5 دلیل برای محبوب شدن زبان Rust در ۲۰۱۹
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

5 دلیل برای محبوب شدن زبان Rust در ۲۰۱۹

Rust یک زبان برنامه‌نویسی سیستمی مدرن است که با در نظر گرفتن موضوع «امنیت» در روند برنامه‌نویسی سیستمی ساخته شده است. از ویژگی‌های کلی این زبان می‌توان به نبود هیچ سطحی از انتزاعات، جنریک بودن و ویژگی‌های فانکشنال اشاره کرد. در نظر‌سنجی‌های چند سال اخیر وبسایت استک‌اورفلو Rust به صورت مداوم جزو دوست داشتنی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا بوده است. حال در این مطلب قصد داریم که در ارتباط با ۵ دلیل برای این موضوع صحبت کنیم. 

چرا Rust دوست داشتنی‌ترین زبان برنامه‌نویسی جهان است؟

۱. سریع‌تر از رُقبا

یکی از دلایل اصلی محبوبیت Rust سریع بودن آن است. برخی از توسعه‌دهندگان همواره روند اجرای برنامه‌شان را بررسی می‌کنند تا از ایجاد مشکلاتی جلوگیری نمایند اما Rust زبانی است که هیچگونه فرایند Runtime Checking ندارد. کامپایلر Rust مانع از اجرا کردن کدهای بد می‌شود. از این رو زبانی تا حدی سخت‌گیر و در نتیجه امن به حساب می‌آید.

از آنجایی که Rust قواعد مدیریت حافظه بسیاری مناسب و زیبایی دارد نیازی به استفاده از Garbage Collection نداشته و از همین‌رو در شیوه استفاده از حافظه هوشمندی بالایی را ارائه می‌کند. یکی دیگر از دلایل مهم برای در نظر گرفتن Rust به عنوان برتری، قابلیت استفاده از آن در سیستم‌های سخت‌افزاری و یا ابزارهایی مانند Raspberry Pi است.

۲. وجود Cargo

Rust همراه با یک سیستم مدیریت پکیج بسیار مفید و مناسب به نام Cargo ارائه می‌شود. درست مانند npm و یا Gems این سیستم نیز تقریبا می‌تواند چیزهایی که نیاز دارید را در اختیارتان قرار داده و به سادگی در کنار پروژه قرار دهد. Cargo برای ایجاد پروژه، بررسی خطاهای موجود در برنامه، کامپایل سورس‌کد، ایجاد و مدیریت لزومات استفاده می‌شود. 

در تمام پروژه‌های مبتنی بر Rust یک فایل Cargo.toml وجود دارد که شامل اطلاعات و جزئیاتی در ارتباط با پروژه است. هر بار که شما یک پروژه جدید ایجاد می‌کنید می‌توانید شاهد ایجاد یک فایل Cargo.toml نیز باشید.

Cargo ساده بوده و روال کارایی آسانی را به کاربران می‌دهد از این رو مطمئنا با چالش‌های عجیب و غریبی روبرو نخواهید شد.

۳. Rust به عنوان یک زبان خاص

همان‌طور که می‌دانیم زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف برای کارهای متفاوت مناسب هستند. زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین نیز سریع بوده و از آنجایی که به سخت افزار دسترسی دارند برای کارهای مربوط به مدیریت سخت‌افزار و یا مواردی که از حافظه کار زیادی می‌کشند مناسب هستند. 

از طرفی دیگر زبان‌های سطح بالا مانند پایتون، روبی و یا جاوااسکریپت در نوشتن و خواندن آسان‌تر هستند اما به یاد داشته باشید که این موارد نمی‌توانند کاربرد یک زبان سیستمی را داشته باشند. Rust از آنجایی یک زبان خاص است که تمام ویژگی‌های یک زبان سطح پایین را دارد اما در همان حال روند یادگیری ساده‌ای داشته و همچنین فرایند مدیریت خودکار حافظه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۴. Rust کمکی به درک بهتر دنیای برنامه‌نویسی

بیش‌تر افرادی که در حوزه برنامه‌نویسی مشغول کار هستند افرادی‌اند که به صورت خودآموز فرایند برنامه‌نویسی را یاد گرفته‌اند. این افراد اغلب از زبان‌های سطح بالا استفاده کرده‌اند البته با وجود آن‌که می‌توان با استفاده از این زبان‌ها به درک خوبی از برنامه‌نویسی رسید اما باز هم برای رسیدن به درک عمیق‌تر شما باید از ابزاری سطح پایین‌تر استفاده کنید. 

زبان C و Rust دو مورد از بهترین زبان‌هایی هستند که می‌توانند در این فرایند به شما کمک بکنند.

۵. مناسب برای توسعه وب

زبان برنامه‌نویسی Rust برای توسعه وب نیز کاربرد دارد. سرعت بالا و امنیت خود زبان را می‌توان به خوبی در محیط وب نیز استفاده کرد. در حال حاضر می‌توان از Rust برای به کار بردن تکنولوژی WebAssembly نیز استفاده کرد. 

Rocket یکی از فریمورک‌هایی است که با استفاده از زبان Rust توسعه داده شده و به شما در ایجاد بک-اند وبسایت کمک می‌کند. 

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت به ۵ دلیل اصلی برای انتخاب Rust به عنوان زبان برنامه‌نویسی و همچنین محبوبیت آن پرداختیم.

منبع 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا