معرفی زبان برنامه‌نویسی V
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

معرفی زبان برنامه‌نویسی V

یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی جدید همواره برای من جذاب بوده، حال هم که به تازگی با زبانی به نام V آشنا شده‌ام قصد دارم تا آن را به شما نیز معرفی کنم. در حقیقت یادگیری چنین زبان‌هایی به ما کمک می‌کند تا راه‌های جدیدتر برای توسعه یک چیزی که قبلاً ساخته‌ایم را نیز یاد بگیریم و همچنین آن را در محیط جدید امتحان نماییم.

یک ماه پیش بود که Alex Medvednikov یک زبان برنامه‌نویسی جدید با نام زبان V را به صورت متن‌باز منتشر کرد. این زبان برنامه‌نویسی استاتیک بوده و شباهت زیادی به Go، Rust و Swift دارد. براساس چیزهایی که سازنده این زبان گفته است، V یک زبان ساده برای ایجاد نرم‌افزارها با قابلیت نگه‌داری بالاست. تا به اینجای کار V زبانی است که می‌تواند از GCC/Clang برای کامپایل شدن و بهینه‌سازی نیز استفاده کند. درست مانند Rust نیز این زبان به صورت خودکار حافظه را مدیریت کرده و از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که ویژگی‌های مدرن دیگری نیز دارد. می‌توانید این زبان را در پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس، مک، آندروید و IOS اجرا کنید.

ویژگی‌های اصلی زبان برنامه‌نویسی V

کامپایل سریع‌تر

V می‌تواند در هر ثانیه به ازای هر هسته پردازنده ۱.۲ میلیون کد را کامپایل کند. تمرکز اصلی این زبان روی ماژولاریتی و ایجاد کدهای ماشین به صورت مستقیم است. همانطور که گفته شد می‌توان از V خروجی زبان C را نیز گرفت اما در این حالت کارایی و روال کامپایل به همان حالت C بازمی‌گردد. در زبان برنامه‌نویسی C به ازای هر هسته پردازنده در هر ثانیه ۱۰۰هزار خط کد کامپایل می‌شود.

البته توسعه‌دهنده این زبان گفته که V به تازگی منتشر شده و ممکن است اشکالاتی داشته باشد همچنین به عنوان یک نکته مهم گفته که این زبان تنها از ماشین‌های ۶۴بیتی پشتیبانی می‌کند. او سعی می‌کند تا نسخه پایدارتری را در آینده ایجاد نماید.

کارایی بهتر

زبان V سرعتی به اندازه خود زبان C دارد اما جدای از آن ویژگی‌هایی مانند Serialization، تخصیص کم حافظه، خروجی برای C و… را نیز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. تمام پیکربندی زبان V همراه با کتابخانه‌های استاندارد آن حجمی برابر با ۴۰۰ کیلوبایت دارند. شما می‌توانید این زبان را در 0.4 ثانیه build کنید. البته توسعه‌دهنده اصلی گفته که به عنوان یک چالش قرار است تا پایان امسان این زمان را به 0.15 ثانیه برساند.

امن‌تر از دیگر زبان‌ها

زبان V مقادیری مانند Null و undefined را ندارد. همچنین متغیرهایی مانند متغیر global و shadowing در این زبان وجود ندارند. از این رو باید گفت که زبان بسیار ایمنی است که شما را از اشتباهات دور می‌کند. البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که برنامه‌نویسی در چنین حالتی ممکن است کمی سخت باشد. جدای از این موارد زبان برنامه‌نویسی V از genericها، pure functionها و immutable structها پشتیبانی می‌کند. 

ترجمه به C/Cpp

شما می‌توانید برنامه‌های مبتنی بر V را به زبان C/CPP تبدیل کنید. البته چنین روالی دقیقاً برعکس نیز انجام خواهد شد. بدین معنا که می‌توانید برنامه‌های C/CPP را با استفاده از Clang به V تبدیل کنید.

همانطور که گفته شد V زبانی بسیار ساده‌تر از CPP است با این حال ۴۰۰ برابر سریعتر از CPP در روال کامپایل عمل می‌کند. 

در پایان

در مقایسه با زبان‌های جدیدی که قصد ارائه سرعت و کارایی بالا نسبت به تکنولوژی‌های قدیمی را دارند زبان V ظاهراً بسیار بهتر عمل کرده است. برای مثال این زبان از Rust که قصد دارد جایگزین C باشد بسیار سریع‌تر است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا