت وجود داشته باشد که افراد بتوانند هر از چندگاهی کارهای خود را از خانه انجام دهند.

9. یک فرآیند تعریف شده

 ما می‌توانیم از Kanban، Scrum، XP یا هر چیز دیگری استفاده کنیم. آن‌ها دارای یک فرآیند تعریف شده هستند که به کمک آن‌ها کارهای ضروری را متوجه می‌شوید. اگر نتوانیم با تغییرات وفق پیدا کنیم و این پروسه را بهبود ببخشیم، شکست خواهیم خورد. توسعه‌دهندگان به یک فرآیند تعریف شده با وظایف و برنامه‌هایی مشخص نیاز دارند.

یک فرآیند تعریف شده به معنای سفت و سخت بودن آن نیست. ما داریم در مورد یک استراتژی مستند صحبت می‌کنیم که در صورت لزوم می‌توانیم برای پیدا کردن پاسخ‌های خود به آن مراجعه کنیم. به عنوان مثال اگر می‌خواهید کوکی‌ها یا آیدی یک کد را تغییر دهید، باید مطمئن شوید که تغییر دادن آن آیدی یا کوکی روی پروژه تاثیر منفی نداشته باشد.

10. برنامه‌ای انعطاف‌پذیر

برنامه‌ریزی کردن ضروری است. شما با داشتن یک برنامه‌ی انعطاف‌پذیر می‌توانید کارهای خود را با استرس کمتری انجام دهید. وجود یک برنامه‌ی زمانی به شما کمک می‌کند تا کارهای خود را به موقع انجام داده و سپس به سراغ سایر فعالیت‌های سرگرم‌کننده بروید.

11. بهبود مستمر

بهبود مداوم در مورد این نیست که ما کارهای گذشته خود را مورد قضاوت قرار دهیم. بهبود مستمر یعنی بتوانیم به مسائل اطراف خود شک کنیم و سعی در بهتر کردن آن‌ها داشته باشیم. ما باید کارهای خود را ارزیابی کرده و تغییرات را اعمال کنیم. سپس باید دوباره آن‌ها را ارزیابی کنیم تا از بهتر شدن یا نشدن آن‌ها مطمئن شویم. بهبود مستمر یک فضاست که ما در آن یک ایده را پیشنهاد می‌کنیم. سپس در مورد این ایده گفتگو می‌کنیم و در صورت امکان آن را عملی خواهیم کرد.

نتیجه‌گیری

به نظر من هنگام انتخاب کردن یک شرکت باید به این نکات دقت داشت. معمولاً پیشنهادات شغلی تنها موارد مورد نیاز خود را در آگهی لحاظ می‌کنند اما توضیح مختصری هم در مورد شرکت و نحوه سازماندهی تیم‌ها خواهند داد. این لیست کامل و بی‌نقص نیست. نکات دیگری هم وجود دارد که خودتان باید با کسب تجربه به آن‌ها پی ببرید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا