چند نکته آموزشی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چند نکته آموزشی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس

یکی از افسانه‌های معروفی که در مورد توسعه‌دهندگان نرم افزار وجود دارد این است که آن‌ها خسته‌کننده و شخصیت خشکی دارند، کسی که در دانشگاه نابغه ریاضی بوده و بیشتر وقت‌ش را در پشت صفحه نمایش کامپیوتر می‌اندازد.

درست است توسعه‌دهندگان بیشتر وقت‌شان را در پشت کامپیوتر نشسته و کدنویسی می‌کنند، اما چیزهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است تا به حال به آن فکر نکرده باشید. برای من به شخصه توسعه‌دهنده بودن به این معناست که شانس ساخت ابزارهای معرکه و جذاب را داشته باشید.

در هر حال، دو سال از زمانی که به صورت حرفه‌ای شروع به نوشتن کدهای‌م کردم می گذرد و حال دوست دارم شما را با تجربیاتی آشنا سازم که در این سال‌ها بدست آوردم.

به کدنویسی مانند اوقات فراغت فکر نکنید

اولین و مهمترین موضوع: اگر فکر می‌کنید که در زمان کدنویسی باید کاملا جدی رفتار کنید، پس بدانید که درست فکر می‌کنید. مطمئنا شما نمی‌خواهید زمان‌تان را با چیزی بگذرانید که به آن علاقه ندارید.

سعی کنید همواره زمانی کدنویسی کنید که هیچگونه عامل حواس پرت کنی در اطراف‌تان نباشد. به اضافه آن باید در مورد مشکلات و سختی‌ها در رابطه با کدنویسی صبور باشید. در غیر اینصورت مطمئن باشید که در نیمه‌های راه ممکن است برنامه‌نویسی را رها کنید.

بنابراین شما باید واقعا به انجام چنین کاری علاقه‌مند باشید. تمام افرادی که کدنویسان حرفه‌ای هستند با عشق و علاقه به سراغ آن می‌روند و خلاف آن وجود ندارد.

در روند برنامه‌نویس شدن به خودتان قول‌هایی بدهید و تعهدی را ایجاد کنید. زمان‌بندی را از یاد نبرید، همواره این موضوع که در یک مدت معین چکاری باید انجام دهید و چه چیزی یاد بگیرید را برای خودتان تعیین نمایید.

تکنولوژی‌هایی که نیاز است روی آن‌ها تمرکز کنید را به خاطر بسپارید

بعد از اینکه کدنویسی را به یک عملیات مهم در زندگی‌تان تبدیل کردید، قدم بعدی این است که با خودتان صادق باشید. می‌خواهید به چه نوع از توسعه‌دهنده تبدیل شوید؟

برای اینکه به این موضوع پی ببرید، علایق‌تان را پیدا کنید. آیا به ساخت رابط کاربری -راهی که کاربران با محصولی ارتباط برقرار می‌کنند- علاقه دارید؟ اگر جواب بله است پس باید روی تکنولوژی‌های فرانت-اند تمرکز کنید. یا شاید طراحی مورد علاقه شما نباشد و بخواهید کارهایی را در پشت سرور انجام دهید. بنابراین باید به توسعه بک-اند فکر کنید.

به خودتان ایده واضح و کاملی از چیزهایی که واقعا می‌خواهید یاد بگیرید را بدهید،  به علایق‌تان توجه کنید، این موضوعات کلید ادامه دادن کار است. اگر هنوز در رابطه با آن‌ها مطمئن نیستید و نمی‌دانید کدام نوع برای شما بهتر است پس باید جستجوهایی را انجام دهید و کمی با گوگل کلنجار بروید. 

با چیزهای ساده شروع کنید

در ابتدای کار ممکن است که با هر وظیفه و کاری بدون در نظر گرفتن میزان سختی آن سردرگم شوید. از ساختن یک تکست ادیتور ساده تا پیاده‌سازی یک محیط پیچیده‌تر، همه آن‌ها شما را با مشکلاتی همراه می‌سازد که اصلا نمی‌توانید فکرشان را هم بکنید.

بنابراین اگر شما یک فرد کاملا مبتدی هستید و به تازگی وارد این عرصه شده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنم که با چیزهای ساده کارتان را شروع کنید. روی پلتفرم‌هایی که محیط کدنویسی تعاملی را برای‌تان ایجاد می‌کنند کار کنید. 

این پلتفرم‌ها به شما کمک می‌کنند که بدون درگیر شدن با مسائلی مانند پیاده‌سازی اولیه و نصب پکیج‌ها، تنها روی برنامه‌نویسی تمرکز کنید. بعد از یادگیری زبان برنامه‌نویسی، می‌توانید سراغ نصب پکیج و… بروید. با این حال برخی‌ها اعتقاد دارند که برنامه‌نویسی در قدم ابتدا شما را به هیجان نمی‌آورد اما در نهایت شما را از سردرگمی بیرون می‌آورد. 

منابع درست را برای یادگیری انتخاب کنید

پروسه انتخاب منابع درست واقعا چالش برانگیز و تقریبا سخت است. البته این بدان دلیل نیست که منابع یادگیری کم هستند، اتفاقا بلعکس، آموزش‌های بسیار زیادی در سطح اینترنت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همین موضوع شاید باعث شود که در ابتدای کار سرخورده شوید. تصمیم به اینکه کدام مورد برای شما بهترین خواهد بود واقعا سخت است. بنابراین این مرحله باید به درستی انتخاب شود. یک آموزش بد نه تنها می‌تواند روی زمان شما تاثیر مخرب بگذارد بلکه ممکن است باعث شود که انگیزه‌تان از بین برود. 

قبل از اینکه از هر کس دیگری سوال بپرسید و یا اینکه مشغول گوگل کردن باشید به خودتان یک لطف کرده و از خودتان بپرسید که چه نوع آموزشی را می‌خواهید؟ به این دلیل که نوع آموزش‌های مختلفی وجود دارد، ویدیویی، متن وبلاگی، کتاب، کلاس آنلاین و… . تنها شما قابلیت این را دارید که بدانید چه نوع منابعی می‌توانند به صورت مؤثر در فرایند یادگیری شما تاثیر بگذارند.

برای من به شخصه: من از دیدن فیلم‌های آموزشی و کدنویسی هنگام مشاهده آن لذت می‌برم. به همین دلیل آن را به چشم اولین و اصلی‌ترین متد یادگیری نگاه می‌کنم. اما شما ممکن است از کتاب خواندن خوشتان بیایید. این شمائید و به همین دلیل بهتر است که به خودتان احترام گذاشته و کتاب بخوانید.

در نهایت ممکن است به این نتیجه نیز برسید که ترکیب کردن روش‌های یادگیری مختلف می‌تواند مؤثر باشد. این درست کاری‌ست که ما در راکت انجام می‌دهیم. همزمان با بخش «دوره‌های آموزشی» بخش «مقالات» را نیز ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم به هر دو صورت مطالب آموزشی خوبی را ارائه دهیم. 

بنابراین بعد از اینکه تصمیم گرفتید که چه تکنولوژی را برای یادگیری انتخاب کنید به یک قدم عقب‌تر برگشته و منابع یادگیری‌تان را تعیین کنید. وقتی منبع درست را یاد گرفتید بعد از آن شروع به یادگیری بکنید.

خودتان را با تکنولوژی محاصره کنید

همانطور که قبلا اشاره کردم، ممکن است واقعا به رسانه‌های متفاوتی برای یادگیری نیاز داشته باشید. این جذاب‌ترین قسمت تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده است. با محاصره کردن خود با استفاده از تکنولوژی از این به بعد حتی در حالت استراحت نیز چیزهایی برای یادگیری وجود خواهد داشت.

تصور کنید که صبح از خواب بیدار می‌شوید و روزتان را با ادامه یادگیری دوره دیشب یا یک دوره جدید آغاز می‌کنید. بعد از تقریبا یک ساعت تصمیم می‌گیرید که یک استراحت کوتاه داشته باشید. یک قسمت از سریال؟ نه جلوی تلویزیون ماندن شاید خیلی جذاب نباشد، پس یوتیوب را باز کرده و یک کنفرانس مربوط به برنامه‌نویسی را مشاهده کنید.

در زمان نهار خوردن یا رانندگی کردن گوش دادن به یک پادکست می‌تواند جذاب باشد. و این موارد به همین طریق گذر می‌کنند. به این صورت می‌توانید همواره فکری در کنار برنامه‌نویسی داشته باشید.

تمرین، تمرین و تمرین

بسیار خب حال شما ایده‌هایی برای شروع مسیرتان را در اختیار دارید، به نظر می‌رسد که شروع کارتان از همین الان باید اتفاق بیافتد. در هر حال خوب بودن در هر چیزی نیاز به زمان دارد و این مسئله را فراموش نکنید. برای اینکه عالی باشید و عالی به جلو ادامه دهید واقعا باید کار کنید. مطمئن بدون زحمت و تلاش نمی‌توانید به یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای تبدیل شوید.

در کلامی دیگر، برای اینکه در یک زبان برنامه‌نویسی خبره باشید به ساعت‌ها – سال‌ها تمرین نیاز دارید. 

می‌توانید در روز بیشتر اوقات‌تان را با سایت‌ی مانند StackOverFlow بگذرانید و باگ‌های دیگران را رفع کنید. همچنین یک حالت مناسب دیگر برای ادامه دادن این است که در روز بخشی از زمان‌تان را فقط برای کدنویسی بگذارید و فقط روی آن کار بکنید.

اگر خسته هستید پس استراحتی بکنید و باز به دنیای برنامه‌نویسی و آموزش برگردید. همواره به یاد داشته باشید که هر چقدر بیشتر کار بکنید بیشتر اعتماد به نفس پیدا کرده و بیشتر احساس قدرت خواهید کرد. به یاد داشته باشید که هیچ چیزی نمی‌تواند یک شبه به دست بیاید. باید همواره سعی کنید که ادامه دهید و تمرین‌های بیشتری داشته باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.4 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات