جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
تفاوت وب اپلیکیشن و وب سایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

تفاوت وب اپلیکیشن و وب سایت

تاریخچه توسعه وب سایت و وب اپلیکیشن به سال 1995 برمی‌گردد. از آن زمان اهداف تجاری و رویکردهای پیاده‌سازی به طور قابل توجهی تغییر کرد. در این مقاله راجع به اینکه کدام مدل به بهترین شکل نیاز کسب و کارهای مختلف را برآورده می‌کند صحبت خواهیم کرد و به شما می‌گوییم که چه معیارهایی باید در هنگام انتخاب هر یک در نظر گرفته شود.

در نگاه اول تشخیص وب اپلیکیشن از وب سایت برای کاربران عادی دشوار است، زیرا در ظاهر طراحی مشابهی دارند و همچنین هر دو سازگار با تلفن همراه هستند. با این وجود تفاوت آن‌ها قابل توجه بوده و بیشتر در جهت برآوردن نیازهای اساسی کسب و کار در اندازه‌های مختلف است. بنابراین بیایید دو مفهوم اصلی را با هم مقایسه کنیم.

وب سایت چیست؟

همه وب سایت‌ها از طریق مرورگرها قابل دسترسی‌اند، اما محتوای آن‌ها به صورت داینامیک ارائه نمی‌شود. هدف اصلی وب سایت ارائه اطلاعات به کاربر از جمله متن، عکس، فیلم و... است. از طرفی در بیشتر موارد کاربران با وب سایت‌ها تعامل نداشته و ارتباط برقرار نمی‌کنند. تنها کاری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند این است که یک ایمیل برای عضو شدن در خبرنامه ثبت کنند. از نمونه‌های رایج این‌گونه وب سایت‌ها می‌توان به وبلاگ‌ها، پورتال‌های خبری و سایت‌های هواشناسی اشاره کرد. برخی از وب سایت‌ها هم صرفا جهت تبلیغات استفاده می‌شوند. به عنوان مثال صفحه فرودی (Landing Page) که کاربران را برای خرید کالاها یا خدمات خاص ترغیب می‌کند.

وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن بر خلاف وب سایت دارای عملکرد بیشتری است. این صفحات داینامیک هستند و در آن کاربران می‌توانند داده‌ها را دستکاری کنند و به صورت کامل در تعامل باشند. یکی از رایج‌ترین نمونه اپلیکیشن‌های تحت وب، شبکه‌های اجتماعی هستند که کاربران درخواست‌های زیادی را به سرور ارسال می‌کنند و بلافاصله اطلاعات به‌روز شده را تحویل می‌گیرند. از آنجایی که ایجاد یک برنامه وب به دلیل عملکردهای پیشرفته بسیار دشوارتر است، این نوع توسعه به یک تیم مجرب نیاز دارد.

امروزه مرز بین وب سایت و وب اپلیکیشن کم‌رنگ‌ شده است. یعنی تا زمانی که ثبت نام نکرده و وارد پروفایل خود نشوید، وب اپلیکیشن‌ها می‌توانند مانند وب سایت‌ها عمل کنند. بنابراین به طور خلاصه، وب اپلیکیشن‌ها همان وب سایت‌ها هستند، اما با عملکرد و تعامل گسترده‌تر.

بیایید نگاهی دقیق به تفاوت‌های بین وب سایت و وب اپلیکیشن بیندازیم.

- تعامل

اولین تفاوت در تعامل و نحوه ارتباط است. یک وب سایت دارای محتوای بصری بوده و کاربر نمی‌تواند با آن تعامل داشته باشد. اما از آنجایی که وب اپلیکیشن به روشی کاملا متفاوت استفاده می‌شود، محتوای پلتفرم بسته به ترجیحات کاربر شکل می‌گیرد.

به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی شما پست‌هایی را از دوستان‌تان می‌بینید یا پیشنهادهایی را براساس لایک‌هایتان دریافت می‌کنید. چت آنلاین نیز راهی برای تعامل در یک وب اپلیکیشن است. پس به دلیل چنین عملکردهایی، کاربران تمایل دارند بیشتر از وب اپلیکیشن‌ها به جای وب سایت‌ها بازدید کنند.

وب سایت ویکی پدیا هر روز توسط 67 میلیون کاربر مشاهده می‌شود، در حالی که وب اپلیکیشن توییتر بیش از 4 میلیارد بازدید روزانه دارد.

- ادغام

وب اپلیکیشن‌ها به دلیل تعامل بهتر با کاربر نیاز به ادغام با سرویس‌های شخص ثالث دارند. مثلا در پروژه‌های تجارت الکترونیک، دو ادغام مهم شامل CRM و درگاه پرداخت است.

CRM سیستمی است که به شما امکان می‌دهد اطلاعات مربوط به کاربران مانند اطلاعات پروفایل، سابقه فروش و موارد دیگر را در پایگاه داده ذخیره کنید. هر سایت تجارت الکترونیکی که در آن کاربر بتواند خرید، مشاوره و ... را انجام دهد، یک وب اپلیکیشن است.

در صفحات وب سایت کاربران فقط می‌توانند با محصول یا خدماتی مانند رنگ، اندازه و سایر جزئیات آشنا شوند. اما وب اپلیکیشن‌ها می‌توانند با شبکه‌های اجتماعی، منابع رسانه‌ای و خدمات ایمیل ادغام شوند.

- احراز هویت

فرآیندی است که در آن کاربران داده‌های خود را در یک پلتفرم آنلاین وارد می‌کنند تا به ویژگی‌های پیشرفته‌تر دسترسی داشته باشند. رایج‌ترین مثال ثبت نام است و می‌توان آن را هم در وب سایت‌ها و هم در وب اپلیکیشن‌ها پیاده‌سازی کرد.

احراز هویت می‌تواند از طریق پیامک، شبکه‌های اجتماعی، پین کد، رمز عبور، اثر انگشت، اسکن چهره و غیره انجام شود. توجه داشته باشید که فرآیند طولانی ثبت نام، باعث رنجش کاربران می‌شود‌. به گفته موسسه باینارد، 20 درصد از کاربران در صورت مواجهه با مراحل طولانی ثبت نام، سایت را رها می‌کنند. این بدان معنی است که احراز هویت فقط در مواردی ضروری است که آن‌ها به طور مستقیم با محتوا و عملکرد در تعامل باشند، مثلا در شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های آنلاین.

- فرآیند توسعه

وب سایت‌های ساده را می‌توان به وسیله سایت‌سازهای آماده هم ایجاد کرد که امروزه نمونه‌های زیادی در اینترنت وجود دارد. مثلا برای ایجاد یک وب سایت شخصی برای معرفی خود و ارائه رزومه نیازی نیست یک توسعه دهنده نرم افزار باشید. اما وب اپلیکیشن‌ها بدون متخصصان کاربلد ایجاد نمی‌شوند.

چرا که در این مورد باید سرور راه‌اندازی گردد، پایگاه داده پیکربندی شود و کد منبع توسعه یابد. این یکی از ویژگی‌های مهمی است که وب اپلیکیشن را از وب سایت متمایز می‌کند. پس اگر می‌خواهید برنامه مد نظرتان قابلیت‌های گسترده‌ای داشته باشد، باید به توسعه دهندگان مراجعه کنید.

- تست

انجام تست بخش جدایی‌ناپذیر توسعه نرم افزار است. تست فرآیندی است که در آن یک متخصص ویژگی‌ها را بررسی کرده و نتیجه مورد انتظار را با نتیجه واقعی مقایسه می‌نماید. به عبارت دیگر تستر باید مطمئن شود که محصول مطابق با خواسته‌های مشتری کار می‌کند. در مورد وب سایت به دلیل عملکرد محدود، زمان و هزینه تست به طور قابل توجهی کمتر از زمان و هزینه بررسی یک وب اپلیکیشن است. در نتیجه هنگامی که مهندس تضمین کیفیت تست عملکردهای مختلف را انجام می‌دهد، این امر نیازمند مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی از جمله نوشتن تست‌های اتوماسیون خواهد بود.

انواع وب اپلیکیشن‌ها

در این بخش می‌خواهیم به انواع وب اپلیکیشن‌ها و تعریف آن‌ها بپردازیم.

برنامههای وب تک صفحه‌ای (SPA)

ماهیت SPA این است که اطلاعات به طور مداوم و بدون درخواست کاربر نمایش داده می‌شود. به عبارتی کاربران دیگر مجبور نیستند بین صفحات وب حرکت کنند، در عوض برنامه دائما داده‌ها را به‌روز کرده و اعلان‌هایی را برای بازدیدکنندگان ارسال می‌کند. محتوای صفحات نیز بسته به اقدامات بازدیدکنندگان (زمانی که ماوس را روی دکمه‌های خاصی نگه می‌دارند یا روی دکمه‌های خاصی کلیک می‌کنند) و بدون مشارکت کاربران (زمانی که پیام‌های دریافتی را روی صفحه مشاده می‌کنند) قابل تغییر است. از وب اپلیکیشن‌های SPA معروف می‌توان فیسبوک، یوتیوب و جیمیل را نام برد.

برنامه‌های وب پیشرونده (PWA)

برنامه پیشرونده یک روش مدرن در توسعه وب است که به نرم افزار اجازه می‌دهد با برنامه‌های کاربردی بومی رقابت کند. ماهیت PWA این است که ویژگی‌های اضافی مانند عملکرد آفلاین، ارسال و دریافت نوتیفیکیشن، دسترسی به قابلیت‌های دستگاه و ... را ارائه می‌دهد. قبل‌تر این عملکردها تنها در فرآیند توسعه بومی (برنامه‌ای که متناسب با سیستم‌عامل دستگاه توسط فناوری‌های خاص نوشته می‌شود) در دسترس بودند، اما امروزه تکامل تکنولوژی فرآیند ساخت اپلیکیشن را راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر کرده است.

مفهوم اپلیکیشن پیشرونده در سال 2015 از ادغام یک وب سایت و یک اپلیکیشن موبایل آغاز شد. چنین امری نتیجه برخی محدودیت‌های اساسی مرورگر از جمله سرعت و کیفیت اتصال به اینترنت بود که همه کاربران و توسعه دهندگان با آن مواجه بودند. از طرفی اپلیکیشن پیشرونده به صورت یک برنامه مجزا قابل پیاده‌سازی است که باید روی دستگاه شما نصب شود. نمونه‌های بارز این نوع نرم افزارها عبارتند از اسکایپ، علی اکسپرس، تلگرام، اسپاتیفای و پی پال.

برنامه‌های وب استاتیک

برنامه‌های وب استاتیک دارای مجموعه‌ای محدود از عملکردها هستند و به ندرت محتوا در آن‌ها تغییر می‌کند. به طور معمول مشاغل کوچک یا کسب و کارهای نوپا برای ایجاد یک سایت اطلاعاتی به چنین روشی متوسل می‌شوند. همچنین بر خلاف انواع دیگر وب اپلیکیشن، تعامل کاربر خیلی کم است. به عنوان مثال می‌توان به Mint، Dropbox و Play Works اشاره کرد.

برنامه‌های وب داینامیک

این نوع برنامه‌ها از نظر فنی پروژه‌های پیچیده‌تری هستند و محتوای آن‌ها هر بار که کاربر با پلتفرم تعامل داشته باشد، به‌روز می‌شوند. همچنین اطلاعات خیلی سریع نمایش داده شده و نیازی به دسترسی سرور ندارند. چنین برنامه‌هایی دارای یک کنترل پنل هستند که به مدیران اجازه می‌دهد به راحتی داده‌های سایت را بدون دانش فنی تغییر دهند. از محبوب‌ترین نمونه‌ها می‌توان Netflix و HubSpot را نام برد.

برنامه‌های هیبریدی

در برخی موارد رویکرد ایجاد برنامه‌های وب سنتی و استاتیک ممکن است با هم ترکیب شود. برنامه‌های هیبریدی برای ذخیره محتوای تولید شده و سپس نمایش داده‌های خاص بدون درخواست از سرور ایجاد می‌شوند. ماهیت رویکرد هیبریدی این است که برخی از عملکردهای پلتفرم توسط مرورگر و مابقی توسط سرور پردازش می‌گردد. این یک راه‌حل خوب برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ است. مثلا Airbnb از این روش استفاده می‌کند.

فروشگاه آنلاین یا تجارت الکترونیک

این نوع توسعه شامل ادغام با سیستم‌های پرداخت است. به طوری که کالاها یا خدمات را می‌فروشند و همچنین داده‌های شخصی کاربران را بررسی می‌کنند. با توجه به عملکرد پرداخت آنلاین، چنین پروژه‌هایی باید از امنیت بالایی برخوردار باشند تا از تراکنش مشتریان محافظت کنند. وب اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک محبوب Amazon، Etsy، AliExpress و WizzAir هستند.

برنامه‌های وب پورتال

چنین برنامه‌هایی به کاربران این امکان را می‌دهند که محتوای مفید را ببینند، یعنی اطلاعاتی که به احتمال زیاد ترجیح می‌دهند. این پلتفرم‌ها رفتار بازدیدکنندگان را مطالعه می‌کنند تا الگوریتمی برای نمایش محتوا بر اساس ترجیحات آن‌ها ایجاد نمایند. آن‌ها همچنین به کاربران اجازه می‌دهند محتوای خود را تولید کرده و با اکانت‌های دیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال می‌توان به توییتر، اینستاگرام، مدیوم و وسترن یونیون اشاره کرد.

برنامه‌های وب آنلاین با سیستم مدیریت محتوا

CMSها برنامه‌های شخص ثالثی هستند که محتوای سایت را کنترل می‌کنند. معمولا از آن‌ها برای نیازهای شرکتی استفاده می‌شود. به طوری که مدیر بدون تغییر کد منبع، داده‌های سایت را ایجاد، اصلاح و مدیریت می‌کند. به علاوه چنین نرم افزاری برای مدیریت وبلاگ‌ها استفاده می‌شود. نمونه‌های برتر وردپرس، ویکس و جوملا هستند.

کدام یک را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

وب سایت و وب اپلیکیشن از بسیاری جهات مشابه هم‌اند. با این حال تفاوت آن‌ها در جهت برآوردن نیازهای انواع مختلف مشاغل است. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد نوع برنامه مورد نیاز خود، چند جنبه اساسی را در نظر بگیرید.

  1. اهداف کسب و کار - اگر کسب و کارتان بر فروش آنلاین، شبکه‌های اجتماعی یا تعامل با کاربران متمرکز نیست و به صورت آفلاین تجارت می‌کنید، توسعه یک وب سایت سنتی برای شما بهترین است. همچنین اگر به صفحات تبلیغاتی ثابت، یک بروشور آنلاین یک صفحه‌ای یا کارت ویزیت بدون قابلیت‌های ویژه نیاز دارید، پس به ایجاد یک وب سایت ساده فکر کنید.
  2. بودجه - توسعه وب اپلیکیشن یک فرآیند پیچیده‌تر و طولانی‌تر است، بنابراین هزینه بیشتری هم می‌طلبد. به این ترتیب باید یک تیم با تجربه شامل توسعه دهنده، طراح، تستر و ... را استخدام کنید. از طرفی یک وب سایت را می‌توان با حداقل هزینه به وسیله سایت‌سازهای آنلاین نیز ایجاد کرد.
  3. رویکرد بازاریابی - اگر می‌خواهید استراتژی بازاریابی خود را بهبود ببخشید، وب اپلیکیشن همان چیزی است که نیاز دارید. به طوری که به شما امکان می‌دهد تعامل نزدیک‌تری با کاربران داشته باشید و آن‌ها را برای خرید محصولات و خدمات تشویق کنید.

از چه فناوری در توسعه پروژه‌های خود استفاده کنیم؟

حتی اگر نمی‌خواهید در آینده کسب و کار آنلاین داشته باشید و وارد جزئیات فنی شوید، باز هم برای شما مفید خواهد بود که در مورد فناوری‌های اولیه برای توسعه پلتفرم‌های اینترنتی اطلاعات لازم را کسب کنید.

وب سایت - صفحات وب ساده با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی فرانت-اند HTML، CSS و JS توسعه می‌یابند (فرانت-اند به معنای هر چیزی است که کاربران می‌توانند روی صفحه ببینند و آنچه که با آن تعامل دارند). اجرای این زبان‌ها بسیار آسان است، بنابراین یک وب سایت می‌تواند در چند روز ساخته شود. همچنین می‌توانید از فریمورکی مانند Bootstrap کمک بگیرید که دسترسی به انواع وب سایت‌ها و قالب‌های آماده را فراهم می‌کند.

وب اپلیکیشن - برنامه‌های وب شامل چندین بخش هستند: نصب سرور، راه‌اندازی پایگاه داده، نوشتن کد منبع (همان بک-اند است که درخواست‌ها را به سرور ارسال می‌کند) و ایجاد یک موتور جستجو. به تبع فناوری‌هایی که برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شوند پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر هستند. برای مثال حداقل 3 ماه طول می‌کشد تا یک برنامه وب کامل و جامع بسازید.

فناوری‌هایی که برای توسعه محبوب‌ترین پلتفرم‌های آنلاین استفاده شده‌اند:

Netflix

  • سرور: AWS، Node.js
  • پایگاه داده: Amazon RDS
  • بک-اند: Java، Flask (فریمورک پایتون)
  • فرانت-‌اند: React

Amazon

  • سرور: AWS
  • پایگاه داده: Amazon RDS، MySQL، DynamoDB
  • بک-اند: Java
  • فرانت-اند: Angular، GWT

Instagram

  • سرور: Nginx
  • پایگاه داده: PostgreSQL
  • بک-اند: Django (فریمورک پایتون)
  • فرانت-اند: React

هزینه توسعه چقدر است؟

وقتی نوبت به قیمت می‌رسد، یک وب اپلیکیشن برای شما هزینه بیشتری خواهد داشت. قیمت هر برنامه تحت تأثیر عواملی مانند پیچیدگی پروژه، مدت زمان مورد نیاز برای توسعه، نرخ ساعتی و تعداد اعضای تیم است. از آنجایی که توسعه وب اپلیکیشن فرآیند پیچیده‌تری است و به دانش پیشرفته در زمینه‌های مختلف نیاز دارد، پس هزینه ساخت آن هم بالاست.

به طور متوسط توسعه دهندگان با تجربه هر ساعت 50 دلار دریافت می‌کنند. هرچند می‌توانید پیشنهادات زیادی را با قیمت پایین‌تر بیابید، اما به احتمال زیاد کیفیت اجرای پایینی خواهید داشت. از طرف دیگر اگر به یک وب سایت نیاز دارید، ممکن است با هزینه پایین‌تری موافقت شود، زیرا این فرآیند کار کمتری نیاز دارد.

در نتیجه هنگام انتخاب یک وب اپلیکیشن در مقابل یک وب سایت، باید در نظر داشته باشید که وب اپلیکیشن‌ها مسئولیت بیشتری در حفاظت از داده‌های شخصی کاربران، تضمین تراکنش‌های امن و افزایش حفاظت کلی از پلتفرم دارند. با این‌که وب سایت‌ها مستعد حملات هک هستند، اما این اقدامات معمولا به کاربران آسیب نمی‌رساند.

موضوع دیگری که اهمیت دارد، اهداف کسب و کار شماست. اگر کسب و کارتان درگیر کمپین‌های بازاریابی آنلاین یا فروش نیست، نیازی به توسعه وب اپلیکیشن‌های پیچیده ندارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است