معرفی ۱۰ زبان برنامه‌نویسی برتر با بالاترین حقوق دریافتی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

معرفی ۱۰ زبان برنامه‌نویسی برتر با بالاترین حقوق دریافتی

اگر درحال مطالعه این مقاله هستید یعنی به دنبال یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی هستید که به‌وسیله آن‌ها بتوانید شغلی با بالاترین حقوق در بازار بیابید. فارغ از مبتدی یا باتجربه بودن طبیعی است که به چشم‌انداز شغلی خود فکر کنید. 

در این‌جا بدون در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر، مانند کارآیی و یادگیری آسان، بیش‌تر تمرکزمان را برروی حقوقی که می‌توان پس از یاد گرفتن این زبان‌ها داشت، گذاشته‌ایم. اطلاعات زیر برگرفته از نظرسنجی‌ای که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد می‌باشد.

درنظر داشته‌باشید آمار مشاغل برنامه‌نویسی در هر شهر با شهرهای دیگر متفاوت است. (به‌عنوان مثال سانفرانسیسکو با نیویورک و سیاتل تفاوت دارد.)

بیایید نگاهی سریع به هرکدام از این زبان‌ها بیندازیم:

کاتلین

۱۰ زبان برنامه‌نویسی برتر با بالاترین حقوق دریافتی

از چندسال پیش تاکنون کاتلین محبوبیت بیشتری درمیان زبان‌های برنامه‌نویسی پیدا کرده‌است. این زبان توسط شرکت jetbrains توسعه یافته و از زبان‌هایی است که تایپ کردن دستورات در آن به‌راحتی انجام می‌شود. 

امروزه این زبان به طور رسمی به‌عنوان زبان مورد استفاده در توسعه اپ‌های اندروید شناخته می‌شود.

از زمانی‌ که کاتلین به‌عنوان زبان اولیه‌ی توسعه اندروید معرفی شد محبوبیت آن روز به روز درحال افزایش بوده‌است. بهترین قسمت این زبان این است که در ماشین مجازی جاوا (jvm) اجرا می‌شود و ۱۰۰٪ تعاملی است. هم‌چنین، هم برای توسعه‌ی بک-اند و هم فرانت-اند با جاوااسکریپت هم کار می‌کند؛ که آن را تبدیل به یک زبان همه‌کاره کرده‌است. اگر به‌دنبال یادگیری یک زبان جدید هستید،‌ کاتلین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

Objective-C

این زبان یک ورژن آپگرید شده برای جد خود زبان C، و زبانی است که اپل در ساخت و توسعه‌ی پلتفرم‌های ios و OS X خود از آن بهره جسته است. اپل به‌خاطر امکاناتی نظیر Cocoa Touch و API و Cocoa که این زبان داراست استفاده‌های سنگینی از آن می‌کند. 

کارآیی پلتفرم‌های اپل به گونه‌ای است که تمام برنامه‌نویسان با داشتن مهارت برنامه‌نویسی در Objective-C همیشه بالاترین افراد موردتقاضا هستند. این زبان به‌دلیل وابستگی اپل به آن می‌تواند برای برنامه‌نویسان حقوقی نزدیک به مبالغ ۶ رقمی فراهم کند.

Rust

زبانی است که توسط توسعه‌دهندگان موزیلا فایرفاکس توسعه‌ داده‌ شده‌ است. این زبان برای توسعه‌ی اپ‌های موبایلی بهترین انتخاب است و در سال ۲۰۱۸ رتبه‌ی بهترین زبان برنامه‌نویسی را به‌دست آورد. Rust با حفظ امنیت، سرعت و ظرافت، راه C و ++C را ادامه می‌دهد.

دلیل اولیه‌ی محبوبیت این زبان شیءگرا، سیستم کدنویسی ایمن آن است که رفتار نامطلوب و حتی کرش‌های سیستم را، با قطع دسترسی برنامه به یک بخش خاص از مموری، از بین می‌‌برد.

فقط به‌خاطر رتبه‌ی بالای این زبان در بین نظرات، coursea و Dropbox درحال علاقه‌مند شدن به آن هستند. در آینده نیز محبوبیت این زبان بیشتر خواهدشد.

GO

۱۰ زبان برنامه‌نویسی برتر با بالاترین حقوق دریافتی

زبان GO که به نام گولنگ نیز شناخته می‌شود، توسط گوگل توسعه داده ‌شده‌است. این زبان دنباله‌روی پایتون است و درمیان علاقه‌مندان به پایتون محبوب است؛ و حتی از برنامه‌نویسی multithreading (چند نخی) نیز پشتیبانی می‌کند. زبان GO مانند پایتون ساده است. اگر کسی به‌دنبال یافتن شغل در شرکت گوگل باشد بهتر است تلاش کند این زبان را یاد بگیرد؛ زیرا یادگیری آن ساده و سرراست می‌باشد.

زبان GO در سیلیکون‌ولی بیشترین زبان استفاده شده‌است و اگر کسی در پی یافتن شغل در سیلیکون‌ولی آمریکاست باید در برنامه‌نویسی به زبان GO حرفه‌ای باشد.

#F

#F که اف‌شارپ خوانده می‌شود توسط مایکروسافت طراحی و توسعه داده‌ شده‌است. این زبان بیشتر در داده‌های آماری،‌ اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی، پژوهش‌های علمی، طراحی بازی‌ها و... استفاده می‌شود. 

اف‌شارپ برای تبادل با هر دامینی، فارغ از این‌که اپلیکیشن شما برپایه وب،‌ دسکتاپ یا موبایل باشد، از قابلیت چند-الگویی، و مجموعه‌ی غنی‌ای از کتابخانه‌ها برخوردار است. طبق گزارش به‌دست‌آمده از stackoverflow، اف‌شارپ یکی از تکنولوژی‌هاییست که بالاترین حقوق را دارند، و با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت آن، در آینده تبدیل به یک زبان رده‌بالا خواهدشد.

Scala

اسکالا یک زبان برنامه‌نویسی سطح‌بالا است. این زبان در سال ۲۰۰۴ توسط martin odersky، هم برای برنامه‌نویسی شیءگرا و هم برای برنامه‌نویسی تابعی توسعه‌داده‌ شد. اسکالا یک زبان سریع، قدرتمند و با کاربری آسان برای برنامه‌نویس است.

تا امروز،‌ آخرین نسخه اسکالا نسخه 2.13.1  آن است و نام آن ترکیبی از دو کلمه‌ی scalability (قابل مقیاس‌دهی) و Language (زبان) می‌باشد.

اسکالا حتی به توسعه‌دهنده اجازه می‌دهد مدل، که در تعامل با عوامل رفتاری و داده‌ای است را مشخص کند. این زبان از کتابخانه‌ها و ماشین مجازی جاوا استفاده می‌کند که سبب می‌شود به‌راحتی با جاوا قابل‌رقابت باشد؛ به‌علاوه این امکان را می‌دهد که در اپلیکیشن‌های برپایه‌ی جاوا از اسکالا استفاده کنید.

Clojure

این زبان یک زبان برنامه‌نویسی پویا، همه‌منظوره و غالباً عمل‌گراست که در Lisp که یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های کامپیوتر است ریشه‌ دارد. هم‌چنین با بسیاری از مفاهیم زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن شامل هم‌زمانی پیشرفته و انتزاع نیز کار می‌کند. 

برخی از شرکت‌های بزرگ مانند‌ Staples، Walmart و آمازون برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های‌شان از تکنولوژی clojure استفاده می‌کنند. هم‌چنین برای این زبان یک انجمن فعال، که برروی مجموعه عظیمی از ابزارها و فریمورک‌ها کار می‌کنند تشکیل‌شده است.

PowerShell/Bash/Shell

پاورشل یک پوسته‌ی کدنویسی و خط فرمان است که با هدف مدیریت سیستم طراحی شده‌است. PowerShell analog در لینوکس با نام BashScripting، که در قالب .Net طراحی و توسعه داده شده است، شناخته‌ می‌شود. این پوسته حتی به متخصصان آی‌تی کمک می‌کند کار مدیریت سیستم، که در محیط سیستم عامل ویندوز سرور اجرا می‌شود را اتوماتیک کرده یا کنترل کنند.

Ruby

روبی یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا، پویا، همه‌منظوره و متن‌باز است که توسط "te yukihiro matsumoto" توسعه داده شده‌است؛ و یک زبان ساده، با استفاده آسان و سریع است. این زبان روی پلتفرم‌های زیاد و متنوعی مانند مک، ios، ویندوز و لینوکس کار‌ می‌کند.

روبی توسط بسیاری از پتلفرم‌های وب مهم مانند Github، Shoptify، Twitter، Basecamp، Airbnb و SlideShare استفاده می‌شود.

Elixir

این زبان یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز، با استفاده عمومی، پویا، هم‌زمان و عمل‌گراست که با ماشین مجازی ارلنگ (EVM) کار می‌کند. Elixir برای کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، پورتال‌های توسعه‌ی وب، سرویس‌های خبری و مجلات و پلتفرم‌هایی با قابلیت مقداردهی بالا بیشترین استفاده را دارد. این زبان کدنویسی با فریمورک phoenix می‌تواند برای ساخت اپلیکیشن برای هر صنعتی استفاده شود.

Erlang

۱۰ زبان برنامه‌نویسی برتر با بالاترین حقوق دریافتی

ارلنگ یک زبان برنامه‌نویسی عمل‌گرا و همه‌منظوره است که برروی محیط runtime کار می‌کند. این زبان در ابتدا فقط برای استفاده در سونی‌اریکسون برای هماهنگی با اپلیکیشن‌های تلفن ساخته شده‌بود. این زبان صرفا طراحی شد تا بلادرنگ باشد و سیستمی که با برنامه‌نویسی عمل‌گرا در یک پکیج مفید ارایه می‌شود را توزیع کرد. از ارلنگ برای ساخت اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های کوچک،‌ بزرگ و مقیاس‌پذیر استفاده می‌شود.

ارلنگ به‌خاطر ویژگی‌های پیشرفته‌اش، مانند زمان‌بندی، شبکه‌سازی،‌ مدیریت مموری،‌ پروسه‌های همزمان، توزیع و... جز محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. از آن‌جایی‌که سرور Whatsapp در ارلنگ پیاده می‌شود این اپلیکیشن مثال زنده‌ای برای عملکرد ارلنگ است.

WebAssembly

۱۰ زبان برنامه‌نویسی برتر با بالاترین حقوق دریافتی

WebAssembly که کوتاه‌شده‌ی WASM است یک زبان برنامه‌نویسی نیست؛ فقط یک فرمت باینری کوچک و سریع است که اطمینان می‌دهد برای اپلیکیشن‌های موبایلی یا برپایه وب، کارآیی بومی ارایه کند. این فرمت به‌عنوان یک هدف گردآوری برای همه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی به درد خواهد‌خورد.

نتیجه گیری 

این‌ها نمونه‌هایی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی کنونی بودند که توقع می‌رود در سال‌های پیش‌رو هم‌چنان در دسترس و تاثیرگذار باقی بمانند. دانش کافی یا یادگیری این زبان‌ها می‌تواند به شما کمک کند شانس‌های شغلی و مهارت‌های مدنظرتان را به‌دست آورید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید